چگونه در سفرهای خارجی آدرس IP را پنهان کنیم؟

چگونه در سفرهای خارجی آدرس IP را پنهان کنیم؟
  • 1396/10/18
  • رقیه کُرد
  • 0

 

محافظت از حریم شخصی و پنهان داشتن هویت هم در داخل کشور محل سکونت مهم است و هم در زمانی که قدم در سایر کشورهای جهان می گذارید. بهترین راه برای حصول اطمینان ۱۰۰ درصدی از این مساله، مخفی کردن آدرس IP است.

گویا آی تی – خطر حملات بالقوه، فیشینگ، باج افزار یا محدودیت منطقه ای در برخی کشورها بسیار بیشتر است و شما هم باید برای نشان دادن عکس العمل مناسب به این مسائل آماده باشید.

به همین خاطر ما مطلبی جامع برای شما آماده کرده و دلایل انجام این کار را هنگام مسافرت در کشورهای خارجی به تفصیل توضیح داده ایم. علاوه بر این شیوه های مختلفی برای انجام این کار به ساده ترین شکل ممکن معرفی خواهیم کرد.

در ابتدا توضیحات مختصری درباره آدرس IP خواهیم داد و سپس سه شیوه مذکور یعنی استفاده از VPN، پراکسی یا مرورگر Tor را بررسی خواهیم کرد.

آدرس IP چیست و چرا بهتر است در زمان مسافرت های خارجی آن را پنهان کنیم؟

آدرس IP یک امضای دیجیتال برای هر ابزاری است که سعی در اتصال به شبکه دارد. این آدرس از سوی شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) اعطا می شود؛ به عبارتی دیگر می توان گفت IP چیزی شبیه به آدرس اختصاصی منزل یا شماره منحصر به فرد شناسایی شماست. می توان ابزارهای متعددی به شبکه وصل کرد و البته هر کدام از آنها آدرس IP منحصر خاص خود را خواهد داشت.

اما فایده آدرس IP چیست؟ آدرس پروتکل اینترنتی IP ارتباط لازم میان سیستم شما و شبکه های مختلف متصل به یکدیگر یا همان اینترنت است. از آدرس IP برای ارسال درخواست ها و دریافت نتایج مورد نظر استفاده می شود. در حقیقت هر بار که یک وب سایت را باز می کنید این IP شماست که با سرورهای اختصاصی روی شبکه ارتباط برقرار می کند.

هر چند با انجام این کار، آدرس IP می تواند اطلاعات حساس را در اختیار ”طرف دیگر“ یعنی وب سایت های شخص سوم، آگهی دهندگان، هکرها یا نهادهای دولتی قرار دهد. IP قادر به تعیین محل دقیق قرارگیری شما یا ساخت یک ردپای دیجیتال است که سایرین با استفاده از آن می توانند شما را تعقیب کنند.

حال با اطلاع از این نکات بسیار مهم، دلایل مخفی (تغییر یا جعل) کردن آدرس IP در زمان خروج از این کشور را می توان در پنج مورد زیر خلاصه کرد:

حریم خصوصی. قوانین برخی کشورها در مورد حریم خصوصی کاربران در اینترنت به برخی از ابزارها یا نهادهای شخص سوم اجازه تعقیب و ردیابی فعالیت های اینترنتی شما را می دهد. برای آشنایی با این کشورها کافی است عبارت Fourteen eyes را در گوگل جستجو کنید تا اطلاعات جامع تری درباره این کشورها پیدا کنید.

امنیت بیشتر. پنهان کردن آدرس IP کار را برای خرابکاران سایبری بیش از پیش دشوار خواهد کرد.

اجتناب از محدودیت های جغرافیایی. در برخی از کشورها دسترسی به بعضی محتواها ممنوع است. کشور چین و فایروال بزرگ آن نمونه خوبی از این مساله هستند.

استفاده از تورنت. اگر چه به خاطر نقض قوانین کپی رایت استفاده از تورنت را توصیه نمی کنیم اما در صورت دانلود محتواهای این وب سایت ها، مجهول ماندن هویت حق شماست.

شبکه های عمومی. اگر از یک شبکه عمومی استفاده می کنید (که امری رایج و البته خطرناک در هنگام مسافرت است)، تغییر آدرس IP به حفظ امنیت شما کمک شایانی خواهد کرد.

حال وقت آن رسیده که سه روش ساده مخفی سازی آدرس IP را بررسی کنیم.

استفاده از VPN

VPN که برای اهداف و مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد بهترین ابزار برای این کار است. اخیرا شبکه های مجازی خصوصی (یا همان VPNها) با بالا گرفتن مناقشات مربوط به حفظ حریم خصوصی، سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده اند. اما چرا VPNها بهترین گزینه برای این کار هستند؟ راهکارهای تجاری VPN که برای تهیه آنها مجبور به پرداخت هزینه هستید در مقایسه با پراکسی ها یا مروگر Tor بسیار سریع تر و پایدارترند. علاوه بر این دارای سرورهای متعددی در کشورهای مختلف جهان بوده و به دلخواه می توان IP کشور یا گاهی اوقات حتی IP یک شهر را به دلخواه انتخاب کرد.

به این ترتیب شما می توانید محل قرارگیری فعلی تان را از دید دیگران پنهان و طوری وانمود کنید که انگار از یک کشور خارجی یا شهری خاص به اینترنت متصل شده اید. از از نظر سرعت و امکانات تفاوت مشخصی بین راهکارهای تجاری و رایگان وجود دارد اما انتخاب شما بسته به نیازهایتان دارد. زمانی که در مسافرت خارجی به سر می برید، می توانید از VPNها برای مشاهده محتواهای محدود شده یا غیرقابل دسترسی استفاده کنید. ضمنا با این کار از شر بازاریاب ها در امان خواهید بود و کسی هم قادر به ردگیری شما نیست.

همان طور که قبلا اشاره کردیم برخی از کشورها سیاست های سفت و سختی در مورد سایت های خارجی دارند. برای مثال اگر قرار است مدت زمان زیادی را در چین سر کنید امکان دسترسی به سایت هایی مثل فیس بوک، یوتیوب یا گوگل را نخواهید داشت. راهکارهای تجاری و رایگان متعددی برای دور زدن این ممنوعیت وجود دارد اما پیشنهاد ما سرویس CyberGhost است. این سرویس دارای دارای پهنای باند نامحدود بوده و استفاده از آن بسیار آسان است. امکان تست رایگان ۷ روزه این سرویس وجود دارد.

استفاده از پراکسی

پراکسی راه دیگری برای مخفی کردن آدرس IP ابزارهاست و شیوه عملکرد آن شبیه VPN است. هر چند پراکسی ها بیشتر از طریق مرورگرهای اختصاصی اجرا می شوند در حالی که VPN قادر به پوشش یک یا چند ابزار مختلف است. سرورهای پراکسی با استفاده از یک آدرس IP جایگزین، در قالب یک واسطه میان شما و وب سایت مورد نظر عمل می کنند. در نتیجه صرفا سرور پراکسی از IP‌ آدرس واقعی شما مطلع خواهد بود.

سرورها و خدمات پراکسی بسیار مختلفی در بستر اینترنت عرضه شده اما برای مخفی کردن آدرس IP ما پراکسی های بی نام (Anonymous) را پیشنهاد می کنیم. بسیاری از افزونه های مرورگرها که در قالب VPN عرضه شده اند در حقیقت پراکسی هستند و می توان از آنها برای تغییر آدرس IP استفاده کرد. اکثر پراکسی ها قابلیت های ساده و سرعت پایینی دارند اما در صورت عضویت ماهانه، قابلیت های ویژه و سرعت بیشتر در اختیارتان قرار داده می شود.

در این سایت ها سرویس های پراکسی ارائه می شود:

Hidester

Hide.me

ProxySite.com

Anonymouse.org

البته ما همچنان VPN را ترجیح می دهیم اما اگر قصد استفاده طولانی مدت ندارید، پراکسی ها گزینه بهتری هستند.

مرورگر Tor

در آخر راهکار رایگانی را معرفی کنیم که نمی توان از آن چشم پوشی کرد یعنی مرورگر Tor. یک پروژه متن باز که هدف از طراحی آن حصول اطمینان از حفظ حریم خصوصی و رمزگذاری پیشرفته اطلاعات است. نام این مرورگرر برگرفته از واژه های The Onion Router (روتر پیاز شکل) است؛ در حقیقت استفاده از لایه های متعدد رمزنگاری در این مرورگر یادآور ساختار لایه مانند پیاز است. مرورگر Tor از حامیان اصلی توسعه استانداردهای پیشرفته رمزنگاری در این عصر تاریک اینترنتی به منظور حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران است.

اگر چه Tor ایمن ترین مرورگر موجود در جهان است اما عملکرد آن تاثیر منفی روی سرعت پهنای باند شما خواهد گذاشت؛ خصوصا اگر سرعت آن را با سایر مرورگرهای معمولی که در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربر قابلیت های ساده ای دارند مقایسه کنید، شاهد اختلاف های چشمگیری خواهید بود. خوشبختانه در خارج از کشور با استفاده از مرورگر Tor می توان هر وب سایت ممنوع، حتی وب سایت های وب عمیق، را هم مشاهده کرد. ضمنا با هر بار باز کردن این مرورگر یک IP جدید به شما تعلق گرفته و هیچ کس قادر به ردیابی شما نخواهد بود.

برای دانلود Tor اینجا کلیک کنید.

اگر علاقه مند به داشتن سپری دفاعی بسیار قدرتمند، در حد و اندازه راهکارهای نظامی هستید، بهتر است مرورگر Tor را با یک سرویس VPN خوب ترکیب کنید. با این کار شک نکنید تمام برنامه های جاسوسان را نقش بر آب خواهید کرد.

امیدواریم اطلاعات خوبی در زمینه پنهان کردن هویت در فضای مجازی در اختیار شما قرار داده باشیم. فراموش نکنید مخفی کردن آدرس IP یکی از بهترین کارها برای مصون ماندن از گزند خرابکاران اینترنتی و همچنین شرکت های جاسوس اطلاعات است. اگر در این زمینه تجربه ای دارید در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *