راه های افزایش اعتماد به نفس : ۵۲ روش مطمئن برای تقویت اعتماد به نفس

راه های افزایش اعتماد به نفس : ۵۲ روش مطمئن برای تقویت اعتماد به نفس
  • 1397/5/11
  • مهدی پیوندی
  • 0

اعتماد به نفس ابزاری است که می توانید با استفاده از آن در زندگی روزمره خود هر کاری که دوست دارید را انجام بدهید، یا حداقل با داشتن یا آموختن راه های افزایش اعتماد به نفس می توانید از تردید همیشگی نسبت به خود و توانایی هایتان خلاص شوید، بر ترس های بی مورد غلبه کنید و بیشتر روی کارهایی که برای شما و آینده تان اهمیت دارند تمرکز کنید.

متاسفانه بسیاری از مردم نمی دانند که اعتماد به نفس هم چیزی شبیه به ماهیچه است و با تمرین و یادگرفتن راه های افزایش اعتماد به نفس می توان آن را تقویت کرد. در غیر اینصورت تضعیف می شود و حتی چیزی از آن باقی نمی ماند.

ما در این مقاله ۵۲ مورد از موثرترین راه های افزایش اعتماد به نفس را ذکر می کنیم که به کمک آنها می توانید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، ترس را کنار بگذارید و راحت تر زندگی کنید.

 

راه های افزایش اعتماد به نفس

 

  1. بیشتر یاد بگیرید: یکی از بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس، افزایش دانسته های خودتان است. مثلاً می توانید در کلاسهای مختلف ثبت نام کنید، کتاب بخوانید یا اینکه در دوره های آنلاین شرکت کنید.

 

  1. به دیگران کمک کنید: مثلاً از همسر یا دوست تان بپرسید که امروز چه کاری می توانید برایش انجام بدهید. این کار می تواند هر کار ساده ای باشد که دوستش ندارند یا وقتش را ندارند. از طریق این کمک حس بهتری نسبت به خود و توانایی هایتان پیدا می کنید.

 

  1. ورزش کنید: اثرات فیزیولوژیکی بعد از ورزش و مخصوصاً حضور در باشگاه، احساس بسیار خوبی را در شما ایجاد می کند. مطالعات متعددی اثبات کرده است که ورزش منظم در باشگاه نه تنها می تواند سلامتی شما را بهبود ببخشد، بلکه یکی از بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس نیز هست.

 

  1. در رویدادهای مختلف حضور پیدا کنید: باز هم روی این تمرکز کنید که چه کمکی از دست تان بر می آید. به جای نگرانی و دلشوره به این فکر کنید که چه کاری می توانید انجام بدهید. در عوض اینکه بخواهید خودتان را اثبات کنید، رویکردتان را تغییر بدهید و فقط به دنبال کمک به دیگران باشید. از این طریق، آرام و مطمئن و فردی به نظر خواهید رسید که دیگران به تعامل مجدد با وی علاقمند خواهند بود.

 

  1. آنچه که واقعاً برایتان اهمیت دارد را کاملاً مشخص کنید: اگر موارد مهم مورد نظرتان در زندگی شما وجود ندارند، باید آنها را وارد زندگی خود کنید. مثلاً اگر کار روزمره شما کسالت آور و تکراری است، اما دوست دارید که جالب و هیجان انگیز باشد، برای ایجاد تغییر دست به کار شوید. چنین تغییراتی احساس بهتری را در شما به وجود خواهد آورد.

 

  1. فهرستی از چیزهایی که تحمل شان می کنید تهیه کنید و آنها را از زندگی خود حذف کنید: چنین فهرستی را به روی کاغذ بیاورید و سپس برای هر مورد مشخص کنید که چگونه می توانید آن را حذف کنید یا اثراتش را به حداقل رسانید. بهتر است که اولویت ها را نیز رعایت کنید.

 

  1. برای موفقیت های کوچک و بزرگ خود جشن بگیرید: یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که موفقیت های کوچک و بزرگ خود را جدی بگیرید و به خاطر آنها برای خودتان ارزش قائل شوید. تحسین خودتان خودستایی نیست، بلکه حاکی از سلامتی روانی شما است.

 

  1. در مهمانی ها به سراغ افراد ناشناس بروید: از جمله بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس، تعامل با غریبه ها است. در مهمانی های شخصی و کاری به سراغ افرادی بروید که نمی شناسید و با آنها گپ بزنید. چه بسا به خاطر شخصیت ها و مواردی که کشف می کنید غافلگیر شوید.

 

  1. بگویید «اَه»، اما باز هم انجامش بدهید: دفعه بعدی که می خواهید خودتان را به انجام ندادن کاری متقاعد کنید (مثلاً پذیرفتن یک دعوت، یک پروژه دشوار یا هر چیز دیگر) هر ناسزایی که می خواهید بگویید، اما انجامش بدهید.

 

  1. هر روز یک کار انجام بدهید که باعث جاری شدن لبخند بر لبهایتان می شود: این می تواند چیزی به سادگی ارسال یک ایمیل تشکرآمیز برای همکاری باشد که به شما کمک کرده یا هدیه غافلگیرکننده ای برای یک دوست. در هر صورت زندگی نباید مثل جان کندن به نظر برسد، بلکه باید شاد، دوست داشتنی و بامزه باشد. همین شاد بودن و داشتن یک احساس مثبت باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد.

 

  1. چیزی که باعث تردید یا درگیری ذهنی شما می شود را پیدا کنید: به عنوان یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس و در جهت حفظ آرامش خود، الگوهای فکری را پیدا کنید که باعث دودلی شما می شوند یا اینکه ذهن تان را بیش از حد و به شکل وسواس آمیزی درگیر می کنند. سپس تصور کنید که چنین حالتی گریبانگیر نزدیک ترین دوست تان شده و در نهایت قدمی به سمت جلو برنداشته است. به او چه می گویید؟ همین را به خودتان بگویید.

 

  1. خواستگاری کنید (اگر مجرد هستید): اگر مجرد هستید، اما کسی را دیده اید که واقعاً مجذوب وی شده اید، جلو بروید و درخواست تان را مطرح کنید. حتی اگر طرف مقابل دست رد به سینه شما بزند، اعتماد به نفس شما به واسطه این واقعیت که مصمم بوده اید و تلاش کرده اید افزایش پیدا خواهد کرد. بله، خواستگاری کردن هم از جمله راه های افزایش اعتماد به نفس است!

 

  1. ذهن خود را با نوشتن فهرستی از ۲۰ مورد که حال شما را خوب می کند تغذیه کنید: نوشتن یک فهرست متشکل از آیتم هایی که به خاطر وجود آنها در زندگی تان خوشحال هستید (مثلاً همسر، فرزندان، پدر و مادر) یکی از راه های موثر افزایش اعتماد به نفس است. ترجیحاً هر ماه این فهرست را بازنویسی کنید و برای مواردی که در آن ذکر کرده اید جایگاه مخصوصی را در زندگی خود در نظر بگیرید.

 

  1. از نقش بازی کردن برای تحت تاثیر قراردادن دیگران دست بردارید: به خاطر برآوردن انتظارات مردم ماسک بر چهره تان نزنید و خود حقیقی تان باشید. اگر نتوانید با خودتان کنار بیایید، داشتن اعتماد به این «خود» (نفس) بعید به نظر می رسد. به علاوه، رفتار منسجم شما باعث مثبت تر شدن دیدگاه بقیه خواهد شد.

 

  1. در هنگام تلقین منفی، مچ خودتان را بگیرید: یکی از موثرترین راه های افزایش اعتماد به نفس، دور ریختن افکار منفی است. لذا تمرین کنید و هر بار که با خودتان می گویید که «نمی توانم» یا «به اندازه کافی خوب نیستم که به خواسته ام برسم یا کاری را انجام بدهم» جلوی خودتان بایستید. یک طرز فکر مثبت و غیرمنفعل برای افزایش اعتماد به نفس ضروری است، لذا مثبت باشید و باور داشته باشید که می توانید.

افزایش اعتماد به نفس

  1. از حالت اتو پایلوت خارج شوید: برای آنچه که برای تان اهمیت دارد، آگاهانه و قاطعانه تصمیم بگیرید. مثلاً اگر معمولاً از ۹ تا ۵ کار می کنید و وقت زیادی را صرف رفت و آمد به محل کار می کنید، با رئیس تان صحبت کنید تا ساعات کاری تان را جابجا کند. انجام این گفتگوها و تغییرات باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد.

 

  1. هنگامی که با مشکلی روبرو می شوید، به چیزهایی که به خودتان می گویید توجه کنید: دفعه بعدی که با ریسک یا چالشی روبرو شدید، به ندای درون تان گوش کنید و در جهت بهبود و مثبت تر شدن آن تلاش کنید. اگر احساس می کنید که مکالمه درونی شما غالباً منفی است، با سوالاتی از این دست این قالب را بشکنید: «چطور می توانم این کار را برای خودم آسانتر کنم؟»، «آیا روش دیگری برای انجام آن وجود دارد؟»، «آیا تحقیق و بررسی بیشتر نمی تواند به من کمک کند؟»

 

  1. برای حماقت هایتان به خودتان بخندید: از اینکه احمق به نظر برسید می ترسید؟ این مسأله مهمی نیست، بنابراین آن را به سدی در برابر خود تبدیل نکنید. این را شمرده تکرار کنید: «پشیزی ارزش ندارد!» هر وقت که کار جدیدی می کنید، همیشه احتمال خطا وجود دارد، اما احمق تر کسی است که به خاطر افکار و نظرات دیگران به سمت جلو قدم بر نمی دارد. در عوض، به تاتی تاتی های خود بخندید و با انجام عمل مورد نظر، افزایش اعتماد به نفس خود را شاهد باشید.

 

  1. حتی لحظه ای تصور نکنید که نمی توانید اعتماد به نفس داشته باشید: به خاطر داشته باشید که همین الآن هم انبوهی از فعالیت ها را با اعتماد به نفس کامل انجام می دهید. فقط باید به آنها توجه کنید تا بتوانید مزه اعتماد به نفس را بچشید. مثلاً وقتی مسواک می زنید، در پارک قدم می زنید یا با دوست تان صحبت می کنید، همه اینها را به طور طبیعی و با اعتماد به نفس انجام می دهید. همین احساس را بردارید و آن را در موقعیت های دیگری که احساس اعتماد به نفس نمی کنید بکارید.

 

  1. به تردیدهای خود گوش کنید، اما پس از شنیدن شان آماده گرفتن تصمیمات قاطع باشید: گاهی تردید برای این به وجود می آید که به شما گوشزد کند که باید برای چه مواردی آماده باشید. گاهی هم تردید فقط تردید بیجا است. اگر تردیدتان منطقی است، آن را در تصمیم گیری دخالت بدهید. در غیر اینصورت آنها را از ذهن تان پاک کنید.

 

  1. موقعیتی را به خاطر بیاورید که در آسمان هفتم سیر می کردید و وضعیت مساعدی داشتید: چه می کردید و دلیل آن احساس فوق العاده چه بود؟ آیا می توانید آن حس، انگیزه و نیروی محرکه را شبیه سازی کنید؟ هرگاه که احساس می کنید که اعتماد به نفس تان ضعیف شده، به بانک خاطرات خود مراجعه کنید و آن موقعیت مثبت را بیرون بکشید. روی حالات و دستاوردهایی که داشتید تمرکز کنید تا حس و حال بهتری به دست بیاورید و سپس کاری که باید را انجام بدهید.

 

  1. کتاب قوانین خود را پاره کنید: شاید ندانید، اما شما هم مثل همه مردم انبوهی از قوانین نانوشته منسوخ دارید که کارهایی که باید یا نباید انجام بدهید را مشخص می کنند. این قوانین در رفتار و افکار شما محدودیت بوجود می آورند. لذا وقتش رسیده که آنها را تغییر بدهید. با این کار فوراً احساس آزادی می کنید و می توانید تصمیمات هیجان انگیزتر و چالشی تری بگیرید. زندگی هم پویاتر و خوشایندتر می شود.

 

  1. هنگامی که به چیزی که می خواهید نمی رسید، درنگ کنید و ببینید که چه عایدتان شده است: آیا هنگامی که از فرصتی به نحو احسن استفاده نمی کنید از دست خودتان عصبانی می شوید؟ این عصبانیت فقط حال شما را بدتر می کند. در عوض، صادقانه از خودتان بپرسید که از این وضعیت چه گیرتان آمده و چه از دست داده اید. بر این اساس، دفعه بعد چه انتخابی می توانید داشته باشید؟

 

  1. ترس و نگرانی به معنای نداشتن اعتماد به نفس نیست: اگر هر کاری که می توانسته اید را انجام داده اید، نیازی به ترس و نگرانی نیست. در عین حال تصور نکنید که واهمه داشتن به معنی نداشتن اعتماد به نفس است. ترس شما به این معنی است که به قلمروی تازه ای وارد شده اید و دنیا هم همیشه گزینه های جدیدی را در برابر ما قرار می دهد. لذا این نگرانی ها همیشه وجود خواهند داشت.

 

  1. به مردم نشان بدهید که سزاوار بی توجهی یا تحقیر نیستید: اگر کسی در زندگی تان هست که مرتباً شما را سرزنش یا تحقیر می کند، این مسئولیت شماست که به او بفهمانید که از همین حالا انتظار رفتار متفاوتی دارید. شما در هر شرایطی لایق بهتر از اینها هستید و طرف مقابل هم باید این را بفهمد. البته نیازی به جدَل نیست، اما باید قاطع باشید. مطمئناً بعد از اینکه حرف تان را بزنید، هم او و هم خودتان تغییر خواهید کرد. از این طریق هم اعتماد به نفس و هم رضایتمندی از زندگی تان را افزایش داده اید.

 

  1. مزاح کنید: در گفتگوهای خود از شوخی استفاده کنید تا فضای مثبت تر و شادتری ایجاد شود و یخ خودتان هم آب شود.

 

  1. از تجربه های خوب و بد زندگی لذت ببرید: هر دوی این تجربه ها مفید هستند و پنهان کردن شان فقط در وجود شما تضاد بیشتری را ایجاد می کند. حتی به خاطر داشته باشید که تجربه های بد غالباً در بلندمدت سودمندتر هستند.

 

  1. باور کنید که از پس هر موقعیت دشواری می توانید برآیید: یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که این را به عنوان یک واقعیت بپذیرید و خودتان را دست کم نگیرید. به خاطر داشته باشید که «خواستن، توانستن است.»

 

  1. به دنبال رضایت و نتایج آنی نباشید: اگر می خواهید که در زندگی موفق باشید و اعتماد به نفس تان افزایش پیدا کند، همیشه از زاویه بازتری به زندگی نگاه کنید و فوراً دلسرد نشوید.

 

  1. به جای اینکه به این فکر کنید «که سزاوار بهتر از این هستم»، به این سمت بروید که «من می توانم بهتر از این باشم.» منفعل نباشید. اگر همه چیز مطابق میل تان به پیش نمی رود، راه چاره پیدا کرده و راهکارتان را عملی کنید. جسارت و قاطعیت شما باعث افزایش اعتماد به نفس تان خواهد شد.

 

  1. بپذیرید که اشتباه کرده اید: آسان نیست، اما پذیرفتن اشتباه و تغییر رویه حاکی از اعتماد به نفس شما است.

 

  1. به احساس درونی خود اعتماد کنید: همه ما حس ششم یا شمّ درونی داریم، اما معمولاً آن را نادیده می گیریم و به دنبال منطق می رویم. این همیشه بد نیست، اما گاهی باید به احساس درونی خود تکیه کنید. مثلاً آیا ماه عسل تان را با منطق برنامه ریزی می کنید یا به جایی می روید که احساس می کنید که بهترین جا برای لذت بردن از ابتدای زندگی مشترک است؟ در واقع، اعتماد به حس درونی تان اعتماد به خود (نفس) است.

 

  1. با «خود» مطمئن و دارای اعتماد به نفس تان حرف بزنید: تصور کنید که با نسخه موفق، مطمئن، جذاب و خوش قریحه ای از خودتان روبرو شده اید. او چه پیشنهادات و انتقاداتی برای شما خواهد داشت؟ با توجه به همین گفته های درونی می توانید شرایط را بهتر کنید و به همان نسخه بهتر تبدیل شوید.

 

  1. تصور نکنید که همه کارها را باید خودتان انجام بدهید: این یکی از مشکلات رایج است؛ مسئولیت های فراوانی می پذیریم و در نهایت از رمق می افتیم یا به احتمال زیاد، کارمان را به درستی انجام نمی دهیم و اعتماد به نفس مان تضعیف می شود. کاری که در عوض باید انجام بدهید این است که انرژی و توان خود را روی کاری متمرکز کنید که بهتر انجامش می دهید. بقیه را به بقیه واگذار کنید. غالباً کمک خواستن از دیگران یکی از نشانه های داشتن اعتماد به نفس است.

افزایش اعتماد به نفس

  1. ریسک کنید: کوچک یا بزرگش مهم نیست، فقط ریسک کنید و سبک سنگین کردن را کنار بگذارید. در واقع، یکی از بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس همین ریسک کردن است. مثلاً می توانید از رئیس تان بخواهید تا حقوق شما را افزایش بدهد، برای نهار به یک جای جدید بروید یا با یکی از دوستان خود درد دل کنید.

 

  1. با افرادی وقت بگذرانید که باعث رشد شما می شوند: یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که وقت خود را در کنار افرادی سپری کنید که از شما حمایت و تشویق تان می کنند و نه آنهایی که باعث تضعیف روحیه شما می شوند.

 

  1. بیشتر در میان جمع باشید: انسانها جزیره نیستند، بلکه برای احساس اعتماد به نفس باید بخشی از دنیای اطراف خود باشند. مثلاً می توانید حضور در جمع خانواده، دوستان یا همکاران را امتحان کنید.

 

  1. روی تقویت مهارت های ضروری برای موفقیت در مواردی که برایتان اهمیت دارند تمرکز کنید: این هم به مانند مطالعه و یادگرفتن، یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس است که امتحان خود را پس داده است. مثلاً اگر می خواهید که پله های ترقی حرفه ای را طی کنید، احتمالاً به مهارتهایی مانند مدیریت پروژه نیاز خواهید داشت.

 

  1. به داشتن اعتماد به نفس تظاهر کنید تا وقتی که به جزئی از شخصیت تان تبدیل شود: بدن شما آینه ذهن تان است، بنابراین نشان دادن اعتماد به نفس به کمک زبان بدن می تواند اثرات غافلگیرکننده ای داشته باشد. اگر می خواهید سرسخت به نظر برسید، تظاهر کنید. اگر می خواهید موفق شوید، مانند انسانهای موفق رفتار کنید. برای اعتماد به نفس هم همین کار را انجام بدهید.

 

  1. هنگامی که احساس ضعف می کنید، ادامه بدهید: یکی از راه های اعتماد به نفس، ادامه دادن تلاش در شرایط دشوار و به سرانجام رساندن کار است. لذا وقتی که به نودمین درصد انجام کار می رسید خسته و دلسرد نشوید. معمولاً همان ۱۰ درصد پایانی است که جادو می کند. از این طریق، نه تنها کارتان را به سرانجام می رسانید، بلکه پاداش شما تقویت چند درجه ای اعتماد به نفس تان خواهد بود.

 

  1. خودتان را با بقیه مقایسه نکنید: این مورد از مهم ترین و اساسی ترین راه های افزایش اعتماد به نفس است. ارزش خود را از طریق مقایسه با دیگران تعیین نکنید. در عوض، روی مسیر منحصر به فرد خودتان تمرکز کنید و به عنوان یک انسان خاص و یگانه برای شخصیت تان احترام قائل باشید.

 

  1. اگر کاری از دست تان بر می آید با صدای بلند اعلام کنید: آیا دقت کرده اید که افراد ساکت کمتر ترفیع می گیرند؟ معمولاً دلیلش این است که توانمندی خود را اعلام نمی کنند. به خاطر داشته باشید که نشستن در نیمکت ذخیره ها شما را به جایی نمی رساند، لذا فعال باشید، انتقاد کنید و ایده بدهید تا پیشرفت کنید و اعتماد به نفس تان تقویت شود.

 

  1. گاهی باید از کشمکش دست بکشید و کنار بیایید: اگر چیزی هست که مدتی است که درگیر آن بوده اید و به نظر می رسد که راهکاری ندارد، خودتان را اذیت نکنید. زندگی مملو از اسراری است که اگر بخواهید از همه آنها سر در بیاورید به مرز جنون می رسید. در عوض، اسرار را به حال خود بگذارید و روی اهداف و رویاهای تان تمرکز کنید.

 

  1. کمرویی ایرادی ندارد: کمرویی شما به این معنی نیست که اعتماد به نفس ندارید. به خاطر داشته باشید که افراد درونگرا هم امتیازات منحصر به فردی دارند، مثلاً شنونده های قابلی هستند، مهارت مشاهده فوق العاده ای دارند و معمولاً راحت تر می توان به آنها اعتماد کرد.

 

  1. نظم و ترتیب را رعایت کنید: یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس، نظم بخشیدن به زندگی است. سبک و سیاق زندگی و محیط اطراف شما مستقیماً بر احساسی که نسبت به خودتان دارید تاثیر می گذارد. بنابراین از هرگونه آشفتگی و شلختگی دوری کنید.

 

  1. ارزش خود را به نظر مردم پیوند ندهید: اغلب ما عزت نفس مان را با توجه به ارزشی که دیگران برایمان قائل هستند تعیین می کنیم. اگر شما هم اینطور هستید باید در سیاست خود تجدید نظر کنید.

 

  1. از نقاط قوت خود برای پوشاندن نقاط ضعف تان استفاده کنید: اگر اجازه بدهید، نقاط ضعف تان اعتماد به نفس شما را بر باد خواهند داد. بنابراین، اگر نمی توانید آنها را حذف کنید، روی نقاط قوت تان کار کنید تا آنها را پوشش بدهند.

 

  1. فهرستی از کارهایی که باید انجام بدهید داشته باشید و هر چه سریع تر آن را خالی کنید: هر چه کارهای خود را بیشتر به تعویق بیندازید، درگیری ذهنی خود را بیشتر می کنید و توان تان را کمتر. به علاوه، اگر باید کار بزرگی را به انجام برسانید، آن را به کارهای کوچکتر تبدیل کنید تا انجام پذیرتر شود.

 

  1. با بدن خود مهربان باشید: تصویری که از بدن خود دارید بی اهمیت نیست و اگر به بدن تان رسیدگی نکنید احتمالاً این بر اعتماد به نفس تان تاثیر مثبتی نخواهد گذاشت. اولین کاری که ما معمولاً هر صبح انجام می دهیم این است که در آینه نگاه می کنیم. اگر چیزی که می بینیم مطلوب نباشد، روز خوبی را شروع نخواهیم کرد. اما اگر بتوانیم به چیزی که می بینیم افتخار کنیم، روزمان را با اعتماد به نفس بالاتری شروع می کنیم. اگر با بدن تان مشکل دارید، به دنبال راهکار باشید. ورزش کنید، رژیم بگیرید و لباس های زیبا بپوشید تا اعتماد به نفس تان افزایش پیدا کند.

 

  1. نه گفتن را یاد بگیرید، شما برای خشنود کردن دیگران زندگی نمی کنید: با نه گفتن به درخواست های زیاده طلبانه یا خارج از توان تان، نه تنها از فشار بر خود جلوگیری می کنید، بلکه احترامی که مردم برای شما قائل هستند را هم افزایش می دهید و این به نوبه خود به افزایش اعتماد به نفس شما منجر خواهد شد.

 

  1. اعتماد به نفس را از افرادی که اعتماد به نفس دارند یاد بگیرید: نیازی به تقلید نیست، فقط ویژگی های متفاوتی که اعتماد به نفس از آنها می تراود را در آنها شناسایی کنید و ببینید که می توانید از آنها چه چیزهایی یاد بگیرید. کم کم برخی از این ویژگیها را اتخاذ کنید. این مثل پوشیدن لباس انسانهای موفق است.

 

  1. هیچ وقت از تلاش برای تقویت اعتماد به نفس تان دست برندارید: داشتن اعتماد به نفس یک فرآیند مستمر است، نه یک هدف یا نقطه نهایی که به آن برسید و تمام. همیشه تلاش کنید تا به جلو قدم بردارید تا اعتماد به نفس تان رشد کند.

 

حرف آخر

ما در این مقاله ۵۲ مورد از موثرترین راه های افزایش اعتماد به نفس را برای شما ذکر کردیم. در عین حال، فقط خواندن کافی نیست، بلکه باید دست به کار شوید و از این راهکارها در زندگی روزمره خود استفاده کنید. از این طریق، اعتماد به نفس بالاتری پیدا خواهید کرد که می توانید از آن در جهت رشد و پیشرفت خود بهره برداری کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *