زاکربرگ در دادگاه: علیه دانشگاه کمبریج شکایت می کنیم!

زاکربرگ در دادگاه: علیه دانشگاه کمبریج شکایت می کنیم!
  • 1397/1/23
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مارک زاکربرگ می‌گوید فیسبوک در حال بررسی اقدام قانونی علیه دانشگاه کمبریج است. آقای زاکربرگ همچنین گفته اطلاعات شخصی خود او هم بخشی از میلیون‌ها نفری است که کمبریج آنالتیکا به آن دسترسی پیدا کرده است.

آقای زاکربرگ که برای دومین روز متوالی در برابر ده‌ها نماینده کنگره آمریکا حاضر شده تا به سوالات آنها درباره نحوه حفاظت فیسبوک از اطلاعات کاربرانش پاسخ دهد، روز چهارشنبه (۱۱ آوریل) برای نخستین بار آشکار کرد که داده‌های صفحه شخصی او در فیسبوک هم بخشی از اطلاعاتی بوده که برای استفاده در کارزارهای انتخاباتی دونالد ترامپ مورد استفاده موسسه کمبریج آنالتیکا قرار گرفته بوده است.

همزمان با ادامه این جلسه، گزارش شده مدیرعامل موسسه کمبریج آنالتیکا تصمیم به استعفاء گرفته است.
این موسسه همان جایی است که الکساندر کوگان اطلاعات جمع‌آوری شده از حدود ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیسبوک را به آن واگذار کرد.
آقای زاکربرگ روز چهارشنبه به نمایندگان کنگره گفت: “ما اکنون دریافتیم که همه این برنامه بخشی از یک پروژه مرتبط با دانشگاه کمبریج بوده است جایی که چند محقق مشغول تهیه و خلق چند اپلیکیشن مشابه هستند… بنابر این، باید بررسی کنیم که آیا این پروژه که در دانشگاه کمبریج در حال اجراست چیز بدی است یانه تا به متعاقب آن ببینیم آیا نیازی به واکنش جدی از سوی ما هست…”.

در پاسخ به این سخنان مدیرعامل فیسبوک، سخنگوی دانشگاه کمبریج گفته از این که آقای زاکربرگ گفته حالا از فعالیت محققان این دانشگاه مطلع شده “متعجب” است.
دانشگاه کمبریج در بیانیه خود گفته: “محققان ما نتایج پژوهش‌های خود را در نشریات عملی معتبر از سال ۲۰۱۳ به این طرف منتشر کرده‌اند و یافته‌های آن هم به طور گسترده در رسانه‌های بازتاب پیدا کرده بود. این تحقیقات شامل یک پروژه در سال ۲۰۱۵ هم می‌شود که طی آن دکتر الکساندر اسپکتر (کوگان) مدیریت آن را بر عهده داشت و به همراه دو کارمند فیسبوک بروی آن کار کرد.”

دانشگاه کمبریج همچنین در پاسخ به بی‌بی‌سی گفته: “ما معتقدیم که محققان ما کار نامناسبی انجام نداده‌اند و همچنین بر موضع خودمان هستیم و تصور می‌کنیم فیسبوک اتهاماتی را طرح می‌کند اما برای آنها مدارکی ارایه نمی‌کند.”

آقای زاکربرگ روز گذشته یک بار دیگر بابت آنچه در قضیه کمبریج آنالتیکا روی داد عذرخواهی کرد و گفت فیسبوک نباید در سال ۲۰۱۵ به ادعای این موسسه که گفته بود اطلاعاتی که از میلیون‌ها کاربر فیسبوک در اختیار داشته را پاک کرده اعتماد می‌کرد و باید برای صحت و سقم این ادعا اقدام بیشتری انجام می‌داد.
او امروز یک بار دیگر تاکید کرد: “ما وظیفه داریم که یقیین یابیم آنچه در قضیه (الکساندر) کوگان و (موسسه) کمبریج آنالتیکا روی داد دیگر تکرار نخواهد شد.”
مدیر ۳۳ ساله فیسبوک روز گذشته وعده داد که روند ممیزی از اپلیکیشن‌هایی که به اطلاعات بخش بزرگی از کاربران دسترسی دارند آغاز شده و اگر مالکان صفحات یا اپلیکیشن‌ها سربلند از این ممیزی خارج نشوند دسترسی آنها به فیسبوک قطع خواهد شد.

فیسبوک بزرگترین شبکه اجتماعی جهان است که بیش از ۲ میلیارد عضو دارد.
مارک زاکربرگ وعده داده که با استفاده از هوش مصنوعی جلوی سوء استفاده از فیسبوک را بگیردحق نشر عکسUS CONGRESS

مارک زاکربرگ وعده داده که با استفاده از هوش مصنوعی جلوی سوء استفاده از فیسبوک را بگیرد
آقای زاکربرگ گفته روند ممیزی اپلیکیشن‌ها احتمالا چند ماهی طول خواهد کشید اما فیسبوک تا امروز نشانی از این که دولت‌های روسیه و چین تلاشی سازمان یافته برای دسترسی به اطلاعات کاربران فیسبوک کرده باشند، پیدا نکرده است.

بحران کمبریج آنالتیکا که به سقوط چندین میلیارد دلاری ارزش سهام فیسبوک هم انجامیده، در حالی مارک زاکربرگ را در کانون انتقادها قرار داده که این موسسه مدعی است کاری خلاف قانون انجام نداده و همان‌طور که وعده داده بوده اطلاعات حدود ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک را پاک کرده است.
کمبریج آنالتیکا همچنین روز چهارشنبه اعلام کرد الکساندر تایلر، مدیر عامل این موسسه از مقام خودش استعفا می‌دهد هر چند در پست سابق خود در این موسسه (تحت عنوان مدیرارشد داده‌ها) به کار خود ادامه خواهد داد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *