تله اسپم (Spam Trap) چیست و چگونه می توانیم از شرّ آن در امان بمانیم؟

تله اسپم (Spam Trap) چیست و چگونه می توانیم از شرّ آن در امان بمانیم؟
  • 1397/2/18
  • مهدی پیوندی
  • 0

تله اسپم یکی از ابزارهای جلوگیری از تقلب در ایمیل مارکتینگ است که به منظور شناسایی و متعاقب آن، مسدودسازی یا به اصلاح «بلاک کردن» اسپمرها (هرزنامه نگارها) توسط سرویس دهندگان کلان اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد.

یک تله اسپم دقیقاً شبیه به یک آدرس ایمیل واقعی به نظر می رسد، اما به هیچ کسی تعلق ندارد و برای هیچ نوعی از ارتباط واقعی نمی توان از آن استفاده کرد. از آنجایی که نمی توان به وسیله آدرس های تله اسپم در جایی (و از جمله فهرست ایمیل مارکتینگ) ثبت نام کرد، فقط در صورتی امکان ورود آنها به فهرست شما وجود دارد که از فهرست سالمی استفاده نکرده باشید یا به قواعد ایمیل مارکتینگِ مبتنی بر اجازه کاربر (Permission-based Email Marketing) پایبند نبوده باشید.

اگر در فهرست شما یکی از این آدرسها وجود داشته باشد و شما ایمیلی را برای آن فهرست ارسال کنید، در این صورت در دام یک تله اسپم افتاده اید.

انواع تله های اسپم

شما هم به عنوان کسی که به دنبال بهره برداری از مزایای ایمیل مارکتینگ است، هیچ بعید نیست که بی خبر از همه جا، در یکی از تله های اسپم گیر بیفتید. دلیلش هم به روش های مختلف کار گذاشتن این تله ها بر می گردد:

 

تله های اسپم ساده

این تله های اسپم، آدرس های ایمیلی هستند که هرگز هیچ کس از آنها استفاده نکرده است: هیچ کس برای عضویت در هیچ فهرستی یا برای ثبت نام برای ایجاد یک حساب کاربری در هیچ سایتی از آنها استفاده نکرده و روی هیچ کارت ویزیتی هم درج نشده اند.

تنها راه ممکن برای ورود این تله های اسپم به فهرست ایمیل مارکتینگ شما این است که آدرس های ایمیل را بدون اجازه صاحبان آنها به فهرست تان اضافه کنید.

هدف از کار گذاشتن تله های اسپم ساده، صرفاً جلب و به دام انداختن اسپمرها است. این آدرس ها به عنوان طعمه در اینترنت قرار داده می شوند تا افراد یا ربات هایی که به دنبال جمع آوری آدرس های ایمیل هستند آنها را پیدا کنند.

معمولاً ایمیل هایی که از این طریق جمع آوری می شوند، با سایر اسپمرها به اشتراک گذاشته شده یا به فهرست های ایمیل انبوهی اضافه می شوند که به افرادی فروخته خواهد شد که از عواقب ارسال ایمیل بدون کسب اجازه از کاربر آگاهی ندارند.

 

آدرس های ایمیل بازیافتی

این تله از آن دام هایی است که حتی اگر همه آدرس های ایمیل فهرست تان را با اجازه درج کرده باشید، باز هم امکان افتادن در آن وجود دارد. در این حالت باز هم از دید سرویس دهنده ها به عنوان اسپمر شناسایی می شوید و به مشکل برخواهید خورد.

تله های اسپم بازیافتی، آدرس های ایمیل بسیار قدیمی هستند که صاحبان اصلی شان دیگر از آنها استفاده نمی کنند. این آدرس ها آنقدر بلا استفاده باقی مانده اند که سرویس دهنده، آنها را تغییر کاربری داده تا نقش دام هایی برای شناسایی و مسدودسازی فرستنده هایی را بر عهده بگیرند که برنامه ایمیل مارکتینگ خود را به شکل منظم و مسئولانه مدیریت نمی کنند.

افتادن در دام تله های اسپم بازیافتی به این معنی است که فهرست خود را به روز نگه نداشته اید، مشترکان غیرفعال را به طور مرتب حذف نکرده اید و ایمیل های بانس شده یا برگشت خورده (Bounced) را مدیریت نکرده اید.

 

آدرس های ایمیل نامعتبر

چنانچه کسی با استفاده از آدرسی در فهرست شما ثبت نام کند که املای آن را به درستی درج نکرده، یا عمداً یک آدرس غیرواقعی ثبت کند –به عنوان مثال، در شرایطی که کاربر باید یک آدرس ایمیل درج کند، اما تمایلی به دریافت ایمیل ندارد- به طور اتفاقی برای شما یک تله اسپم کار گذاشته است.

 

غلط املایی

از جمله غلط های املایی که در ایمیل ها شاهد آن هستیم می توان به غلط املایی در آدرس دامنه ایمیل اشاره کرد، مثلاً @gnail به جای @gmail. معمولاً غلط املایی بعد از @ رایج تر است، اما هیچ بعید نیست که تله اسپمی که شما با آن برخورد می کنید، حاوی غلط املایی در نام کاربری (قسمت قبل از @) باشد.

اشتباه در نام کاربری می تواند در نتیجه جمع آوری آفلاین آدرس های ایمیل و سپس ثبت دستی آنها در فهرست یا گرفتن آدرس از پشت تلفن و یا اشتباه خود کاربر در درج آدرس پیش بیاید.

 

آدرس های جعلی

فرم های ثبت نام در وبسایت و سبد خرید از جمله منابع جذب ایمیل های جعلی هستند. اگر کاربر مجبور باشد که آدرس ایمیل خود را در ازای دریافت یک pdf رایگان ثبت کند، هیچ بعید نیست که به خاطر نیاز خود به آن pdf و عدم علاقه به دریافت ایمیل های بازاریابی، آدرس درستی را ثبت نکند. به عنوان مثال، شاید کاربر مورد نظر آدرسی شبیه به noemail@lotfan.com را ثبت کند که به عنوانی یک تله اسپم برای شما عمل خواهد کرد.

با استفاده از فرآیند تایید ثبت نام یا همان ثبت نام دومرحله ای می توانید از افتادن در این دام ها جلوگیری کنید. در واقع، با الزام مشترکان به اعتبارسنجی آدرس هایی که درج می کنند اطمینان پیدا می کنید که هرگز فهرست خود را به آدرس های نامعتبری آلوده نخواهید کرد که در بهترین حالت برگشت می خورند و در بدترین حالت به عنوان یک تله اسپم عمل خواهند کرد.

 

آسیب های تله های اسپم

تاثیر تله های اسپم متفاوت است و به متغیرهایی از این قبیل بستگی دارد: نوع تله ای که در آن افتاده اید، تعداد دفعاتی که در آن دام افتاده اید، و روش کار و مدیریت سیستم، شخص یا طرفی که مدیریت تله های اسپم و افرادی که در دام آنها گرفتار شده اند را بر عهده دارد.

در اینجا به شرایطی که در صورت افتادن در دام یک تله اسپم می توانید با آنها مواجه شوید به ترتیب بد به بدترین اشاره می کنیم:

  • شهرت فرستنده شما آسیب می بیند که این به نوبه خود باعث افزایش نرخ پرش یا بانس و کاهش نرخ تحویل دهی (درصد ایمیل هایی که به اینباکس مخاطب راه پیدا می کنند) خواهد شد.
  • آدرس های IP شما به فهرست بلک لیست اضافه می شود، که نرخ تحویل شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • اگر به دام یکی از تله های اسپمی بیفتید که توسط یکی از سرویس دهنده های عمده مانند گوگل یا یاهو کار گذاشته شده، هیچ بعید نیست که امکان دریافت ایمیل از دامنه شما به شکل دائمی از جانب آنها مسدود شود.
  • اگر در دام تله اسپمی بیفتید که توسط یکی از شرکت های آنتی اسپم (شرکتهایی که در زمینه جلوگیری از ارسال و دریافت اسپم فعالیت می کنند) کار گذاشته شده، امکان تحویل ایمیل های شما در همه سرویس دهنده ها و همچنین برای همه شرکتهایی که از پایگاه داده آنها استفاده می کنند مسدود خواهد شد.

 

فرآیند بررسی و حل مشکل

  • شناسایی همه روشهایی که برای جمع آوری و اضافه کردن آدرس های ایمیل به فهرست خود از آنها استفاده کرده اید. اگر به هر دلیلی آدرس هایی را خریداری کرده اید یا از جای دیگری به جز مسیر صحیح در فهرست خود درج کرده اید، فوراً باید همه آنها را حذف کنید.
  • بررسی عمر فهرست. باید دقیقاً مشخص شود که پایگاه اطلاعاتی شما چقدر قدیمی است و میزان ارسال ایمیل های انبوه تجاری به آن چقدر بوده است.
  • بخش بندی فهرست بر اساس فعالیت کاربران: بازکردن، کلیک و فوروارد ایمیلها. به منظور بهبود شهرت فرستنده شما در نزد سرویس دهنده ها، باید فهرست خود را بخش بندی کنید و در ابتدا ارسال ایمیل را صرفاً به فعال ترین مشترکان خود محدود کنید.

حل مشکل به کمک این فرآیند می تواند از چند روز تا چندین هفته به طول بینجامد. در عین حال، قدم گذاشتن در مسیر فرآیند کنترل آسیب در واکنش به افتادن در دام تله های اسپم می تواند فرصت خوبی برای بررسی و بهبود روش های ارسال و مدیریت فهرست شما باشد. بنابراین چنانچه در دام این تله ها افتادید ناامید نباشید و با استفاده از این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی و راهکارهای اشاره شده، به دنبال حل مشکل باشید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *