حل مشکل کار نکردن وبکم در ویندوز ۱۰

حل مشکل کار نکردن وبکم در ویندوز ۱۰
  • 1397/8/24
  • زهرا معبودی
  • 0

مشکل کار نکردن وب کم در ویندوز ۱۰ معمولا برای اغلب کاربران رخ می دهد اما نکته ای که وجود دارد این است که این مشکل ممکن است به دلایل متفاوتی رخ دهد. اما به طور کلی مشکل کار نکردن وبکم در ویندوز ۱۰ به یک علت خاص رخ می دهد و آن هم این است که این سیستم عامل دارای ویژگی ای می باشد که وب کم را در تمام نرم افزارها غیر فعال می کند.

حل مشکل کار نکردن وب کم با بررسی گزینه های دوربین در ویندوز ۱۰

در ویندوز ۱۰، برنامه تنظیمات دارای چند سوئیچ است که وب کم شما را در همه برنامه ها غیرفعال می کند. اگر وب کم خود را در اینجا غیر فعال کنید، حتی برنامه های دسکتاپ قادر به استفاده از آن نخواهند بود.

برای حل مشکل کار نکردن وب کم، شروع کنید و به مسیر  Settings > Privacy > Camera بروید.

با انجام این کار و رفتن به این مسیر، اطمینان حاصل کنید که در پنجره ای که باز می شود، در سمت بالا Camera access for this device is on نوشته شده است.

اگر در این جا نشان داده شده که دسترسی به دوربین off است و خاموش شده کافیست روی آن کلیک کنید و آن را on کنید.

اگر این قابلیت off بماند بدین معنی است که ویندوز ۱۰ به هیچ کدام از نرم افزارها در این سیستم اجازه استفاده از دوربین و وبکم را صادر نخواهد کرد.

حل مشکل کار نکردن وبکم در ویندوز 10

همچنین اطمینان حاصل کنید که Allow apps to access your camera نیز روی on تنظیم شده است. اگر این گزینه روی off تنظیم بشود بدین معنی است که اپلیکیشن ها از جمله نرم افزارهای دسکتاپ می توانند دوربین شما را ببینند و از آن استفاده کنند.

با این حال ویندوز ۱۰، می تواند از دوربین کماکان برای برخی سرویس ها نظیر Windows Hello استفاده کند. این ویژگی از آوریل ۲۰۱۸ تغییر پیدا کرده چرا که در گذشته این قابلیت صرفا روی اپلیکیشن های UWP اثر می گذاشت اما حالا روی نرم افزارهای سنتی و قدیمی تر نیز اعمال می شود.

حل مشکل کار نکردن وبکم در ویندوز 10

در قسمت Choose which apps can access your camera، اطمینان داشته باشید اپلیکیشن هایی که می خواهید به وب کم دسترسی نداشته باشند در این قسمت نباشند و به صورت off تنظیم شده باشند.

اگر در این قسمت نام نرم افزاری وجود داشته باشد آن را On کنید.

دقت کنید که اپلیکیشن های سنتی دسکتاپ در این قسمت لیست بندی نمی شوند. تنها اپلیکیشن های استور در این بخش لیست بندی می شوند. معمولا اگر دو آپشن Allow access to the camera on this device و “Allow apps to access your camera”  را فعال کرده باشید اپلیکیشن های دسکتاپ به آن دسترسی خواهند داشت.

حل مشکل کار نکردن وبکم در ویندوز 10

برای حل مشکل دسترسی به وبکم در ویندوز ۱۰ باید تنظیمات یاد شده را به درستی انجام دهید.

 

اطمینان حاصل کنید که وبکم از راه های دیگر غیرفعال نشده است

راه های مختلفی برای غیر فعال کردن وب کم وجود دارد که معمولا به طور مرسوم، برای کاربران قابل استفاده نیست. BIOS یا UEFI یکی از جمله روش هایی است که در سیستم های تجاری، می تواند مانع کار کردن وبکم شود که البته این کار به خواست خود فرد صورت می گیرد چرا که کاربران در چنین شرایطی به دنبال این هستند که دسترسی امن به وب داشته باشند.  اگر قبلا وب کم خود را در سیستم عامل BIOS یا UEFI غیر فعال کرده اید، باید آن را از آن جا دوباره فعال کنید.

گزینه بعدی برای این که بتوانید اطمینان حاصل کنید که آیا وبکم فعال است یا نه، این است که به  Device Manager بروید و از این طریق موضوع را بررسی کنید.

اگر از پیش در Device Manager این سرویس را غیرفعال کرده اید لازم است که مجددا آن را فعال کنید.

حل مشکل کار نکردن وبکم در ویندوز 10

حل مشکل کار نکردن وبکم با بروز رسانی درایو آن در ویندوز ۱۰

یکی از مسائلی که همیشه کمک می کند کاربران بتوانند مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری را حل کنند، به روز رسانی و یا حذف درایورها است. چرا که در اثنای کار کردن با سیستم ممکن است برخی از المان های فایل ها از بین رفته باشند اما در این میان تنها با بروز رسانی و یا با حذف ( و نصب اتوماتیک ) موارد مخدوش سامان پیدا می کنند.

ویندوز ۱۰ تلاش می کند تا به محض وصل کردن یک سیستم به آن، به طور اتوماتیک درایور آن را نصب کند. معمولا این وقت ها سیستم به خوبی کار می کند اما گاهی هم شانس یار نیست و باید به طور دستی درایور را از وب سایت سازنده دانلود کنید . اقدام به نصب و بروز رسانی کنید.

حتی اگر قبلا وبکم به درستی کار می کرده و حالا با مشکل مواجه شده است، باز هم به وب سایت سازنده بروید و نسخه جدیدی دانلود کنید.

اتصالات فیزیکی را دوباره تست کنید

اگر اپلیکیشن ها نمی توانند وبکم را مشاهده کنند وقت آن است که برای اطمینان بیشتر رابط های فیزیکی وبکم را بررسی کنید. ما بارها سر به نرم افزارها و تنظیمات می زنیم و آن ها را بررسی می کنیم اما غافل از این هستیم که یک کابل مشکل ساز بوده است.

اگر شما یک وب کم USB دارید، اطمینان حاصل کنید که کابل USB وب کم به پورت USB کامپیوتر شما متصل است. برای اطمینان بیشتر بهترین کار این است که یک بار یو اس بی را از سیستم جدا کنید و دوباره آن را متصل کنید.

از طرفی ممکن است پورت ها این تداخل را ایجاد کرده باشند گاهی لازم است که همه usb ها را از سیستم جدا کنید و بعد هم یو اس بی مربوط به وب کم را وصل کنید تا همه چیز به درستی بدون مزاحمت برای وبکم فراهم باشد.

همچنین می توانید کابل usb را تعویض کنید و شانس خود را نیز بدین گونه امتحان کنید.

اگر از لپ تاپ های جدید استفاده می کنید و وبکم شما به صورت داخلی در لپ تاپ قرار دارد، ممکن است متوجه نباشید اما در پوشی که مربوط به حفاظت از وب کم است، بسته باشد. کافیست آن را تست کنید و این مشکل را حل کنید

اما گاهی با وجود این که تمام برنامه ها را تنطیم می کنید باز هم با مشکل کار نکردن وبکم در ویندوز ۱۰ مواجه هستید. گاهی همه چیز خوب است اما بهتر است نرم افزاری را که می خواهید با آن از وبکم استفاده کنید بررسی کنید و تنظیمات آن را از نو انجام دهید و پیکربندی ها را تغییر دهید.

برای مثال اگر از اسکایپ استفاده می کنید به مسیر menu > Settings > Audio & Video بروید و وب کم مورد نظر خود را از منوی “Camera” انتخاب کنید.

حل مشکل کار نکردن وبکم در ویندوز 10

اگر وبکم همچنان کار نمی کند، ممکن است که نرم افزار مورد نظر از وبکم مورد نظر پشتیبانی نکند. مثلا اپلیکیشن های استور و یا نرم افزارهای UWP صرفا از وبکم های جدید پشتیبانی می کنند.

با این حال گاهی لازم است که چندین برنامه را با هم تست کنید و تنظیمات را انجام دهید. گاهی لازم است نرم افزار مورد نظر را حذف کنید و از اول آن را نصب کنید.

شاید لازم باشد که نسبت به بهینه سازی ویندوز اقدام کنید.

گاهی کار نکردن وبکم به دلیل مشکلات داخلی خود وبکم است. همیشه چراغ های وبکم را بررسی کنید و بر اساس چراغ های شناساگر مشکل را رفع کنید

در عین حال اگر مشکل شما بدین ترتیب حل نشد و راه دیگری برای آن اتخاذ کردید تجربه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

منبع 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *