ساعت هوشمند ؛ گجت پوشیدنی کاربردی برای افراد دارای اعتیاد به مواد مخدر

ساعت هوشمند ؛ گجت پوشیدنی کاربردی برای افراد دارای اعتیاد به مواد مخدر
  • 1397/4/19
  • سینا اشتری
  • 0

ساعت هوشمند محبوب ترین گجت پوشیدنی تولید شده تا به امروز است که در موقعیت های متنوع می تواند کاربرد های متعددی را به کاربر ارائه نماید؛ اما افراد دارای اعتیاد به مواد مخدر چه استفاده ای از این گجت می کنند؟وقتی صحبت از گجت پوشیدنی به میان می آید اکثر کاربران به یاد ساعت های هوشمند خواهند افتاد. با اینکه نمونه های متنوعی از گجت پوشیدنی در بازار موجود است و ساعت های هوشمند تنها یک نمونه از محصولات موجود در دسته بندی گجت های پوشیدنی هستند اما گاهی افراد این دو دسته بندی را با هم به اشتباه می گیرند.

ساعت های هوشمند ویژگی هایی کاربردی نظیر نمایش اعلان ها، نمایش تماس های ورودی و پاسخ به آنها، کاربرد های ورزشی، به یاد آوری جلسات کاری و … را در اختیار کاربران می گذارند.

اما در این میان، این کاربرد های مرتبط با سلامتی و ورزش این گجت هاست که شرکت های سازنده از آن برای تبلیغ محصولاتشان استفاده می کنند. کاربران با صرف هزینه مورد نیاز برای خرید یک ساعت هوشمند، گجتی را در اختیار می گیرند که با استفاده از سنسور های متعدد خود می تواند پارامتر هایی مانند فشار خون، تعداد کالری های ورودی به بدن و … را مورد پایش و طبقه بندی قرار دهد.

دیگر ویژگی جذاب به کار رفته در طراحی گجت های پوشیدنی و از جمله آنان محصولات موجود در دسته بندی ساعت هوشمند، مربوط به کاربرد های ورزشی است.

ویژگی های ورزشی ساعت های هوشمند به قدری تنوع پیدا کرده که برخی از افراد دیگر نیازی به استفاده از یک مربی ورزشی نمی بینند؛ برخی از ساعت های هوشمند موجود در بازار برای هر ورزشی که فکرش را بکنید یک پروفایل جدا گانه تخصصی دارند. کاربر می تواند با انتخاب رشته ورزشی خود و تعیین اهداف روزانه و همچنین تعریف جزئیات برنامه ورزشی خود از این گجت پوشیدنی به عنوان یک مربی تمام عیار استفاده کند.

اکثر کاربرانی که از ساعت هوشمند استفاده می کنند افرادی ورزشکار و ورزش دوست هستند و اساسا این گجت ها را برای راحتی و پیشرفت بیشتر در امر ورزش تهیه و استفاده می کنند.

در عین نا باوری باید بدانید که برخی از کاربران نیز به دلیل کاربرد این گجت ها در حین مصرف مواد مخدر به خرید گجت های پوشیدنی و ساعت هوشمند روی می آورند.

کاربری با نام مستعار Owen در مصاحبه با خبرگزاری CNBC در این مورد می گوید:

تعداد ضربان قلب من در هنگام انجام فعالیت های ورزشی و به ویژه در حین دویدن به ۱۵۰ نیز می رسد. از زمانی که از یک ساعت هوشمند استفاده می کنم متوجه شده ام که میزان ضربان قلب من به هنگام حضور در یک جلسه کاری مهم و پر تنش می تواند به ۱۲۰-۱۰۰ نیز برسد.

تعداد ضربان قلب یک مرد بالغ سالم در مواقع و شرایط عادی باید چیزی در حدود ۱۰۰-۶۰ بار در دقیقه باشد؛ اما گاهی قلب  Owen در حالت نشسته و در حین استراحت ضربانی معادل ۱۵۰ تپش در ثانیه را نیز تجربه می کند و دلیل این امر نیز مصرف مواد مخدر و به ویژه کوکائین است.

مواد شیمیایی موجود در کوکائین باعث تحریک غدد بدن و ترشح بیشتر هورمون دوپامین خواهد شد. ترشح این هورمون باعث ایجاد حس سر خوشی در فرد می شود و اگر به صورت مصنوعی و با مصرف موادی مانند کوکائین ترشح شود می تواند ضربان قلب کاربر را تا ۱۵۰ تپش در دقیقه افزایش دهد. افزایش نرخ تپش قلب اصلی ترین عامل مرگ و میر در افراد دارای اعتیاد به مصرف کوکائین است. تعداد مرگ و میر در اثر افزایش نرخ تپش قلب ناشی از مصرف کوکائین به ۵۰۰۰ نفر در سال (آمار کشور آمریکا) می رسد.

مرگ ناشی از مصرف کوکائین همیشه مربوط به یکی از سه حالت: ۱- سکته ۲- حمله قلبی ۳- آنژین قلبی است. همه با دو حالت اول آشنا هستیم و آنژین قلبی نیز به حالتی گفته می شود که اکسیژن کافی به قلب نرسیده و اصلی ترین نشانه آن نیز احساس درد قسمت سمت چپ قفسه سینه و انتشار این درد به شانه ها است.

Owen به عنوان فردی دارای اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد شدید به مصرف کوکائین مدتی است که برای ایمنی بیشتر از یک ساعت هوشمند استفاده می کند.

البته او تنها نیست؛ خبرنگار شبکه خبری CNBC مصاحبه مشابهی را را با فردی با نام مستعار نیک انجام داده است. نیک ۲۳ سال دارد و در یک رستوران مشغول به کار است؛ او در مورد دلیل استفاده از گجت پوشیدنی به هنگام مصرف مواد مخدر می گوید:

مصرف مواد مخدر تنها دلیل استفاده من از یک گجت پوشیدنی Fitbit است؛ با اطلاع داشتن از میزان ضربان قلبم از اور دوز جلوگیری می کنم و قبل از اینکه قلبم از سرعت بالای تپس منفجر شود، مصرف مواد را متوقف می کنم.

محصولات جدید دیجیتالی عصر فناوری و از جمله های ساعت هوشمند برای هر نوع کاربری استفاده هایی دارند.  با اینکه هیچ شرکت سازنده ای محصول خود را به منظور بهره برداری در مصرف مواد مخدر طراحی نمی کند اما افرادی هم هستند که از این گجت ها برای ایمنی بیشتر در این زمینه استفاده می کنند.

استفاده از گجت های پوشیدنی در بین مصرف کنندگان مواد مخدر به حدی گسترش یافته که شاهد ایجاد کانال هایی با این منظور بر روی شبکه های اجتماعی هستیم؛ برای مثال کانالی بر روی شبکه اجتماعی YouTube ایجاد شده که موضوع فعالیت آن تهیه ویدئو هایی از نحوه واکنش و تغییرات ایجاد شده در دمای بدن و ضربان قلب در حین مصرف مواد مخدر گوناگون است؛ این کانال در واقع اطلاعات اندازه گیری شده توسط گجت های پوشیدنی را به نمایش می گذارد.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *