ده ترفند جالب در Notepad که از آن ها بی خبرید

ده ترفند جالب در Notepad که از آن ها بی خبرید
  • 1396/11/12
  • بابک شالکونژاد
  • 1

شما ممکن است از قابلیت های notepad در ویندوز زیاد اطلاع نداشته باشید. اگرچه این ابزار در مقایسه با مایکروسافت ورد یا سایر نرم افزارهای ادیتور دیگر دارای قابلیت های پیشرفته ای نیست اما این نمی تواند به معنای بی مصرف بودن آن باشد.

گویا آی تی – در واقع با استفاده از یکسری کدهای قدیمی در VBScript یا حتی دستورات DOS شما می توانید برنامه های کوچک جالبی به وجود آوردید. بیاید با هم نگاهی به سه نمونه از این برنامه های جالب بیندازیم.

۱ – وارد ماتریکس شوید

آیا برای ساخت افکت ماتریکس بر روی سیستم خود نیاز به بودجه دارید؟ شما می توانید تنها با استفاده از چند خط این کار را انجام دهید. یک داکیومنت جدید notepad را باز کنید سپس کد زیر را در درون آن قرار دهید:

echo off@
color 02
tricks:
echo %random%%random%%random%%random%%random%%random%%random%%random%
goto tricks

داکیومنت جاری را با نام Matrix.txt ذخیره کنید. البته نام فایل مهم نیست. فقط مطمئن شوید که آن را به عنوان یک فایل بچ با پسوند BAT ذخیره نموده اید. سپس بر روی آن دوبار کلیک کنید. حال صفحه مانند صفحه مانیتور هکرهای نخبه برایتان ظاهر می گردد.

۲ – کامپیوتر شما صحبت می کند!

امروزه با وجود Cortana یا ابزارهای مشابه، صحبت کردن کامپیوترها چیز عجیب و غریبی به نظر نمی رسد. اما زمانی که نسخه های اولیه از سیستم عامل ویندوز تاره منتشر شده بود، خواندن یک عبارت یا متن توسط ویندوز موضوع شگفت انگیزی محسوب می شد. شما می توانید دوباره آن دوران را زنده کنید. ابتدا یک داکیومنت Notepad را باز کنید، سپس کد زیر را در آن قرار دهید:

Dim Message, Speak
(“Message=InputBox(“Enter text”,”Speak
(“Set Speak=CreateObject(“sapi.spvoice
Speak.Speak Message

آن را با نام Talking.vbs ذخیره نمایید. البته باز هم نام فایل می تواند هر چه که می خواهید باشد. فقط اطمینان حاصل کنید که پسوند آن VBS است. حال بر روی فایل دوبار کلیک کنید و متنی را که قصد دارید توسط کامپیوتر خوانده شود وارد نمایید. شگفت زده می شوید وقتی کامپیوتر شما آن متن را می خواند!

۳ –  یک پین جدید تولید کنید

ما همیشه به شما توصیه کردیم که از یک ابزار مدیریت رمزهای عبور استفاده نمایید. زیرا به حافظه سپردن رمزهای عبور منحصر به فرد برای هر سایت می تواند سخت باشد. اما اگر هنوز ترجیح می دهید که از ابزارهایی مانند LastPass استفاده نکنید، می توانید از ویندوز بخواهید که برای شما کد جدیدی تولید نماید.

متاسفانه، این ترفند تنها یک عدد چهار یا پنج رقمی تصادفی تولید می کند. بنابراین این ترفند بیشتر برای تولید پین کدهای بانکی یا چیزی شبیه آن مناسب است. کد زیر را در درون یک فایل notepad جدید قرار دهید:

echo off@
Start2:
cls
goto Start
Start:
title Password Generator
.echo I will make you a new password
.echo Please write the password down somewhere in case you forget it
echo —————————————-¬———————–
echo 1) 1 Random Password
echo 2) 5 Random Passwords
echo 3) 10 Random Passwords
echo Input your choice
=set input
:set /p input= Choice
if %input%==1 goto A if NOT goto Start2
if %input%==2 goto B if NOT goto Start2
if %input%==3 goto C if NOT goto Start2
A:
cls
%echo Your password is %random
echo Now choose what you want to do
echo 1) Go back to the beginning
echo 2) Exit
=set input
:set /p input= Choice
if %input%==1 goto Start2 if NOT goto Start 2
if %input%==2 goto Exit if NOT goto Start 2
Exit:
exit
B:
cls
.echo Your 5 passwords are %random%, %random%, %random%, %random%, %random%
.echo Now choose what you want to do
echo 1) Go back to the beginning
echo 2) Exit
=set input
:set /p input= Choice
if %input%==1 goto Start2 if NOT goto Start 2
if %input%==2 goto Exit if NOT goto Start 2
C:
cls
echo Your 10 Passwords are %random%, %random%, %random%, %random%, %random%, %random%, %random%, %random%, %random%, %random%
echo Now choose what you want to do
echo 1) Go back to the beginning
echo 2) Exit
=set input
:set /p input= Choice
if %input%==1 goto Start2 if NOT goto Start 2
if %input%==2 goto Exit if NOT goto Start 2

این فایل را با نام  Generator.bat ذخیره کنید. در این روش نیز نام فایل اهمیتی ندارد و فقط باید به پسوند آن توجه کنید که BAT باشد. بر روی این فایل دوبار کلیک کنید تا یک پنجره و منو همانند تصویر زیر ظاهر شود. شما می توانید از این منو انتخاب کنید که یک، پنج یا ۱۰ رمزعبور تصادفی بسازید.

۴ – همانند یک روزنامه نگار از Notepad استفاده کنید

آیا می دانستید که شما می توانید Notepad را به گونه ای برنامه ریزی کنید که یک برچسب زمانی اضافه کند؟ این کار Notepad را در هنگام اضافه کردن متون روزنامه نگاری تبدیل به یک ابزار عالی می کند. مخصوصا در روزهایی که شما زمان کمی دارید.

به منظور دریافت یک برچسب زمانی خودکار یک داکیومنت جدید ایجاد کرده، در درون آن عبارت .LOG را وارد کنید و آن را ذخیره نمایید. دفعه بعد که فایل را باز نمودید، باید تاریخ و زمان جاری سیستم را در آن مشاهده کنید. کلید اینتر را بزنید و کار خود را شروع کنید و در نهایت نیز فایل را مانند همیشه ذخیره نمایید. همانطور که انتظار می رود با هر بار باز کردن این فایل یک برچسب زمانی جدید در درون فایل ظاهر می شود.

اگر قصد دارید به صورت دستی این برچسب زمانی را ایجاد کنید در درون داکیومنت خود کلید F5 را بفشارید. با این کار  همان گزینه Time/Date که در منوی Edit وجود دارد اجرا می شود.

۵ – شماره خطی که در آن هستید را دریافت کنید

احتمالا شما هم مانند بسیاری از کاربران دیگر تمایل دارید تا شماره خطی که کرسر ماوس شما در آن قرار دارد را دریافت کنید و حتما به خوبی می دانید که برای این منظور باید نوار وضعیت را فعال نمایید. اما با نگاهی به منوی View متوجه می شوید که گزینه Status Bar یا همان نوار وضعیت غیرفعال است. اگر در ویندوز ۱۰ نباشید این گزینه غیرفعال است. حال باید چه کرد؟ ساده است. به منوی Format بروید و گزینه Word Wrap را غیرفعال نمایید. حال شما می توانید گزینه status bar را در منوی View به صورت فعال مشاهده کنید . پس از انتخاب این گزینه می توانید شماره خط را در نوار وضعیت ببینید.

اگر قصد دارید به خط خاصی بروید. کلیدهای CTRL+G را به صورت ترکیبی بفشارید تا پنجره Go To Line ظاهر شود. شماره خط را در این پنجره وارد نمایید و کلید اینتر را بزنید. توجه داشته باشید که حتی اگر بخش status bar غیرفعال باشد بازهم این گزینه کار می کند. زیرا سیستم شماره گذاری notepad همیشه و در همه حال فعال است.

اگر شما قصد دارید status bar را در همه شرایط به صورت فعال داشته باشید، چه گزینه Word Wrap غیرفعال باشد چه نباشد، نیاز است به رجیستری ویندوز بروید و کلید خاصی را ویرایش نمایید.

نکته: توجه داشته باشید که اگر تجربه کار با رجیستری را ندارید از انجام هرگونه تغییری در آن پرهیز کنید زیرا یک تغییر کوچک اشتباه می تواند موجب از کار افتادن ویندوز شود. بنابراین توصیه می کنیم قبل از اعمال این تغییر نحوه کارکردن با رجیستری ویندوز را مطالعه کنید.

عبارت regedit را در بخش جستجوی منوی استارت وارد کنید. سپس فایل regedit.exe را از نتایج انتخاب نمایید تا وارد پنجره registry editor شوید. از پنل سمت چپ به مسیر زیر بروید:

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftNotepad

حال از پنل سمت راست بر روی SideBar دابل کلیک کنید. سپس در پنجره ظاهر شده مقدار DWORD را از ۰ به ۱ تغییر دهید.

۶ – اضافه کردن Header و Footer

اگر تصمیم دارید که یک هدر یا فوتر به داکیومنت خود اضافه کنید. به مسیر File > Page Setup… بروید. حال در پنجره ظاهر شده به دنبال فیلدهای Header: و Footer: بگردید و سپس عباراتی که قصد دارید در هدر و فوتر ظاهر شوند، در مقابل آن ها وارد کنید.

آیا نمی توانید هدر و فوتر را در داکیومنت ببینید؟ نگران نباشید. زیرا این بخش ها تنها در زمان پرینت شدن نمایش داده می شوند. از آنجایی که امکان ذخیره هدر و فوتر در پنجره Page Setup وجود ندارد باید هر زمانی که می خواهید فایل را پرینت نمایید به صورت دستی آن ها را وارد کنید. هم چنین توجه داشته باشید که شما نمی توانید هدرها و فوترهایی که در برنامه مایکروسافت ورد تنظیم می کنید در Notepad وارد نمایید.

چیزی که در مورد این ویژگی Notepad جالب است بدانید این است که با استفاده از تعداد کمی از دستورات می توانید نام فایل، برچسب زمانی و شماره صفحات را در هدر و فوتر اضافه کنید و حتی محتویات فایل را چپ چین، راست چین یا وسط چین کنید. در زیر تصویری از دستوراتی که می توانند مورد استفاده قرار گیرند لیست شده است.

برای مثال اگر شما بخواهید تاریخ جاری (&d) و زمان جاری (&t) را در سمت چپ (&l) و نام فایل (&f) را در سمت راست (&r) در هدر نمایش دهید، در نتیجه باید عبارت زیر را در فیلد هدر وارد کنید.

field: &l&d&t&r&f

۷ – یافتن لایسنس ویندوز

ساده ترین روش به منظور دسترسی به لایسنس ویندوز یافتن آن بر روی برچسبی است که می توانید آن را بر روی یا زیر لپ تاپ/کامپیوتر پی سی خود بیابید. (البته اگر از ویندوز اورجینال استفاده می کنید.) اگر به این برچسب دسترسی ندارید، مشکلی نیست. شما هنوز می توانید از طریق رجیستری ویندوز به این لایسنس دست یابید. البته تا زمانی که هارد دیسک خود را فرمت نکرده باشید.

به منظور مشاهده لایسنس بر روی صفحه مانیتور خود می توانید از نرم افزارهای جانبی مانند Belarc Advisor یا حتی یک کد ویژوال بیسیک استفاده نمایید که لایسنس را از رجیستری برایتان فراخوانی می کند. ما به شما نشان خواهیم داد که چطور چنین اسکریپتی را بسازید. ابتدا یک داکیومنت جدید ایجاد کنید و سپس کد زیر را در داخل آنPaste  کنید:

(“Set WshShell = CreateObject(“WScript.Shell
((“MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead(“HKLMSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionDigitalProductId

(Function ConvertToKey(Key
Const KeyOffset = 52
i = 28
“Chars = “BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 – i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = “-” & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function

حال فایل جاری را با پسوند .vbs به جای .txt ذخیره کنید. این همان اسکریپتی است که قرار است بعد از اجرای آن به شما لایسنس را بدهد. حال بر روی این فایل دوبار کلیک کنید. پس از این کار پنجره ای ظاهر خواهد شد که لایسنس ویندوز را نمایش می دهد. شما می توانید از کلیدهای ترکیبی CTRL+C برای کپی کردن آن استفاده کنید.

۸ – آنتی ویروس خود را تست کنید

آیا می خواهید از عملکرد آنتی ویروس خود مطمئن شوید؟ برای این منظور شما می توانید از یک فایل تست به نام EICAR استفاده کنید که عمل تست را برای شما انجام می دهد. این یک فایل متنی ساده است که شما با وارد کردن قطعه کد زیر در یک فایل جدید ایجاد می کنید.

*X5O!P%@AP[4PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H

آنتی ویروس شما باید با این فایل همانند یک ویروس روبرو شود و با آن برخورد لازم را انجام دهد. اگر این کار انجام شود مشخص می شود که آنتی ویروس شما همان طور که انتظار می رود کار می کند. البته این بدان منظور نیست که هم اکنون شما از همه ویروس ها در امان هستید.

۹ – یک فولدر حفاظت شده با رمزعبور بسازید

با استفاده از این ترفند شما می توانید یک فایل مخصوصی ایجاد کنید که به شما این امکان را می دهد تا هر زمان که نیاز داشتید یک پوشه خاص را ظاهر و رمزگشایی کنید.

برای شروع کار یک داکیومنت جدید بسازید و کدهای زیر را در درون آن Paste کنید:

cls
ECHO OFF@
title Folder Private
if EXIST “Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}” goto UNLOCK
if NOT EXIST Private goto MDLOCKER
:CONFIRM
(echo Are you sure you want to lock the folder(Y/N
“<=set/p “cho
if %cho%==Y goto LOCK
if %cho%==y goto LOCK
if %cho%==n goto END
if %cho%==N goto END
echo Invalid choice.
goto CONFIRM
LOCK:
“{ren Private “Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D
“{attrib +h +s “Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D
echo Folder locked
goto End
UNLOCK:
echo Enter password to unlock folder
“<=set/p “pass
if NOT %pass%== your_password goto FAIL
“{attrib -h -s “Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D
ren “Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}” Private
echo Folder Unlocked successfully
goto End
FAIL:
echo Invalid password
goto end
MDLOCKER:
md Private
echo Private created successfully
goto End
End:

حال به جای عبارت your_password در کد بالا رمزعبور خودتان را قرار دهید و سپس فایل را با عنوان locker.bat به صورت یک فایل بچ ذخیره نمایید. زمانی که شما این فایل را برای اولین بار اجرا می کنید، یک فولدر با نام private در همان مسیری که فایل .bat قرار دارد، ایجاد می شود. این پوشه همان جایی است که شما می توانید فایل ها و فولدرهایی را که می خواهید از آن ها محافظت کنید، نگهداری کنید.

حال مجددا فایل locker.bat را اجرا نمایید. با این کار از شما پرسیده می شود که آیا میخواهید فولدر private را قفل کنید یا خیر. کلید Y را فشرده و سپس اینتر را بزنید تا انجام این کار را تایید کنید. با انجام این کار خواهید دید که فولدر private دیگر قابل رویت نیست.

برای دسترسی مجدد به فولدر، locker.bat را اجرا کنید و سپس رمزعبور را وارد نمایید. (همان رمزعبوری که شما در کدها وارد کردید و سپس فایل خود را ذخیره نمودید.) اگر رمزعبور را فراموش کردید، فایل locker.bat را به درون Notepad بکشید تا رمزعبور را مشاهده نمایید.

این ترفند جالبی است اما خطاناپذیر نیست. هرکسی که بداند در کجا و چه چیزی را تغییر دهد می تواند فولدر سکرت را پیدا کند. اگر می خواهید بدون اجرای locker.bat سکرت فولدر نمایش داده شود به مسیر Folder Options > View و …

چک باکسی که در کنار گزینه Hide protected operating system files قرار دارد را بردارید.

گزینه Show hidden files, folders, and drives را انتخاب کنید.

این فولدر ممکن است به جای نام private با نام Control Panel.{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D} نمایش داده شود.

۱۰ – فرمت متن های کپی شده را حذف نمایید

زمانی که شما متنی را از دورن یک اپلیکیشن کپی کرده و در محیط دیگری پیست می کنید، فرمت متن مورد نظر بهم می ریزد. بنابراین بهتر است که متن خود را بدون فرمت پیست کرده و سپس با استفاده از استایل هایی که در برنامه مقصد وجود دارد مجددا آن را فرمت کنید.

برای این منظور ابتدا نیاز است که شما فرمت متن کپی شده خود را حذف نمایید. سریع ترین راه برای این کار استفاده از کلیدهای ترکیبی CTLR+SHIFT+V است تا بتوانید متن کپی شده را بدون فرمت پیست کنید یا این که ابتدا متن را در درون Notepad که تنها متن بدون فرمت را قبول می کند قرار دهید و سپس دوباره از آنجا به درون برنامه خود پیست کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. این ویژگی ها بافرمت bat انجام میشه.یدفه پس فرمتشو html کنین بگین با نوت پد طراحی سایت میشه کرد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *