۳ اشتباه فاحش در ایمیل مارکتینگ که کمپین های شما را تحت تاثیر قرار می دهد

۳ اشتباه فاحش در ایمیل مارکتینگ که کمپین های شما را تحت تاثیر قرار می دهد
  • 1397/2/10
  • مهدی پیوندی
  • 0

نویسنده اصلی این مطلب که با اندکی تغییر برای بخش آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی ترجمه شده، آقای مایک مَدِن است. آقای مدن مدیر ارشد بازاریابی یکی از شرکت های مطرح ایالات متحده در بازاریابی و فروش است.

 

متاسفانه همه ما ممکن الخطا هستیم. تک تک ما در زندگی مان دچار اشتباهات فاحشی شده ایم که حتی فکر کردن به برخی از آنها هنوز هم لرزه بر اندام مان می اندازد. در عین حال، حتی اگر در یک مهمانی رسمی لباس مناسبی نپوشیده باشید یا زیپ تان را باز گذاشته باشید، باز هم هیچ یک از این قبیل اشتباهات از نظر تعداد افرادی که متوجه آن می شوند به پای اشتباهاتی که در ایمیل مارکتینگ مرتکب می شوید نمی رسد. ما در اینجا از تفاوت بین چند نفر با صدها یا حتی صدها هزار و میلیون ها نفر صحبت می کنیم.

به منظور نظارت و تسلط بیشتر بر کمپین های ایمیل مارکتینگی که برپا می کنید، و جلوگیری از هرگونه خجالت زدگی و شرمندگی، ما در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ به بزرگترین اشتباهاتی که بازاریاب های فعال در زمینه ایمیل مارکتینگ مرتکب آنها می شوند و روش رفع و رجوع و جلوگیری از آنها اشاره خواهیم کرد.

 

  1. اشتباه در تست های دوبخشی

واقعاً کسی هست که از اجرای یک تست دوبخشی (A/B) خوب بدش بیاید؟

چه بسا هنگامی که دکمه ارسال را فشار می دهید حسی از سرخوشی مشابه با حال و هوای یک دانشمند دیوانه به شما دست بدهد. من به شخصه، به خاطر هیجان بیش از حد بی خوابی کشیده ام. البته، کسب نتایج کمتر از حد مطلوب هم می تواند باعث بی خوابی شود، اما دلیل این بی خوابی، به جای شور و شعف و چشم انتظاری، استرس است.

چند اشتباه رایج در زمینه تستینگ وجود دارد که می تواند روی نتایجی که به دست می آورید تاثیر بگذارد:

 

کوچکی جامعه نمونه

برای اینکه بتوانید مطمئن باشید که بدون آسیب رساندن به عملکرد کمپین ایمیل مارکتینگ خود می توانید تغییر مورد نظرتان را اعمال کنید، جامعه آماری نمونه شما باید به اندازه کافی بزرگ باشد. من برای اطمینان و به عنوان یک قانون تجربی، برای هر تستی که اجرا می کنم حداقل ۱۰۰۰ مشاهده را در نظر می گیرم تا آمار قابل اتکایی در دست داشته باشم. این به آن معنی است که برای انتخاب برنده، صبر می کنم تا حداقل ۱۰۰۰ ایمیل بازشده برای هر ایمیل (کنترل و تست) داشته باشم.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که تکرار را نیز از یاد نبرید. برای اطمینان از اینکه گزینه ای که انتخاب کرده اید واقعاً برنده شده است، تست های خود را دو یا سه بار تکرار کنید. بنا بر تجربه هایی که من داشته ام، در بسیاری از موارد برنده اولیه در تست دوم به بازنده میدان تبدیل می شود.

 

متغیرهای فراوان

یکی از مهم ترین مواردی که برای همه تست های دوبخشی باید مد نظر قرار بدهید، استانداردسازی محیط تست برای به حداقل رساندن متغیرها تا حد ممکن است. هیچ بعید نیست که بخواهید در آنِ واحد بیشتر از یک متغیر را به بوته آزمایش بگذارید، چرا که احتمالاً تصور می کنید که با تغییرات بیشتر می توانید تاثیرات بیشتری ایجاد کنید و سرعت بهینه سازی ایمیل های خود را نیز افزایش بدهید. اما مشکل اینجاست که در این حالت نمی توانید تاثیر مثبت یا منفی هر متغیر را تشخیص بدهید. توجه داشته باشید که کار حساس و ظریفی را انجام می دهید، مثلاً یک فاصله زمانی ۳۰ دقیقه ای بین زمان ارسال ایمیل کنترل با ایمیل تست می تواند بر نتایج شما تاثیر قابل ملاحظه ای را از خود بر جای بگذارد.

فرض را بر این بگیریم که در آنِ واحد می خواهید سه متغیر را تست کنید: متن، فراخوان به عمل و بنر. شما از جامعه آماری بزرگی استفاده می کنید و تست خود را سه بار یا بیشتر هم تکرار می کنید تا اعتبار آن اثبات شود. اگر نرخ بازشدن ایمیل تست در مقایسه با ایمیل کنترل ۱۲ درصد و نسبت کلیک به بازشدن آن ۳۶ درصد بیشتر شد، چگونه می توانید با اطمینان ادعا کنید که کدام متن، کدام فراخوان به عمل و کدامیک از بنرهایی که به آزمایش گذاشته اید در همه کمپین های شما بهترین عملکرد را خواهد داشت؟ پاسخ این است که نمی توانید! ضمناً در این مثال، در رابطه با تصویر بنر، چنانچه حالت نمایش تصویر به طور پیش فرض برای مخاطب شما غیرفعال باشد (که معمولاً همینطور است)، نتایج تان اصلاً نمی تواند قابل اعتماد باشد.

 

  1. ضعف در سلامت فهرست ایمیل مارکتینگ

رها کردن فهرست ایمیل مارکتینگ به حال خود تقریباً مانند این است که مسواک زدن را کنار بگذارید. درست مانند دندان، بهداشت فهرست ایمیل مارکتینگ شما هم به نظافت و حفظ نظم و کیفیت هر چیزی بستگی دارد که به پایگاه اطلاعاتی شما وارد می شود.

احتمالاً اکثر ایمیل های موجود در پایگاه اطلاعاتی شما از طریق ثبت نام کاربران به فهرست تان اضافه شده اند (که البته باید هم همینطور باشد). در فرآیند ثبت نام یک مرحله ای، یک کاربر جدید یک فرم اینترنتی را پر می کند و به طور خودکار به فهرست مشترکان شما اضافه می شود. در ثبت نام دو مرحله ای، کاربر جدید یک فرم اینترنتی را پر می کند و سپس یک ایمیل تایید برای وی ارسال می شود که حاوی لینکی است که با کلیک بر آن، آدرس ایمیل وی تایید شده و وارد فهرست می شود.

بسیاری از افرادی که در زمینه بازاریابی ایمیلی فعالیت می کنند از ثبت نام یک مرحله ای استفاده می کنند، چرا که انجام آن برای کاربران ساده تر است. با این حال، هزینه این کار، اضافه شدن ایمیل های تقلبی یا ایمیل های اشتباه، افزایش نرخ پرش یا دفع کاربر (Bounce Rate)، کاهش شهرت فرستنده (Sender Reputation)، کم شدن میزان تعامل و در نهایت مشترکان کم کیفیت تری خواهد بود. اما اگر از روش های مناسبی برای حفظ سلامت فهرست ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید، می توانید پایگاه اطلاعاتی خود را همیشه پاکیزه و مرتب نگه دارید تا فهرست ایمیل مارکتینگ سالمی داشته باشید.

اگر از روش ثبت نام یک مرحله ای استفاده می کنید، باید استفاده از این موارد را مد نظر قرار بدهید:

 

کمپین های مدیریت بانس یا دفع کاربر

از آنجایی که درستی و اعتبار ایمیل های جدید در فرآیند ثبت نام یک مرحله ای تضمین شده نیست، نرخ پرش یا دفع (Bounce) کاربر بیشتری خواهید داشت. آدرس های ایمیلی که دچار پرش سخت (hard) می شوند معمولاً به وسیله سیستم اتوماسیون یا سرویس دهنده ایمیل شما رفع و رجوع می شوند، بنابراین لزومی ندارد که برای مدیریت آنها دغدغه ای داشته باشید. اما در مورد پرش های نرم (soft) می توانید به کمک اتوماسیون کمپین های خودکاری را برپا کنید تا آدرس هایی که به طور مرتب دچار این مشکل شده و می شوند را حذف شوند. از این طریق، فهرست سالم تری خواهید داشت و نرخ بازشدن و شهرت فرستنده (Sender Reputation) شما بهبود پیدا خواهد کرد.

 

آدرس های مقامی را حذف کنید

به آدرس هایی مانند info@، support@، یا abuse@ که یک فرد خاص را تداعی نمی کنند آدرس های مقامی (Role Account) می گوییم. این قبیل آدرس ها به سه دلیل باید حذف شوند:

  • اطمینان از رضایتمندی همه افرادی که به این آدرس ها دسترسی دارند نسبت به دریافت ایمیل های شما امکانپذیر نیست.
  • این آدرس ها بیشتر در صفحات «تماس با ما» قرار داده می شوند که احتمال استفاده فهرست های متعددی از آنها را افزایش می دهد.
  • اسپمریاب ها از آدرس های مقامی به عنوان تله هایی برای به دام انداختن اسپمرها استفاده می کنند.

 

کمپین های فعالسازی مجدد

معمولاً تا ۲۵ و حتی ۵۰ درصد مشترکان بسیاری از فهرست های ایمیل مارکتینگ غیرفعال هستند. شما به کمک یک یا چند کمپین فعالسازی مجدد می توانید مشترکانی که در طول شش ماه گذشته یا بیشتر با ایمیل های شما تعاملی نداشته اند را هدف قرار بدهید تا مشخص شود که کدامیک از آنها هنوز هم به دریافت ایمیل های شما علاقه دارند و کدامیک دیگر دست از شما شسته اند (لغو اشتراک از علامت زده شدن ایمیل به عنوان اسپم بهتر است) تا بر همین اساس، فهرست ایمیل مارکتینگ خود را پاکسازی کنید.

 

  1. عناوین مبهم

معمولاً وضوح از زیرکی بهتر است، چرا که عناوین واضح با بدنه ایمیل هماهنگی بیشتری دارند و این باعث افزایش کلیک خواهد شد. در این حالت، هیچ ترفند، دام یا سوالی در رابطه با محتوای واقعی ایمیل وجود نخواهد داشت. در واقع، بر اساس یک تحقیق، عناوین واضح ۵۴۱ درصد بیشتر از عناوین زیرکانه کلیک دریافت می کنند.

چند نمونه از عناوین به اصطلاح زیرکانه ای که من دیده ام عبارتند از: «شما تنها نیستید»، «بالاخره رسید» و «هنوز از هم از روشهای قدیمی استفاده می کنید؟» با وجود اینکه این ایمیل ها به خاطر کنجکاوی کاربران احتمالاً باز خواهند شد، اما به احتمال قریب به یقین در آنها کلیکی انجام نخواهد گرفت. در حالیکه شاید عناوین واضح آنقدر جذاب و اغواکننده به نظر نرسند، اما هنگامی که هدف شما افزایش تعداد کلیک است، عملکرد آنها به طرز شگفت انگیزی عالی است.

موارد زیر چند نمونه از عناوین واضحی هستند که من از آنها استفاده کرده ام:

  • ۹ عنوان موثر برای ایمیل
  • یک استراتژی موفقیت آمیز برای شخصی سازی
  • ۳ مرحله برای ایجاد حس وفاداری در مشتری

آیا شما هم مرتکب اشتباهاتی که در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ به آنها اشاره کردیم شده اید؟ اگر پاسخ تان مثبت است، لطفاً آنها را با ما در میان بگذارید و چنانچه پاسخ شما به این سوال منفی است، چگونه از بروز این اشتباهات جلوگیری کرده اید؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *