اشتباهات شبکه سازی : چگونه برای کسب و کار خود شبکه سازی نکنیم؟

اشتباهات شبکه سازی : چگونه برای کسب و کار خود شبکه سازی نکنیم؟
  • 1397/4/19
  • مهدی پیوندی
  • 0

هنگامی که کسب و کار خودتان را به راه می اندازید، یکی از اولین کارهایی که باید انجام بدهید این است که برای آن تبلیغ کرده و مشتری پیدا کنید. بسته به نوع کسب و کاری که آغاز کرده اید، یکی از مسبوق به سابقه ترین و قابل اطمینان ترین روش ها برای پیشرفت و ایجاد و گسترش روابط کاری، نت وُرکینگ (Networking) یا شبکه سازی است. در عین حال، اگر قرار است که ثمرات تلاش های خود در راستای شبکه سازی را بچشید، باید بدانید که دارید چکار می کنید و مرتکب مواردی که آنها را « اشتباهات شبکه سازی » می خوانیم نشوید.

شبکه سازی در کسب و کار

کسب و کار کلاً بر مبنای رابطه هاست که شکل می گیرد، چرا که در نهایت این مردم هستند که از مردم خرید می کنند. مشتریان شما نیاز دارند که احساس کنند که شما را می شناسند، می دانند که چه کسی هستید، چه چیزی برای شما اهمیت دارد، چه ارزشهایی را عزیز می شمارید و چرا.

البته وبسایت و صفحات کسب و کار شما در رسانه های مختلف اجتماعی، در شکل گیری یک جامعه وفادار از دنبال کنندگان جایگاه خاص خود را دارند، مخصوصاً اگر شخصیت انسانی کسب و کار خود را در این محیط ها به نمایش گذاشته باشید و محتوای مرتبط، جالب و مورد نیاز مخاطبان هدف خود را با آنها به اشتراک بگذارید. در عین حال، شبکه سازی فرصت ایده آلی برای مشتریان بالقوه شماست تا بتوانند واقعاً با شما آشنایی پیدا کنند و به این درک برسند که حقیقتاً به دنبال چه هستید.

با این وجود، شبکه سازی هم به مانند همه ابزارهای مفید می تواند هم سودمند و هم خانمان برانداز باشد؛ و البته این خانمان براندازی هنگامی به سراغ کسب و کار شما می آید که اشتباه کنید و به دنبال رفع و رجوع اشتباه تان هم نباشید.

بنابراین، برای کمک به شما گویایی های عزیز در این جهت که وقت خود را تلف نکنید و مرتکب اشتباهات شبکه سازی نشوید، در مطلب حاضر به سراغ ذکر و شرح ۷ مورد از رایج ترین و خانمان براندازترین اشتباهات شبکه سازی می رویم:

 

  1. دست کم گرفتن یا جدی نگرفتن خودتان

هیچ بعید نیست که در اولین باری که در رویدادها، جلسات و مراسم های شبکه سازی حضور پیدا می کنید مضطرب باشید و در برابر دیگران احساس ضعف کنید. شاید یک سره سرتان پایین باشد یا حتی تصمیم بگیرید که اصلاً از جای خود برنخیزید و سخنرانی نکنید.

آیا چنین حالاتی به دیگران نشان می دهد که به خودتان یا کارتان اطمینان دارید، بر کار مسلط هستید، معتبر و قابل اطمینان هستید و می توان با شما همکاری کرد، یا اینکه برعکس، چنین نشانه هایی حاکی از آن است که باید از شما فاصله گرفت؟

شما بر کار خود تسلط و نسبت به دنیای کسب و کار شناخت دارید (البته که باید داشته باشید)، بنابراین حتی اگر واقعاً نمی توانید دیدگاه تان را تغییر بدهید، از روش «انگار که» استفاده کنید. چنان رفتار کنید که انگار که احساس اعتماد به نفس دارید، انگار که هزار بار این کار را انجام داده اید و این بارِ هزار و یکم تان است و تظاهر کنید که شبکه سازی از آن چیزهایی است که به آن عشق می ورزید!

با چنین تلقین هایی کسی متوجه ترس شما نخواهد شد، بیشتر مثبت، معتبر و قابل اعتماد به نظر می رسید، و چه بسا کم کم از فضایی که ایجاد می شود خوش تان بیاید و بر موجی که ایجاد شده سوار شوید.

 

  1. بی برنامگی

از این شاخه به آن شاخه پریدن، مِن مِن کردن و روشن نکردن اصل مطلب از جمله اشتباهات شبکه سازی است که اعتبار و ارزش شما را به زیر سوال می برد.

اگر با حوزه شبکه سازی آشنایی داشته باشید، حتماً با افرادی روبرو شده اید که بادی به غبغب می اندازند و با افتخار ادعا می کنند که هرگز برای سخنرانی خود برنامه ریزی نمی کنند، بلکه فقط آن چیزی که در همان لحظه به ذهن شان می رسد را به زبان می آورند. البته اگر سالها به شبکه سازی مشغول بوده باشید، شاید چنین چیزی بتواند واقعیت پیدا کند، اما در هر صورت اگر واقعاً می خواهید تاثیرگذار باشید و چیزی را به شانس واگذار نکنید، لازم و ضروری است که برای سخنرانی خود برنامه ریزی کنید.

البته منظور این نیست که باید از هر خطایی مبرّا باشید یا از روی متن بخوانید، بلکه چیزی که در نهایت اهمیت دارد این است که شور و شوق خود به کارتان را به شکل سازماندهی شده و حساب شده ای به مخاطب انتقال بدهید تا با شما ارتباط برقرار کند.

با طرح یک سوال شروع کنید، می توانید از یک لطیفه یا شوخی مرتبط استفاده کنید تا فضا تلطیف شود و مخاطب برای شنیدن سخنان شما رغبت بیشتری پیدا کند. سپس نیاز یا مشکلی را مطرح کنید که احتمال می دهید که مخاطب شما با آن درگیر باشد و مشخص کنید که چگونه می توانید به آن رسیدگی کنید، داستانی از تاثیر کار یا محصول تان بر زندگی شخصی خود یا دیگران روایت کنید، نظرات مثبت دیگران را ذکر کنید و مواردی از این قبیل. استفاده از این روشها باعث می شود که شما و سخنرانی تان به یادماندنی تر شود.

دقت کنید که می خواهید که مخاطب شما با گوش کردن به صحبت های تان به چه چیزی فکر کند، چه کاری انجام بدهد یا چه احساسی داشته باشد. سخنان خود را متناسب با مخاطبان تنظیم کنید و حس کنجکاوی آنها را برانگیزید تا به کسب اطلاعات بیشتر تمایل پیدا کنند. ضمناً به زمانی که در اختیار دارید توجه داشته باشید و از آن تجاوز نکنید.

 

  1. سماجت

هنگامی که کارتان را برای اولین بار شروع می کنید، طبیعی است که شور و شوق خاصی داشته باشید. در عین حال باید توجه داشته باشید که بین اشتیاقِ مملو از حسن نیت شما برای کاری که انجام می دهید با بی ملاحظه و سمج به نظر رسیدن مرز بسیار باریکی وجود دارد.

شور و اشتیاق باعث می شود که با مردم ارتباط برقرار کنید، اما فشار و افراط باعث دوری کردن آنها از شما می شود. در واقع لازم است که اشتیاق اصیل و بدیع خود را نشان بدهید، اما نباید به روشهای مذبوحانه متوسل شوید.

شبکه سازی

  1. فقط شبکه سازی!

در ابتدای کار لازم است که در جلسات و رویدادهای شبکه سازی متعددی حاضر شوید تا ببینید که کدام ها بیشتر با شما و کسب و کارتان تناسب دارند و به اصطلاح به دردتان می خورند. با این حال، هیچ بعید نیست که دچار یکی دیگر از اشتباهات شبکه سازی، یعنی افراط شوید و آنقدر برای شبکه سازی وقت بگذارید که هیچ وقتی برای کار کردن روی کسب و کارتان و پیگیری مشتریان راغبی که از طریق شبکه سازی به سمت شما هدایت شده اند پیدا نکنید.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید مشتریان ایده آل خود را دقیقاً تعریف کرده باشید و بدانید که بیشتر در کجا حضور دارند و تنها در رویدادهای شبکه سازی که تاثیرگذار هستند و منتج به نتیجه می شوند حضور پیدا کنید.

به منظور شکل گیری رابطه و اعتماد باید استمرار حضور در این رویدادها را حفظ کنید، اما چیزی که بیشتر اهمیت دارد کیفیت است و نه کمیت. بنابراین، شبکه سازی کنید، شبکه سازی کنید و شبکه سازی کنید، اما بر اساس منطق و به شکل هدفمند.

 

  1. منفعت طلبی مفرط

شاید تصور شما از شبکه سازی این باشد که باید کارت ویزیت خود را به همه و هرکس بدهید، چه آن را از شما خواسته باشند و چه نه، و سپس آنها را با ایمیل های فروش خود بمباران کنید، چرا که بالاخره باید منفعت طلب بود و تا جایی که می شود از فرصت استفاده کرد، مگر غیر از این است؟ بله، دقیقاً غیر از این است!

تاثیرگذارترین و کارآمدترین شبکه سازان آنهایی هستند که به دیگران علاقه نشان می دهند. آنها درباره طرف مقابل خود اطلاعات کسب می کنند، سوال می پرسند، گوش می دهند و سپس کمک، پشتیبانی، توصیه ها و راهکارهای خود را پیشنهاد می کنند.

یک مرجع باشید، کسی که در هنگام مواجهه با مشکل یا نیاز نمی شود او را نادیده گرفت، کسی که رابطه های زیادی دارد و در صورت لزوم می تواند دیگران را به دیگران ارجاع بدهد.

 

  1. عدم پیگیری

شما با مردم و افراد دیگری که در حوزه کسب و کار شما فعالیت دارند ارتباط برقرار کرده اید، گفتگوهای جالبی داشته اید، کارت ویزیت رد و بدل کرده اید و بعد… دیگر خبری از هیچ کدام نمی شود. این از آن اشتباهات شبکه سازی است که چیزی جز فرصت سوزی نیست.

مسئولیت کارتان را خودتان بر عهده بگیرید، تماس با آنها وظیفه شماست که ترجیحاً باید همان روز یا روز بعد از آشنایی انجام بدهید و طیّ آن نشان بدهید که از ملاقات با آن افراد چقدر مشعوف شده اید، حرف از چیزی به میان بیاورید که درباره آن صحبت کرده اید تا شما را به خاطر بیاورند، و پیشنهاد کمک و حمایت خود را ارائه کنید.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که «ارتباط» در رویداد شبکه سازی ایجاد می شود، اما «رابطه» در خارج از آن شکل می گیرد.

 

  1. دست از تلاش برداشتن

شاید به این نتیجه برسید که شبکه سازی موثر نیست یا اینکه به درد شما نمی خورد، چرا که مشتری جذب نکرده اید. بنابراین با ناامیدی و حتی شرمندگی از تلاش دست بر می دارید.

البته اگر به دنبال موفقیت در کسب و کار نیستید، خیلی هم خوب، تا همینجا هم بس است، تلاش تان را کرده اید. اما باید به خاطر داشته باشید که داشتن کسب و کار خودتان همیشه مستلزم اکتشاف و توسعه فردی است.

هنگامی که برای خودتان کار می کنید باید شناخت بهتری از خودتان و نقاط قوت و ضعف تان داشته باشید. باید بتوانید با پستی و بلندی ها کنار بیایید، هنگامی که به زمین می افتید برخیزید، گرد و خاک را بتکانید، درس بگیرید و قوی تر از قبل به راه خود ادامه بدهید.

برای موفقیت در کسب و کار خود باید اعتقاد راسخی به کاری که انجام می دهید داشته باشید و تحت هر شرایطی از حرکت باز نایستید. باید رویکرد و روشها را جرح و تعدیل کنید، هر بار کار را به گونه متفاوتی انجام بدهید و ببینید که کدام روش موثر است و کدام نیست.

این همان چیزی است که شما و کسب و کارتان را تعریف می کند، باعث می شود که متمایز به نظر برسید و در نهایت به موفقیت دست پیدا کنید.

بنابراین به هیچ عنوان نباید کوتاه بیایید و مرتکب این اشتباه شوید. بلکه باید روش، سیاست ها یا فقط دیدگاه خود را تغییر بدهید و دوباره دست به کار شوید.

حرف آخر

اداره کسب و کار، کار پر چالش اما هیجان انگیز و اقناع کننده ای است. در این میان، شبکه سازی ابزار بسیار سودمندی است که می تواند به شما کمک کند تا به مهم ترین چیزی که برای رشد و بالندگی کسب و کار خود به آن نیاز دارید دست پیدا کنید: ایجاد یک جامعه وفادار از مشتریان و یک شبکه از پشتیبانان و حامیان همیشگی.

لذا مرتکب این اشتباهات شبکه سازی نشوید، دست به کار شوید، اعتماد به نفس داشته باشید، دیده شوید، نسبت به کارتان شور و اشتیاق داشته باشید، یاور و حامی باشید، ارتباط و رابطه ایجاد کنید و از همه مهم تر، از کار خود و آزادی و انعطاف توأم با آن لذت ببرید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *