مزایای کار گروهی در کسب و کار

مزایای کار گروهی در کسب و کار
  • 1397/5/25
  • مهدی پیوندی
  • 0

«عقل قوت گیرد از عقل دیگر»

«مشورت ادراک و هوشیاری دهد، عقلها مر عقل را یاری دهد».

-مولوی

اگر مصراع و بیت بالا به گوش تان نخورده باشد، حتماً این عبارت قدیمی را شنیده اید که می گوید «یک دست صدا ندارد». همه این اشعار و امثال و حکم در جهت تشویق ما به کار گروهی سینه به سینه به عصر حاضر انتقال پیدا کرده اند، اما آیا واقعاً می دانید که کار گروهی چه منافع و مزایایی دارد؟

البته به خصوص در فضای کسب و کار، رقابت می تواند باعث پیشرفت فردی کارکنان شرکت شود، اما گاهی استفاده از کار گروهی راهبرد بهتری برای پیشرفت پرسنل و همچنین پیشبرد اهداف و رشد کسب و کار محسوب می شود. ما در اینجا به ۶ مورد از مهم ترین مزایای کار گروهی در فضای کسب و کار اشاره می کنیم.

 

  1. کار گروهی باعث تقویت خلاقیت و یادگیری بیشتر و بهتر می شود

هنگامی که مردم در کنار هم کار گروهی انجام می دهند، قوه خلاقیت شان بیشتر شکوفا می شود. وقتی فکرهای مان را روی هم می گذاریم، از ورود ایده های کهنه و نظرات شخصی به تصمیمات – که غالباً از کار کردن به تنهایی نشأت می گیرند – جلوگیری می شود. ترکیب دیدگاه های منحصر به فرد اعضای گروه باعث ارائه راهکارهای بهتر و مقرون به صرفه تری می شود.

طبیعتاً چیزی که شما از تجربه های شخصی خودتان آموخته اید کاملاً با همکاران تان متفاوت است. بنابراین ترکیب این آموزه ها فضایی را به وجود می آورد که باعث یادگیری مهارت های جدیدی می شود که می تواند برای پیشرفت فردی اعضا هم کارساز باشد. کار گروهی فرصتی را برای تقویت و رشد مهارت های شاخصی مانند موارد زیر فراهم می کند:

  • نظم و سازماندهی
  • تفویض اختیار
  • ارتباط موثر
  • همکاری
  • رهبری
  • دنباله روی
  • پیگیری

همکاری روی یک پروژه، اشتیاقی را نسبت به یادگیری و کسب اطلاعات بیشتر به وجود می آورد که معمولاً کار انفرادی فاقد آن است. امکان به اشتراک گذاشتن یافته های فردی با سایر اعضا به کارکنان هیجان می دهد و باعث رشد دانش فردی و گروهی می شود.

 

  1. مهارت های مکمل را در هم می آمیزد

کار گروهی به کارکنان شرکت این امکان را می دهد تا از استعدادها و توانایی های همکاران خود استفاده کنند. مثلاً در حالیکه شاید نقطه قوت شما تفکر خلاق تان باشد، احتمالاً همکارتان در سازماندهی و برنامه ریزی عملکرد درخشانی دارد. لذا در بذل توانایی های خود به گروه تردید به خودتان راه ندهید.

غالباً گروهی عملکرد بهتری دارد که اعضای آن بیشتر به توانایی های یکدیگر وابسته هستند. از این طریق، موهبت ها و امتیازات فردی با هم ترکیب شده و تیم قوی تری به وجود می آید.

به علاوه، هر بار که رویکرد متفاوتی نسبت به یک موضوع در گروه مشاهده می شود، فرصت تازه ای برای جرح و تعدیل و بهبود روش ها و رویکردهای کسب و کار پدید می آید.

 

  1. کار گروهی اعتماد آفرین است

تکیه کردن بر دیگران، اعتماد به وجود می آورد و کار گروهی رابطه های قوی و مستحکمی را بین کارکنان ایجاد می کند. علیرغم اختلافات گاه و بی گاه، اعضای یک گروه کارآمد از کار کردن در کنار هم لذت می برند و به تدریج پیوند عمیقی بین آنها ایجاد می شود. هنگامی که به همکارتان اعتماد می کنید، در واقع بنیان رابطه ای را پی ریزی می کنید که می تواند در برابر اختلافات جزئی دوام بیاورد.

اعتماد به هم تیمی ها احساس امنیتی را به وجود می آورد که امکان ابراز نظر و رشد ایده ها را فراهم می کند. این اعتماد به احساس راحتی بیشتر اعضای گروه با یکدیگر و بیان آزادانه نظرات نیز منجر خواهد شد. ارتباط آزاد و راحت یکی از مولفه های حیاتی کار گروهی است و باعث تولید راهکارهای کارآمد در پروژه های گروهی دشوار می شود.

گروه در غیاب اعتماد از هم می پاشد و نمی تواند پروژه های محول شده را با موفقیت به سرانجام برساند. فضای سرشار از اعتماد گروه باعث رشد و تقویت اعضا شده و از این طریق، انسجام گروه نیز تقویت می شود.

کارکنان کسب و کار با همکاری با یکدیگر در می یابند که همگی سوار بر یک کشتی هستند و پیروزی و شکست بر همه اعضای گروه تاثیر می گذارد. اساساً کار گروهی مستلزم اعتماد هر یک از اعضای گروه به توانایی های متفاوت سایر اعضا است.

 

  1. کار گروهی باعث تقویت مهارت در حل اختلافات می شود

بروز اختلاف در گروهی که هر یک از اعضای آن نظرات، ویژگی ها، نیازها، خواسته ها، توانایی ها و مهارت های متفاوتی دارند یک پدیده غیر قابل اجتناب و طبیعی است. کارکنان هر شرکت معمولاً پیشینه، تجربه ها و سبک و سیاق و عادت های متفاوتی دارند. با وجود اینکه وجود این تفاوت ها می تواند به عامل مهمی در جهت موفقیت هر چه بیشتر گروه تبدیل شود، اما در عین حال می تواند رنجش و دلخوری هایی را هم به وجود بیاورد که به اختلاف و مشاجره می انجامد.

هنگامی که در گروه اختلاف به وجود می آید، اعضای گروه مجبور هستند که به جای مراجعه به مدیریت، خودشان آن را حل و فصل کنند. یاد گرفتن مهارت حل اختلاف از طریق تجربه مستقیم، قدرتی را به کارکنان شرکت ارزانی می کند که می توانند در آینده برای تبدیل شدن به مدیران کارآمد و تاثیرگذار از آن استفاده کنند.

در واقع، یکی از مزایای کار گروهی همین ساختار نابی (Lean Structure) است که در برابر ساختار سلسله مراتبی حاکم بر فضای کسب و کار به وجود می آورد. از این طریق، مدیریت میانی (تقریباً) کنار می رود و فضای بازتری برای آزادی عمل، خلاقیت و پیشرفت ایجاد می شود.

البته منظور این نیست که مدیریت میانی تحت هر شرایطی باید کنار گذاشته شود، بلکه برعکس، تحقیقات گوگل نشان می دهد که برخلاف تصور اولیه موسسان آن مبنی بر اینکه می توان فضایی را در کسب و کار به وجود آورد که هیچ کس رئیس دیگری نباشد، وجود مدیران میانی در شرکت ضروری است. با این حال، بسته به ساختار سازمانی هر بخش، معمولاً احتمال موفقیت گروهی که آزادی عمل بیشتری دارد بیشتر است.

کار گروهی - دست در دست هم

  1. کار گروهی احساس مالکیت و مسئولیت پذیری بیشتری به وجود می آورد

انجام پروژه های گروهی با وجود اینکه کار را آسانتر می کند، اما به تعداد بیشتری از کارکنان شرکت این فرصت را می دهد تا به کمکی که به بهبود کسب و کار کرده اند افتخار کنند. پشت سر گذاشتن موانع و ارائه یک کار تحسین برانگیز باعث ایجاد حس رضایتمندی در کارکنان می شود. به علاوه، همکاری در قالب کار گروهی در راستای تحقق اهداف شرکت باعث می شود که حس نزدیکی و پیوند کارکنان با شرکت تقویت شود. این باعث شکل گیری حس وفاداری می شود که به نوبه خود رضایت شغلی و احساس تعهد بالاتری را در میان کارکنان به وجود می آورد.

کار گروهی فقط برای کارکنان شرکت سودمند نیست، بلکه در بلندمدت به نفع کارفرما نیز واقع خواهد شد. احتمال ماندن کارکنانی که احساس وابستگی به محیط کاری خود دارند در شرکت به مراتب بیشتر است. با وجود اینکه بسیاری از کارکنان دلایلی همچون کم بودن حقوق و مزایا را برای ترک شغل خود ذکر می کنند، اما یکی از رایج ترین اعتراضات آنها دیده نشدن کارشان است. کار گروهی به کارکنان شرکت امکان درگیری فعال در شرکت را می دهد و آنها را به جزئی از ساختار کسب و کار تبدیل می کند.

 

  1. کار گروهی باعث تقویت روحیه ریسک پذیری می شود

معمولاً هیچ فردی به تنهایی حاضر نیست که به خاطر ایده تحول آفرینی که ریسک بالایی دارد موقعیت خودش را به خطر بیندازد، چرا که اگر پروژه مزبور در نهایت شکست بخورد، همه تقصیرها متوجه همان یک نفر خواهد بود. در این میان، اگرچه در کار گروهی تمام موفقیت ها به پای یک نفر نوشته نمی شود، اما در صورت عدم موفقیت باعث تقسیم مسئولیت ها خواهد شد.

لذا از آنجایی که اعضای گروه می دانند که در صورت شکست تنها نیستند و پشتوانه دارند، راحت تر ریسک می کنند. از طرف دیگر، سهمیم شدن در موفقیت به عنوان یک تیم نیز به نوبه خود باعث تقویت پیوند میان اعضای گروه می شود. به محض اینکه گروه به موفقیتی دست پیدا می کند، اعضای آن در جلسات هم اندیشی خود ایده های تحول آفرین و ریسک آمیز بیشتری را با تردید کمتری ارائه می دهند. نکته جالب توجه این است که در بسیاری از موارد، این مخاطره آمیزترین ایده ها هستند که بیشترین رشد و پیشرفت را برای کسب و کار به ارمغان می آورند.

 

  1. سرعت پیشرفت کار را افزایش می دهد

کار گروهی می تواند به کسب و کار کمک کند تا به انجام پروژه های کاری خود سرعت بدهد. با گرد هم آوردن کارکنان بخش های مختلف برای کار بر روی یک پروژه، می توان مشکلات یا تنگناها را بهتر و سریع تر حل و فصل کرد. به عنوان مثال، گاهی خودروسازان برای طراحی اتوموبیل از این روش استفاده می کنند. آنها به جای مرحله بندی کردن طراحی و ارجاع آن به بخش های مختلف، مثل بخش های طراحی و مهندسی، گروهی متشکل از کارکنان آن بخش ها تشکیل می دهند. چنانچه مشکلی پیش بیاید، کل تیم می تواند روی آن کار کند و لذا کار سریع تر پیش خواهد رفت.

 

  1. کار گروهی تعاملات و ارتباطات را گسترده تر می کند

کار گروهی فرصت فوق العاده ای برای آشنایی با سایر کارکنان و تقویت انسجام و یکپارچگی شرکت است. از این طریق، تعاملات بین بخش های مختلف افزایش پیدا می کند و جریان اطلاعات در میان بخش های مختلف سیر روان تری به خود می گیرد.

 

حرف آخر

شاید کلمه «من» در تیم معنایی نداشته باشد، اما کار گروهی می تواند برای تک تک اعضای گروه نیز نافع و سودمند باشد. بنابراین اجازه ندهید که غریزه رقابت طلبی مزاحم رشد شما در فضای کار شود. در عوض، نحوه مدیریت و حل اختلافات را یاد بگیرید و به هم گروهی های خود اعتماد داشته باشید تا بتوانند بهترین ایده ها را عرضه کنند. لذا از هم گروهی های خود کمک بگیرید و به کمک مهارت های یکدیگر، نتایج بهتری را برای کسب و کار رقم بزنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *