خطرناک ترین حملات سایبری و بدافزارها تا امروز

خطرناک ترین حملات سایبری و بدافزارها تا امروز
  • 1396/8/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

همه روزه شاهد خبرهایی از حملات سایبری در سراسر دنیا هستیم. این خبرها که تعدادشان کم نیست، شاید هشداری باشند تا امنیت سایبری را موضوعی جدی تلقی کنیم. گفته می شود این حملات در سال جاری به بیشترین مقدار خود رسیده اند و برخی بر این باورند که رکود حملات سایبری در سال آینده ی میلادی است که شکسته خواهد شد.
از سال گذشته ی میلادی باج افزارها، بدافزارها و حملات سایبری DDOS بسیاری از کاربران فعال در فضای مجازی را مورد تهدید قرار داده‌ اند و اطلاعات محرمانه و شخصی آن ها مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.

گویا آی تی – شاید بتوان گفت که بیشترین مراکزی که تا امروز از حملات سایبری آسیب دیده و دچار خسران شده اند، شرکت مالی اکوئیفاکس آمریکا، شرکت حسابرسی دیلویت آمریکا، سازمان بهداشت و سلامت انگلیس، وزارت دفاع و وزارت امور خارجه ی کشورهای گوناگون بوده اند. البته باید توجه داشت که حملات سایبری تنها مراکز مهم و بزرگ را تهدید نمی کنند و تمامی کاربران فضای مجازی در معرض تهدید این حملات هستند.

در ادامه به ۱۰ بدافزاری که عواملی اصلی در حملات سایبری به حساب می آیند اشاره خواهیم داشت:

۱٫ NotPetya (نوت پتیا)

این باج افزار برای نخستین بار تحت عنوان نسخه ی بروز یک نرم افزار مالیاتی در کشور اوکراین فعالیت خود را شروع کرد. نوت پتیا که تا به امروز به تعداد بسیار زیادی کامپیوتر در سراسر دنیا حمله کرده است، در حقیقت شکل دیگری از بدافزار petya می باشد. اوکراین، انگستان، روسیه و … از جمله کشورهایی هستند که مورد تهاجم این باج افزار قرار گرفته اند.
شرکت روس نفت که به عنوان عظیم ترین تولید کننده ی نفت روسیه به شمار می آید، مائرسک از بزرگترین شرکت های کشتیرانی اتریش، Wpp بزرگ ترین شرکت تبلیغاتی انگلستان، فرودگاه بین المللی کشور اوکراین، برخی بانک ها در روسیه و اوکراین و شمار زیادی از شرکت های فرانسوی و آلمانی از جمله بزرگترین قربانیان این بدافزار می باشند.

۲٫ WannaCry (واناکرای)

این بدافزار به عنوان یکی از خطرناک ترین و مهلک ترین بدافزار از آغاز تا امروز شناخته می شود. این بدافزار توانست با مختل کردن برخی از بخش های حیاتی بیمارستان های انگلستان برای چند روز، باعث شود تا عمل جراحی شمار زیادی از بیماران به تعویق افتاده و در نتیجه جان آنان به خطر افتد.
بدافزار واناکرای در بیش از ۱۵۰ کشور از جهان فعال بوده و در حدود ۲۰۰ هزار کامپیوتر را مورد تهاجم قرار داده است. این بدافزار اطلاعات محرمانه ی کاربران را دزدیده و از آن ها سوءاستفاده کرده است. واناکرای علاوه بر این با استفاده از یک باگ موجود در ویندوز فایل های کاربران قربانی را رمزگذاری می کند و ۳۰۰ دلار به شکل بیت کوین برای حذف نکردن آن فایل ها از قربانیان مطالبه می نماید.
از جمله شرکت های معروف و بزرگی که مورد تهاجم این باج افزار قرار گرفته اند دویچه بان، فدکس، وزارت بحران روسیه، شرکت مخابراتی مگافون روسیه، شرکت مخابراتی تلفنی اسپانیا یا تلفنیکا و … هستند.
بنا به اظهارنظر مشاور حقوقی شرکت مایکروسافت ردپای کره ی شمالی در حملات سایبری این باج افزار دیده شده است.

۳٫ Locky (لاکی)

این بدافزار در سال گذشته ی میلادی مقصر درجه ی اول بسیاری از حملات سایبری بود. بنا به گزارش موسسه ی Proofpoint این بدافزار در جایگاه سوم مهلک ترین بدافزارها قرار دارد.
بدافزار لاکی اشکال دیگری با نام های Diablo و Lukitus دارد که هر یک به تنهایی خطری جدی برای کاربران فضای مجازی به حساب می آیند.

۴٫ CrySis (کرایسیس)

این بدافزار بیشتر در کشورهای استرالیا و نیوزلند فعال بوده و رتبه ی چهارم را در فهرست خطرناک ترین بدافزارهای دنیا به خود اختصاص داده است.

۵٫ Nemucode (نموکد)

این بدافزار از سال ۲۰۱۵ میلادی فعالیت خود را آغاز نمود. نموکد در ابتدا به صورت یک ایمیل فیشینگ به کامپیوتر تعداد زیادی از کاربران حمله کرد و سپس اطلاعات محرمانه ی آن ها مورد سرقت داد.

۶٫ Jaff (جاف)

این باج افزار از اوایل ماه مه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد. باج افزار جاف تا حد زیادی به باج افزار لاکی شباهت دارد و با فرستادن ایمیل های اسپم به کامپیوترهای کاربران نفوذ می کند. این باج افزار برای بازگرداندن اطلاعات به سرقت برده به کاربران از آنان مبلغ بالایی بیت کوین مطالبه می کرده است.

۷٫ Spora (اسپورا)

این بدافزار به شکل پیامی برای آپدیت کردن مرورگر گوگل کروم به کامپیوتر کاربران نفوذ کرده و اطلاعات محرمانه و حساب های بانکی آن ها را مورد سرقت قرار می داد.

۸٫ Cerber (کربر)

کربر به عنوان یک پلتفرم فعالیت می کرده و اطلاعات کاربران را مورد سوءاستفاده قرار داده و از آنان اخاذی می کرده است.

۹٫ Cryptomix (کریپتومیکس)

یکی از مشخصات بارز این باج افزار این است که درگاه اینترنتی مخصوص خود را دارا نیست. به همین سبب قربانیان برای پرداخت وجه تعیین شده از جانب این باج افزار برای پس گرفتن اطلاعات خود، باید منتظر ایمیل آن برای دستور انتقال وجه بمانند.

۱۰٫ Jigsaw (جیگسا)

این بدافزار برای نخستین در سال ۲۰۱۶ فعال شد. جیگسا به صورت تصویری آلوده در قالب یک ایمیل برای قربانیان فرستاده می شد و اگر کاربری بر روی آن کلیک می کرد، جیگسا فعال شده و اطلاعات او را رمزگذاری می کرد. این باج افزار برای بازگرداندن اطلاعات کاربران از آنان ۱۵۰ دلار مطالبه می کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *