لذت نهایی قدرت پشتکار و ثابت قدم بودن در زندگی

لذت نهایی قدرت پشتکار و ثابت قدم بودن در زندگی
  • 1397/9/22
  • زهرا معبودی
  • 0

بیشتر علاقه‌ی من (نویسنده) نوشتن مقاله‌هایی است که در طول آن فهم بهتری نسبت به موضوع مقاله پیدا کنم. وقتی کیفیت و قدرت پشتکار و ثابت قدم بودن به مغز من خطور کرد آن را یک فرصت برای بهبود دیدم نسبت به این موضوع دیدم.

بگذارید این مقاله را با یک نقل قول از کالوین کولیج شروع کنیم که به درستی کیفیت پشتکار را بطور خلاصه بیان می‌کند :

“هیچ چیز در دنیا نمی‌تواند جای پشتکار و مداومت را بگیرد. حتی استعداد. چیزی که هم اکنون به وفور در جامعه یافت می‌شود مردمانی ناموفق با استعداد زیاد است. و نه حتی هوش. داستان نوابغی که به حق خود نرسیده‌اند تقریبا ضرب المثل شده است. و نه تحصیلات. دنیا پر شده از افراد تحصیل کرده‌ی بیکار. اما پشتکار و عزم راسخ به تنهایی کافیست. شعار ‘ادامه بده’ تا کنون بسیاری از مشکلات بشر را حل کرده و حل خواهد کرد.”

تعریف مرسوم پشتکار عبارت است از : “عدم تسلیم شدن و رها کردن، ثابت قدم بودن بطور مشتاقانه و پافشاری در یک مسیر بر خلاف مشکلات و مسائل پیش رو.”

با این تعاریف شاید باز هم این سوال پیش آید که آیا تفاوت یک نتیجه‌ی مطلوب و یک نتیجه‌ی نامطلوب و شکست خورده داشتن پشتکار است ؟ در این مورد، توجه به نوع و کیفیت پشتکار نیز امری ضروری است.

در اینجا نکاتی در مورد بهبود پشتکار و مداومت خواهیم گفت :

 

چگونه نوع پشتکار را بهبود ببخشیم

تصمیم بگیرید که چه کارهایی می‌خواهید انجام بدهید و برای خودتان یک یا چند هدف تعیین کنید. همگی اهمیت داشتن هدف را برای دستیابی به موفقیت می‌دانیم، بنابراین زمانی را صرف این کنید که اهداف و چیزهایی که می‌خواهید به آن دست یابید را معلوم کنید. آیا می‌خواهید وزن کم کنید، از دانشگاه فارغ التحصیل شوید، در یک ماراتون شرکت کنید یا در کارتان موفق باشید ؟

در تحقیقی جالب که چندین سال پیش در نیویورک انجام شد محققان دریافتند که افرادی که هدفی واضح و مختصر تعیین کرده‌اند در ۹۵ درصد مواقع به آن دست پیدا کردند، البته یک شرط وجود داشت، اینکه فقط به هدف تعیین شده دست پیدا کرده و در طول مسیر رسیدن به هدف تلاش را رها نکرده و در مقابل مشکلات ایستادگی کنند.

در واقع تا کنون هیچ دستاورد قابل توجهی نبوده که در آن آزمایش و سختی وجود نداشته باشد. ادگار آلبرت گست (Edgar Albert Guest) در شعر زیبایی به خوبی انسان‌ها را تشویق کرده تا به مسیر ادامه دهند، مخصوصا زمان‌هایی که پیشروی سخت می‌شود.

پشتکار داشتن

برای موانع و مشکلات آماده شوید. این نکته را در نظر قرار دهید که حتما بین شما و هدف‌تان مشکلات و موانعی وجود خواهد داشت. پس برای آن‌ها آماده شوید.

هیچ دستاوردی بین مشلات، موانع و سختی‌هایی که در سرتاسر مسیر وجود داشته به دست نیامده است. هنری فورد (Henry Ford) قبل از اینکه اولین اتومبیلش را طراحی کند سه بار ورشکسته شد.

اما همانطور که همه می‌دانیم او در ادامه موفق شده و تبدیل به یکی از ثروتمندترین افراد دنیا شد. او می‌گوید : “شکست صرفاً یک فرصت است تا هوشمندانه‌تر شروع کنید.

” معروف است که توماس ادیسون (Thomas Edison) 10 هزار بار تلاش کرد تا در نهایت موفق شد لامپ را اختراع کند. عقیده‌ی او این بود که : “من شکست نخورده‌ام، من ۱۰ هزار راه پیدا کرده‌ام که با آن‌ها نمی‌شود لامپ اختراع کرد.”

مطمئناً پشتکار و پافشاری تفاوت بین افرادی است که موفق می‌شوند و افرادی که تسلیم شده و دست از تلاش بر می‌دارند.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای موانع آماده شوید این است که مشکلات احتمالی را حدس زده و یک نقشه برای آن‌ها داشته باشید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید این نکته را مد نظر قرار دهید که مواقعی وجود دارد که امکان ندارد بتوانید به رژیمی که دارید پایبند بمانید.

در این موارد احتیاج دارید که یک وعده غذایی جایگزین داشته باشید و یا اینکه خودتان را از لحاظ ذهنی آماده کنید تا از رژیمی که دارید منحرف نشوید. متاسفانه، به جای آماده شدن برای همچین مواقعی، بسیاری از افراد بطور کامل تسلیم می‌شوند و می‌گویند که امکان ندارد یک رژیم را همیشه رعایت کرد.

در عمل نیز، آن‌ها گاهی رژیم را خراب می‌کنند و در نهایت در ناامیدی تسلیم می‌شوند.

مثال دیگر تلاش برای شرکت در دوی ماراتن و شکست در اولین تلاش است.

آیا در این صوزت باید تسلیم شده و دست از تلاش مجدد بردارید ؟ نه، به هیچ وجه! باید به این نکته فکر کنید که کجا در مورد تخمین باقیمانده انرژی‌تان اشتباه کرده‌اید و چه اشتباهی در رژیم غذایی‌تان و تمرینات‌تان کرده‌اید. بعد از کمی تحقیق خواهید فهمید چگونه پیشرفت کنید و بعد از آن دوباره می‌توانید تلاش کنید.

اگر در مشکلات غرق شوید دیگر زمانی نخواهید داشت تا پشتکار مد نظر برای برخورد با مشکلات و موانع را در خودتان تقویت کنید. در نهایت، اگر برنامه ای برای روبرو شدن با پستی‌ها و بلندی‌های داشته باشیم از لحاظ ذهنی آماده‌ی روبرو شدن با آن ها هستیم.

چند نکته که در مورد پشتکار لازم است بدانید

پشتکار از اولین قدم شروع می شود

اولین قدم را بردارید. اگر برای به اتمام رساندن چیزی تلاش نکنید، فارق از کسب موفقیت و یا عدم موفقیت، هیچ پشتکاری در شما شکل نخواهد گرفت. خیلی از ما کارها را به علت ترس از شکست و یا برنداشتن قدم اول به تعویق می‌اندازیم. درست است که اگر برای چیزی تلاش نکنید هیچ وقت شکست نمی‌خورید، ولی موفقیتی نیز به دست نخواهید آورد. یک نقل قول معروف وجود دارد که می‌گوید “تنها شکست واقعی در زندگی شکست در تلاش کردن است.”

برای پشتکار مرور و ارزیابی اهمیت دارد

مرور کنید، مجدد ارزیابی کرده و تجدید نظر نمایید. از کسانی که فقط ناظر عمل کرده شما هستند دوری کنید. در عوض از توصیه و نصیحت افرادی که تجربه‌ای در زمینه‌ی کاری شما دارند و افرادی که می‌خواهد شما موفق شوید استفاده نمایید. این افراد می‌توانند بر اساس تجاربی که کسب کرده‌اند نکات بسیار مهم و تجربیات خوبی را به شما منتقل کنند. البته هنوز باید به سختی تلاش کنید اما داشتن یک مشوق با انرژی مثبت بسیار می‌تواند به افراد کمک کند.

تمرکزتان را حفظ کنید تا پشتکار تان نتیجه دهد

یکی از موانع موفقیت، از دست دادن تمرکز و انگیزه است. یکی از راه‌هایی که می‌تواند تمرکز شما را حفظ کند این است که خودتان را صرف نظراز هدفی که دارید در حالی تصور کنید که به آن هدف رسیده‌اید. با وضوح خودتان را در حالی تصور کنید که آن کار را به پایان رسانده‌اید و مزد زحمات خود را گرفته‌اید. از طرفی دیگر ههرگز خودتان را درگیر افکار منفی نکنید، چیزهایی مثل “من نمی‌توانم اینکار را انجام دهم”، “با اینکار غیر ممکن است به موفقیت برسم”. در عوض از شعارهای الهام بخش و تصاویر افرادی که با پشتکار به موفقیت رسیده‌اند و دیگر چیزهایی که به شما انگیزه می‌دهند استفاده کنید.

لذت ببرید و پشتکار خود را تقویت کنید

 یکی از لذت بخش‌ترین حس‌ها بعد از موفقیت دانستن این موضوع است که شما توانسته‌اید بر مشکلات زیاد و سختی‌های فراوان مقابله کنید و به هدف‌تان برسید. رسیدن به موفقیت وقتی به خودتان یادآوری می‌کنید که از چه مسیری عبور کرده و به آن دست پیدا کرده‌اید لذت بخش‌تر نیز خواهد بود.

 

افرادی که با وجود موانع و مشکلات با پشتکار به موفقیت رسیدند :

  • لودویک فن بتهون ( آهنگشاز، پیانیست) درسن ۳۰ سالگی ناشنوا شد ولی بسیاری از معروف‌ترین آهنگ‌هایش را بعد از اینکه شنواییش را از دست داد به وجود آورد.
  • هلن کلر (نویسنده) ازسن ۱۹ ماهگی ناشنوا و نابینا بود. او ۱۲ کتاب و مقالات مختلف بسیاری نوشته و اولین فرد نابینایی بود که مدرک لیسانس هنر گرفته است.
  • ری چارلز و استیو واندر (موسیقیدان) هر دو نابینا بودند ولی به مدارج زیادی در موسیقی دست پیدا کردند.
  • جیمز ارل جونز (بازیگر) که با صدای خاص و پر رونقی که داشت شناخته می‌شد لکنت زبان داشت.
  • مارلین ماتلین (بازیگر زن برنده جایزه آکادمی) ناشنوا است.
  • اینژاک پرلمن (نوازنده ویولن کنسرت) بخاطر ویروس فلج اطفال فلج است.
  • تری فاکس (دونده) مبتلا به سرطان بود.

همانطور که از لیست شگفت انگیز بالا مشخص است، موانع و سختی‌ها نباید شما را از اهدافی که دارید دور کنند. در این میان چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد داشتن پشتکار مداوم تا زمان رسیدن به هدف است.

منبع کمکی: essentiallifeskills
منبع عکس: consciouslifenews.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *