موشک عماد: قدرت، مشخصات، برد و قدرت تخریب

موشک عماد: قدرت، مشخصات، برد و قدرت تخریب
  • 1397/3/29
  • زهرا معبودی
  • 1

قدرت نظامی هر کشوری، می تواند جلوی حملات احتمالی بیگانگان را بگیرد و این چیزی نیست که ذهن ها به تازگی آن را دریافته باشند. از دیر باز برای نجات هر کشور و منطقه ای، به قدرت های نظامی آن توجه می شده است. از آن جا که کشور عزیز ما ایران، از هجوم بیگانگان در امان نیست، وجود قدرت های نظامی می تواند به سلامت کشور کمک کند.

موشک هایی که از سال ۲۰۰۵ تا کنون در ایران رونمایی شده اند و مورد آزمایش قرار گرفته اند دقیقا یکی از مهم ترین ادوات نظامی هستند که موجب شده اند دید بیگانگان نسبت به این کشور کمی هراس آلود باشد.

قدرت نظامی موشکی به گونه ای رو به پیشرفت بوده که در هر برهه زمانی موشکی، برتر و پر قدرت به دست متخصصان این مرز و بوم ساخته شده و در نهایت مورد آزمایش قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم به بررسی و معرفی موشک عماد به عنوان قدرت موشکی برتر ایران بعد از شهاب ۳ و سجیل اشاره کنیم.

 

معرفی مشخصات موشک عماد

موشک عماد اولین موشک دوربرد بالستیک ایرانی است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است. اصطلاح بالستیکی بودن به این معنی است که موشک هایی که با این صفت شناخته می شوند، قادرند با قدرت پیشرانه خود، تا ارتفاع بسیار بالایی حرکت کنند و بعد با کمک جاذبه زمین، و به صورت سقوط آزاد به سمت هدف ادامه مسیر دهند.

معرفی مشخصات موشک عماد

این سقوط آزاد کاملا هدایت شده است. وضعیت موشک های بالستیک به گونه ای است که گاهی از مدار زمین خارج می شوند و به کمک ابزارهای کمکی به سقوط آزاد خود وارد می شوند.

موشک عماد به عنوان اولین موشک دوربرد ایرانی، قادر است تا لحظه رسیدن به هدف، توسط مجریان خود کاملا تحت کنترل باشد.

 

رفتار موشک عماد در مقابل سامانه های ضد بالستیک اسرائیل

با توجه به این که اسرائیل تا کنون سامانه هایی برای مقابله با موشک های بالستیک داشته است، از قوی ترین آن ها می توان به ” ختس” یا ” پیکان ۳ ” اشاره کرد. این سامانه ها ضد موشک بالستیک هستند و قادرند چنین موشک هایی را خنثی کنند. اما در بیان ویژگی های موشک عماد به این موضوع اشاره شده که موشک عماد قادر است از سد این سامانه ها نیز رد شود و به ماموریت خود به خوبی پایان دهد. این خبر دقیقا همان چیزی است که توانسته ذهن بیگانگان را به خود مشغول کند.

 

مشخصات فنی موشک عماد

وقتی صحبت از موشک عماد می شود، بهترین راه شناخت این موشک دور برد بررسی ویژگی های آن است. در ادامه این مطلب به بررسی جزئی مشخصات فنی موشک عماد خواهیم پرداخت

 

برد موشک عماد چقدر است؟

اولین چیز که در معرفی موشک عماد بیان شد، قضیه دور برد بودن آن است. اما این دور برد بودن به چه میزان است؟

سردار امیرعلی حاجی زاده میزان بُرد این موشک را ۱۷۰۰ کیلومتر اعلام کرد. با این حساب، موشک عماد سومین موشک دوربرد ایران است که قرار است قدرت نظامی ایران را تثبیت کند. از طرفی برخی از نهاد ها برد این موشک را تا ۲۵۰۰ متر ذکر کرده اند که اگر این گزینه درست باشد، می توان گفت که موشک عماد از نظر دور برد بودن، در رده اول و قبل از سجیل و شهاب ۳ قرار می گیرد که هر کدام دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتر هستند.

رفتار موشک عماد در مقابل سامانه های ضد بالستیک اسرائیل

سوخت موشک عماد از چه نوعی است؟

هر چند در مورد تکنولوژی و ساخت موشک عماد چیزی تا کنون بیان نشده و این موضوع محرمانه مانده اما برخی اطلاعات در باره آن به وضوح بیان شده است. برای مثال، سوخت موشک عماد به صورت سوخت مایع در نظر گرفته شده که این خود نوعی پیشرفت در پیشرانه های موشکی ایران بوده است.

 

وزن موشک عماد چقدر است؟

اولین سوالی که ممکن است با شنیدن نام موشک دوربرد و قابل کنترل و هدایت در سقوط آزاد، از خود بپرسید، این است که وزن این موشک چقدر است؟ وزن موشک یاد شده به میزان ۷۵۰ کیلوگرم، گزارش شده است.

 

درصد خطای موشک عماد چقدر است؟

یکی از مهم ترین چیزها در ساخت موشک عماد این بوده که بتوان آن را تا لحظه رسیدن به هدف کنترل و هدایت کرد به گونه ای که درصد خطای آن بسیار کم باشد. طی آزمایش های صورت گرفته میزان خطای این موشک را یک چهارم موشک دوربرد شهاب ۳ ذکر کرده اند. همچنین گفته شده که موشک عماد قادر است که هدف را با دقت خطای ۱۰ متر! مورد اصابت قرار دهد که این رقیم بی نظیر است. این ویژگی هاست که موشک عماد را به عنوان دقیق ترین موشک ایرانی دوربرد می شناسند.

 

سامانه هدایت موشک عماد چگونه است؟

قطعا برای اینکه بتوان این موشک را روانه جو زمین کرد و در ادامه آن را تا رسیدن به هدف، هدایت کرد، نیاز به سامانه هدایتی دارد. گفته شده که سامانه هدایتی، به صورت لیزری ، تلوزیونی ، راداری ، باله ای بوده و تا لحظه رسیدن به هدف در کنترل مجریان آن خواهد بود.

سامانه هدایت موشک عماد چگونه است؟

سکوی پرتاب موشک عماد چگونه است؟

موشک عماد به گونه ای ساخته شده که بتوان از آن تحت هر شرایطی مورد استفاده قرار داد. مهم ترین عامل در کنترل و هدایت بهتر، تنوع سکوی پرتاب است که برای این موشک به صورت متحرک و ثابت، لحاظ شده است.

 

مجری ساخت موشک عماد

پروژه موشک عماد، از ابتدا توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیروی هوافضای سپاه طراحی و ساخته شده است. معمولا در نام گذاری موشک ها از نام های نظامی استفاده می شود، اما هر چند ایران در مورد نام گذاری این موشک، ادعایی نداشته، اما یک رسانه لبنانی علت نام گذاری دقیق ترین موشک دوربرد ایران به عماد، اذعان داشته که به دلیل شهادت شهید عماد مغنیه این نام بر موشک مورد نظر نهاده شده است.

این موشک از سال ۱۳۹۴ رونمایی شده و هم اکنون در خدمت انحصاری کشور ایران است. موشک عماد اولین موشکی است که پس از توافق هسته ای ساخته و رونمایی شد و موجب قدرت نمایی ایران در مقابل اسرائیل و بیگانگان بوده است.

موشک عماد از زبان بیگانگان

موشک عماد از زبان بیگانگان

تا کنون هر چه تعریف از موشک عماد به میان آمد بیان ویژگی ها و مشخصات آن با توجه به عرق وطنی ایرانی مان بود. اما برای شناخت بهتر این موشک می توان به جملاتی از افرادی بسنده کرد که با شنیدن ویژگی های این موشک دچار رعب و وحشت شده اند:

«اوزی رابین» کارشناس موشکی اسرائیلی در مورد این موشک جدید به رویترز گفت: «عماد نشانگر جهشی بزرگ در بحث دقت است؛ این موشک در دماغه خود مجهز به سامانه هدایت و کنترل پیشرفته‌ای است.»

هر چند بیان این جمله نشان از قدرت سیستم موشکی ایران نسبت به اسرائیل دارد، اما انتشار اخبار مختلف از خبرگزاری های متعدد در زمینه آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد، می تواند نشانه دیگری برای قدرت نمایی این موشک باشد به طوری که علاوه بر اعتراف موفقیت آمیز آزمایش موشک عماد در انواع رسانه ها، خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت:

ایران روز یکشنبه اعلام کرد با موفقیت موشک جدید بالستیک تولید داخل را آزمایش کرده است. گفته می‌شود این نخستین موشکی است که می‌تواند به صورت هدایت شونده تمام اهداف را بزند.

توضیحی که در انتهای خبر اشاره به دقت موشک عماد دارد، نشان از این دارد که عماد چیزی فراتر از موشک های کنونی است.

 

موشک عماد و شهاب ۳

موشک شهاب ۳ یکی ازمهم ترین سامانه های موشکی ایران است که به عنوان موشک بالستیک میان برد شناخته می شود. در اولین آزمایش هایی که برای موشک شهاب ۳ انجام شده است این موشک، قادر بود تا برد ۱۳۰۰ کیلو متر ماموریت خود را انجام دهد. بعد از تست و آزمایش های متعدد و البته بعد از ارتقا موشک شهاب ۳ نیز در زمره موشک های دوربرد قرار گرفت چرا که قادر است تا فاصله ۲۱۰۰ کیلومتری، هدف را مورد اصابت قرار دهد.

این موشک که از سال ۲۰۰۳ تا کنون در خدمت ایران است، به عنوان زیر بنایی برای ساخت موشک عماد به حساب آمده است.

 

قدرت تخریبی موشک شهاب ۳

با بیان مشخصات این موشک ها، خوب است بدانید که ما برای انهدام اسرائیل و شهرهای آن به چند موشک نیاز داریم. گزارش زیر، اطلاعات دقیقی است که در رابطه با تخریب اسرائیل بیان شده است:

مساحت اراضی اشغالی به طور کلی ، ۲۰۷۰۰ کیلومتر می باشد که میتوان آن را با ۴۶۰ موشک سجیل و ۸۲۸ موشک شهاب ۳ با خاک یکسان کرد .
مساحت حیفاء : ۸۶۴ کیلومتر مربع است که با ۲۰موشک سجیل و ۳۵ موشک شهاب۳ ویران کرد .
مساحت تل آویو : ۱۷۶ کیلومتر مربع که با ۵ موشک سجیل و ۸ موشک شهاب۳ با خاک یکسان می شود.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. با تشکر از این مقاله زیبا و مفید که با خوندنش آدم به پیشرفت و اقتدار کشورش می باله ، به امید نابودی اسرائیل این رژیم اشغالگر کودک کش که به زودی خواهد بود ان شاءالله

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *