کشف ماده جدیدی که می توان با آن از بدن انسان برق گرفت

کشف ماده جدیدی که می توان با آن از بدن انسان برق گرفت
  • 1396/8/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دانشمندان موسسه Empa در سوییس اخیرا توانسته اند با استفاده از نوعی مواد خاص، ابزاری تهیه کنند که می توان با کش آمدن و منقبض شدن، جریان الکتریسته تولید کند. این ابزار از نوعی مواد پلاستیکی تولید شده است که دارای ظاهری انعظاف پذیر و باریک است. این ابزار دارای کاربردهای بسیار متفاوتی ست از جمله استفاده در دستگاه های پوشیدنی و همچنین دستگاه هایی که برای تولید لرزش و ویبره استفاده می شوند.

گویا آی تی – این ماده با استفاده از قابلیت و اثر پیزوالکتریک، جریان الکتریسته تولید می کند. این اثر یکی از مهم ترین اثراتی است که در پخش کننده های آنالوگ از آن استفاده شده است. در این نوع پخش کننده ها، صدا با استفاده از خوانده شدن شیارهایی که توسط ارتعاش سوزن های مکانیکی بر روی صفحه ایجاد شده است پخش می شود. در واقع این اثر نوعی ارتعاش ایجاد می کند. ارتعاش ایجاد شده توسط اثر پیزوالکتریک، تبدیل به پالس های الکتریکی می شود که در نهایت به تولید امواج صوتی منتهی می شود. تبدیل حرکات مکانیکی به انرژی الکتریکی همان اتفاقی است که در ابزار تولید شده توسط موسسه Empa در سوییس از آن برای تولید جریان الکتریسته استفاده شده است.

درینا آپریس و همکارانش در موسسه Empa توانسته اند با استفاده از دانشی که اکثر ما در مورد آن آگاهی داریم ابزاری بسیار خارق العاده برای تولید جریان الکتریسته طراحی و تولید کنند.
تا قبل از این اثر پیزوالکتریک تنها در کریستال ها دیده شده بود اما درینا و همکارانش آن را بر روی مواد پلاستیکی که دارای قابلیت ارتجاعی هستند ایجاد کردند.
متاسفانه موادی که درینا و همکارانش در تولید این ابزار از آن استفاده کرده اند به آسانی قابل تولید نیست. در تولید مواد این ابزار، ابتدا نانو ذرات و سیلیکون می بایست قبل از اتصال به یکدیگر شکل داده شوند. بعد از اتصال این نانو ذرات و سیلیکون شکل داده شده، میدان مغناطیسی قوی بر روی نوار باریکی که از اتصال این نانو ذرات و سیلیکون تولید شده است، ایجاد می شود. سپس از فیلم های پلاستیکی برای تولید اثر پیزوالکتریک استفاده می شود. این اثر هنگامی ایجاد می شود که جسم با دمای بسیار بالا و داغ، خنک شود.

مواد استفاده شده در تولید ابزار برای تولید جریان الکتریسته بسیار جالب و قابل توجه هستند. از طرفی کاربردهای گوناگون این ابزار می تواند انگیزه تولید آن را بیش از بیش افزایش دهد.
از انجایی که این ابزار باریک و منعطف است و در ساخت آن از مواد ارگانیک و طبیعی استفاده شده است می تواند در لباس های پوشیدنی که مستقیما با بدن انسان در تماس هستند استفاده شود. از این رو می توان از این ابزار در ساخت حسگرهای فشاری و سایر ابزار های و دستگاه های پزشکی استفاده کرد. همچنین همانطور که گفته شد از این ابزار می توان در لباس ها، دکمه های کنترلی و یا مانیتورهای پوشیدنی که میزان تولید جریان الکتریسته را از حرکات کاربر نمایش می دهند، استفاده کرد.
آپریس در گفتگو با خبرنگاران در خصوص استفاده های بالقوه این ابزار گفته است: ” این ابزار می تواند برای دریافت انرژی از بدن انسان نیز کاربرد داشته باشد. ” به گفته وی، می توان با به کار گذاشتن این ابزار در نزدیکی قلب، از ضربان قلب انسان جزیان الکتریسته تولید نمود.

به عقیده بسیاری از دانشمندان استفاده از این ابزارها می تواند روزی برای نجات زندگی بشر مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که روز به روز زندگی انسان ها به استفاده از وسایل الکتریکی وابسته تر می شود، بنابراین طراحی و تولید ابزار الکتریکی که استفاده از آن ها برای انسان ها ساده و راحت باشد بسیار مهم و قابل توجه است.
در واقع تولید و طراحی ابزاری که از حرکات اسنان ها و یا استرس وجودی اسنان را به جریان الکتریسته تبدیل کنند، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که توجه بسیاری از دانشمندان و متخصصان را به خود جلب کرده است. همچنین استفاده از دانش و واقعیت های فیزیکی مانند اثر پیزوالکتریک، می تواند به رشد و تولید این ابزار در جهت رسیدن به هدف مهم بشر برای زندگی راحت و طراحی امکاناتی که موجب تسهیل در زندگی بشری می شوند بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *