تفاوت بین ثبت نام یک مرحله ای و ثبت نام دومرحله ای

تفاوت بین ثبت نام یک مرحله ای و ثبت نام دومرحله ای
  • 1397/2/17
  • مهدی پیوندی
  • 0

عضویت در فهرست ایمیل مارکتینگ به معنی ثبت نام کاربران برای دریافت پیام های بیشتر از جانب شما یا کسب و کارتان است. بنابراین، هر کاربری که در فهرست ایمیل مارکتینگ شما حضور دارد، خودش ثبت نام کرده و بنابراین نسبت به حضور خود در آن فهرست و دریافت محتوا از جانب شما راغب است. این «ثبت نام» به دو روش قابل انجام است: ثبت نام یک مرحله ای و ثبت نام دومرحله ای.

سوالی که احتمالاً به ذهن تان می رسد این است که ثبت نام یک مرحله ای با ثبت نام دومرحله ای چه تفاوتی دارد؟

به بیان ساده، تفاوت بین ثبت نام یک مرحله ای با ثبت نام دومرحله ای به تعداد دفعاتی بر می گردد که هر کاربر باید علاقمندی خود را تأیید کند.

در حالت ثبت نام تک مرحله ای، کاربر آدرس ایمیل خود را وارد می کند و فوراً امکان دریافت ایمیل های برند مورد نظر فراهم می شود. اما در حالت ثبت نام دومرحله ای، کاربران باید پس از ثبت اطلاعات خود، آدرس ایمیل شان را از طریق کلیک روی یک لینک خاص که به آدرس ایمیل ثبت شده ارسال می شود تایید کنند.

غالباً ثبت نام دومرحله ای به عنوان روش بهتر و «تمیز»تری برای عضویت کاربران در فهرست های ایمیل مارکتینگ قلمداد می شود، چرا که با استفاده از این روش همیشه اطمینان دارید که آدرس ثبت شده صحیح است و ایمیلی که ارسال می کنید به دست یک مشترک واقعی خواهد رسید.

در طرف مقابل، روش ثبت نام یک مرحله ای دست کاربران بی دقت، ربات ها و سایرین را باز می گذارد تا وارد جمع علاقمندان واقعی شوند و میزان اثربخشی کلی کمپین های هدفمند شما را کاهش بدهند.

اگرچه سرعت رشد فهرست هایی که از روش ثبت نام تک مرحله ای استفاده می کنند (معمولاً بین ۲۰ تا ۴۰ درصد) بیشتر است، اما به دلیل تعامل کمتر مشترکان نسبت به روش دومرحله ای نتایجی که در نهایت به دست می آورید ضعیف تر است. معمولاً استفاده از روش تک مرحله ای به موارد زیر منجر می شود:

  • نرخ بازشدن کمتر
  • نرخ کلیک کمتر
  • نرخ بانس یا پرش بیشتر
  • میزان لغو اشتراک بالاتر
  • احتمال افزایش ارسال شکایت اسپم به سرویس دهنده

با غفلت از فرآیند تایید آدرس ایمیل، از یکی از شاخص های بسیار مهم موفقیت در کمپین های ایمیل مارکتینگ تان چشم پوشیده اید.

 

چرا باید از ثبت نام دومرحله ای استفاده کنیم؟

  1. اعتراضات کمتر به سرویس دهنده

احتمال اینکه کاربری که از طریق فرآیند ثبت نام دومرحله ای در فهرست شما ثبت نام کرده، ایمیل های شما را به عنوان اسپم علامتگذاری کند بسیار کم است، مگر اینکه فرآیند لغو اشتراک ساده و سرراستی را در دسترس وی قرار نداده باشید. هنگامی که پیام های شما توسط چندین آدرس به عنوان اسپم گزارش داده شد، شهرت فرستنده (Sender Reputation) شما زیر سوال می رود. به خاطر داشته باشید که سرویس دهندگان ایمیل در زمان تصمیم گیری برای ارسال ایمیل شما به پوشه اسپم یا اینباکس مخاطب مورد نظر، به شهرت شما توجه ویژه ای دارند.

 

  1. افزایش تعامل

در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب یکی از این دو روش، همیشه باید به خاطر داشته باشید که هدف شما تحت هر شرایطی «تعامل» است. از آنجایی که کاربرانی که از طریق فرآیند ثبت نام دومرحله ای وارد فهرست شما شده اند، علاقمندی خود را دو بار تایید کرده اند، لذا احتمال بازکردن ایمیل توسط آنها، کلیک و خرید محصولات یا خدمات نسبت به روش یک مرحله ای به مراتب بیشتر است و طبیعتاً به کمک این روش، سریع تر و بهتر به نتایج مورد نظر دست پیدا خواهید کرد.

 

  1. تله های اسپم کمتر

تله های اسپم (Spam Traps) عموماً آدرس هایی هستند که از سوی سرویس دهندگان یا فراهم آورندگان بلک لیست ها برای شناسایی هرزنامه نگارها یا همان اسپمرها در اینترنت قرار داده می شوند. ارسال ایمیل به کاربران غیرفعال در زمره این تله ها قرار می گیرد و زنگ خطر را برای سرویس دهنده به صدا در می آورد. در این حالت، چنانچه فهرست ایمیل مارکتینگ خود را به طور منظم پاکسازی نکنید، شانس ورود و اضافه شدن این آدرسها بیشتر خواهد شد. رها شدن از شر هارد بانس (پرش سخت یا hard bounce) و افراد غیرفعال، نه تنها نتایج بهتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد، بلکه باعث می شود که از تیررس دام های اسپم نیز در امان بمانید. ضمناً به این نکته نیز باید اشاره کنیم که یکی از روش های مطمئن برای جلوگیری از افتادن در تله های اسپم، خودداری از خرید فهرست های آماده، تحت هر شرایطی است.

 

  1. افزایش احتمال ورود ایمیل به اینباکس کاربر

بدون شک، بهشت بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، اینباکس مخاطب است. باید توجه داشته باشید که اساساً روش ثبت نام دومرحله ای یک نوع تعامل مشترک با ایمیل شما به شمار می رود و به سرویس دهنده نشان می دهد که با توجه به این تعامل، کاربر شخصاً به دنبال دریافت ایمیل از فرستنده مورد نظر است و حتماً آن ایمیل ها سودمند بوده و در رده اسپم قرار نمی گیرد.

 

اگر از فهرست تک مرحله ای استفاده می کنید

کار کردن با فهرستی که قبلاً به وسیله روش عضویت یک مرحله ای گردآوری شده لزوماً چیز بدی نیست و حتی می تواند برای برخی از شرکت ها کارکرد داشته باشد. شاید در این حالت، فهرست شما نسبت به سایر فهرست ها به پاکسازی و تصفیه بیشتری نیاز داشته باشد. میزان بالای هارد بانس، لغو اشتراک، و نرخ بازشدن کم حاکی از رکود فهرست ایمیل مارکتینگ شما است و احتمال وجود کاربران بی علاقه و آدرسهای غیرفعالی که باید از فهرست حذف شوند را افزایش می دهد. سرویس دهنده ها به شدت نسبت به ارسال ایمیل به آدرس های نادرست و غیرفعال حساس هستند، بنابراین با رعایت سیاست های صحیح در مدیریت فهرست و پاکسازی آن می توانید شهرت خود به عنوان فرستنده را حفظ کنید و مطمئن باشید که ایمیل های شما به دست مخاطبان هدف تان می رسند.

ضمناً اگر به حذف کاربران غیرفعال تمایل ندارید می توانید از یک کمپین فعالسازی مجدد استفاده کنید. هدف کمپین های فعالسازی مجدد، تجدید رابطه با کاربرانی است که میزان تعامل آنها از اندازه مطلوب کمتر است. ارسال یک یا چند ایمیل برای تایید علاقمندی آنها به دریافت ایمیل می تواند کار همان روش ثبت نام دومرحله ای را انجام بدهد.

به علاوه، لازم و ضروری است که به این نکته نیز اشاره کنیم که باید از ترکیب فهرست هایی که از روش یک مرحله ای استفاده کرده اند با فهرست هایی که برای عضویت از روش دومرحله ای استفاده می کنند خودداری شود. به دلیل ماهیت متفاوت این دو روش، عملکرد فهرست دومرحله ای در ترکیب با فهرست های تک مرحله ای که همیشه در معرض تله های اسپم و تعامل کم قرار دارند تضعیف خواهد شد.

علاوه بر این، از هر کدام از این دو روش که استفاده می کنید، ارسال ایمیل خوشامدگویی نیز گزینه ای است که همیشه باید مد نظر داشته باشید. یک پیام خوشامدگویی خوب باید حاوی نام کاربر، یک متن مختصر و مفید با مضمون تشکر به خاطر ثبت نام و در صورت امکان یا نیاز، یک راهنما یا پیشنهاد ویژه باشد. از این طریق، علاوه بر آغاز فوری تعامل با مخاطب خود، آدرس هایی که به هر دلیلی ایمیل به آنها تحویل نمی شود (بانس) را شناسایی می کنید و فوراً می توانید آنها را حذف کنید.

استفاده از یک استراتژی و روش درست برای عضویت و ثبت نام مشترکان در فهرست ایمیل مارکتینگ می تواند یک عامل تعیین کننده در موفقیت فهرست و ایمیل مارکتینگ شما باشد. نظارت دقیق بر عملکرد ایمیل های موجود در هر فهرست لازم و ضروری است. استفاده از روش دومرحله ای ثبت نام، با تضمین ورود انحصاری افرادی که واقعاً به دریافت ایمیل تمایل دارند باعث افزایش کیفیت فهرست خواهد شد. لذا، به منظور بهبود کلی تاثیر کمپین های ایمیل مارکتینگ خود، بهتر است که از روش ثبت نام دومرحله ای استفاده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *