بدترین اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی

بدترین اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی
  • 1397/4/30
  • مهدی پیوندی
  • 0

چه کارهایی را در هنگام مصاحبه های شغلی نباید انجام بدهید؟ ما در این مقاله به سراغ رایج ترین اشتباهاتی خواهیم رفت که متقاضیان مشاغل مرتکب آنها می شوند.

همه ما اشتباه می کنیم، اما برخی از اشتباهات با اینکه کوچک و جزئی به نظر می رسند، می توانند تاثیر هنگفتی را از خود بر آینده ما بر جای بگذارند. یکی از انواع این اشتباهات مهم و تاثیرگذار، اشتباهاتی است که متقاضیان استخدام در جلسات مصاحبه شغلی مرتکب می شوند. اگر شما هم به دنبال شغل هستید باید بدانید و آگاه باشید که متاسفانه بسیاری از این اشتباهات از آن چیزی که تصور می کنید رایج تر هستند و هیچ بعید نیست که بدون اینکه متوجه باشید دچار آنها و درگیر عواقب منفی شان شوید. بنابراین قبل از هر چیزی لازم است که با رایج ترین اشتباهات مصاحبه های شغلی آشنا شوید و در هنگام مصاحبه حواس خود را روی رفتارتان متمرکز کنید.

دیوایدر

اشتباه ۱: تحقیق و بررسی نکردن

رایج ترین اشتباه در مصاحبه ها و متداول ترین اعتراض مدیران این است که متقاضیان درباره شرکت و نقشی که قرار است در آن بر عهده بگیرند به اندازه کافی تحقیق نمی کنند. چرا این تحقیق اهمیت دارد؟ مدیران به دنبال کارکنان با انگیزه ای هستند که ابتکار عمل را به دست می گیرند و بهترین راه برای نشان دادن این در جلسه مصاحبه این است که آمادگی پاسخ به هر سوالی در زمینه شرکت و پست مورد نظر را داشته باشید.

در صورتی که هیچ تحقیقی در رابطه با شرکت مورد نظر انجام نداده باشید و هیچ اطلاعی از محصولات، خدمات یا فرهنگ آن نداشته باشید، در طول مکالمه خودتان را لو خواهید داد. البته منظور ما این نیست که باید دایره المعارف همه کارهایی که شرکت انجام داده را از بر کنید، بلکه باید آنقدر اطلاعات داشته باشید که بتوانید جواب بدهید، سوال بپرسید و نشان بدهید که چگونه می توانید برای شرکت ارزش آفرین باشید. آماده بودن شما به مسئول گزینش نشان می دهد که این فرصت را جدّی گرفته اید و واقعاً به شغل مورد نظر علاقمند هستید.

دیوایدر

اشتباه ۲: دیر رسیدن

پر واضح است که ابداً و تحت هیچ شرایطی نباید دیرتر از موعد مقرر به جلسه مصاحبه برسید.

طبیعتاً با دیر رسیدن نمی توانید تاثیر مثبتی از خود بر ذهن مصاحبه کننده بگذارید. در واقع، تاخیر شما به مصاحبه کننده نشان می دهد که هیچ احترامی برای وی و وقتش قائل نیستید و با آمادگی، نظم و برنامه ریزی هم غریبه اید.

دیر رسیدن به جلسه مصاحبه

در عین حال، می دانیم که همیشه امکان روی دادن اتفاقات پیش بینی نشده وجود دارد. مثلاً شاید در ترافیک گیر کنید یا قطار مترو به موقع نرسد. در صورتی که درگیر بروز چنین اتفاقاتی شدید، هر طور که شده با مسئول مصاحبه ارتباط برقرار کنید. با توضیح صادقانه و عذرخواهی قبل از اینکه به جلسه برسید می توانید ظاهر حرفه ای خود را حفظ کرده و از بر باد رفتن فرصت شغلی موجود جلوگیری کنید.

دیوایدر

اشتباه ۳: پوشش نامناسب

ما اخیراً در یکی از مقالات مجله گویا آی تی به نکاتی برای بهبود وضع ظاهری شما به منظور موفقیت بیشتر در کسب و کار اشاره کردیم، اما اهمیت داشتن ظاهر مناسب آنقدر زیاد است که ارزش تکرار و تاکید مجدّد را دارد.

به منظور انتخاب پوشش مناسب برای جلسه استخدام، باید با فرهنگ شرکت مزبور آشنایی داشته باشید. آیا کارکنان شرکت در محیط اداری از کت و شلوار استفاده می کنند یا لباس های راحت تر؟ برای آشنایی با فرهنگ و سبک و سیاق پوشش شرکت می توانید به وبسایت و صفحات آن در رسانه های اجتماعی مراجه کنید و به دنبال تصاویر محیط کار یا رویدادهایی باشید که کارکنان شرکت در آن حضور دارند. در هر صورت، لباس نیمه رسمی می تواند انتخاب خوبی باشد، چرا که از این طریق هم ظاهر مناسبی خواهید داشت و هم حرفه ای به نظر می رسید.

دیوایدر

اشتباه ۴: فقدان تماس چشمی

برای ایجاد تاثیر قوی و مناسب بر مخاطب، لازم است که در چشم های او نگاه کنید.

اگر نتوانید در چشمان مصاحبه گر نگاه کنید، به نظر خواهد رسید که اعتماد به نفس کافی ندارید یا حتی دارید چیزی را پنهان می کنید. البته این برای افرادی که درونگراتر یا خجالتی هستند می تواند مشکل باشد، اما در هر صورت برای ایجاد و حفظ ارتباط ضروری است.

تماس چشمی در مصاحبه شغلی

ما در یکی از مقالات اخیر مجله گویا آی تی به تکنیک های موثری در مورد زبان بدن اشاره کرده ایم که در جلسه مصاحبه می تواند به کارتان بیاید.

دیوایدر

اشتباه ۵: استفاده از عبارات کلیشه ای

  • به کار گروهی علاقه دارم؛
  • خیلی کار می کنم؛
  • کمال گرا هستم.

آیا این جملات برای شما آشنا به نظر نمی رسند؟ اگر از چنین جملاتی برای پاسخ به سوالاتی مانند «درباره خودتون صحبت کنید» و «بزرگترین ضعف شما چیه؟» استفاده می کنید، باید از همین لحظه آنها را از قاموس کلامی خود حذف کنید.

البته شاید سوالات فرد مقابل هم کلیشه ای باشد، اما در عین حال فقط به این خاطر که سوال کلیشه ای شنیده اید به این معنی نیست که باید از جواب های تکراری و نخ نما استفاده کنید. بلکه در عوض، باید این را به عنوان فرصتی برای متمایز نشان دادن خودتان نسبت به بقیه در نظر بگیرید. کافی است چیز واقعی و درستی بگویید که قبلاً به گوش مصاحبه گر نخورده تا بهتر در خاطر او بمانید.

دیوایدر

اشتباه ۶: بدگویی از کارفرمای قبلی

هر چقدر هم که اعتقاد دارید که کارفرمای قبلی تان لایق الفاظ ناخوشایند است، باز هم به هیچ عنوان بدگویی نکنید. این فقط باعث می شود که خرده گیر و ناپخته به نظر برسید و کسی هم به دنبال استخدام افراد خرده گیر و ناپخته نیست.

اگر به خاطر مسأله ای که با یک شرکت داشته اید آن را ترک کرده اید می توانید موضوع را مطرح کنید، اما سیاستمدارانه و حرفه ای صحبت کنید و از همه مهم تر، سعی کنید که آن را در قالبی قرار بدهید که با اهداف و بلندپروازی های شما ارتباط پیدا کند.

دیوایدر

اشتباه ۷: نپرسیدن سوال

مصاحبه کننده در بخشی از مصاحبه از شما می پرسد «آیا سوالی دارید؟» در اینجا نباید جواب منفی بدهید.

واضح است که سوالی که مطرح می کنید تا حد زیادی به مواردی که در طول مصاحبه ذکر شده بستگی دارد، اما در هر صورت باید سوالاتی را از قبل آماده داشته باشید یا اینکه فی البداهه در مورد موضوعات بیان شده سوال بپرسید. سوالاتی که مطرح می کنید، حرفه ای گری و بلندپروازی های شما را آشکار کرده و به مصاحبه کننده نشان می دهند که یکی از کاندیداهای جدی تصدی پست مورد نظر هستید.

دیوایدر

اشتباه ۸: استفاده از تلفن همراه

یکی از مطالعاتی که اخیراً انجام شده نشان می دهد که یک سوم جوانان بر این باورند که ارسال پیام های متنی در طول مصاحبه شغلی ایرادی ندارد.

البته همه ما به شدت به گوشی های هوشمندمان وابستگی پیدا کرده ایم و لذا این تصور قابل درک است، اما در طول جلسه مصاحبه باید گوشی خود را کنار بگذارید. استفاده از تلفن همراه در این موقعیت به عنوان بی احترامی به مخاطب تلقی می شود و پذیرفتن اینکه روی کارتان تمرکز خواهید داشت را دشوارتر خواهد کرد.

دیوایدر

اشتباه ۹: دروغ گفتن

۳۱ درصد از مردم به عدم صداقت در رزومه های خود اذعان کرده و ۵۸ درصد از کارفرمایان مچ متقاضیان دروغگو را گرفته اند. حقیقتاً این حجم از دروغ پذیرفتنی نیست.

دروغ در مصاحبه شغلی

اگر در پر کردن رزومه خود به دروغ متوسل شوید، باید این دروغگویی را در طول جلسه مصاحبه نیز ادامه بدهید. اما این واقعاً ارزشش را ندارد. اگر گیر بیفتید، که به احتمال قریب به یقین هم گیر خواهید افتاد، چرا که کارفرمایان سوابق شما را بررسی خواهند کرد، نه تنها پست مورد نظر را از دست می دهید، بلکه وقت همه را تلف کرده اید و پل های پیش روی خود را نیز سوزانده اید.

دیوایدر

حرف آخر

ما در این مقاله به ۹ مورد از مهم ترین اشتباهات مصاحبه های استخدامی و شغلی اشاره کردیم که برای موفقیت در تصدی شغل مورد نظر خود باید به هر قیمتی از آنها پرهیز کنید. آیا شما هم مرتکب این اشتباهات شده اید یا اشتباه مهم دیگری هم به نظرتان می رسد؟

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *