اسپم چیست و چه انواعی دارد؟

اسپم چیست و چه انواعی دارد؟
  • 1397/5/17
  • مهدی پیوندی
  • 0

اسپم چیست؟

«اسپم» به معنی استفاده از سیستم های پیام رسانی الکترونیکی برای ارسال (معمولاً به صورت انبوه) پیام های ناخواسته است.

 

اسپمر کیست و اسپمینگ چیست؟

اسپمر کسی است که اسپم ارسال می کند.

اسپمینگ به معنی استفاده از اسپم است.

 

دلیل ارسال اسپم چیست؟

مسأله مهمی که در رابطه با اسپم وجود دارد، بحث اقتصادی آن است. علیرغم اینکه قریب به اتفاق مردم در اینکه ارسال اسپم کار درستی نیست با یکدیگر هم عقیده هستند، اما مشکل اینجاست که هزینه ارسال اسپم تقریبا چیزی نزدیک به صفر است. بنابراین، حتی اگر درصد ناچیزی از دریافت کنندگان یا مشاهده کنندگان اسپم به آن پاسخ بدهند، می توانیم کمپین اسپم را موفقیت آمیز بدانیم.

 

انواع اسپم چیست؟

اگرچه رایج ترین نوع «اسپم»، ایمیل های ناخواسته ای است که از آنها به عنوان هرزنامه نیز یاد می کنیم، اما اسپم انواع مختلف دیگری هم دارد.

 

اسپم ایمیل

اسپم ایمیلی یا هرزنامه به ایمیل های ناخواسته ای اشاره دارد که با اهداف اقتصادی ارسال می شوند. این ایمیل ها معمولاً سه ویژگی دارند:

  • گمنامی: آدرس و هویت فرستنده مشخص نیست؛
  • انبوه: ایمیل مربوطه برای گروه های بزرگی از مردم ارسال می شود؛
  • ناخواسته: دریافت کننده، تمایلی به دریافت ایمیل ندارند.

این ایمیل ها نه تنها آزاردهنده و حتی گاهی زننده هستند، بلکه می توانند حجم قابل توجهی از اینباکس شما را نیز اشغال کنند. متاسفانه این چیزی است که گریبانگیر همه کاربران ایمیل می شود، اما خوشبختانه روش هایی برای کاهش تعداد اسپم هایی که در اینباکس خود مشاهده می کنید وجود دارد.

اسپم ایمیل

معمولاً سرویس دهنده های ایمیل به کمک سیستم های هوشمند خود، بسیاری از ایمیل های اسپم را فیلتر می کنند. اما بهترین کاری که شما می توانید انجام بدهید این است که این ایمیل ها را فوراً به عنوان ایمیل اسپم نشانه گذاری کنید. این قابلیت معمولاً با عنوان Mark as spam در محیط کاربری برنامه های مدیریت ایمیل گنجانده می شود. کار دیگری هم که می توانید انجام بدهید حذف ایمیل است.

اما قانون طلایی مدیریت ایمیل های اسپم چیست؟ هرگز به ایمیل اسپم پاسخ ندهید. اگرچه شاید متنی شبیه به «برای توقف دریافت ایمیل های ما، یک ایمیل با عنوان لغو اشتراک به همین آدرس ارسال کنید» را در ایمیل مشاهده کنید، اما به محض اینکه به ایمیل پاسخ بدهید، صحت آدرس ایمیل خود را تایید کرده اید و بدون شک خودتان را به هدف مناسبی برای دریافت اسپم بیشتر تبدیل کرده اید.

مخصوصاً اگر صاحب کسب و کار هستید و از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم حتماً این مطلب که درباره تله اسپم است را مطالعه کنید.

 

اسپم موتورهای جستجو (Spamdex)

اسپم دکس، کار وبسایت هایی است که تنها با هدف کسب جایگاه های بالاتر در نتایج جستجوی موتورهای جستجو از روش های مختلف اسپمینگ استفاده می کنند. موتورهای جستجو در سالهای اخیر از روش های هوشمندانه تری برای شناسایی این تکنیک ها استفاده می کنند، اما این مشکل هنوز هم در برخی از بازارهای پر سود وجود دارد. بعضی از موتورهای جستجو این امکان را فراهم می کنند تا در صورت مشاهده نتایج جستجویی که در واقع اسپم هستند آنها را گزارش کنید.

 

اسپم پیام رسان ها

این نوع از اسپم در سرویس های پیام رسان فوری مشاهده می شود و دو نوع دارد: عمومی و هدفمند.

در حالت عمومی، معمولاً پیام های تبلیغاتی افراد یا شرکت هایی را دریافت می کنید که هیچ ارتباطی با آنها نداشته اید. اگرچه این هم به مانند همه انواع اسپم آزاردهنده است، اما اگر آنها را نادیده بگیرید و کاربر مورد نظر را بلاک کنید، معمولاً ضرری متوجه شما نخواهد شد.

اسپمینگ هدفمند – که بیشتر باعث نگرانی است – معمولاً با فعالیت های فردی آغاز می شود که می خواهد شما را متقاعد کند تا او را به فهرست دوستان یا لیست تماس تان اضافه کنید. پس از آن، بسته به هدف نهایی اسپمر، فرآیند اسپمینگ می تواند سمت و سوی متفاوتی پیدا کند. شاید طرف مقابل بخواهد که شما را به سمت خرید یک محصول، یا استفاده از یک سرویس و یا هر چیزی هدایت کند که در نهایت می تواند به ضرر مالی شما منتهی شود. بهترین روش برای مقابله با این نوع از اسپم چیست؟ در صورت امکان به مدیران پیام رسان اطلاع بدهید و کاربر مورد نظر را بلاک کنید.

 

اسپم فروم (تالارهای گفتگوی اینترنتی)

اسپم فروم (Forum) به معنی ارسال پست های تبلیغاتی بدون اجازه در فروم های اینترنتی است. این پست ها یا برای تبلیغ محصول یا سرویس خاصی ارسال می شوند، یا اینکه هدف از ارسال آنها قرار دادن لینک وبسایت اسپمر در فروم است تا سایت مزبور بتواند از ترافیک و همچنین مزایای بک لینک که برخی از موتورهای جستجو برای آن اهمیت قائل هستند بهره مند شود. اگرچه اجرای این تکنیک ها معمولاً به شکل خودکار انجام می شوند، اما برخی از اسپمرها ابتدا حساب های کاربری واقعی باز می کنند و بعد از جلب اعتماد، اسپمینگ را آغاز می کنند.

 

اسپم کامنت (اسپم در بخش دیدگاه ها یا نظرات)

در این نوع اسپمینگ که با عنوان اسپم بلاگ (بلَم – blam) نیز شناخته می شود، اسپمر در وبلاگ، سایت یا هر مکانی که درج نظر در آن آزاد باشد کامنت یا نظر می گذارد.

معمولاً کامنت هایی که ارسال می شوند هیچ ربطی به متن یا صفحه مورد نظر ندارند، یا اینکه چنان کلی هستند که می توان آنها را زیر هر پستی قرار داد. هدف از این نوع از اسپم، دریافت بک لینک به صفحه یا سایت مورد نظر اسپمر، یا تبلیغ مستقیم یک سایت، سرویس یا محصول است.

این نوع اسپم یکی از مهم ترین دلایلی بود که موتورهای جستجویی مانند گوگل و بینگ به خاطر آن ویژگی  nofollow را معرفی کردند. این ویژگی را می توان برای لینک های خاص یا همه لینک های هر صفحه اینترنتی فعال کرد. لینک هایی که حاوی ویژگی nofollow باشند توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته شده و لذا ارزش خود را از دست می دهند، لذا این نوع از اسپمینگ باید جذابیت کمتری برای اسپمرها پیدا کند. با این وجود، حجم اسپمینگ کامنت از زمان معرفی این قابلیت کاهش چشمگیری پیدا نکرده است.

معمولاً قابلیت nofollow در سیستم های معروف مدیریت محتوا به صورت پیش فرض برای بخش نظرات فعال است، اما اگر وبلاگ یا سایتی دارید که هدف اسپمینگ قرار گرفته و می خواهید لینک ها را به صورت دستی nofollow کنید، می توانید از سینتکس زیر استفاده کنید:

برای یک لینک:

<A HREF=”URL” REL=”nofollow”>لینک اسپمر</A>

برای nofollow کردن همه لینک های یک صفحه، این کد را در قسمت HEAD کدهای HTML خود قرار بدهید:

<META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”nofollow”>

 

جمع بندی

ما در این مقاله به سوالات زیر پاسخ دادیم:

  • اسپم چیست؟
  • اسپمینگ چیست و اسپمر کیست؟
  • انواع اسپم چیست؟

چنانچه سوال یا نظری دارید، لطفاً در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذراید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *