ویژگی های شخصیت کاریزماتیک

ویژگی های شخصیت کاریزماتیک
  • 1397/5/15
  • مهدی پیوندی
  • 0

آیا هرگز دوست داشته اید که شبیه به پدر، معلم یا دوست تان باشید؟ آیا احساس می کردید که دوست دارید از رفتار آنها تقلید کنید یا شاید آنها برای تغییر رفتارتان الهام بخش شما بوده اند؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، در زندگی خود با افرادی روبرو بوده اید که برای شما شخصیت کاریزماتیک داشته اند.

این «کاریزما» چیزی است که نمی توان آن را دقیقاً توضیح داد یا تعریف کرد؛ این چیزی است که باید از درون احساسش کنید. با این حال، به زبان ساده می توان گفت که شخصیت کاریزماتیک شخصیتی است که نشان از قاطعیت و اعتماد به نفس دارد و می تواند با هر کسی که با صاحب آن ملاقات می کند ارتباط موثری را برقرار کند. افرادی که شخصیت کاریزمایتک دارند از زبان بدن و حالات و روحیه خود برای الهام بخشیدن به دیگران و تحت تاثیر قرار دادن آنها بهره برداری می کنند. برخی از این انسانهای کاریزماتیک ذاتاً شخصیت کاریزماتیک دارند و عده ای دیگر مهارت های مرتبط با آن را به تدریج با گذشت زمان یاد می گیرند.

ما در این مقاله توضیح خواهیم داد که چگونه می توانید شخصیت خود را کاریزماتیک تر کنید.

 

چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم؟

روش های متعددی برای افزایش کاریزما وجود دارد. اما موفقیت شما به میزان تمایل تان نسبت به جذاب تر و پر مایه تر کردن شخصیت تان وابسته است.

 

تکنیک آینه

این روش بسیار ساده ای است که طی آن یک شخصیت کاریزماتیک پیدا کرده و از سبک و سیاق رفتار و کردار وی تقلید می کنید. این شخص می تواند پدر، برادر بزرگتر، معلم یا هر کس دیگری باشد که شخصیت کاریزماتیکی دارد. توصیه می شود که فردی را انتخاب کنید که با فرهنگ و جامعه ای که در آن زندگی می کنید هماهنگ و همسو است و او را می شناسید یا با او احساس قرابت دارید. در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که مردم می خواهند کپی کاملی از یک خواننده یا بازیگر باشند، اما در این حالت خودشان را گم می کنند و در عمل، راه رفتن خودشان را هم از یاد می برند.

استفاده از تکنیک آینه به این معنی است که فقط حرکات و رفتار فرد مورد نظر را به تناسب انتخاب و اتخاذ کنید، به عنوان مثال، اینکه چطور وارد یک محیط جدید می شود، چطور با مردم تعامل می کند، حرکات چشم و دستش به چه نحوی است و مواردی از این قبیل، نه اینکه به کپی کاملی از وی تبدیل شوید. این توجه و تقلید به شما کمک می کند تا با استفاده از شخصیت کاریزماتیک یک فرد دیگر به عنوان راهنما، شخصیت کاریزماتیک خودتان را شکل بدهید.

 

خودکاوی

این کاری است که همیشه باید انجام بدهیم و نه فقط هنگامی که به دنبال شخصیت کاریزماتیک هستیم. در این روش در یک محیط ساکت از خانه می نشینید و ذهن تان را از همه چیز پاک می کنید. سپس به این فکر می کنید که در حال حاضر نحوه تعامل شما با مردم چگونه است و می خواهید که در آینده به چه نحوی باشد. این گام بلندی در شناسایی نقاط ضعف شما خواهد بود. یک ذهن خالی از تمامی عوامل حواس پرتی به شما اجازه می دهد تا در کمال آرامش و راحتی فکر کنید. در این حالت باید نحوه تعامل مطلوب خود با دیگران را تصور کنید تا افکار و انتظارات تان در ذهن ناخودآگاه شما حک شود.

ویژگی های شخصیت کاریزماتیک

اما یک شخصیت کاریزماتیک چه ویژگی هایی دارد؟

 

  1. آرامش

فردی که شخصیت کاریزماتیک دارد همیشه راحت به نظر می رسد و به اصطلاح، آرامش از سر و روی او می بارد. این یکی از بزرگترین سرمایه هایی است که هر انسانی به آن نیاز دارد. البته داشتن شخصیت آرام به این معنی نیست که فرد مورد نظر تنبل یا بی حال است، بلکه به این معنی است که یک شخصیت کاریزماتیک هرگز اجازه نمی دهد که شرایط بیرونی بر وی تسلط پیدا کند.

مردم به خاطر چیزهای بسیار ساده ای مثل یک جوش روی صورت یا مثلاً اگر موعد تحویل یک گزارش در حال به سر رسیدن باشد به هم می ریزند. از آنجایی که انسانهای کاریزماتیک همراه با جریان زندگی حرکت می کنند و همیشه به روی دادن اتفاقات بهتر امیدوار هستند، اجازه نمی دهند که شرایط موجود بر حالات و رفتار آنها تاثیر بگذارد.

 

  1. اعتماد به نفس

همه دوست دارند که اعتماد به نفس داشته باشند و مطمئن و قوی به نظر برسند، اما به دست آوردن و افزایش اعتماد به نفس معمولاً زمانبر است. افرادی که شخصیت کاریزماتیکی دارند همیشه روحیه مطمئن شان را برای هر کسی که با وی تعامل دارند رو می کنند. در هر صورت، چه بخواهید در کلاس درس به ارائه مطلب بپردازید یا اینکه در سازمان ملل سخنرانی کنید، اعتماد به نفس یکی از کلیدهای موفقیت در زندگی است.

 

  1. نگرش و طرز فکر مثبت

اینکه انسان باید هم جنبه های مثبت و هم جنبه های منفی هر چیزی را در نظر بگیرد درست است، اما یک شخصیت کاریزماتیک به موارد منفی اجازه نمی دهد که ذهنش را مغشوش کنند. انسانهای کاریزماتیک همیشه به ابعاد مثبت هر چیزی نگاه می کنند و به توانایی های خودشان اعتماد دارند.

به علاوه، داشتن نگرش مثبت باعث ایجاد و حفظ انگیزه در انسان می شود و می تواند تاثیر بسیار مثبتی را بر دیگران بگذارد.

 

  1. آگاهی

داشتن شخصیت کاریزماتیک فقط به جذابیت شخصیت انسان بستگی ندارد، بلکه باید درجاتی از آگاهی و درک و فهم را نیز از خود نشان بدهید.

مطالعه کتاب و روزنامه ها باعث افزایش درک و آگاهی انسان به زندگی می شود و به کمک همین اطلاعات و آگاهی می توان با مردم گفتگوهای خوشایندتر و بهتری داشت. انسانهای کاریزماتیک از آگاهی خود برای تحت تاثیر قراردادن دیگران در میان جمع بهره برداری می کنند.

 

  1. عزت نفس

همانطور که اعتماد به نفس در مواجهه با امور روزمره زندگی ضروری است، عزت نفس نیز به همان اندازه ضرورت دارد. شخصیت کاریزماتیک انسان از درون وی نشأت می گیرد و چنانچه عزت نفس پایینی داشته باشد، نمی تواند خودش را به نحو مطلوبی عرضه کند. به عبارت دیگر، برای اینکه بتوانید کاری کنید که دیگران باورتان کنند ابتدا باید خودتان را باور داشته باشید.

 

  1. شوخ طبعی

برخی از مردم علیرغم اینکه تلاش می کنند تا شوخ طبع به نظر برسند، اما در نهایت فقط باعث آزردگی یا شرمندگی خودشان یا دیگران می شوند. شوخی کردن به قیمت آزردن عواطف دیگران نه تنها جالب نیست، بلکه حاکی از بی ادبی است.

افراد که شخصیت کاریزماتیک دارند همیشه و هرگاه که حرف بامزه ای می زنند احساسات دیگران را نیز مد نظر قرار می دهند. بنابراین شوخی آنها همیشه محترم شمرده می شود و لبخند را بر لب های دیگران می نشاند.

 

  1. جاذبه اجتماعی

هنگامی که یک شخصیت کاریزماتیک در میان جمعی قرار می گیرد، دیگران را به سمت خود جذب می کند. دلیل این جاذبه، نوع پوشش یا جایگاه وی در جامعه نیست، بلکه به این خاطر است که چنین افرادی شخصیت خونگرمی دارند، خوشرو هستند و به تعامل به افرادی که با آنها روبرو می شوند واقعاً علاقه نشان می دهند.

انسانهای کاریزماتیک هیچ وقت به خاطر اینکه ساکت نمانند و معاشرت کرده باشند با مردم تعامل نمی کنند، بلکه همه تعاملاتی که دارند بر مبنای صداقت است و کاری می کنند که طرف مقابل احساس کند که تنها شخصی است که در محیط مورد نظر حضور دارد. نحوه صحبت کردن آنها خوشایند است، حرف شان بر دل می نشیند و همیشه بدون قضاوت قبلی و با یک نگرش مثبت با بقیه روبرو می شوند.

 

  1. رفتار شایسته

این روزها بسیاری از مردم احساس می کنند که برای اینکه بتوانند توجهی را به سمت خود جلب کنند یا متفاوت به نظر برسند باید رفتارهای عجیب و غریب یا متفاوتی را از خود بروز بدهند یا از کلمات و عبارات خاصی استفاده کنند.

افرادی که شخصیت کاریزماتیکی دارند هرگز چنین رفتاری ندارند و از کلمات و عبارات خاصی که چه بسا آزاردهنده یا خلاف عرف باشند استفاده نمی کنند. زبان و رفتار شخصیت های کاریزماتیک همیشه شایسته و متناسب است.

 

  1. احساس تواضع و هم سطح دیدن خود با دیگران

در جامعه ای که همه به دنبال دیده شدن هستند و جایگاه اجتماعی حرف اول را می زند، مردم همگی به دنبال تفوق و برتری بر دیگران هستند. در این میان، انسانهایی که شخصیت کاریزماتیک دارند هرگز وارد منازعاتی از این دست نمی شوند و به همین دلیل، مورد احترام اطرافیان و هم مسلکان خود هستند. آنها بر مبنای ثروت و مولفه های دیگر بین خود و دیگران تفاوتی قائل نمی شوند. شخصیت های کاریزماتیک به همه احترام می گذارند و با غرور راه نمی روند، بلکه همیشه با متانت و تواضع با دیگران برخورد می کنند.

 

  1. زبان بدن

آیا هرگز به این فکر کرده اید که چرا رهبران جهان و سمبل های اقتصادی همیشه اینقدر پرانرژی و بشّاش به نظر می رسند؟ دلیلش این است که ژست و زبان بدن این افراد به گونه ای است که همیشه خوش بینی و سرزندگی را انعکاس می دهد. مثلاً همیشه راست و استوار می ایستند و محکم دست می دهند.

همین در مورد افرادی که شخصیت کاریزماتیک دارند نیز مصداق دارد: قبل از آنکه حتی زبان به سخن باز کنند، از زبان بدن شان اعتماد به نفس و جذابیت می تراود. افراد دارای کاریزما راست می ایستند، در هنگام راه رفتن شانه های خود را راست نگه می دارند و قوز نمی کنند، در حال صحبت کردن با دیگران تماس چشمی خود را حفظ می کنند و برای تاکید بر نکاتی که در صدد انتقال آنها به مخاطب هستند مرتباً از حرکات دست و اشارات مختلف استفاده می کنند. این حاکی از اعتماد به نفس آنها است و نشان می دهد که در برابر دیگران می توانند خودشان باشند.

بنابراین برای اینکه بتوانیم تاثیر بهتری بر دیگران بگذاریم، باید روی زبان بدن و یا ارتباط غیرکلامی خود تمرکز کنیم، چرا که نزدیک به ۶۰ درصد از ارتباطات روزمره ما از این طریق انجام می شود.

 

  1. ابراز احساسات

برخلاف بسیاری از مردم که چهره بی احساسی دارند، انسانهای کاریزماتیک توانایی شگرفی در نشان دادن احساسات شان دارند. مشاهده حالات چهره این افراد برای درک احساسی که دارند کافی است و از آنجایی که دو رنگی و تصنّع در رفتار و کردار انسانهایی که شخصیت کاریزماتیک دارند جایی ندارد، ظاهر و کلام شان هماهنگ است.

 

  1. سربلند، بدون غرور

بین افتخار کردن به خودتان با غرور مرز بسیار ظریفی وجود دارد. هنگامی که بخواهیم دیگران را تحت الشعاع خود قرار بدهیم مغرور می شویم و آنها احساس می کنند که تحقیر شده اند. اما این سبک و سیاق در زندگی شخصیت های کاریزماتیک وجود ندارد، چرا که اگر به خاطر چیزی احساس سربلندی و افتخار داشته باشند، هرگز با جریحه دار کردن احساسات دیگران برتری خود را به رخ آنها نمی کشند.

 

حرف آخر

اگر شما هم می خواهید شخصیت کاریزماتیک داشته باشید باید دو نکته را همیشه به خاطر داشته باشید:

  1. لازم است که همه موارد بالا را همه روزه تمرین کنید تا به بخشی از شخصیت شما تبدیل شوند. در عین حال، نباید زیاد به خودتان فشار بیاورید، در غیر اینصورت بیش از حد به تک تک حرکات تان توجه می کنید، راحت نخواهید بود و رفتارتان طبیعی به نظر نمی رسد.
  2. برای اینکه بتوانید یک شخصیت کاریزماتیک داشته باشید باید ویژگی های ذکر شده را از و در درون خود احساس کنید. لذا باید دستی به سر و روی شخصیت خود بکشید و آن را به شخصیت کاریزماتیک، جذاب و گیرایی تبدیل کنید که هاله ای از افسونگری و جاذبه را درگرداگرد شما ایجاد می کند.
دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *