کسب نتایج بهتر با استفاده از یک فرآیند لغو ثبت نام بهتر

کسب نتایج بهتر با استفاده از یک فرآیند لغو ثبت نام بهتر
  • 1397/2/24
  • مهدی پیوندی
  • 0

در غیاب یک فرآیند درست و مناسب برای لغو اشتراک، شهرت IP شما و اثربخشی کلی فهرستی که در اختیار دارید به خطر می افتد. البته شاید تصور کنید که نداشتن یک روش واضح و سرراست برای لغو عضویت روش زیرکانه ای برای حفظ مشترکان موجود است، اما واقعیت چیز دیگری است. در این حالت، مشترکان شما در علامتگذاری ایمیل های شما به عنوان اسپم حتی یک لحظه هم تردید نخواهند کرد؛ در واقع، آنها به هر روشی که ممکن باشد دریافت ایمیل از جانب کسی که به دریافت ایمیل از وی تمایلی ندارند را متوقف می کنند. بنابراین، باید بپذیرید که وجود یک فرآیند ساده و سرراست برای لغو اشتراک هم به نفع مشترک و هم به نفع خودتان است.

 

از علامتگذاری ایمیل های خود به عنوان اسپم جلوگیری کنید

یکی از بهترین روش ها برای کاهش یا حذف احتمال ارسال شکایات اسپم به سرویس دهنده های ایمیل، فراهم آوردن امکان لغو اشتراک به ساده ترین و راحت ترین روش ممکن است. از طرف دیگر، بی توجهی به این مورد می تواند احتمال علامتگذاری ایمیل های شما به عنوان اسپم را از جانب مشترکان ناراضی افزایش دهد. این به نوبه خود سرویس دهنده ها را مجاب می کند تا همه پیام های شما را مسدود کنند. در این حالت نه تنها کمپین های ایمیل مارکتینگ شما با مشکل بسیار حادی روبرو خواهند شد، بلکه شهرت شما هم زیر سوال می رود. از جمله اشتباهاتی که در این زمینه می توانید مرتکب شوید به این موارد می توان اشاره کرد:

  • عدم وجود لینک لغو اشتراک در پیام: وجود لینک لغو اشتراک در برخی از کشورها به جَرگه قوانین قضایی پیوسته است، اما غیر از آن هم یک ضرورت غیرقابل چشم پوشی است که در تمامی ایمیل هایی که برای مخاطب ارسال می کنید باید آن را رعایت کنید.
  • لینک های لغو اشتراک کوچکی که در واقع، هدف شما مخفی سازی آنها بوده است: لازم و ضروری است که این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که پنهان کردن لینک لغو اشتراک باعث جلوگیری از ترک فهرست تان نخواهد شد؛ بلکه فقط مشترک ناراضی را ناراضی تر می کند. از به کار گیری روشهایی مانند استفاده از متن کوچک یا رنگ هایی که در نهایت باعث به چشم نیامدن لینک لغو اشتراک می شوند خودداری کنید. حتی برخی توصیه می کنند که به منظور جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم، لینک لغو اشتراک را علاوه بر انتهای ایمیل در بخش بالایی آن هم قرار بدهید.
  • مراحل پیچیده برای لغو اشتراک: از الزام کاربران به ورود به حساب کاربری یا تایپ کردن آدرس ایمیل برای تایید لغو اشتراک شان خودداری کنید. حالت ایده آل، استفاده از یک فرآیند تک کلیکی است، اما یک دکمه اضافی برای تایید گزینه لغو اشتراک هم قابل قبول است، چرا که احتمال لغو اشتراک تصادفی را از بین می برد. اما هر مرحله دیگری که به این حالت اضافه کنید فقط باعث ناراحتی بیشتر مخاطب خواهد شد و پتانسیل لطمه خوردن به شهرت شما در بلندمدت را نیز در برخواهد داشت.

اعضای فهرست ایمیل مارکتینگ شما باید بدانند که هر زمان که تمایل داشته باشند می توانند به راحتی از فهرست خارج شوند. بسیاری از سرویس های ایمیل مارکتینگ به طور خودکار لینک لغو ثبت نام را به انتهای ایمیل ها اضافه می کنند تا علاوه بر احترام به خواسته کاربر، اعتبار سرویس گیرنده نیز به زیر سوال نرود.

 

بهینه سازی برای حفظ مخاطب

وجود یک لینک لغو اشتراک واضح و به اصلاح «تو چشم» لزوماً به این معنی نیست که مشترکان بیشتری با فهرست شما وداع خواهند کرد. در واقع، روش های موثر دیگری هم برای ترغیب مشترک به حفظ عضویتش وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید برای لینک لغو اشتراک خود یک صفحه فرود طراحی و تنظیم کنید که حاوی محتوایی باشد که با سلایق کاربر مورد نظر همخوانی دارد. از این طریق، به او انگیزه می دهید تا به جای لغو اشتراک، برای مدت بیشتری در کنار شما بماند. به عنوان مثال، می توانید صفحه فرود مزبور را با در نظر گرفتن این موارد تنظیم کنید:

  • یادآوری دلیل اولیه ثبت نام در فهرست می تواند یک استراتژی موثر برای حفظ اشتراک باشد. صفحه فرودی که حاوی خدمات، تبلیغات یا محصولات منحصر به فردی است که به کاربر نشان می دهد که اصلاً چرا عضو فهرست شما شده، می تواند وی را در تصمیم خود برای لغو اشتراک دچار تردید کند.
  • یک روش دیگر می تواند این باشد که گزینه های دیگری را در اختیار کاربر قرار بدهید، به عنوان مثال، امکان دنبال کردن تان در رسانه های اجتماعی یا پیشنهاد تنظیم و تغییر تناوب و میزان دریافت ایمیل. چه بسا کاربر با مشاهده امکان دریافت ایمیل به صورت ماهانه به جای هر روز احساس کند که این حجم ناچیز هر چه هم که باشد برای وی آزاردهنده نخواهد بود و اشتراک خود را حفظ کند.
  • اگر مشکل مشترک با محتوای ایمیل های شماست و موضوعات ایمیل هایی که ارسال می کنید برای افراد و فهرست های مختلف یا به طور کلی متفاوت است، می توانید امکان انتخاب انواع ایمیل هایی که مایل به دریافت آنها هستند را برایشان مهیا کنید. چه بسا برخی از مشترکان به دریافت آخرین خبرها درباره محصولات یا خدمات شما علاقمند باشند، در حالیکه عده دیگری فقط به دنبال تخفیف ها و پیشنهادات خاص هستند. وجود امکان تغییر در تنظیمات اشتراک می تواند به شما کمک کند تا آنها را در فهرست تان حفظ کنید.

لازم و ضروی است که خودتان فرآیند لغو اشتراک را تست کنید تا اطمینان پیدا کنید که واقعاً راحت و آسان است. مراحل ثبت نام و لغو اشتراک را امتحان کنید تا مطمئن شوید که فرآیندی که پیاده کرده اید واقعاً همان چیزی است که کاربر تجربه می کند تا به خاطر یک ایراد فنی جزئی یا مشکلات مشابه، ایمیل های شما در رده اسپم قرار نگیرند. به طور کلی، از مهم ترین و مناسب ترین گزینه ها و مواردی که می توانید در صفحه لغو ثبت نام قرار بدهید می توان به این موارد اشاره کرد:

  • امکان تغییر تناوب و تعداد ایمیل ها
  • امکان انتخاب موضوع
  • امکان لغو اشتراک کلی از تمامی ایمیل های برند با انتخاب یک گزینه
  • یادآوری این نکته که کاربر می تواند دوباره به فهرست شما بازگردد و در همان صفحه، یک لینک ثبت اشتراک قرار بدهید

پس از لغو ثبت نام، از ارسال ایمیل های پیگیری به کاربر خودداری کنید. عمل لغو اشتراک به وضوح نشان می دهد که کاربر به دریافت ایمیل از جانب شما علاقه ای ندارد.

 

کسب اطلاعات بیشتر و برنامه ریزی

برای درک بیشتر مخاطبان و بهینه سازی کمپین ها بر همین اساس، بهتر است که امکان درج دلیل مشترک برای لغو اشتراک خود را هم مهیا کنید. همین کار ساده می تواند به تقویت اثربخشی کمپین های شما کمک کند. به عنوان نمونه، اگر مشترکان شما بیشتر روی تعدّد زیاد ایمیل های شما به عنوان دلیل تکیه می کنند، این به شما نشان می دهد که باید در تعداد ایمیل های ارسالی خود تجدید نظر کنید. توجه به مواردی که بیشتر در میان دلایل مشترکان برای لغو اشتراک تکرار می شوند می تواند حس و نیاز مشتریان تان نسبت به رابطه ای که از طریق ایمیل با آنها دارید را به خوبی آشکار کند.

اتخاد یک رویکرد فعال در مدیریت موثر و کارآمد لغو اشتراک و تلاش در جهت ریشه یابی دلایل آن بسیار مهم است، چرا که از این طریق می توانید اطلاعات مهمی به دست بیاورید که برای پیشبرد اهداف ایمیلی و غیر ایمیلی شما سودمند واقع خواهد شد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *