کاملترین راهنمای تصویری تنظیمات گوگل کروم ۲۰۱۸ ( ورژن ۶۹ به بالا )

کاملترین راهنمای  تصویری تنظیمات گوگل کروم ۲۰۱۸ ( ورژن ۶۹ به بالا )
  • 1397/6/25
  • زهرا معبودی
  • 2
محتوا پنهان

مرورگر گوگل کروم، محصولی از شرکت قدرتمند گوگل است. این مرورگر به شما امکان می دهد یک وبگردی پیشرفته را تجربه کنید. البته تا کنون مرورگر فایرفاکس محصول شرکت موزیلا، به عنوان رقیب قدرتمند این مرورگر به رقابت پایا پای با این مرورگر بلند شده و همچنان قدرتمند هر دو به موازات هم پیش می روند. مرورگر گوگل کروم در سال اولیه تولد خود، به یکی از بهترین مرورگر ها تبدیل شد و کماکان تا کنون به قدرت خود ادامه داده است.

خوشبختانه کاربران اندرویدی و دیگر پلتفرم های موبایلی در کنار کاربران ویندوزی می توانند از این مرورگر قدرتمند و خوش شتاب استفاده کنند. اما مطمئنا بعد از مدتی که از کاربری تان با گوگل کروم گذشت تنظیمات گوگل کروم برای تان جدی تر می شود. ما سعی داریم در این مقاله به توضیحاتی پیرامون مرورگر گوگل کروم و تنظیمات آن بپردازیم.

برای آشنایی با شیوه تنظیمات نسخه قدیمی گوگل کروم کلیک کنید

چند اطلاعات عمومی جالب که تا کنون در مورد مرورگر گوگل کروم نمی دانسته اید را در زیر لیست بندی کرده ایم

  • تاریخ تولید و عرضه مرورگر گوگل کروم: ۲ سپتامبر ۲۰۰۸ یعنی چیزی حدود ۱۰ سال پیش ( امروز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸ است )
  • مدیر پروژ طراحی و توسعه مرورگر گوگل کروم: یک برنامه نویس مشهور و قدرتمند دانمارکی به نام آقای لارس باک!
  • زبان استفاده شده در طراحی و تولید و توسعه این نرم افزار مرورگر: سی پلاس پلاس و اسمبلی! دو زبان تقریبا ابتدایی!
  • سیستم عامل های پشتیبانی کننده از گوگل کروم: Windows – Linux – Mac OS X و اندروید و ios
  • زبان های پشتیبانی شده : بیش از  ۵۰ زبان ( تقریبا تمام زبان های دنیا )

 

اهمیت تنظیمات گوگل کروم

از آن جا که مرورگر گوگل کروم روز به روز در حال پیشرفت بوده و تا کنون پس از گذشت ۱۰ سال از انتشار آن تغییرات زیادی را پشت سر نهاده، تصمیم گرفته ایم با آموزش تنظیمات گوگل کروم به شما کمک کنیم تا بتوانید

  1. از تمام قابلیت های گوگل کروم استفاده کنید
  2. این مرورگر را تا حد امکان شخصی سازی کنید
  3. از بخش ها و امکانات گوگل کروم اطلاع پیدا کنید و بهره مند شوید

 

اولین گام در تنظیمات گوگل کروم چیست؟

اولین گام برای این که بتوانید از تنظیمات گوگل کروم بهره مند شوید این است که یک نسخه از آن را روی سیستم خود نصب کنید و بدانید که برای تنظیمات بخش های مختلف آن باید به کجای مرورگر مراجعه کنید.

برای نصب گوگل کروم روی ویندوز خود کلیک کنید

برای این منظور بعد از نصب و اجرای گوگل کروم، به سمت راست و بالای مرورگر مراجعه کنید و علامت سه نقطه، ( سه نقطه به صورت خط عمودی ) را کلیک کنید تا بتوانید آپشن های توسعه و تنظیم را مشاهده کنید.

نکته: در نسخه های قدیمی تر این گزینه به صورت آچار، می باشد که با کلیک بر آن باید به گزینه آپشن یا Options مراجعه کنید

 

تنظیمات گوگل کروم
در بالاترین قسمت از مرورگر گوگل کروم و در سمت راست، به شما امکان داده می شود تا بتوانید از امکانات قابل تنظیم گوگل کروم استفاده کنید

در اخرین نسخه از مرورگر گوگل کروم تا به این لحظه ( ۲۳ شهریور ۹۷ برابر با  ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸ ) که مرورگر گوگل کروم با نسخه ۶۹٫۰٫۳۴۹۷٫۹۲  شناخته می شود، امکان تنظیمات مرورگر گوگل کروم، با کمک گزینه settings در صفحه آپشن ها، فراهم می شود.

البته برای وارد شدن به بخش تنظیمات می توانید از لینک chrome://settings  نیز استفاده کنید.

وقتی که وارد این صفحه می شوید، امکانات تنظیمات معمولی برای تان فراهم است

 

آن چه مشاهده می کنید صفحه تنظیمات گوگل کروم تست که در صفحه اصلی تمام مواردی که در ساید بار نشان داده شده را خواهید دید
آن چه مشاهده می کنید صفحه تنظیمات گوگل کروم تست که در صفحه اصلی تمام مواردی که در ساید بار نشان داده شده را خواهید دید

البته می توانید امکانات قابل تنظیم دیگری را در ساید بار سمت چپ مشاهده کنید.

 

بیشتر یاد بگیرید: ۵ شیوه کاربردی برای مقابله با مشکل باز نشدن گوگل کروم

جستجوی موارد مورد نظر شما برای تنظیمات گوگل کروم

گاهی اوقات شما نیاز به تنظیم بخشی از مرورگر گوگل کروم دارید، که جایگاه آن را نمی دانید، یا این که می خواهید سریع تر به ان دسترسی پیدا کنید. برای این منظور گوگل، یک بخش جستجو برای تنظیمات در نظر گرفته و به شما کمک می کند که به راحتی با نوشتن کلمه یا عبارتی از تنظیمات گوگل کروم به آن دسترسی پیدا کنید.

مثال:

فرض می کنیم که من می خواهم، وارد بخش پسورد ها شوم و پسورد و نام کاربری یک سایت خاص را در تنظیمات گوگل کروم، پیدا کنم. برای این منظور، بالای بخش تنظیمات گوگل کروم، در باکس جستجو عبارت password را می نویسم.

 

باکس جستجو در میان تنظیمات گوگل کروم که در آن می توانید عبارت های لازم را بنویسید و گوگل کروم آن را برای تان پیدا کند
باکس جستجو در میان تنظیمات گوگل کروم که در آن می توانید عبارت های لازم را بنویسید و گوگل کروم آن را برای تان پیدا کند

به واسطه این کار، به راحتی همان طور که در عکس زیر مشاهده می کنید، بخش پسورد ها نمایان می شود و من بدون این که بخواهم چیزهای بیشتری را سرچ کنم، به راحتی به بخش مورد نظرم دست پیدا می کنم.

برای مدیریت پسورد های گوگول کروم اینجا را کلیک کنید

 

همان طور که مشاهده می کنید من در باکس جستجوی تنظیمات گوگل کروم، عبارت مورد نظرم را نوشتم و گوگل کروم نیز در کمتر از یک ثانیه نتیجه را به صورت های  لایت شده نمایش داد
همان طور که مشاهده می کنید من در باکس جستجوی تنظیمات گوگل کروم، عبارت مورد نظرم را نوشتم و گوگل کروم نیز در کمتر از یک ثانیه نتیجه را به صورت های لایت شده نمایش داد

بخش جستجو به شما کمک می کند تا دقیق تر و البته سریع تر به بخش تنظیماتی خاص و مورد نظر خود برسید.

 

 

معرفی صفحه اول از تنظیمات گوگل کروم

برای این که با تنظیمات گوگل کروم آشنا شوید بهتر است که قدم به قدم این بخش را دنبال کنید.

برای این منظور با وارد شدن به بخش تنظیمات، صفحه ای را مشاهده می کنید که عام ترین و معمولی ترین بخش ها را در آن می توانید تنظیم کنید. من در این بخش به معرفی این آپشن ها می پردازم:

( آن چه که در صفحه اول مشاهده می کنید تنظیمات معمولی است که سر تیتر های آن در ساید بار نمایش داده شده است. در صورتی که به دنبال تنظیمات پیشرفته تر برای گوگل کروم باشید باید روی گزینه advance کلیک کنید که این مورد را هم توضیح خواهیم داد. )

 

معرفی بخش People در تنظیمات گوکل کروم

وقتی که قصد دارید، بخش People  را در تنظیمات گوگل کروم مورد دسترسی قرار دهید باید بدانید که این گزینه اولین آپشن تنظیمات گوگل کروم است. برای این منظور، کافی است که بخش تنظیمات را باز کنید و اولین سکشن را مد نظر قرار دهید. اما شاید یک سوال بپرسید و آن هم این که:

 

بخش People  در گوگل کروم برای چیست؟

گوگل کروم دقیقا مثل یک نرم افزار تحت وب، عمل می کند و به شما اجازه می دهد که این مرورگر را به صورت کامل برای خود شخصی سازی کنید و حتی امکان ورود به آن را به هر کسی ندهید.

 

بخش دسترسی کاربران به مرورگر گوگل کروم و تنظیمات اصلی آن و البته اکانت اصلی توسط People  صورت می گیرد که در این عکس مشاهده می کنید
بخش دسترسی کاربران به مرورگر گوگل کروم و تنظیمات اصلی آن و البته اکانت اصلی توسط People  صورت می گیرد که در این عکس مشاهده می کنید

در تصویر بالا، بخش تنظیمات گوگل کروم People  را مشاهده می کنید.

در بخش People  سه بخش تنظیماتی مهم وجود دارد:

  • ورود به مروگر و تنظیمات مربوط به آن
  • مدیریت افرادی که قرار است به مرورگر دسترسی داشته باشند
  • امکانات مرورگر گوگل کروم
  • انتقال بوک مارک ها از دیگر مرورگر ها

حالا ما در ادامه این بخش را به شما معرفی می کنیم:

 

امکان عضویت در مرورگر گوگل کروم با کمک بخش تنظیمات

اگر بخواهید عضو مرورگر گوگل کروم باشید و به طور رسمی تر به آن وارد شوید و از امکانات متعدد آن بهره مند شوید باید یک اکانت در این مرورگر داشته باشید. به عکس بالا نگاه کنید. آیکون سمت راست و آبی رنگ، مدخل ورود به حساب کاربری کروم است. با این بخش می توانید حساب کاربری بسازید و بدان وارد شوید.

برای این کار، روی این دکمه کلیک کنید و وارد بخش تظیمات حساب کاربری گوگل کروم شوید:

 

این اسکرین شات، محل ورود به اکانت گوگل کروم است که از طریق تنظیمات گوگل کروم قابل دسترسی است. برای این منظور می توانید ایمیل گوگلی خود یعنی جیمیل را وارد کنید و وارد اکانت خود شوید
این اسکرین شات، محل ورود به اکانت گوگل کروم است که از طریق تنظیمات گوگل کروم قابل دسترسی است. برای این منظور می توانید ایمیل گوگلی خود یعنی جیمیل را وارد کنید و وارد اکانت خود شوید

در این بخش شما دو راه دارید

  • با اکانت گوگلی خود وارد شوید
  • یک اکانت جدید بسازید

در صورتی که بخواهید با اکانت گوگلی خود وارد شوید، می توانید یک آدرس جیمیل یا اکانت های دیگر گوگل را در باکس اولیه وارد کنید و بعد با زدن کلید next پسورد مورد نظر را وارد کنید و وارد بخش تنظیمات اکانت گوگل کروم شوید.

برای ساختن اکانت جدید در مرورگر گوگل کروم، می توانید به راحتی از بخش create account استفاده کنید. دقت کنید که برای ایجاد اکانت گوگل کروم نیاز دارید تا یک ایمیل جیمیل بسازید.

 

 

در این قسمت می توانید یک حساب گوگلی برای خود بسازید و از طریق آن وارد گوگل کروم شوید.
در این قسمت می توانید یک حساب گوگلی برای خود بسازید و از طریق آن وارد گوگل کروم شوید. در این باره ابتدا نام و نام خانوادگی تان یا هر نامی که می خواهید را برای بخش نام ها انتخاب کنید و بعد، در قسمت یوزر نیم، یک نام کاربری بنویسید تا جیمیل آن را بررسی کند و در صورت آزاد بودن آن را برای تان ثبت کند. در نهایت یک پسورد در نظر بگیرید که قوی باشد و آن را دوباره تکرار کنید و بعد روی next کلیک کنید. اگر یادتان آمد که یک اکانت جیمیل دارید می توانید این صفحه را ترک کرده  و روی لینک sing in instead کلیک کنید.

در این صفحه می توانید به راحتی بخش های خواسته شده را وارد کنید و بعد با زدن دکمه next به مرحله بعد بروید.

اما اگر صلاح می دانید که از گزینه های قبلی استفاده کنید و از  اکانت موجود گوگل برای این منظور استفاده کنید، کافی است روی دکمه sign in instead استفاده کنید. این گزینه شما را به صفحه قبلی برده و به شما اجازه می دهد تا تنها با وارد کردن ایمیل ( جیمیل ) و پسورد، وارد گوگل کروم شوید.

 

اما شما می توانید افرادی را به داخل مرورگر گوگل کروم خود وارد کنید، و به کمک قابلت هایی که برای این موضوع در نظر گرفته شده ( عضویت مهمان و غیره ) به آن ها دسترسی هایی بدهید که معمولا به منظور امنیت بیشتر این موضوع کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در این قسمت می توانید افرادی که به مرورگر تان دسترسی دارند را انتخاب کنید و آن ها را به صورت مهمان بپذیرید. دو دکمه ای که در زیر صفحه وجود دارد این کار را برای تان انجام می دهند
در این قسمت می توانید افرادی که به مرورگر تان دسترسی دارند را انتخاب کنید و آن ها را به صورت مهمان بپذیرید. دو دکمه ای که در زیر صفحه وجود دارد این کار را برای تان انجام می دهند

 

انتقال بوک مارک ها و تنظیمات سایر مرورگر ها به گوگل کروم

در تنظیمات گوگل کروم امکاناتی در نظر گرفته شده که به کاربران اجازه می دهد، به راحتی از مرورگر های دیگر به کروم مهاجرت کنند. برای این منظور بخش آخر از قسمت تنظیمات people را مد نظر قرار دهید. این بخش Import bookmarks and settings نام دارد.

Import bookmarks and settings به این معنی است که بوک مارک ها و تنظیمات را از دیگر مرورگر ها به گوگل کروم منتقل کنید.

 

هنوز در قسمت اولیه تنظیمات گوگل کروم هستیم و می خواهیم روی بوک مارک ها و دیتاهای ذخیره شده در مرورگر با کمک Import bookmarks and settings  کار کنیم
هنوز در قسمت اولیه تنظیمات گوگل کروم هستیم و می خواهیم روی بوک مارک ها و دیتاهای ذخیره شده در مرورگر با کمک Import bookmarks and settings کار کنیم

از آن جا که دو مرورگر فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر، معمولا دو مرورگر رقیب و پر استفاده هستند و رقابت اصلی بین فایرفاکس و کروم است ( مخصوصا نسخه کوانتوم فایرفاکس که شباهت زیادی به کروم دارد )،  مرورگر گوگل کروم امکان انتقال بوک مارک ها را برای این دو گزینه در نظر گرفته است.

 

با توجه به این عکس و آپشن های تنظیماتی گوگل کروم می توانید به راحتی از دو مرورگر دیگر، و یا یک فایل اچ تی ام ال، تنظیمات را به گوگل کروم منتقل کنید
با توجه به این عکس و آپشن های تنظیماتی گوگل کروم می توانید به راحتی از دو مرورگر دیگر، و یا یک فایل اچ تی ام ال، تنظیمات را به گوگل کروم منتقل کنید

شما می توانید مرورگر مبدا خود را که قصد مهاجرت از آن را دارید انتخاب کنید و بعد وارد مرحله بعدی شوید:

 

در باکس مورد نظر، هر موردی که قصد انتقال آن از مرورگر قبلی تان دارید را انتخاب کنید و بعد روی دکمه آبی کلیک کنید تا انتقال صورت گیرد
در باکس مورد نظر، هر موردی که قصد انتقال آن از مرورگر قبلی تان دارید را انتخاب کنید و بعد روی دکمه آبی کلیک کنید تا انتقال صورت گیرد

در قسمت بعدی که Select items to import نام دارد، شما باید از میان آیتم ها، آن آپشن هایی را که قصد وارد کردن به کروم دارید را انتخاب کنید و در نهایت با تیک زدن آن ها، گزینه آبی رنگ و انتهای صفحه یعنی import را بزنید.

بعد از انجام این کار لازم است که به تناسب حجم دیتاهای قابل انتقال صبر کنید تا عملیات انتقال به صورت کامل انجام شود.

 

بررسی تنظیمات Appearance گوگل کروم

اگر به ظاهر مرورگر گوگل کروم خیلی اهمیت می دهید، و دوست دارید ظاهر مرورگر خود را چنان که دوست دارید تنظیم کنید می توانید از بخش Appearance  استفاده کنید. این بخش دقیقا در زیر قسمت people قرار دارد. برای این منظور، می توانید به موقعیت یاد شده بروید و با نمایی مشابه با آن چه که در زیر می بینید، مواجه شوید

 

برای تغییر ظاهری مرورگر گوگل کروم می توانید به سادگی از این قسمت استفاده کنید و آن چنان که دوست دارید رنگ و لعاب مرورگر را تغییر دهید
برای تغییر ظاهری مرورگر گوگل کروم می توانید به سادگی از این قسمت استفاده کنید و آن چنان که دوست دارید رنگ و لعاب مرورگر را تغییر دهید

 

امکان تنظیم تم در مرورگر گوگل کروم

اولین بخش برای تنظیمات  Appearance، تنظیم تم در مرورگر گوکل کروم است. در ابتدای این قسمت، عبارت تم theme را مشاهده می کنید. در زیر این عبارت، نام تم فعلی مرورگر گوگل کروم نوشته شده، و به شما با یک فلش اجازه می دهد تا عکس اصلی ان را مشاهده کنید.

 

تنظیمات تم مرورگر گوگل کروم
در توضیح این عکس، از سمت چپ، اولین باکس، نشان دهنده نام تم کنونی است که روی مرورگر اعمال شده است. اگر روی باکس دوم کلیک کنید می توانید تم را مشاهده کنید و در نهایت با گزینه سوم می توانید مرورگر و تم های آن را به حالت پیش فرض برگردانید

 

برای نمونه این اسکرین شاتی از تم کنونی مرورگر من است که با کلیک بر باکس دوم ( فلش در عکس بالاتر ) نمایش داده شده است
برای نمونه این اسکرین شاتی از تم کنونی مرورگر من است که با کلیک بر باکس دوم ( فلش در عکس بالاتر ) نمایش داده شده است

اگر از این تم راضی نیستید می توانید با کلیک بر گزینه reset to default تم کروم را به اولین تم رسمی آن ببرید. اما برای تغییر تم باید چه کرد؟

وقتی که روی گزینه theme کلیک می کنید، وارد بخشی از تنظیمات می شوید که به شما اجازه می دهد از میان شمار زیادی تم ها، یک تم مورد علاقه خود انتخاب کنید.

این کار را می توانید از بخش افزونه ها و اپلیکیشن های مرورگر نیز انجام دهید. به این بخش chrome web store می گویند. 

 

امکان نمایش آیکون هوم در نوار ابزار گوگل کروم

معمولا افرادی که به وفور از کروم استفاده می کنند، دوست دارند تا یک میانبر داشته باشند تا به کمک آن به یک آدرس خاص از اینترنت بروند یا حداقل به صفحه خانگی بروند. برای این منظور، دومین بخش از تنظیمات Appearance ، به نام Show home button به شما کمک می کند تا بتوانید دکمه home را به نوار ابزار بیاورید و آن را تا حد امان شخصی سازی کنید

 

آنچه در این بخش مشاهده می کنید محلی است که می توانید دکمه هوم و خانه را برای مروگر تنظیم کنید. این قابلیت به طور پیش فرض غیرفعال است اما اگر اسلاید سمت راست را بکشید آن را فعال می کنید و می توانید آن را در بالای مرورگر و سمن چپ مشاهده کنید
آنچه در این بخش مشاهده می کنید محلی است که می توانید دکمه هوم و خانه را برای مروگر تنظیم کنید. این قابلیت به طور پیش فرض غیرفعال است اما اگر اسلاید سمت راست را بکشید آن را فعال می کنید و می توانید آن را در بالای مرورگر و سمن چپ مشاهده کنید

در این عکس مشاهده می کنید که امکان شخصی سازی تا چه حد وجود دارد و در نهایت، می توانید دکمه هوم را به نوار ابزار بیاورید و به ادرس دلخواه آن را هدایت کنید

 

به محض این که اسلاید فعال سازی دکمه هوم را بزنید، دو امکان تنطیماتی نمایش داده می شود. گزینه اول را اگر انتخاب کنید، به ازای کلیک بر دکمه هوم در بالای مرورگر، به یک تب جدید می روید اما در صورتی که بخواهید با کلیک بر این آیکون وارد یک سایت خاص شوید می توانید روی گزینه دوم کلیک کنید
به محض این که اسلاید فعال سازی دکمه هوم را بزنید، دو امکان تنطیماتی نمایش داده می شود. گزینه اول را اگر انتخاب کنید، به ازای کلیک بر دکمه هوم در بالای مرورگر، به یک تب جدید می روید اما در صورتی که بخواهید با کلیک بر این آیکون وارد یک سایت خاص شوید می توانید روی گزینه دوم کلیک کنید

 

آشکار و پنهان کردن  bookmarks ها در مرورگر گوگل کروم

من از بخش بوکمارک ها برای دسترسی سریع تر به بخش های مهمی استفاده می کنم که معمولا روزانه چند بار باید به آن ها سر بزنم. مثلا وب سایت های خودم، سایت گویا آی تی و تمام وب سایت ها و نرم افزارهای تحت وبی که به آن ها احتیاج دارم.

اما شاید گاهی برای شما این بخش نمایش داده نشود. این بدین دلیل است که در تنظیمات بخش Show bookmarks bar، را آف کرده اید یا خاموش کرده اید.

بخش سوم از تنظیمات ظاهری مروگر گوگل کروم به این بخش اختصاص دارد.

Show bookmarks bar بخشی است که اگر اسلاید مقابل آن را بکشید، می توانید ادرس بارها را نمایش دهید.

 

برای دسترسی بهتر به بوک مارک ها و سایت هایی که بوک مارک کرده اید این بخش را فعال کنید تا در بالای مرورگر نمایش داده شود
برای دسترسی بهتر به بوک مارک ها و سایت هایی که بوک مارک کرده اید این بخش را فعال کنید تا در بالای مرورگر نمایش داده شود

 

تنظیم فونت و اندازه آن برای مرورگر گوگل کروم

اگر فکر می کنید از فونت مرورگر گوگل کروم راضی نیستید، می توانید از دو بخش تنظیماتی Font size و Customize fonts در تنظیمات استفاده کنید.

 

تنظیم اندازه فونت در گوگل کروم

اگر فکر می کنید که گوگل کروم، دارای فونت دلخواه شما است اما تنها اندازه فونت شما را اذیت می کند ( کوچک یا بزرگ است )، می توانید به راحتی با کمک گرفتن از بخش Font size از پنج امکانی که برای این گزینه وجود دارد استفاه کنید.

برای تنظیم اندازه فونت گوگل کروم می توانید از بخش Font size استفاده کنید. کاری که باید کنید این است که از منوی باز شونده سمت راست استفاده کنید
برای تنظیم اندازه فونت گوگل کروم می توانید از بخش Font size استفاده کنید. کاری که باید کنید این است که از منوی باز شونده سمت راست استفاده کنید

در این باره، جلوی عبارت Font size، بخش تنظیماتی وجود دارد که یک منوی باز شونده رو به پایین است. آن را باز کنید و اندازه مورد نظر خود را انتخاب کنید

در منوی باز شونده سمت راست گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانید به تناسب نیاز خود، از خیلی کوچک تا خیلی بزرگ استفاده کنید
در منوی باز شونده سمت راست گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانید به تناسب نیاز خود، از خیلی کوچک تا خیلی بزرگ استفاده کنید

بدین صورت می توانید اندازه فونت را به حالت دلخواه خود تنظیم کنید.

اما اگر فکر می کنید برای فونت نیاز به تنظیمات خاص تر و شخصی تر دارید، روی گزینه Customize fonts کلیک کنید .

 

تنظیمات فونت گوگل کروم
در باره این عکس دقت کنید که می توانید ابتدا، با کشیدن اسلاید هایی که در کادر اول مشخص کرده ایم، اندازه فونت را مشخص کنید. اما اگر به کادر دوم نگاه کنید یک عدد ۲۰ مشاهده می کنید و یک متن با فونتی خاص. عدد ۲۰ در واقع اندازه سایز فونت است که با کشیدن اسلاید های بالا آن را تنظیم کرده اید، اما فونت مورد نظر بیانگر این است که در سبک مورد نظر فونت چگونه به نظر می رسد. 

در این قسمت در ابتدای امر، می توانید با کشیدن اسلاید سمت راست، برای آپشن های اول و دوم، فونت را از نظر اندازه، تنظیم کنید. تنظیم ها از کم به بزرگ متغییر اند.

در ادامه برای انتخاب فونت های مورد نظر خود، ۴ مدل فونت را می توانید انتخاب کنید که برای هر مدل، ده ها فونت پیشنهاد شده است.

  • Standard font
  • Serif font
  • Sans-serif font
  • Fixed-width font

برای هر مورد یاد شده، به تناسب اندازه فونتی که دارید، نمونه ای در بخش مورد نظر ارائه شده است

 

برای انتخاب فونت ها به راحتی می توانید روی دکمه مورد نظر کلیک کرده و بعد فونت مورد نظر را انتخاب کنید
برای انتخاب فونت ها به راحتی می توانید روی دکمه مورد نظر کلیک کرده و بعد فونت مورد نظر را انتخاب کنید

اگر به کمک این بخش های قابل تنظیم هنوز نتوانسته اید، فونت ها را به حالت دلخواه خود تنظیم کنید باید از بخش تنظیمات پیشرفته فونت در گوگل کروم استفاده کنید.

 

راهنمای تنظیمات پیشرفته فونت در گوگل کروم 

برای تنظیمات پیشرفته فونت در گوگل کروم در بخش تنظیمات فونت، ( انتهای این بخش ) می توانید به راحتی روی آپشن  Advanced Font Settings کلیک کنید.

افزونه های مرورگر گوگل کروم به شما کمک می کنند تا بتوانید آن طور که دوست دارید تنظیمات را روی مرورگر خود انجام دهید
افزونه های مرورگر گوگل کروم به شما کمک می کنند تا بتوانید آن طور که دوست دارید تنظیمات را روی مرورگر خود انجام دهید. برای انجام این تنظیمات به طور دلخواه خود، برای فونت مرورگر توصیه می کنیم که از افزونه های ساخته شده در این باره در کروم استور استفاده کنید.

این بخش، به شما اجازه می دهد تا با استفاده از وب استور کروم، یک افزونه روی مروگر خود نصب کنید و تنظیمات را به صورت عمیق و جزیی ترین حالت روی مرورگر خود اعمال کنید.

 

تنظیم میزان بزرگی و زوم صفحه در مرورگر گوگل کروم

اگر فکر می کنید مرورگر شما در حالت معمولی، چنان که باید برای دید تان سازگار نیست می توانید از قابلیت  Page zoom استفاده کنید و میزان زوم آن را مشخص کنید. برای این منظور، در آخرین بخش از تنظیمات ظاهری مرورگر گوگل کروم استفاده کرده و در مقابل گزینه Page zoom میزان زوم مورد نظر خود را معین کنید.

تنظیمات بزرگ نمایی گوگل کروم
همانطور که مشاهده می کنید با استفاده از بخش زوم، می توانید هر میزان اندازه ای که می خواهید برای بزرگ نمایی یا کوچک نمایی پنجره ها استفاده کنید. البته در هنگام کار کردن با مرورگر می توانید با گرفتن دکمه کنترل، و استفاده از اسکرولر ماوس این کار را انجام دهید

تا به این جا گوگل نهایت تلاش خود را کرده تا شما بتوانید به سادگی، از قابلیت های ظاهری مورد پسند خود برای داشتن مرورگر دلخواه خود، بهره مند شوید.

اما در ادامه، تنظیمات فنی تری داریم که برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد.

 

تنظیمات موتور جستجو در گوگل کروم

بسیاری از افراد تمایل دارند تا جستجو های خود را بر پایه اهداف مختلف روی مرورگر های خاص انجام دهند. در واقع بر خلاف تصور خیلی از افراد که گوگل کروم ابزاری برای استفاده صرف از گوگل است، این ابزار به شما اجاز می دهد تا در بخش Search engine به راحتی بتوانید مرورگر خود را تنظیم کنید.

برای این منظور، وارد بخش سوم تنظیمات گوگل کروم شده و گزینه Search engine را پیدا کرده و در اولین بخش آن، روی Search engine used in the address bar تمرکز کنید.

 

به منظور تنظیمات موتور جستجو در گوگل کروم می توانید از اولین گزینه استفاده کنید و روی باکس باز شونده سمت راست کلیک کنید و موتور جستجوی مورد نظر خود را انتخاب کنید
به منظور تنظیمات موتور جستجو در گوگل کروم می توانید از اولین گزینه استفاده کنید و روی باکس باز شونده سمت راست کلیک کنید و موتور جستجوی مورد نظر خود را انتخاب کنید

روبروی این بخش، منویی وجود دارد که به شما اجازه می دهد به راحتی بتوانید موتور جستجوی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

تنظیمات موتور جستجوی گوگل کروم
در ابتدا فقط به شما اجازه می دهد که یا از موتور جستجوی گوگل، یا بینگ و یا یاهو استفاده کنید. اگر این سه آپشن شما را قانع نکرد روش بعدی را تست کنید

همانطور که مشاهده می کنید این مرورگر به شما اجازه می دهد تا در اولین مرحله از ۳ موتور جستجو استفاده کنید.

اما اگر بخواهید از میان دیگر موتورهای جستجو یک آپشن را انتخاب کنید، باید از قسمت دوم این تنظیمات به نام Manage search engines استفاده کنید

 

تنظیمات موتور جستجوی جدید در گوگل کروم
در این بخش می توانید به راحتی موتور جستجوی فعلی خود را مشاهده کنید و توسط بخش add در کادر انتهای تصویر، به کروم، موتور جستجوی جدید معرفی کنید

 

در این صفحه می توانید به کمک add موتور جستجوی دیگری به مرورگر بیفزایید و ان را برای جستجوهای خود به طور پیش فرض تنظیم کنید. این گزینه درست در مقابل Other search engines قرار دارد.

با کلیک بر گزینه add می توانید اطلاعات لازم در مورد موتور جستجوی جدید نظیر نام، آدرس و غیره را معرفی کرده و در کادر نوشته و بعد باز روی دکمه add کلیک کنید
با کلیک بر گزینه add می توانید اطلاعات لازم در مورد موتور جستجوی جدید نظیر نام، آدرس و غیره را معرفی کرده و در کادر نوشته و بعد باز روی دکمه add کلیک کنید

 

تنظیمات صفحه اول مرورگر گوگل کروم در startup

On startup آخرین بخشی است که در تنظیمات گوگل کروم در حالت معمولی به آن دسترسی داریم. البته این بخش مهم ترین بخشی است که بسیاری از کاربران دوست دارند در مورد آن ترفند هایی یاد بگیرند.

On startup در تنظیمات گوگل کروم به چه کاری می آید؟

معمولا زمانی که ما مرورگر گوگل کروم را باز می کنیم با صفحه ای مواجه می شویم که می توانیم این صفحه را کاملا شخصی سازی کنیم.

در بخش On startup سه حالت تنظیماتی برای شما در نظر گرفته شده است:

 

هنگام باز کردن مرورگر گوگل کروم در ابتدا، دوست دارید چه چیزی را مشاهده کنید؟ این جا سه آپشن وجود دارد که به کمک آن ها می توانید مشخص کنید که چه چیزی را دوست دارید ببینید
هنگام باز کردن مرورگر گوگل کروم در ابتدا، دوست دارید چه چیزی را مشاهده کنید؟ این جا سه آپشن وجود دارد که به کمک آن ها می توانید مشخص کنید که چه چیزی را دوست دارید ببینید
  • Open the New Tab page
  • Continue where you left off
  • Open a specific page or set of pages

توضیح این سه گزینه:

Open the New Tab page به چه معنا است؟

Open the New Tab page در واقع بدین معنی است که وقتی مرورگر را باز می کنید، این مرورگر به حالت یک تب جدید در مقابل شما باز می شود و می توانید از طریق آن جستجو های لازم را داشته باشید. 

حالت معمولی و مرسوم و پیش فرض تنظیمات گوگل کروم روی این آپشن در نظر گرفته شده است.

وقتی که تب جدیدی باز می شود، شما می توانید، تم انتخاب شده تان را به عنوان پس زمینه پنجره مشاهده کنید. همچنین می توانید ( در صورت تنظیمات قبلی ) وب سایت های پر بازدید را هم مشاهده کنید

 

تنظیمات گوگل کروم
اینجا صفحه ای است که با باز کردن یک تب می توانید آن را مشاهده کنید. پس زمینه تمی است که به دلخواه خودم انتخاب کرده ام و شورت کات ها هم مواردی هستند که به دلخواه ایجاد کرده ام. شیوه تغییرات شورت کات ها را در انتهای مقاله توضیح داده ام

اما شاید شما بخواهید این تنظیمات را تغییر دهید. برای این منظور، ۲ آپشن دیگر پیش روی شما است:

 

آغاز مرورگر گوگل کروم از محل اخرین استفاده

Continue where you left off دقیقا به همین معنی است. با انتخاب این گزینه، وقتی که مرورگر را بعد از بستن، برای اولین بار باز می کنید، مرورگر با صفحاتی در مقابل شما قرار می گیرد که در آخرین استفاده، و قبل از بستن مرورگر، در حال کار کردن با ان بوده اید. 

مثلا اگر قبل از این که مرورگر را ببندید و از آن خارج شوید، در حال مشاهده وب سایت گویا آی تی بوده اید! این بار هنگام باز کردن مرورگر، به جای تب جدید، سایت گویا آی تی را مشاهده خواهید کرد.

با انتخاب این گزینه با باز کردن گوگل کروم صفحه ابتدایی شامل سایتی است که اخرین بار در حال مشاهده آن بوده اید
با انتخاب این گزینه با باز کردن گوگل کروم صفحه ابتدایی شامل سایتی است که اخرین بار در حال مشاهده آن بوده اید

 

باز کردن مرورگر و ورود به سایت یا سایت های خاص

آخرین آپشن در این بخش، عبارت Open a specific page or set of pages است. این بخش در واقع گویای این است که اگر بخواهید، می توانید برای استارت آپ گوگل کروم، یک سایت یا مجموعه ای از سایت ها را باز کنید. مثلا من برای سئوی محتوای سایت ها، از چهار وب سایت استفاده می کنم که در واقع ابزارهای کمکی هستند. برای این که به راحتی بدون نیاز به جستجوی یکایک این سایت ها، وقت اضافی صرف کنم، به کمک آپشن Open a specific page or set of pages این صفحات را برای استارتاپ کروم تنظیم کرده ام، تا به محض باز کردن مرورگر، این چهار سایت باز شوند. البته که شما می توانید تعداد سایت ها را به تعداد مورد دلخواه خود تنظیم کنید. 

 

وقتی که روی گزینه Open a specific page or set of pages کلیک می کنید، دو آپشن ارائه می شود:

 

اگر دوست دارید در ابتدای باز کردن مروگر گوگل کروم با یک سایت خاص همیشه مواجه شوید، می توانید از این باکس استفاده کنید و تنظیمات لازم را ایجاد کنید
اگر دوست دارید در ابتدای باز کردن مروگر گوگل کروم با یک سایت خاص همیشه مواجه شوید، می توانید از این باکس استفاده کنید و تنظیمات لازم را ایجاد کنید

در این بخش شما می توانید یو ار ال های خاص خود را به مرورگر معرفی کنید و مشخص کنید که از میان این آدرس ها کدام یک از صفحات به صورت صفحه اصلی تنظیم شود.

 

در این جا آدرس سایت مورد نظر خود را بنویسید و بعد روی گزینه add کلیک کنید
در این جا آدرس سایت مورد نظر خود را بنویسید و بعد روی گزینه add کلیک کنید

 

اگر گزینه دوم را انتخاب کنید مرورگر تشخیص می دهد که در حال حاضر چه سایت هایی روی مروگر شما باز است. بدین صورت می توانید به کمک این بخش یو ار ال هایی که همین حالا بر روی مرورگر باز است را برای استارت آپ انتخاب کنید
اگر گزینه دوم را انتخاب کنید مرورگر تشخیص می دهد که در حال حاضر چه سایت هایی روی مروگر شما باز است. بدین صورت می توانید به کمک این بخش یو ار ال هایی که همین حالا بر روی مرورگر باز است را برای استارت آپ انتخاب کنید

بدین صورت می توانید از تنظیمات معمولی و پر استفاده تر را از گوگل کروم دریافت کنید. اما در بخش تنظیمات پیشرفته گوگل کروم، امکانات مهم تری گنجانده شده که شاید دوست داشته باشید آن ها را بیاموزید.

 

نحوه تنظیمات پیشرفته گوگل کروم

برای این که بتوانید به بخش تنظیمات پیشرفته گوگل کروم دسترسی داشته باشید، می توانید در بخش تنظیمات معمولی وقتی که به انتهای صفحه رسیدید روی گزینه advance کلیک کنید.

 

برای تنظیمات پیشرفته گوگل کروم روی عبارت انتهای بخش تنظیمات به نام advance کلیک کنید
برای تنظیمات پیشرفته گوگل کروم روی عبارت انتهای بخش تنظیمات به نام advance کلیک کنید

 

تنظیمات پیشرفته گوگل کروم شامل چه مواردی است؟

برای این که از تنظیمات پیشرفته گوگل کروم استفاده کنید، باید بدانید که ابتدا در این بخش از تنظیمات چه مواردی گنجانده شده است:

  • Privacy and security ( تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی )
  • Languages ( تنظیمات زبان در گوگل کروم )
  • Downloads ( تنظیمات مربوط به دانلود در گوگل کروم )
  • Printing ( تنظیمات چاپ و پرینت گرفتن در گوگل کروم )
  • Accessibility ( تنظیمات دسترسی به گوگل کروم )
  • System ( تنظیمات سیستمی گوگل کروم )
  • Reset and clean up ( تنظیمات پاک سازی و ریست گوگل کروم )

در ادامه تلاش می کنیم نهایت نکته ها را در این باره به شما بیاموزیم و تنظیمات را ارائه کنیم.

 

تنظیمات گوگل کروم برای بخش امنیت و حریم خصوصی

اولین بخش از تنظیمات پیشرفته گوگل کروم مربوط به بخش امنیت و حریم خصوصی است که می توانید آن را به صورت زیر مشاهده کنید:

 

در این بخش می توانید قسمتی از تنظیمات پیشرفته حریم خصوصی گوگل کروم را مشاهده کنید
در این بخش می توانید قسمتی از تنظیمات پیشرفته حریم خصوصی گوگل کروم را مشاهده کنید

در این بخش به شما امکاناتی داده شده که با فعال کردن آن ها می توانید به راحتی از آن ها بهره مند شوید. برخی از موارد ارائه شده در این بخش به طور پیش فرض فعال هستند.

اما در رابطه با هر کدام از این بخش ها به توضحات زیر توجه کنید:

 

تنظیمات سرویس پیش گویی جستجو در گوگل کروم

اولین گزینه امنیتی که به طور پیش فرض روی مرورگر گوگل کروم فعال است، عبارت Use a prediction service to help complete searches and URLs typed in the address bar می باشد. این عبارت بدین معنی است که اگر این قابلیت کماکان روشن باشد و فعال باشد، شما می توانید از آن برای سرویس پیش گویی تکمیل سازی کلمات کلیدی و یا url ها و آدرس هایی که وارد می کنید استفاده کنید.

سرویس پیش گویی به شما کمک می کند تا در مورد سرچ و جستجو ها اطلاعات بیشتری کسب کنید و موارد مشابه و پر تکرار را مورد دسترسی قرار دهید.

بنابراین اگر دوست دارید هنگام جستجو، و هنگام وارد کردن کلمات کلیدی مورد جستجو و آدرس های سایت ها، خود گوگل کروم به شما کمک کند تا بتوانید اپشن های مشابه را دیده و بهتر انتخاب کنید اسلاید مقابل این گزینه را کماکان فعال ( آبی ) کنید.

 

تنظیمات سرویس پیش گویی برای لود سریع تر سایت ها

گاهی سایت هایی که می خواهیم باز کنیم با سرعت کمی باز می شوند. هر چند این مورد به چیزهای مختلفی مثل، سئو سایت، یا حتی به سرعت اینترنت نیز ارتباط دارد اما سرویس پیش گویی گوگل کروم نیز کمک می کند که بتوانید به بهترین شکل، سرعت لود سایت ها را افزایش دهید. برای این منظور لازم است که دومین گزینه یعنی Use a prediction service to load pages more quickly را فعال نگه دارید. این گزینه به طور پیش فرض روی گوگل کروم فعال است.

 

حل مشکلات ناوبری و نویگیشن با وب سرویس

گزینه بعدی نیز که به طور پیش فرض در گوگل کروم فعال است، Use a web service to help resolve navigation errors می باشد. این گزینه اگر فعال باشد، به شما اجازه می دهد تا به طور اتوماتیک، از سرویس های وب یا وب سرویس ها استفاده شود و مشکلات ناوبری را حل کنند.

 

تنظیمات مرورگر امن برای گوگل کروم

وقتی که حرف از امنیت می شود، تنظیمات گوگل کروم پیشرفته ترین امکانات را در اختیار شما قرار می دهد. در این باره، در بخش تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی، Safe Browsing نیز مشاهده می شود که به معنی جستجوی امن است.

این گزینه نیز به طور پیش فرض فعال است و سعی کنید هیچ گاه آن را خاموش نکنید. اگر این گزینه فعال باشد، سایت های مضر، نمی توانند به شما از طریق مرورگر ضربه وارد کنند.

در این باره، گوگل کروم، یک بخش تکمیلی نیز دارد که Help improve Safe Browsing نام دارد. این قابلیت نیز معمولا فعال است و به شما کمک می کند تا بتوانید به جستجوی امن، و بهبود آن کمک کنید. با فعال بودن این گزینه، اطلاعاتی در مورد سایت ها به گوگل به طور اتوماتیک ارسال می شود که این مساله مهم را مورد بررسی قرار داده و به امنیت کلی جهان وب کمک می کند.

 

تنظیمات محتوای سایت ها در گوگل کروم

بخش دیگری که در بخش تنظیمات پیشرفته گوگل کروم، به چشم می خورد، بخشی است به نام Content settings که به شما اجازه می دهد، مشخص کنید که:

  • وب سایت ها از چه اطلاعاتی در مورد شما استفاده کنند ( نظیر کوکی ها و غیره )
  • وب سایت ها چه اطلاعاتی را برای شما نمایش دهند / ندهند.

وقتی که روی این گزینه کلیک کنید، بخش های مختلفی به شما نمایش داده می شود که به شما اجازه می دهد نهایت کنترل را روی موارد مورد نظر خود داشته باشید.

 

به منظور تنظیمات نمایش محتوا در گوگل کروم لازم ست که این بخش را انتخاب کنید
به منظور تنظیمات نمایش محتوا در گوگل کروم لازم ست که این بخش را انتخاب کنید

مثلا می توانید در بخش تصاویر، یا فلش، یا پاپ آپ ها تنظیماتی داشته باشید تا برخی چیزها برای شما نمایش داده نشوند.

یا به طور مثال، سه گزینه مهم در این لیست وجود دارد به نام، لوکیشن یا محل، دوربین و میکروفون! برخی از وب سایت ها از این آپشن ها بر روی لپ تاپ شما استفاده کرده و دیتاهایی را دریافت می کنند. شما با کمک این بخش از تنظیمات پیشرفته گوگل کروم می توانید به راحتی مرورگر را طوری تنظیم کنید که اگر وب سایتی قصد استفاده از این سه ابزار داشته باشد، پیش از استفاده از شما اجازه بگیرد.

این لیست بخش کوچکی از امکانات قابل تنظیم برای نمایش محتوا و استفاده از اطلاعات شما توسط وب سایت ها است که می توانید مدیریت کافی روی هر آپشن داشته باشید
این لیست بخش کوچکی از امکانات قابل تنظیم برای نمایش محتوا و استفاده از اطلاعات شما توسط وب سایت ها است که می توانید مدیریت کافی روی هر آپشن داشته باشید

 

پاک کردن کش مرورگر گوگل کروم و دیتای آن

گاهی اوقات، ممکن است که شما متوجه شوید که مرورگر گوگل کروم، مثل همیشه به خوبی کار نمی کند یا احساس می کنید که سرعت لود آن حسابی کاهش یافته و مدت زمان لود نیز افزایش یافته است. در چنین شرایطی، یکی از بهترین کارهایی که می تواند حال مرورگر گوگل کروم را خوب تر کند، این است که از آخرین بخش تنظیمات امنیتی گوگل کروم استفاده کنید و روی Clear browsing data کلیک کنید.

در این قسمت از بخش پاک سازی می توانید گزینه های پیشرفته و بیسیک را مشاهده کنید
در این قسمت از بخش پاک سازی می توانید گزینه های پیشرفته و بیسیک را مشاهده کنید

با کلیک کردن بر این عکس، یک بخش تنظیماتی ویژه باز می شود که در آن می توانید دو تب را مشاهده کنید:

  • basic ( اولیه )
  • advance ( پیشرفته )

در بخش بیسیک و اولیه، مرورگر به شما اجازه می دهد که، به راحتی سه اپشن معروف را در مرورگر پاک کنید که شامل موارد زیر می شوند:

  • پاک کردن هیستوری و تاریخچه مرورگر
  • پاک کردن کش مرورگر
  • پاک کردن کوکی ها در مرورگر

شما می توانید هر سه مورد یا یکی از موارد دلخواه را از میان سه آپشن یاد شده انتخاب کنید، و بعد به کمک منوی باز شونده در بالای صفحه، مشخص کنید که موارد انتخاب شده مروبط به چه زمانی باشد؟ ( ۱ ساعت پیش – ۲۴ ساعت پیش – ۷ روز پیش – ۴ هفته پیش – همیشه )

 

برای هر دو حالت پیشرفه و بیسیک این گزینه ها وجود دارد. محدوده زمانی خاص خود را انتخاب کنید و بعد وارد مرحله بعدی شوید که انتخاب اپشن های زیرین است
برای هر دو حالت پیشرفه و بیسیک این گزینه ها وجود دارد. محدوده زمانی خاص خود را انتخاب کنید و بعد وارد مرحله بعدی شوید که انتخاب اپشن های زیرین است

 

اما اگر بخواهید به کمک تب، پیشرفته یا advance اقدام به پاک کردن دیتاهای مرورگر کنید، می توانید، در بخش Time range یا محدوده زمانی، تنظیمات حالت معمولی را در اختیار داشته باشید (۱ ساعت پیش – ۲۴ ساعت پیش – ۷ روز پیش – ۴ هفته پیش – همیشه ) اما، در مواردی که می توانید آن ها را تیک بزنید تا عملیات پاک سازی روی آن ها انجام شود، موراد بیشتری دیده می شود:

 

تنظیمات پیشرفته گوگل کروم
می خواهید چه امکاناتی از مرورگر شما حذف شود؟ کوکی ها؟ هیستوری ها؟ هر چه را که می خواهید انتخاب کنید اما برای انتخاب موارد بیشتر و به تناسب حجمی که اشغال کرده اند توصیه می کنیم که از حالت پیشرفته استفاده کنید ( عکس بعدی )

نکته مهم تر این که شما می توانید در این بخش، مشاهده کنید که هر کدام از بخش های دیتاهای ذخیره شده چه مقدار حجم به خود اختصاص داده اند.

در نهایت می توانید هر مورد را که بخواهید تیک زده، و در بخش Time range یا محدوده زمانی، مدت زمان مورد نظر خود را تنظیم کرده و در نهایت روی دکمه آبی رنگ در انتهای صفحه با عنوان clear data کلیک کنید.

تنظیمات گوگل کروم
در قسمت پیشرفته امکانات بیشتری برای پاک سازی مرورگر ارائه شده است

پس از انجام تنظیمات یاد شده باید کمی صبر کنید تا عملیات پاک سازی به خوبی صورت گیرد. در نهایت می توانید با یک مرورگر تازه نفس و رفرش شده، وب گردی خود را شروع کنید و لذت ببرید.

در این بخش تنظیمات پیشرفته گوگل کروم برای بخش امنیت به پایان می رسد اما برویم سراغ موارد بعدی:

 

تنظیمات زبان گوگل کروم

برای این که به تنظیمات زبان، در گوگل کروم دسترسی داشته باشید، نیاز است که به بخش تنظیمات پیشرفته دسترسی داشته باشید. برای این منظور، باید وارد بخش Languages شده و از دو بخش آن به نام های

  • Languages
  • Spell check

استفاده کنید:

راهنمای تنظیم زبان در مرورگر گوگل کروم

برای این که بخواهید زبان رسمی مرورگر را تنظیم کنید، بعد از ورود به بخش تنظیمات وبعد تنظیمات پیشرفته، به بخش  Languages رفته و روی گزینه ای با همین نام کلیک کنید.

این زبان به طور پیش فرض روی انگلیسی که زبانی بین المللی است تنظیم شده است.

 

به منظور تغییر المان های زبان می توانید از این بخش در قسمت تنظیمات پیشرفته گوگل کروم استفاده کنید
به منظور تغییر المان های زبان می توانید از این بخش در قسمت تنظیمات پیشرفته گوگل کروم استفاده کنید

برای این که این تنظیمات را تغییر دهید کافی است روی آن کلیک کنید و لیست زبان ها را مشاهده کنید:

 

در این قسمت مشاهده می کنید که زبان پیشفرض روی سیستم گوگل کروم شما چیست! بدین صورت می توانید اطلاع کسب کنید و نسبت به تغییر آن اقدام کنید
در این قسمت مشاهده می کنید که زبان پیشفرض روی سیستم گوگل کروم شما چیست! بدین صورت می توانید اطلاع کسب کنید و نسبت به تغییر آن اقدام کنید

برای افزودن زبان های دیگر، به گوگل کروم، کافی است که روی دکمه آبی رنگ add language کلیک کنید:

 

برای تنظیم زبان دلخواه می توانید مورد مد نظر خود را از لیست بلند بالای زبان های سراسر دنیا، انتخاب و آن را تیک بزنید. خوشبختانه برای این مورد زبان فارسی نیز دیده می شود. همانطور که در عکس می بینید این گزینه در انتهای لیست و به صورت persion-فارسی تنظیم شده است.

 

برای انتخاب زبان مورد نظر خود از میان تمام زبان های قابل تنظیم روی این گزینه کلیک کنید و وارد مرحله بعدی شوید که انتخاب زبان برای گوگل کروم است
برای انتخاب زبان مورد نظر خود از میان تمام زبان های قابل تنظیم روی این گزینه کلیک کنید و وارد مرحله بعدی شوید که انتخاب زبان برای گوگل کروم است
در این قسمت می توانید زبان فارسی را مشاهده کنید و بعد گزینه add را بزنید تا این زبان برای گوگل کروم تنظیم شود
در این قسمت می توانید زبان فارسی را مشاهده کنید و بعد گزینه add را بزنید تا این زبان برای گوگل کروم تنظیم شود

در قسمت تنظیمات زبان، پیش از این که اقدام به اضافه کردن زبان نمایید، یک گزینه وجود دارد به نام Offer to translate pages that aren’t in a language you read که اگر آن را فعال کنید، به شما کمک می کند تا برای زبان هایی که به صورت زبان انتخابی شما نیست، ترجمه صورت گیرد. ( این گزینه به طور پیش فرض فعال است )

تنظیمات پیشرفته گوگل کروم

اما در بخش دوم، از تنظیمات پیشرفته زبان گوگل کروم، گزینه Spell check نیز وجود دارد که برای اصلاحیه های املایی به کار می رود. می توانید زبان مورد نظر خود را نیز در این بخش تنظیم کنید.

تنظیمات پیشرفته گوگل کروم

در انتهای این بخش گزینه دیگری نیز وجود دارد به نام Custom spelling که اگر روی آن کلیک کنید با صفحه ای مطابق عکس زیر مواجه می شوید:

 

در این قسمت می توانید کلمات مخصوص را وارد کنید و روی add کلیک کنید و لیست کلمات وارد شده خود را در انتها مشاهده کنید
در این قسمت می توانید کلمات مخصوص را وارد کنید و روی add کلیک کنید و لیست کلمات وارد شده خود را در انتها مشاهده کنید

در این جا می توانید واژه های خاصی را وارد کنید که اصلاحیه های املایی در مورد آن ها صورت گیرد.

 

تنظیمات پوشه دانلود در گوگل کروم

یکی از چیزهایی که مردم معمولا هر روز با آن سر و کار دارند، دانلود کردن است، بنابراین بی جهت نیست که سوالات پیرامون شیوه تغییر دانلود در گوگل کروم، یا حتی اطلاع از محل دانلود در گوگل کروم زیاد شنیده شود.

اما در این بخش، شما می توانید چند تنظیم را انجام دهید:

  • Location یا مشاهده محل دانلود در گوگل کروم
  • تغییر محل دانلود به لوکیشن و فولدر دلخواه
  • امکان پرسش از شما و انتخاب محل دانلود برای هر بار درخواست دانلود

 

تنظیم محل دلخواه برای دانلود در گوگل کروم

اگر تصمیم به این دارید که یک پوشه دلخواه برای دانلود در گوگل کروم داشته باشید، می توانید از بخش Location استفاده کنید. در این مکان، می توانید مسیر کنونی را مشاهده کنید. اما به کمک دکمه change می توانید به راحتی، یک پوشه دلخواه در هر مسیری که آن را ایجاد کرده اید، برای پوشه دانلود در نظر بگیرید.

در این بخش شما می توانید محل دانلود را تشخیص داده و با کمک دکمه change پوشه فعلی را به پوشه دلخواه تغییر دهید
در این بخش شما می توانید محل دانلود را تشخیص داده و با کمک دکمه change پوشه فعلی را به پوشه دلخواه تغییر دهید

 

دانلود در محل دلخواه در گوگل کروم

اما اگر مکان خاصی مد نظرتان نیست که برای دانلود به طور اختصاصی در نظر بگیرید، می توانید از مرورگر بخواهید که هنگام دانلود، از شما بخواهد که مکان را تعیین کنید و دانلود در مکان تنظیم شده شما صورت گیرد. برای این منظور، لازم است که گزینه Ask where to save each file before downloading را فعال کنید.

اگر دوست دارید برای هر بار دانلود، محل ذخیره فایل را خودتان مشخص کنید این گزینه را فعال کنید
اگر دوست دارید برای هر بار دانلود، محل ذخیره فایل را خودتان مشخص کنید این گزینه را فعال کنید

 

تنظیمات چاپ در مرورگر گوگل کروم

بخشی به نام Printing نیز در قسمت تنظیمات پیشرفته گوگل کروم وجود دارد که به شما امکان می دهد، از محتویات گوگل کروم به شیوه های مختلف پرینت بگیرید.

اگر تمایل دارید تا پرینت های مورد نظر توسط یک دستگاه خاص صرفا صورت گیرد، می توانید در این بخش تنظیمات را برای یک پرینتر خاص در نظر بگیرید. ( البته پرینتر باید به سیستم وصل بوده و روشن باشد )

 

به کمک این بخش می توانید از محتویات گوگل کروم پرینت بگیرید و این کار را یا با پرینتر شخصی خود انجام دهید یا با پرینتر های وایرلسی که در شبکه اطراف تان وجود دارد انجام دهید
به کمک این بخش می توانید از محتویات گوگل کروم پرینت بگیرید و این کار را یا با پرینتر شخصی خود انجام دهید یا با پرینتر های وایرلسی که در شبکه اطراف تان وجود دارد انجام دهید

گزینه Google Cloud Print نیز به شما امکان می دهد که از سرویس ابری گوگل برای پرینت استفاده کنید و تنظیمات لازم را اعمال کنید.

این گزینه در واقع به شما اجازه می دهد که از یک شبکه حاوی پرینتر، استفاده کنید. در قسمت Google Cloud Print می توانید تنظیمات را بر این اساس قرار دهید که هر وقت، یک پرینتر در شبکه ای یافت شد ( پرینترهایی که به طور وایرلس به سیستم ها و شبکه ها وصل می شوند ) یک پیام نوتیفی و هشدار دریافت کنید.

 

تنظیمات سیستمی گوگل گروم در بخش تنظیمات پیشرفته

وقتی که بخواهید به کمک تنظیمات پیشرفته، روی گوگل کروم برخی تنظیمات پیشرفته را ایجاد کنید، می توانید به راحتی از بخش System استفاده کنید.

چیزی که گوگل کروم برای این بخش در نظر گرفته ۳ آپشن است که به صورت زیر می باشد:

تنظیمات سیستمی و پیشرفته گوگل کروم به منظور بهینه سازی مصرف منابع در این مرورگر
تنظیمات سیستمی و پیشرفته گوگل کروم به منظور بهینه سازی مصرف منابع در این مرورگر

 

امکان فعال کردن / فعال نکردن اپلیکیشن های پس زمینه بعد از بستن مرورگر گوگل کروم

مرورگر گوگل کروم، مرورگری است که علاوه بر افزونه ها، از اپلیکیشن های مختلفی نیز پشتیبانی می کند. برخی از این اپلیکیشن ها، به گونه ای هستند که دائما در حال کار کردن هستند. اما فعال بودن برخی اپلیکیشن ها می تواند از ترافیک اینترنتی شما بکاهد و منابع سیستمی تان را درگیر کند. برای تنظیمات لازم در این باره می توانید Continue running background apps when Google Chrome is closed را فعال یا غیر فعال کنید. هر چند توصیه می شود که این گزینه را معمولا روی حالت خاموش قرار دهید اما علت این که، گوگل آن را فعال قرار داده کمی عجیب و غریب است.

 

تنظیمات پروکسی گوگل کروم

بخش دیگری در این قسمت، وجود دارد که به صورت Open proxy settings معرفی شده و به تنظیمات پروکسی گوگل کروم ارتباط دارد. اگر روی این گزینه کلیک کنید، وارد صفحه ای می شوید که به شما اجازه می دهد دسترسی های لازم را برای بخش پروکسی گوگل کروم ایجاد کنید.

 

به منظور تنظیم پروکسی روی مرورگر گوگل کروم لازم است که ابتدا این آپشن را انتخاب کنید تا پنجره مرسوم برای این تنظیمات باز شود
به منظور تنظیم پروکسی روی مرورگر گوگل کروم لازم است که ابتدا این آپشن را انتخاب کنید تا پنجره مرسوم برای این تنظیمات باز شود
تنظیمات پروکسی گوگل کروم را با کمک این بخش انجام دهید
تنظیمات پروکسی گوگل کروم را با کمک این بخش انجام دهید

 

شیوه ریست مرورگر گوگل کروم

مرورگر گوگل کروم دارای بخشی است به نام Reset and clean up، که به شما اجازه می دهد تمام تنظیماتی که بعد از نصب و اجرای مرورگر داشته اید را به حالت اولیه اش برگردانید.

بیشتر بخوانید: برای این که، مرورگر گوگل کروم را بدون نصب مجدد ریست کنید این مقاله را بخوانید

در این قسمت دو گزینه وجود دارد که اولین آن Restore settings to their original defaults است. این گزینه یک گزینه ریسک پذیر است! اگر روی این گزینه کلیک کنید، ابتدا یک صفحه با پیام هشداری نمایش داده می شود که به شما می گوید، اگر از قابلیت ریست و ریستور کردن استفاده کنید، مرورگر به روز اول باز خواهد گشت و تمام اطلاعات ثانویه ای که روی آن ذخیره شده و هر چه که از آن از نظر جستجو و غیره تنظیم شده پاک خواهد شد.

 

به منظور این که بتوانیم مرورگر را به حالت اولیه خود برگردانیم باید از بخش ریست استفاده کنیم
به منظور این که بتوانیم مرورگر را به حالت اولیه خود برگردانیم باید از بخش ریست استفاده کنیم
این همان پیغام هشداری است که برای ریست کردن گوگل کروم ارائه می شود. در صورت تمایل به ادامه ماجرا روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید تا ریست انجام شود. توجه کنید که ریست، یا ریستور، با ریستارت بسیار فرق دارد
این همان پیغام هشداری است که برای ریست کردن گوگل کروم ارائه می شود. در صورت تمایل به ادامه ماجرا روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید تا ریست انجام شود. توجه کنید که ریست، یا ریستور، با ریستارت بسیار فرق دارد

در صورت تمایل می توانید اقدام به ریست گوگل کروم کنید.

در قسمت دوم، که Clean up computer نام دارد، گوگل کروم به شما کمک می کند تا بتوانید یک سیستم کامپیوتری امن تر داشته باشید! اگر روی این گزینه کلیک کنید می توانید به راحتی، از آن استفاده کرده و نرم افزارهای مضر را روی سیستم خود شناسایی کنید و اقدام به پاک سازی آن کنید.

 

با کمک این بخش می تواند به راحتی عملیات مشکل زدایی پی سی خود را به گوگل کروم بسپارید
با کمک این بخش می تواند به راحتی عملیات مشکل زدایی پی سی خود را به گوگل کروم بسپارید

آن چه تا به این جا در مورد تنظیمات مرورگر گوگل کروم به شما آموزش داده شد، آموزه هایی بود که مخصوص گزینه settings بوده است.

اما بخش های دیگری نیز در قسمت قابل تنظییم ثانویه در مرورگر گوگل کروم جود دارد که به صورت زیر می باشند و تصمیم داریم توضیح مختصری در باب هر کدام داشته باشیم:

در این بخش می توانید برخی موارد قابل تنظیم و مورد استفاده گوگل کروم را ببینید که برای استفاده بهتر از این مرورگر طراحی شده اند
در این بخش می توانید برخی موارد قابل تنظیم و مورد استفاده گوگل کروم را ببینید که برای استفاده بهتر از این مرورگر طراحی شده اند

 آموزش ایجاد تب جدید در گوگل کروم

تب جدید، در واقع مسیری است که به شما کمک می کند، برای یک جستجوی جدید و وارد شدن به آدرس های جدید، اقدامات لازم را داشته باشید. به کمک تب جدید دیگر لازم نیست صفحات دیگر را بسته و آن ها را فراموش کنید.

برای ایجاد تب جدید، لازم است که روی گزینه سه نقطه تنظیماتی ( سمت راست و بالای مرورگر ) کلیک کنید و اولین گزینه به نام new tab را انتخاب کنید.

 

برای انتخاب تب جدید این گزینه یا کلید میانبر ان را وارد کنید
برای انتخاب تب جدید این گزینه یا کلید میانبر ان را وارد کنید

البته، می توانید برای این مورد از کلید ترکیبی، کنترل + t نیز استفاده کنید.

معمولا وقتی که شما یک پنجره باز می کنید، به هر تعداد تب که بخواهید ایجاد کنید، در این پنجره باز می شود. اما اگر بخواهید به جای تب، پنجرخ جدید باز کنید، می توانید از آپشن دوم استفاده کنید.

 

شیوه باز کردن صفحه جدید در گوگل کروم

برای باز کردن صفحه جدید در گوگل کروم، ابتدا روی گزینه سه نقطه تنظیماتی ( سمت راست و بالای مرورگر ) کلیک کنید  و بعد گزینه دوم یعنی new window را کلیک کنید.

 

به منظور باز کردن یک صفحه جدید در گوگل کروم از این طریق، و یا با کلید ترکیبی آن اقدام کنید
به منظور باز کردن یک صفحه جدید در گوگل کروم از این طریق، و یا با کلید ترکیبی آن اقدام کنید

برای باز کردن پنجره جدید می توانید از کلید میانبر کنترل + n نیز استفاده کنید.

هر پنجره می تواند شامل، چندین تب جداگانه و مجزا باشد. معمولا وب گرد هایی که جستجوی هدفمند دارند و دسته بندی خاص خود در جستجو ها دارند از این شیوه استفاده می کنند.

 

شیوه باز کردن حالت امن مرورگر گوگل کروم

تمامی مرورگر ها دارای بخشی هستند که به شما امکان می دهند، جستجویی امن داشته باشید به طوری که هیچ یک از اطلاعاتی که جستجو می کنید یا ذخیره می کنید، و وارد می کنید روی مرورگر ذخیره نشود.

برای این مورد، گوگل کروم از عبارت incognito استفاده کرده است. برای باز کردن این صفحه، می توانید ابتدا روی گزینه سه نقطه تنظیماتی ( سمت راست و بالای مرورگر ) کلیک کنید و بعد گزینه سوم را انتخاب کنید و یا این که، کلید ترکیبی کنترل + شیفت + n را انتخاب کنید.

برای باز کردن مرورگر به حالت امن می توانید این مسیر یا کلیک ترکیبی را دنبال کنید
برای باز کردن مرورگر به حالت امن می توانید این مسیر یا کلیک ترکیبی را دنبال کنید

توصیه می کنیم که اگر از کافی نت ها، یا سیستم دوستان برای جستجو استفاده می کنید، یا می خواهید اطلاعات بانکی و کارت بانکی خود را وارد کنید یا حتی می خواهید جستجو های محرمانه داشته باشید از این بخش برای جستجو استفاده کنید.

در بخش دوم، مطابق عکس مورد نظر، ما با تنظیماتی پیرامون هیستوری یا تاریخچه، بوکمارک ها و دانلود ها روبرو هستیم. این بخش ها دارای تنظیمات اختصاصی خود، شیوه دسترسی و حتی کلید های میانبر داخلی نیز می باشند که در ادامه به توضیح در مورد آن ها خواهم پرداخت:

 

آموزش استفاده از history یا تاریخچه در مرورگر گوگل کروم

برای دسترسی به هیستوری ها، می توانید  ابتدا روی گزینه سه نقطه تنظیماتی ( سمت راست و بالای مرورگر ) کلیک کنید  و بعد چهارمین گزینه با عنوان history را انتخاب کنید.

 

برای این که بخواهید هیستوری را دنبال کنید می توانید امکانات را به طریقی که در تصویر مشاهده می کنید در اختیار بگیرید
برای این که بخواهید هیستوری را دنبال کنید می توانید امکانات را به طریقی که در تصویر مشاهده می کنید در اختیار بگیرید

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، اگر روی گزینه history  کلیک کنید، با پنجره ای مواجه می شوید که اگر روی گزینه ابتدایی آن یعنی history  کلیک کنید، تمامی هیستوری های ذخیره شده در آن را خواهید دید. برای این کار می توانید از کلید ترکیبی کنترل + h نیز استفاده کنید.

اما در بخش دوم از این پنجره، ۸ وب سایتی که اخیرا دیده اید را مشاهده می کنید و با کمک عبارت recently closed می توانید وب سایت ها و url هایی که اخیرا آن ها را بسته اید، را مشاهده کنید.

 

باز کردن آخرین پنجره بسته شده در گوگل کروم

شاید در حال مشاهده یک وب سایت باشید! اما دیدن و خواندن اطلاعات این سایت برای تان خیلی اهمیت دارد اما به ناگاه، دستتان روی دکمه close می رود، و بدون ایت که اطلاعاتی از سایت مورد نظر داشته باشید آن را می بندید. برای حل این مشکل و برگرداندن صفحه مورد نظر می توانید به هیستوری بیایید و آخرین صفحه را باز کنید.

یا این که بدون نیاز به مراجعه به صفحه هیستوری ها روی دکمه های ترکیبی کنترل + شیفت + t کلیک کنید.

در این موقعیت در مقابل کلید ترکیبی و میانبر، آدرس و نام سایتی را مشاهده می کنید که آخرین بار بسته شده است
در این موقعیت در مقابل کلید ترکیبی و میانبر، آدرس و نام سایتی را مشاهده می کنید که آخرین بار بسته شده است

این کلید ترکیبی وب سایت مورد نظر را برایتان باز می کند.

 

مشاهده فایل های دانلود شده در گوگل کروم

در بخش های قبلی از این آموزش که مربوط به تنظیمات گوگل کروم بوده است، به شما آموختیم که به کمک بخش تنظیمات و منوی تنظیمات در این مرورگر می توانید، مسیر دانلود ها را مشاهده کنید و آن را ویرایش کنید. اما اگر بعد از ویرایش و غیره، هر بار بخواهید به سراغ پوشه دانلود ها بروید، نیازی نیست به بخش تنظیمات به طور مستقیم مراجعه کنید. برای این موضوع می توانید دوباره به سه نقطه عمودی مبین آپشن های تنظیمات در بالا و سمت راست مرورگر گوگل کروم مراجعه کنید و بعد میان آپشن هایی که مشاهده می کنید گزینه download را انتخاب کنید.

 

وقتی که فایلی را دانلود می کنید می توانید از این مسیر که در عکس مشاهده می کنید یا از طریق کلید ترکیبی میانبر به آن ها دسترسی پیدا کنید
وقتی که فایلی را دانلود می کنید می توانید از این مسیر که در عکس مشاهده می کنید یا از طریق کلید ترکیبی میانبر به آن ها دسترسی پیدا کنید

با کلیک کردن بر این گزینه، یک تب، بر روی مرورگر باز می شود که لیست کلیه دانلود های اخیرتان را نشان می دهد.

با مشاهده این صفحه، می توانید به مواردی از قبیل:

  • فایل دانلود شده
  • لینک دانلود فایل
  • مشاهده مکان فایل
  • مشاهده فایل هایی که بعد از دانلود حذف شده اند

را مشاهده کنید.

نکته: البته برای این که بتوانید به راحتی بدون نیاز به مراجعه به بخش تنظیماتی، دانلود ها را مشاهده کنید کافی است از کلید ترکیبی کنترل + j استفاده کنید.

 

شیوه تنظیمات گوگل کروم برای زوم کردن صفحه

بخش بعدی که شاید کمتر به آن توجه کرده باشید، گزینه zoom است که به معنی بزرگ کردن و بزرگ نمایی است. شما می توانید بدون نیاز به پنجره تنظیمات گوگل کروم، از طریق همین پنجره ساده، بزرگ نمایی صفحه را تغییر دهید.

 

با توجه مسیر مشخص شده، برای زوم کردن و یا کوچک نمایی، می توانید از بخش zoom استفاده کرده و با دکمه بعلاوه پنجره ها را بزرگ و با علامت منها، پنجره را کوچک کنید و در نهایت با آیکون بعدی که علامت فول اسکرین است، پنجره را تنظیم کنید
با توجه مسیر مشخص شده، برای زوم کردن و یا کوچک نمایی، می توانید از بخش zoom استفاده کرده و با دکمه بعلاوه پنجره ها را بزرگ و با علامت منها، پنجره را کوچک کنید و در نهایت با آیکون بعدی که علامت فول اسکرین است، پنجره را تنظیم کنید

با توجه به عکس بالا شما می توانید هم صفحه را فول اسکرین کنید و هم زوم را تا حد نیازتان افزایش یا کاهش دهید.

 

شیوه چاپ کردن محتوا در گوگل کروم و تنظیمات آن

معمولا هنگامی که به طور مرسوم فایلی در اینترنت باشد یا صفحه ای از صفحات اینترنتی مخصوصا برای چاپ طراحی شده باشد، یک دکمه برای این کار در نظر گرفته می شود. اما برای این که بخواهید هر قسمتی از وب را توسط مرورگر گوگل کروم پرینت کنید، بهترین کار این است که دوباره به سه نقطه تنظیماتی بالای مرورگر مراجعه کرده و گزینه print را انتخاب کنید.

 

مرورگر گوگل کروم دارای بخش تنظیماتی چاپ برای صفحات اینترنتی است که به محض کلیک کردن بر بخش چاپ در تنظیمات می توانید این بخش را فعال کرده و پیش نمایش وب سایت مورد نظر قبل از چاپ را مشاهده کنید.
مرورگر گوگل کروم دارای بخش تنظیماتی چاپ برای صفحات اینترنتی است که به محض کلیک کردن بر بخش چاپ در تنظیمات می توانید این بخش را فعال کرده و پیش نمایش وب سایت مورد نظر قبل از چاپ را مشاهده کنید.

با انجام این کار، زمینه برای تنظیمات پرینتر و چاپ فراهم می شود و می توانید به راحتی به کار چاپ بپردازید.

نکته: بجای رفتن به بخش تنظیمات، می توانید برای فعال سازی پرینتر، به راحتی دکمه ctrl +p را مورد استفاده قرار دهید.

 

نحوه نمایش محتویات گوگل کروم روی تلویزیون و دیگر دیوایس ها

مدت هاست که ابزارهای دیجیتالی این امکان را فراهم کرده اند که کاربران بتوانند به راحتی محتویات دیوایس ها را روی دیگر دیوایس ها نمایش دهند. مثلا شما می توانید به لطف امکانات جدید گوگل کروم، به راحتی، محتویات این مرورگر را، ( نظیر وب سایت هایی که در حال دیدن آن ها هستید و غیره ) روی دیگر دیوایس ها، و تلویزیون نمایش دهید.

برای این کار ابتدا به بخش سه نقطه سمت راست و بالای مروگر رفته و از میان آپشن هایی که نمایش داده می شود گزینه cast… را انتخاب کنید.

 

برای تنظیم نمایش محتویات مرورگر گوگل کروم روی tv یا دیگر دیوایس ها باید از بخش cast استفاده کنیم.
برای تنظیم نمایش محتویات مرورگر گوگل کروم روی tv یا دیگر دیوایس ها باید از بخش cast استفاده کنیم.

بعد از کلیک بر این گزینه، اقدامات اولیه برای وصل شدن دو سیستم و پیدا کردن سیستمی که آمادگی این کار را دارد، شما می توانید به راحتی محتویات مرورگر را روی دیوایس دیگر نمایش دهید. این دیوایس می توانید تبلت، گوشی، لپ تاپ و یا تلویزیون باشد.

 

نحوه پیدا کردن موارد دلخواه در گوگل کروم

فرض می کنیم که یک وب سایت را باز کرده ایم و می خواهیم یک کلمه خاص را در محتویات آن پیدا کنیم.

بجای این که بخواهید مدت ها وقت صرف خواندن محتویات کنید کافی است از امکان یافتن محتوا در مرورگر گوگل کروم استفاده کنید.

برای این مورد، روی سه نقطه آپشن سمت راست و بالای کروم کلیک کرده و گزینه find را انتخاب کنید

 

به کمک این بخش می توانید به دنبال عبارت های دلخواه در وب سایت ها بگردید و از کروم کمک بگیرید تا آن را برایتان پیدا کند
به کمک این بخش می توانید به دنبال عبارت های دلخواه در وب سایت ها بگردید و از کروم کمک بگیرید تا آن را برایتان پیدا کند

بعد از انتخاب این گزینه، یک باکس در بالای مرورگر مشاهده می شود که می توانید محتویات خود را در داخل آن بنویسید تا مرورگر آن ها را با دقتی بیشتر از دقت شما پیدا کند و بعد شما به راحتی با استفاده از دکمه های جهتی روی همین باکس، بین کلمات یافته شده پیمایش کنید.

البته می توانید برای سرعت بخشی به این عملیات، برای فعال سازی بخش find از دکمه ترکیبی کنترل +f استفاده کنید.

 

استفاده از ابزارهای ویرایشی گوگل کروم

همیشه ابزارهای ویرایشی در هر ادیتور و ویرایشگر به صورت، کات، کپی و پیست شناسایی می شوند. برای گوگل کروم نیز همین سه ابزار برای ویرایشگر پیشنهاد شده است.

شما می توانید محتویاتی را در مرورگر ویرایش کنید ( البته اگر ویرایش پذیر باشد و ویرایشگری در اختیار شما باشد ) برای این کار لازم است که ابتدا محتوایی که می خواهید ویرایش کنید را در مرورگر انتخاب کنید و بعد روی سه نقطه آپشن، سمت راست و بالای مرورگر کلیک کنید، و بعد در مقابل گزینه edit به ابزارهای ویرایشی دسترسی داشته باشید

 

برای این که بتوانید از این سه ابزار ویرایشی در مرورگر استفاده کنید باید ابتدا متن و یا شی مورد نظر را در صفحه انتخاب و بعد از این سه گزینه برای تکمیل کار خود استفاده کند
برای این که بتوانید از این سه ابزار ویرایشی در مرورگر استفاده کنید باید ابتدا متن و یا شی مورد نظر را در صفحه انتخاب و بعد از این سه گزینه برای تکمیل کار خود استفاده کند

بدین صورت می توانید به راحتی از ویرایشگر کمک بگیرید و با کلیک کردن بر مورد دلخواه، به هدف خود برسید.

 

روش یافتن ورژن کنونی گوگل کروم

گاهی اوقات، برای اهداف خاص لازم است که بدانید کدام یک از نسخه های مرورگر را نصب کرده اید. برای این منظور، یک راه ساده و البته پیچیده وجود دارد که خیلی از افراد اطلاعی از ان ندارند.

برای این منظور، ابتدا به سه نقطه آپشن، سمت راست مراجعه کرده و از انتهای لیست نمایش داده شده گزینه help را انتخاب کنید:

 

برای نمایش ورژن کنونی مرورگر گوگل کروم از این مسیر مشخص شده باید استفاده کنید
برای نمایش ورژن کنونی مرورگر گوگل کروم از این مسیر مشخص شده باید استفاده کنید

با فشردن این دکمه، یک زیر منوی سه تایی باز می شود که گزینه اول، را باید کلیک کنید

در این قسمت می توانید ورژن کنونی مرورگر گوگل کروم خود را مشاهده کنید
در این قسمت می توانید ورژن کنونی مرورگر گوگل کروم خود را مشاهده کنید

 

با کلیک کردن بر این گزینه می توانید اطلاعاتی در مورد ورژن و نسخه سیستم عامل خود مشاهده کنید.

 

روش بروز رسانی مرورگر گوگل کروم

به منظور داشتن امنیت بیشتر، و استفاده از قابلیت های بهتر، پیشنهاد می شود که به محض به روی کار امدن و انتشار یک نسخه جدید از گوگل کروم، آن را بروز رسانی کنید.

برای این منظور نیز مسیر بدین صورت است که:

ابتدا به سه نقطه آپشنی که در سمت راست و بالای مرورگر وجود دارد کلیک کنید

از میان آپشن هایی که نمایش داده می شود، روی گزینه help کلیک کنید

با کلیک کردن بر این گزینه روی about Google Chrome کلیک کنید

در نسخه جدید و کنونی، برای این بخش نیز یک تب خاص در نظر گرفته شده که به وسیله chrome://settings/help در خود مرورگر نیز می توان به آن دست یافت.

در این بخش، به راحتی می توانید نسخه کنونی گوگل کروم را مشاهده کنید.

اما برای این که بخواهید مرورگر را بروز رسانی کنید، در صورت نیاز یک دکمه برووز رسانی نشان داده می شود که می توانید به راحتی با کلیک بر آن می توانید مرورگر را بروز رسانی کنید.

 

نحوه افزودن میانبر یا شرت کات به صفحه خانگی گوگل کروم

اگر صفحه خانگی و ابتدایی مرورگر گوگل کروم را برای یک ادرس خاص و یا برای گروهی از آدرس ها تنظیم نکرده باشید، وقتی که به این صفحه وارد می شوید، لیستی از وب سایت های پر استفاده را مشاهده می کنید:

 

وقتی که تب جدید را باز می کنید، لیستی از وب سایت ها را مشاهده می کنید که همه قابل ویرایش، حذف و جایگزینی است
وقتی که تب جدید را باز می کنید، لیستی از وب سایت ها را مشاهده می کنید که همه قابل ویرایش، حذف و جایگزینی است

در صورتی که بخواهید این لیست را شخصی سازی کنید می توانید از قابلیت حذف و اضافه کردن شورت کات ها استفاده کنید.

برای این منظور روی دکمه نشان گر + که در واقع برای افزودن شورت کات است، کلیک کنید.

 

روش حذف شورت کات ها از مرورگر گوگل کروم

برای حذف شورت کات ها، ماوس را روی یکی از این میانبر ها قرار داده تا سه نقطه، تنظیماتی آن نمایش داده شود

 

برای شروع ویرایش شورت کات ها در صفحه خانگی و تب جدید گوگل کروم باید به این سه نقطه دسترسی داشته باشید
برای شروع ویرایش شورت کات ها در صفحه خانگی و تب جدید گوگل کروم باید به این سه نقطه دسترسی داشته باشید

بعد روی این سه نقطه کلیک کنید تا با باز شدن باکس ویرایشی بتوانید دکمه remove را ببینید.

 

برای حذف کردن شورت کات ها با باز کردن باکس، می توانید روی گزینه remove کلیک کنید
برای حذف کردن شورت کات ها با باز کردن باکس، می توانید روی گزینه remove کلیک کنید

با کلیک بر روی این دکمه می توانید به راحتی شورت کات مورد نظر را حذف کنید

 

ویرایش شوت کات های صفحه خانگی گوگل کروم

در ادامه می توانید به راحتی برای ویرایش شورت کات های صفحه خانگی گوگل کروم، مسیر یاد شده را ( در مرحله قبل ) به پیش رفته و وقتی که باکس مورد نظر باز شد:

 

هنگامی که قصد ویرایش محتویات یک شورت کات دارید، می توانید وارد فیلد های ویرایشی شده، موارد لازم را تغییر دهید و بعد روی done کلیک کنید
هنگامی که قصد ویرایش محتویات یک شورت کات دارید، می توانید وارد فیلد های ویرایشی شده، موارد لازم را تغییر دهید و بعد روی done کلیک کنید

به راحتی به کمک فیلد هایی که قابل ویرایش هستند، تغییرات را اعمال کنید و در نهایت روی دکمه done کلیک کنید.

 

آموزش افزودن میانبر به گوگل کروم

برای افزودن میانبر، می توانید یا یکی از میانبرهای کنونی را ویرایش کنید و یا این که به راحتی با استفاده از دکمه add shortcut یک میانبر جدید ایجاد کنید.

 

برای ایجاد شورت کات های جدید لازم است که این علامت + را در صفحه مشاهده کرده و کلیک کنید
برای ایجاد شورت کات های جدید لازم است که این علامت + را در صفحه مشاهده کرده و کلیک کنید

برای ایجاد این میانبر، روی این کلید کلیک کرده و در باکسی که باز می شود اطلاعات میانبر را وارد کنید

 

در این دو فیلد باید نام و آدرس سایت مورد نظ خود را وارد کرده و بعد done را بزنید.
در این دو فیلد باید نام و آدرس سایت مورد نظ خود را وارد کرده و بعد done را بزنید.

و در نهایت روی done کلیک کنید.

بدین ترتیب میانبر مورد نظر ایجاد خواهد شد.

بدین ترتیب می توانید به راحتی با کمک این آموزش تنظیمات لازم را روی مرورگر گوگل کروم خود ایجاد کرده و از آن بهره مند شوید.

در صورتی که برای تنظیم بخش هایی از گوگل کروم با مشکل مواجه شده اید موضوع را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

Ask where to save each file before downloading
دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *