چگونه افزایش میزان لغو اشتراک را کنترل کنیم؟

چگونه افزایش میزان لغو اشتراک را کنترل کنیم؟
  • 1397/2/13
  • مهدی پیوندی
  • 0

این وضعیت فعلی شماست: گزارش ها و آمار را بررسی کرده اید و چیزی که کاملاً به چشم می آید این است که نرخ لغو اشتراک تان رو به افزایش گذاشته است. البته در طول ماه های گذشته هم شاهد افزایش رشد تدریجی آن بوده اید، اما چیزی که الآن می بینید یک رشد افسارگسیخته است که غیرقابل کنترل به نظر می رسد. در این شرایط، چه باید کرد؟

کاری که نباید و نمی توانید بکنید، چشم پوشی و نادیده گرفتن این وضعیت است. نرخ لغو اشتراک بالا می تواند به شهرت شما به عنوان یک فرستنده لطمات جبران ناپذیری را وارد کند و حتی بر توانایی شما برای ورود به اینباکس کاربران تاثیر بگذارد. اگر همین شرایط برای مدتی حفظ شود، این لغو اشتراک زیاده از حد بر نرخ تبدیل ایمیل های شما تاثیر خواهد گذاشت و حتی درآمدتان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما هنوز دیر نشده و کار از کار نگذشته است. همینکه نسبت به افزایش نرخ لغو اشتراک خود آگاه هستید و می دانید که باید در این رابطه اقدام کنید خودش خیلی اهمیت دارد. اما چه کاری از دست تان بر می آید تا این وضعیت را کنترل کنید و شرایط را تغییر بدهید؟

در شرایطی که مخاطبان شما از اطلاع رسانی های ایمیلی شما خسته شده اند، یا اینکه به پیام های بازاریابی تان علاقه ای ندارند، با اِعمال برخی تغییرات خاص می توانید میزان علاقمندی و تعامل آنها را افزایش بدهید.

ما در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی به نکات و تاکتیک هایی اشاره خواهیم کرد که به کمک آنها می توانید ایمیل مارکتینگ بهتری را تجربه کنید و میزان لغو اشتراک مشترکان تان را کاهش بدهید:

 

فقط چند گروه و بخش معدود کافی نیست

اگر میزان لغو اشتراک مشترکان شما رو به افزایش است، شاید به این دلیل باشد که پیام های مرتبط یا به موقعی را برای مخاطبان خود ارسال نمی کنید. مطالعات نشان می دهد که ۵۰ درصد از مشتریان، اشتراک خود را به دلیل دریافت ایمیل های بی ربط لغو می کنند. هنگامی که ایمیل های شما برای مخاطبان آزاردهنده به نظر برسد، معمولاً فرصت دیگری را برای شما در نظر نخواهند گرفت و اولین کاری که انجام می دهند این است که اشتراک خود را لغو می کنند. شاید پیام شما سودی به حال گیرنده نداشته، یا اینکه اصلاً با نیازها و سلایق وی همخوانی ندارد. این وظیفه و مسئولیت شماست که به نحوی برنامه ریزی کنید که هرگز ایمیلی را برای مخاطب ارسال نکنید که او را به سمت فشردن دکمه لغو اشتراک سوق بدهد.

البته که هیچ راه کاملاً تضمین شده ای برای حفظ تعامل و فعال نگه داشتن جامعه مخاطبان شما وجود ندارد، اما چنانچه عملکرد خود را در ارسال پیام هایی که با نیازها و خواسته های آنها هماهنگی بیشتری دارد تقویت کنید، نتایج بسیار بهتری را کسب خواهید کرد. در همین راستا، اگر فهرست ایمیل مارکتینگ خود را با توجه به جزئیات بیشتری گروه بندی کنید، به طور خودکار پیام های متناسب تری را با علایق مخاطبان تان برای آنها ارسال خواهید کرد. با توجه به داده های فراوان و به روزی که هر لحظه که بخواهید در رابطه با رفتار و ویژگی های مخاطبان در اختیار شماست، می توانید بخش ها و گروه هایی از این قبیل را ایجاد کنید:

  • مشتریان وفاداری که بیشتر از ۳ بار خرید داشته اند؛
  • افرادی که در طول ۳۰ روز گذشته هیچ تعاملی نداشته اند و با ریسک از دست دادن شان روبرو هستید؛
  • افرادی که به یک محصول خاص یا گروه خاصی از محصولات علاقمند هستند.

بخش بندی می تواند چیزی فراتر از گروه بندی فهرست ایمیل مارکتینگ بر اساس برخی ویژگی های متداول، مانند سن و جنسیت باشد. شما با بررسی و تحقیق بیشتر می توانید بخش بندی را بر اساس مواردی همچون چرخه عمر (Lifecycle) مشتریان و رفتار و فعالیت های آنها انجام بدهید و با متناسب سازی بیشتر، شانس لغو اشتراک را کاهش بدهید. ضمناً با وجود اینکه بخش بندی می تواند به شما کمک کند تا اطمینان پیدا کنید که متناسب ترین محتوا را برای مشترکان خود ارسال می کنید، اما چیزی که به همین اندازه اهمیت دارد این است که تعداد ایمیل ها منطقی باشد. در واقع، با بخش بندی مناسب و جزئی تر، کاهش تعداد ایمیل های ارسالی غیرمنطقی به نظر نمی رسد.

 

تک تک پیام ها را شخصی سازی کنید

علاوه بر بخش بندی بهتر و دقیق تر مشترکان، با استفاده از همان اطلاعات می توانید تک تک ایمیل هایی که ارسال می کنید را برای گیرندگان شخصی سازی کنید. تحقیقات به کرّات نشان داده است که مشتریان به شخصی سازی های ایمیل مارکتینگ واکنش های مثبتی نشان می دهند. در واقع، بر طبق یک بررسی، شخصی سازی می تواند هزینه های جذب مشتری را تا ۵۰ درصد کاهش داده و بازده سرمایه گذاری روی بازاریابی را تا ۳۰ درصد افزایش بدهد.

در عین حال، شخصی سازی فقط به این معنی نیست که از نام مخاطب در ایمیل یا عنوان آن استفاده کنید. علاوه بر این، باید ایمیل های خود را با اطلاعات به روزی مانند موارد زیر شخصی سازی کنید:

  • آخرین آیتم هایی که مشتری در بازدید خود از وبسایت شما مشاهده کرده است؛
  • پیشنهاد خرید محصولات با توجه به خریدهای قبلی؛
  • تخفیف برای همان آیتم هایی که در سبد خرید رها شده است.

این نوع از شخصی سازی مبتنی بر رفتار و عملکرد، با ایجاد امکان ارسال پیام ها و پیشنهادات متناسب تر با سلایق مشتری، می تواند نتایج عملیاتی بسیار بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد. به خاطر داشته باشید که هر لغو اشتراک برای شما خُسران به حساب می آید، اما با شخصی سازی بیشتر، نرخ کلیک ۲٫۵ برابر بیشتر می شود. پیام های شخصی سازی شده باعث می شوند که این احساس در مخاطب به وجود بیاید که برای وی و وقت او ارزش قائل هستید.

 

از کانال های دیگر هم استفاده کنید

چنانچه باز هم مشترکان شما به لغو اشتراک ادامه می دهند، شاید به این دلیل است که تعداد ایمیل هایی که ارسال می کنید بیش از حد زیاد است. هنگامی که مشترک احساس می کند که تحت بمباران ایمیلی قرار گرفته، حداقل برای پاکسازی اینباکسش هم که شده، اشتراکش را لغو خواهد کرد. در این حالت، باید تعداد ایمیل هایی که ارسال می کند را کمتر کنید. اما چطور می توان این کار را بدون کاهش میزان تعامل و تضعیف رابطه با مشتری انجام داد؟

به یک روش بسیار ساده: به جای آنکه تمامی ارتباطات شما بر ایمیل مبتنی باشد، می توانید از کانال های دیگری نیز برای ارسال پیام های خود استفاده کنید. به عنوان مثال، برای اطلاع رسانی های کوتاه یا تایید خرید یا ارسال اطلاعات خرید می توانید پیام های پوش (Push Notification) را امتحان کنید. از این طریق، به جای ارسال ۵ ایمیل در یک هفته، می توانید ۳ ایمیل و ۲ پیام پوش ارسال کنید. در این حالت، علاوه بر اینکه مخاطب احساس نمی کند که به او و اینباکسش حمله شده، ارتباط و رابطه مورد نیاز انجام گرفته و حفظ می شود.

 

حرف آخر

لازم و ضروری است که همه برندها در استفاده از ایمیل دقت و احتیاط لازم را به خرج بدهند. درست است که مشترکان شما خودشان اشتراک در فهرست ایمیل مارکتینگ تان را انتخاب کرده اند، اما این به آن معنی نیست که اگر از اعتماد آنها سوء استفاده کنید تصمیم خود را تغییر ندهند. چنانچه احساس می کنید که میزان لغو اشتراک شما افزایش پیدا کرده، احتمالاً وقت آن رسیده که در روش استفاده برند خود از ایمیل تجدیدنظر کنید. با در هم آمیختن بخش بندی، شخصی سازی و استفاده از کانال های مختلف می توانید مشترکان علاقمندتر و فعالتری داشته باشید و میزان لغو اشتراک آنها را کنترل کنید.

شما از چه روش یا روشهایی برای کنترل میزان لغو اشتراک مشترکان خود استفاده می کنید؟ آیا از روشهایی که در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی به آنها اشاره شد استفاده کرده اید؟ چه نتایجی عایدتان شده است؟ لطفاً ایده ها و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *