بررسی لپ تاپ گیمینگ ایسر Predator 15 G9-591

بررسی لپ تاپ گیمینگ ایسر Predator 15 G9-591
  • 1396/12/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ایسر با معرفی سری لپ ‌تاپ‌های Predator، به فکر دست یافتن به یک جایگاه مناسب در میان سایر برندهای گیمینگ بازار است. لپ‌تاپ‌های تولید شده در این سری با مشخصاتی عالی، گیمرهایی را هدف قرار داده که اوج قدرت و توانمندی را برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها می‌خواهند. ادامه این مطلب را با بررسی تخصصی لپ‌ تاپ Predator 15 G9-591 دنبال کنید.

گویا آی تی – با وجود رقبای قدری چون MSI و ایسوس در بازار لپ تاپ‌های گیمینگ، ایسر برای در دست گرفتن این بازار، باید قدم بزرگی را به سمت جلو برمی‌داشت و به همین ترتیب هم چند مدل لپ‌ تاپ گیمینگ را با عنوان Predator به معنای “شکارچی” روانه بازار کرد. تمرکز اصلی این سری بر روی توانایی‌های گیمینگ بوده و تا به حال مدل‌های مختلفی از آن‌ برای پاسخ به نیازهای کاربران معرفی شده است.

Predator 15 G9-591 یکی از لپ‌ تاپ‌های گیمینگ ایسر بوده که پس از معرفی و عرضه به بازار، به محبوبیت بالایی در میان کاربران دست یافت. این لپ در دو مدل با اندازه نمایشگرهای ۱۵ و ۱۷ اینچی در بازار یافت می‌شود که البته برای این بررسی مدل ۱۵ اینچی آن را در اختیار داشتیم. در ادامه با بررسی این لپ‌ تاپ قدرتمند همراه ما باشید.

مشخصات کلیدی

طراحی شاید یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی باشد که در نگاه اول شما را جذب این لپ تاپ می‌کند؛ به طوری که از همان ابتدا با ویژگی‌های ظاهری، قدرت و توانایی خودش را به رخ کاربر می‌کشد. ایسر برای لپ‌ تاپ Predator 15 G9-591 از زبان طراحی بهره برده که این روزها اکثر سازندگان لپ تاپ‌های گیمینگ برای تولیداتشان استفاده می‌کنند.

بر روی قاب پشتی دستگاه شاهد قرار گیری نام Predator در کنار لوگوی بزرگ آن هستیم که با قرار گیری‌ در بخش مرکزی، قابل توجه‌ترین قسمت از طراحی را تشکیل داده‌ است. دو خط به صورت عمودی در سمت چپ و راست قاب این لپ تاپ کشیده شده که البته هر دو با یک نور قرمز رنگ حین کار با دستگاه روشن می‌شوند. این نور قرمز رنگ را برای لوگوی Predator هم می‌بینیم که با روشن کردن دستگاه خودش را نشان می‌دهد. به جز این دو مورد در قاب پشتی، سادگی در طراحی باقی بخش‌ها را شاهد هستیم و خبری از ریزه‌کاری‌هایی که در طراحی بدنه لپ‌ تاپ‌های تولید شده توسط شرکت‌های رقیب مانند MSI می‌بینیم، در آن نیست.

با وجود این که Predator 15 G9-591 در رده لپ تاپ‌‌های گران قیمت قرار گرفته، اما خبری از فلز در ساخت و طراحی آن نبوده و ایسر از پلاستیک برای بدنه دستگاه استفاده کرده است. شاید حس کار کردن با لپ تاپی که از بدنه فلزی بهره برده دلپذیرتر باشد، اما حداقل پلاستیک به کار رفته برای بدنه این مدل، از نوع مات بوده و مشکل به جا ماندن اثر انگشت بر روی آن را نخواهید داشت.

با باز کردن لپ تاپ، نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی آن را می‌بینیم که در بخش جلویی خودنمایی می‌کند. متاسفانه ایسر هیچ تلاشی برای از بین بردن حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش نکرده و به طرز عجیبی این حاشیه‌ها بیشتر از نمایشگر به چشم می‌آیند. اندازه قاب صفحه نمایش مخصوصا در بخش پایینی که نام Predator بر روی آن قرار گرفته، بیش از حد زیاد بوده و پاسخگوی انتظارات نیست. بر روی این قاب علاوه بر نام Predator، شاهد قرار گیری دوربین وبکم و همچنین نام ایسر نیز هستیم و باقی بخش‌ها تقریبا خالی است.

درست پایین بخش رو به رویی دستگاه، شاهد یک بیرون آمدگی با قرار گیری فریم شیشه‌ای هستیم که در سمت راست آن، نور اعلام وضعیت برای سه بخش مختلف قرار گرفته است. کیبورد، تاچ پد و تعدادی دکمه برای کنترل دستگاه در قسمت پایینی دیده می‌شوند که در بخش‌های بعدی بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

Predator 15 G9-591 لپ‌تاپ بزرگی است و حمل آن مخصوصا با وجود وزن ۳٫۶ کیلوگرمی‌اش، اصلا کار آسانی نیست. ضخامت ۴ سانتی متری هم دیگر نکته نه چندان دل چسبی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

در لبه پشتی دستگاه شاهد قرار گیری دو محفظه برای فن‌ها هستیم. ضخامت این بخش از لپ تاپ به حداکثر میزان خودش رسیده و ایسر سعی داشته با طراحی متفاوت و همچنین بهره گیری از رنگ قرمز برای قسمت‌هایی از آن، جلوه زیباتری را به این بخش بدهد. لبه‌های کناری و جلویی با اسپیکر، پورت‌های مختلف و همچنین درایو نوری پر شده و فضای خالی را در این بخش‌ها نمی‌بینیم.

به طور کل زبان طراحی ایسر برای این لپ تاپ شاید اگر در سال ۲۰۱۵ بودیم، بسیار هیجانی محسوب می‌شد؛ اما در حال حاضر با وجود لپ‌ تاپ‌های گیمینگ هم رده با بدنه‌ فلزی، ضخامت کمتر و وزن سبک‌تر، انتخاب‌های بیشتری حداقل برای دست یافتن به طراحی بهتر وجود دارد.

نمایشگر

ایسر از یک نمایشگر IPS LCD با اندازه ۱۵٫۶ اینچ برای این لپ تاپ استفاده کرده است. این صفحه نمایش که از نوع مات بوده، عملکرد خوبی برای عدم انعکاس نور مستقیم داشته و در زاویه‌های دید مختلف، تغییر رنگ و نور در آن دیده نمی‌شود. نمایشگر این مدل از رزولوشن فول اچ دی پشتیبانی کرده که البته مدلی هم با رزولوشن ۴K از آن در بازار موجود است.

روشنایی نمایشگر لپ‌ تاپ Predator 15 G9-591 در حد مناسبی بوده و در صورتی که بخواهید زیر نور آفتاب از آن استفاده کنید، به مشکلی بر نخواهید خورد. کنتراست و شارپنس بالا هم دو ویژگی‌ دیگری هستند که در این قسمت می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

ایسر امکان شخصی سازی بیشتر در بخش نمایشگر را به صورت نرم افزاری در اختیار کاربر قرار داده تا با توجه به نوع استفاده، بهترین مود را برای صفحه نمایش فعال کند. با باز کردن برنامه اختصاصی PredatorSense این امکان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا نحوه نمایش رنگ‌ها را با انتخاب مودهای استاندارد، آلبوم، فیلم و گیم تغییر دهد تا بدین ترتیب از حداکثر توانایی‌ها در شرایط مختلف استفاده شود.

کیبورد و ترک پد

از آنجایی که ارتباط کاربران در حین بازی توسط لپ تاپ بیشتر با کیبورد بوده، کمپانی‌های سازنده بر روی طراحی و ساخت این بخش از لپ تاپ‌‌های گیمینگ، مانور زیادی می‌دهند. استفاده از دکمه‌های متعدد، قرار دادن نورهای پس زمینه فانتزی و بسیاری دیگر از این موارد را در اکثر لپ تاپ‌های گیمینگ عرضه شده به بازار می‌بینیم.

در لپ‌ تاپ Predator 15 G9-591 هم شاهد صفحه کلیدی با دو نور پس زمینه (هر کدام برای بخش مجزا) هستیم که البته توسط نرم افزار اختصاصی ایسر، امکان شخصی سازی بیشتر این بخش وجود دارد. برا مثال این امکان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا مودهای رنگی مختلفی را برای شرایط مختلف ایجاد کند و یا میزان روشنایی را مشخص نماید.

علاوه بر نور پس‌ زمینه، ایسر چند دکمه اضافی هم در این قسمت قرار داده تا کاربر تجربه بهتری را حین کار با دستگاه داشته باشد. یکی از این دکمه‌ها، غیرفعال کننده ترک پد و دکمه ویندوز بوده که در زمان اجرای بازی می‌تواند بسیار کاربردی باشد. برای مثال حالتی را در نظر بگیرید که در حین بازی از این که به طور تصادفی دکمه ویندوز فشرده شود، نگران هستید و در این صورت تنها با یک دکمه می‌توانید این مورد را برطرف کنید.

علاوه بر این‌ها چند دکمه‌ هم بالای کیبورد قرار گرفته که می‌توانید با تعیین برنامه برای هرکدام، دستوری را به صورت میانبر اجرا کنید. عملکرد این دکمه‌ها می‌تواند در سه گروه به صورت متفاوت و قابل تغییر باشد.

دکمه‌های کیبورد به صورت ساده در این لپ تاپ قرار گرفته‌اند و خبری از طرح لبخند در ساختار آن‌ها نیست. با توجه به اندازه این دکمه‌ها و همچنین ارتفاع مناسب‌شان، کاربر حین کار احساس راحتی خواهد داشت و مشکل خاصی در این بخش دیده نمی‌شود. علاوه بر این‌ها در کیبورد این لپ تاپ گیمینگ شاهد قرار گیری سری دکمه‌های Num هم هستیم.

ترک پد لپ‌ تاپ Predator 15 G9-591 با یک تو رفتگی اندک درست پایین کیبورد در میانه چپ قرار گرفته است. بر روی این ترک پد که طراحی بسیار ساده‌ای هم دارد، دکمه‌های کلیک راست و چپ را می‌بینیم که نسبت به تاچ پد در جایگاه بالاتری قرار گرفته و بدین ترتیب کار با آن را ساده‌تر کرده است.

پورت‌ها و اتصالات

یکی از فاکتورهای مهمی که پیش از خرید یک لپ تاپ معمولا به آن توجه زیادی می‌شود، پشتیبانی از پورت‌ها و اتصالات مختلف است. خوشبختانه ایسر برای این مدل از حداکثر توانایی خودش استفاده کرده تا بیشترین تعداد پورت‌ها را در آن جای دهد. در لبه سمت راست لپ‌ تاپ Predator 15 G9-591 شاهد قرار گیری پورت‌های USB 3.1 با پشتیبانی از تاندربولت، USB3.0 ،HDMI، دیسپلی پورت، لن و Kensington lock هستیم.


در این مدل، درایو نوری DVD هم موجود بوده که در لبه سمت چپ، کنار پورت‌های USB 3.0، میکروفون، هدفون، پاور و کارت ریدر قرار گرفته است.

اما نکته جالبی که در این بخش می‌توان به آن اشاره کرد، قابلیت جداسازی درایو DVD و جابجایی آن با ماژول فن خنک کننده است. در واقع با استفاده از دکمه‌ای که پایین دستگاه قرار گرفته، کاربر می‌تواند درایو DVD را به طور کامل از محفظه‌اش جدا کرده و به جای آن، فن خنک کننده را اضافه کند.

چنین قابلیتی برای زمانی مفید بوده که می‌خواهید بازی‌های سنگین را بر روی دستگاه اجرا کنید و نگران افزایش دمای بیش از حد هستید.

از دیگر ویژگی‌های اتصالاتی این لپ تاپ ‌می‌توان به بلوتوث نسخه ۴٫۰ و وای فای اشاره کرد.

سخت افزار و عملکرد

با وجود اینکه ایسر تجربه آن چنان زیادی در تولید و ساخت لپ تاپ‌های گیمینگ ندارد، اما در این مدل تمامی سعی و تلاشش را به کار گرفته تا از بهترین مشخصات سخت افزاری استفاده کند. پردازنده قرار گرفته در این مدل، ساخته اینتل و از مدل Core i7-6700HQ است. این پردازنده که از نوع ۱۴ نانومتری SkyLake بوده، چیزی حدود ۱۰۰ مگاهرتز از Core i7-6820HK کندتر است ولی در کل عملکرد مناسبی را از خودش نشان می‌دهد.

پردازنده گرافیکی قرار گرفته بر روی لپ‌ تاپ Predator 15 G9-591 ساخت انویدیا با مدل GeForce GTX 980M بوده که شما را در پردازش امور گرافیکی ناامید نخواهد کرد. علاوه بر این‌ها حافظه ۴ گیگابایت برای این پردازنده گرافیکی در نظر گرفته شده است.

رم ۳۲ گیگابایت، HDD با ظرفیت ۲ ترابایت و SSD با طرفیت ۲۵۶ گیگابایت دیگر ویژگی‌های سخت افزاری این مدل هستند.

با توجه به این مشخصات سخت افزاری می‌توان با اطمینان کافی، سنگین‌ترین بازی‌ها را توسط لپ‌ تاپ Predator 15 G9-591 اجرا کرد و از عملکرد مناسبش لذت برد.

ایسر برای کنترل بیشتر کاربر بر روی سخت افزار، تعدادی از برنامه‌های اختصاصی خودش را در این لپ تاپ قرار داده است. توسط این برنامه‌ها می‌توانید از وضعیت سخت افزاری دیوایس مطلع شوید و به کنترل بخش‌های مختلف آن بپردازید. یکی از این برنامه‌های موجود که بسیار هم کاربردی است، Acer DustDefender نام داشته که از فن‌های دستگاه در مقابل گرد و غبار حافظت می‌کند. این برنامه هم در کنار دیگر نرم افزار‌های اختصاصی ایسر به صورت از پیش نصب شده در ویندوز ۱۰ این لپ تاپ قرار گرفته است.

صدا و اسپیکر

دو عدد اسپیکر در لبه جلویی دستگاه قرار گرفته که به صورت دالبی صدا را پخش می‌کنند. علاوه بر این دو اسپیکر، ایسر یک عدد سابووفر هم در قسمت پایینی لپ تاپ تعبیه کرده که مسئولیت افزایش بم در صدا را دارد. به طور کل صدای تولید شده توسط این اسپیکر و سابووفر از حجم بالایی برخوردار بوده و کیفیت مناسبی دارد.

علاوه بر این‌ها کاربر می‌تواند توسط نرم افزاری که به صورت اختصاصی توسط ایسر قرار گرفته، به شخصی سازی‌های بیشتر در بخش صوتی بپردازد. از طریق این نرم افزار به افکت‌های صوتی مختلف مانند صدای سه بعدی دسترسی خواهید داشت. فعالیت بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری صوتی در کنار هم، تجربه خوبی را در حین اجرای بازی‌های کامپیوتری، به کاربر ارایه می‌کند.

علاوه بر این‌ها با توجه به قرار گیری جک صوتی ۳٫۵ میلی متری می‌توانید با اتصال هدفون گیمینگ خود به این لپ تاپ، نهایت لذت را ببرید.

باتری

باتری در نظر گرفته شده برای لپ‌ تاپ Predator 15 G9-591 از نوع غیر قابل تعویض و ۸ سلولی بوده که ظرفیتی معادل ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت دارد. با توجه به این ظرفیت، کاربر می‌تواند در یک استفاده معمولی و با متصل بودن وای فای، چیزی حدود ۵ تا ۶ ساعت از لپ تاپ استفاده کند. البته در صورتی که بخواهید استفاده سنگین‌تری از دستگاه داشته باشید و به اجرای گیم بر روی آن بپردازید، این میزان شارژدهی به ۲ ساعت و یا حتی کمتر، کاهش خواهد یافت.

نظر شما در رابطه با لپ‌ تاپ Predator 15 G9-591 چیست؟

بررسی


لپ تاپ ایسر Predator 15 G9-591 با سخت افزاری قدرتمند، طراحی زیبا و ویژگی‌های کاربردی در زمینه گیمینگ، می‌تواند انتخاب بسیاری از گیمرها باشد. علاوه بر این‌ها با موجود بودن Predator 15 G9-591 در گانفیگ‌های مختلف، دست کاربر برای انتخاب مناسب‌ترین مدل، کاملا باز است. با چشم پوشی از وزن و ضخامت بالا، حاشیه زیاد نمایشگر و عدم استفاده از فلز برای بدنه، این مدل حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *