پیش بینی وقوع زلزله به کمک هوش مصنوعی

پیش بینی وقوع زلزله به کمک هوش مصنوعی
  • 1396/8/25
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پیش بینی زمان وقوع زلزله و شدت آن یکی از آرزوهای قدیمی بشر بوده و حالا ممکن است با کمک هوش مصنوعی این امکان فراهم شود.

گویا آی تی – در این روزها که زلزله ای به بزرگی ۷٫۳ ریشتر هموطنانمان در استان های غربی را داغدار کرده باز هم بحث هایی از قبیل مقاوم سازی ساختمان ها، افزایش آگاهی مردم و آمادگی ارگان های مختلف برای کمک رسانی بالا گرفته اما پیش بینی زمان و شدت وقوع زمین لرزه آنقدر دور از ذهن به نظر می رسد که کمتر کسی درباره آن سخنی به زبان می آورند.
با این وجود تیمی از دانشمندان لابراتور «لوس آلموس» و دانشگاه کمبریج موفق به توسعه روشی شده اند که علی رغم عدم برآورد زمان دقیق زلزله می تواند به پیشگیری از خسارت های جانی و مالی کمک کند.

زلزله

این تکنیک شامل جمع آوری داده های مرتبط به حرکات و اصوات ظریف لایه های زیرزمینی در مناطقی است که سابقه وقوع زمین لرزه دارند.
در مرحله بعد کامپیوتر با استفاده از این داده ها و از طریق یادگیری ماشینی می تواند امکان وقوع زلزله در آن ناحیه را تا حدود زیادی پیش بینی کند.
با این حال سرپرست این تحقیق اعلام کرده که ما در آزمایشگاه به نتایج خوبی دست یافته ایم اما هنوز در شرایط واقعی این تکنیک را آزمایش نکرده ایم.
گفتنی است فناوری تفسیر سیگنال های زیرزمینی از مدت ها قبل وجود داشته اما افزایش توان ذخیره و محاسبه مقادیر زیادی از داده ها در سال های اخیر امکان توسعه چنین تکنیکی را فراهم کرده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *