۷ کلید افزایش محبوبیت شما در روابط شخصی و کاری

۷ کلید افزایش محبوبیت شما در روابط شخصی و کاری
  • 1397/4/18
  • مهدی پیوندی
  • 0

چرا برخی از مردم بدون اینکه تلاش خاصی از خود نشان بدهند در نزد دیگران محبوب هستند و همه به آنها علاقه دارند؟ در طرف مقابل، بعضی دیگر از مردم هم ظاهراً هر چقدر که تلاش می کنند نمی توانند اعتماد و احترام دیگران را به خود جلب کنند. به هر حال اگرچه شاید پذیرفتنش دشوار و ثقیل باشد، اما اغلب ما باطناً یا ظاهراً به دنبال افزایش محبوبیت و برانگیختن حس احترام و تحسین دیگران نسبت به خود هستیم. اما آیا می توانیم در این مسیر قدمی برداریم، یا اینکه محبوبیت یک امر ذاتی است؟

خبر خوب این است که راهکارهایی برای افزایش محبوبیت وجود دارد که به کمک آنها می توانید علاقه و رغبت مردم نسبت به خود را بیشتر کنید. ما در این مطلب به چند نمونه از مهم ترین این موارد اشاره خواهیم کرد:

 

  1. برای افزایش محبوبیت خود تلاش نکنید

تلاش کردن یا به اصطلاح زور زدن برای افزایش محبوبیت، اشتباه است. هنگامی که به دنبال تحت تاثیر قراردادن دیگران و خشنود کردن آنها هستیم، به طور غیر قابل اجتنابی به سمت تملق و فکر کردن به این پیش می رویم که آنها دوست دارند که چه کار کنیم یا چه بگوییم. هنگامی که اینطور رفتار می کنیم، عزت نفس مان تحت تاثیر قرار می گیرد و خود واقعی مان را پنهان می کنیم.

شاید چنین رفتاری بتواند موقتاً دیگران را تحت تاثیر قرار بدهد، اما در بلند مدت نمی توانید آن را ادامه بدهید. به خاطر داشته باشید که همیشه باید بر مبنای خود طبیعی مان به دوستی هایمان شکل بدهیم و لازم است که از رفتارهای تصنعی برای جلب احترام دیگران خودداری کنیم.

 

  1. بیشتر از خودتان به دیگران فکر کنید

مردم افرادی که ملاحظه دیگران را می کنند را تحسین می کنند. اگر فقط درباره خودتان و دستاوردهایی که داشته اید صحبت کنید، مردم بیشتر از شما فاصله می گیرند. ما به طور طبیعی برای افرادی که «گوش شنوا» دارند و حاضرند که برای شنیدن حرف دیگران وقت بگذارند احترام قائل می شویم. البته این به معنی نشان دادن حسن نیت به همه است، نه فقط به چند نفر محدود که جایگاه اجتماعی بالا یا سری توی سرها دارند.

 

  1. خودتان باشید

تظاهر به شخصیتی که متعلق به خودتان نیست حتی برای خودتان هم عذاب آور است. هنگامی که به دنبال کسب رضایت و برآوردن انتظارات دیگران هستیم، ریاکاری در رفتار و کردارمان موج می زند و مردم هم خیلی زود متوجه عدم صداقت ما خواهند شد. اگر یاد بگیریم که چگونه باید با از همین کسی که هستیم با تمام ضعف ها و کاستی هایمان رضایت داشته باشیم، به دیگران اجازه می دهیم تا شخصیت طبیعی و منحصر به فردمان را ببینند و این همان چیزی است که به طور طبیعی دیگران را به سمت ما جذب می کند.

محبوبیت

  1. دل بزرگی داشته باشید

در مواجهه با دیگران، بزرگواری را سرلوحه کار خود قرار بدهید: اشتباهات کوچک را فراموش کنید و به جای آن، قدردان فعالیت های مثبت دیگران باشید. این یکی از مهم ترین عوامل در کاهش یا افزایش محبوبیت ما است. اگر همیشه با ذهن نقاد خود به قضاوت دیگران مشغول باشیم، مردم به طور طبیعی احساس می کنند که از بالا به آنها نگاه می شود، اما اگر تا جایی که می توانیم تلاش کنیم تا از بدی ها بگذریم و صفات خوب مردم را تحسین کنیم، در اینصورت آنها هم آغوش گرم خود را به سوی روحیه بخشنده ما خواهند گشود.

 

  1. از غرور خود کم کنید

آیا به دنبال این هستید که از طریق باهوش نشان دادن خودتان و اسم بردن از افراد مهمی که می شناسید و دستاوردهای حائز اهمیت تان دیگران را تحت تاثیر قرار بدهید؟ هنگامی که اینطور به خود مغرور می شوید، فقط محبوبیت تان را در نزد خودتان افزایش داده اید. اگر بتوانید بدون نیاز به تحسین و توجه مردم کار مثبتی انجام بدهید، آنها به خاطر تواضع و فروتنی تان به شما علاقمند خواهند شد. اجازه بدهید که اعمال شما حرف بزنند، نه فقط زبان تان: اگر کار خوبی انجام می دهید، نیازی نیست که آن را جار بزنید. به هر حال شما سیاستمداری نیستید که به دنبال برنده شدن در انتخابات باشد. اصلاً به همین نکته جالب توجه کنید که چطور سیاستمداران با اینکه تقریباً در تمام طول عمر خود با جار زدن توانایی ها و اقداماتی که انجام داده، می دهند و خواهند داد به دنبال افزایش محبوبیت شان هستند، باز هم تقریباً جزو منفورترین افراد هر جامعه هستند.

 

  1. شوخ طبع باشید و مزاح کنید

برای افزایش محبوبیت، باید از موضع بالا پایین بیاییم و خودمان را بیش از حد جدی نگیریم. شوخ طبعی یکی از جالب توجه ترین ویژگی هایی است که مردم یکدیگر را به خاطر آن تحسین می کنند. حتی گفته می شود که شوخ طبعی یکی از مهم ترین عواملی است که زنان را به مردان علاقمند می کند. البته این به آن معنی نیست که باید با یک فهرست بلند بالا از لطیفه های مختلف برای مردم استندآپ کمدی اجرا کنیم؛ در واقع باید مراقب باشیم که زیاده روی نکنیم و با حرف ها و لطیفه های تکراری و بی مزه، باعث کاهش محبوبیت مان نشویم.

 

  1. به ایده آل های خود در سکوت عمل کنید

مردم افرادی که شخصیت محکم و صفاتی همچون صداقت، مهربانی، قدرت و شوخ طبعی دارند را تحسین می کنند. اما در عین حال، اینها صفات ایده آلی هستند که باید آنها را در عمل نشان بدهید، نه اینکه در موردشان صحبت کنید. غالباً با افراد نچسبی روبرو می شویم که به داستان سرایی درباره اینکه دیگران چگونه باید رفتار کنند می پردازند، اما اینگونه افراد بهتر است که پیش از نصیحت دیگران روی رفتار خود تمرکز کنند. نکته ای که در اینجا می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که باید بدون اینکه لزوماً به دنبال تصحیح دیگران باشید، صداقت خود را حفظ کنید و از خودتان برای کمک به مردم مایه بگذارید. اگر به دنبال افزایش محبوبیت و تحت تاثیر قرار دادن دیگران هستید باید یک الگوی عملی باشید، نه اینکه فقط از ایده آل ها حرف بزنید.

چک لیست افزایش محبوبیت در تعامل با دیگران

همانطور که در ابتدای این مطلب ذکر شد، محبوبیت را می توان به دست آورد. لذا اگر تاکنون به خصوص در گفتگوهای خود با دیگران رفتار مناسبی نداشته اید که بتواند به افزایش محبوبیت شما منجر شود، باید از همین امروز تغییر رفتار را سرلوحه کار خود قرار بدهید. بهترین راه برای نظارت بر تغییراتی که اعمال می کنید، استفاده از چک لیست زیر است. در پاسخ به هر سوال از ۱ تا ۱۰ به خودتان نمره بدهید، و ماه آینده دوباره همین کار را تکرار کنید تا میزان موفقیت خود را مشخص کنید.

 

هنگامی که با دیگران تعامل دارم و گفتگو می کنم:

  1. آیا حتی اگر با نظرات شان موافق نباشم، می توانم با یک ذهن باز آنها را بشنوم؟ ……
  2. آیا به افکار و احساسات آنها علاقه نشان می دهم؟ ……
  3. در تعاملات خود با دیگران چقدر انرژی می گذارم؟ ……
  4. آیا می توانم به حرف خودم بخندم و آیا از شوخ طبعی دیگران نیز لذت می برم؟ ……
  5. آیا هنگامی که به حرف دیگران گوش می کنم می توانم کاملاً تمرکز داشته باشم؟ ……
  6. آیا با نگرانیها و مشکلات دیگران احساس همدردی دارم؟ ……
  7. آیا خونگرم هستم؟ ……
  8. آیا می توانم احساس کنم که چه تجاربی برای دیگران مهم است و آیا می توانم تجربه های مشابه خودم را به بهترین شکل ممکن با آنها در میان بگذارم؟ ……
  9. آیا نسبت به زندگی خودم شور و اشتیاق دارم؟ ……
  10. آیا از آنچه که در دنیای خودم می گذرد کاملاً آگاهم و دوست دارم که از دنیای دیگران نیز آگاهی پیدا کنم؟ ……
  11. آیا فضای لازم برای اینکه دیگران با من حرف بزنند و گفتگو را ادامه بدهند را فراهم می کنم؟ ……
  12. آیا می دانم که چگونه هنگامی که گفتگو به سردی می گراید می توانم آن را گرم کنم یا خاتمه بدهم؟

حرف آخر

افزایش محبوبیت بیش از آنکه به طرز تفکر مردم نسبت به شما وابسته باشد، به رفتار شما با دیگران بستگی دارد. در واقع، می توانید جایگاه اجتماعی خود را به عنوان بازتاب و انعکاسی از انرژی و نیرویی در نظر بگیرید که در جهان منتشر می کنید. با توجه به نکات بالا چه در محیط کار و چه در زندگی خصوصی خود با دیگران رفتار درست و مناسبی داشته باشید و تغییرات لازم را در رفتار و کردارتان پیاده کنید تا به صدر هرم محبوبیت جامعه راه پیدا کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *