معرفی ۵ دستور ترمینال MacOS کاربردی

معرفی ۵ دستور ترمینال MacOS کاربردی
  • 1396/8/13
  • زهرا معبودی
  • 0

ترمینال MacOS از آن دست ابزارهایی است که شاید کار با آن بسیار سخت و به نوعی ترسناک بنظر برسد، به نوعی که اکثر افراد با احتیاط به سراغ آن می‌روند. این ابزار در کنار سایر برنامه‌های کاربردی در پوشه‌ی Utilities قرار دارد که فقط زمانی به آن‌ها احتیاج پیدا می‌کنید که با یک مشکل جدی در کامپیوتر Mac خود برخورد کنید.گویا آی تی: این ابزار قدرتمند به شما این اجازه را می‌دهد تا به مخفی‌ترین تنظیمات کامپیوتر مک خود دسترسی داشته و با مواردی که پیش از این فکر می‌کردید در سیستم عامل MacOS محدود هستند کار کنید. این ابزار به دفعات توسط مدیرهای سیستم و توسعه دهندگان نرم افزار استفاده می‌شود، اما سطح دشواری آن به اندازه‌ی کافی برای کاربران معمولی نیز آسان است.

اجازه دهید به سراغ این آموزش برویم و شما را با ۴ دستور پرکاربرد ترمینال MacOS و نحوه‌ی کار با آن‌ها در سیستم عامل MacOS High Sierra آشنا کنیم.

چگونه ترمینال را باز کنیم

چگونه ترمینال را باز کنیم

شاید بتوان این قسمت را مهمترین بخش این آموزش نامید زیرا تعداد کاربران بسیاری وجود دارند که حتی نمی‌دانند این ترمینال وجود دارد. برای باز کردن ترمینال، تمام کاری که باید انجام دهید این است که Finder را در مک باز کرده و بر روی Applications در نوار سمت چپ کلیک کنید و در پایین صفحه بر روی پوشه‌ی Utilities کلیک نمایید. آیکون ترمنیال شبیه یک پنجره‌ی مشکی کوچک است که آماده‌ی اجرای دستورات شماست. بنظر این آیکون مناسب‌ترین انتخاب برای این ابزار است زیرا دقیقا شبیه کاری است که این نرم افزار انجام می‌دهند.

رابط کاربری ترمینال به گونه ای طراحی شده که شما تنها کاری که می‌توانید با آن انجام دهید تایپ دستورات مربوط به مک است.  با توجه به دستوری که در ترمینال وارد می‌کنید یکی از این سه حال اتفاق خواهد افتاد : ترمینال دستور شما را تشخیص داده و آن را می‌پذیرد، دستور را تشخیص نمی‌دهد و یا اینکه از شما درخواست وارد کردن موارد بیشتری را خواهد نمود.

دستوراتی که در ادامه به شما خواهیم آموخت علاوه بر اینکه شما را به نحوه‌ی کارکرد ترمینال آشنا می‌کند، می‌تواند در امور روزمره به کمک‌تان بیاید.

جلوگیری از رفتن مک به حالت خواب (Sleep)

جلوگیری از رفتن مک به حالت خواب

Caffeinate -u -t 600

این دستور یکی از ساده‌ترین مشکلات شما را برطرف خواهد کرد : کامپیوتر را بر مدت زمانی که شما تعیین می‌کند آماده بکار و یا به اصطلاح بیدار نگه خواهد داشت. ترمینال را باز کنید و دستور ‘caffeinate’ را تایپ کنید. با اینکار کامپیوتر مک و یا مک بوک شما تا زمانی که پینجره‌ی ترمینال مربوط به آن دستور باز است به حالت sleep نخواهد رفت. حالت دیگر این است که شما یک شمارنده برای این دستور تنظیم کنید که تا اتمام زمان آن کامپیوتر به حالت sleep نرود. اینکار را با تایپ ‘caffeinate -u -t’ و سپس مدت زمان به ثانیه انجام دهید.

حالت کامل این دستور چیزی شبیه به این خواهد بود : ‘caffeinate -u -t 120’ که این دستور برای مدت زمان ۲ دقیقه اجازه رفتن به حالت sleep را به کامپیوتر نمی‌دهد.

تغییر فرمت اسکرین شات

تغییر فرمت اسکرین شات

defaults write com.apple.screencapture type JPG

تهیه عکس از کل دسکتاپ در سیستم عامل مک بسیار راحت است (Command + Shift + 3) و یا تهیه عکس از قسمتی از صفحه (Command + Shift + 4). اما موضوعی که در این میان وجود دارد این است که عکس‌های تهیه شده همگی با پسوند PNG ذخیره می‌شوند. البته این مورد همیشه باعث مشکل نمی‌شود، اما گاهی اوقات شما به عکس‌هایی با پشوند JPG نیاز دارید.

این دستور ترمینال می‌تواند این مشکل را حل کند. این دستور به شما اجازه می‌دهد تا پسوند مربوط عکس‌های تهیه شده از صفحه را تغییر دهید. در این مثال ما از پسوند JPG استفاده کردیم که باعث می‌شود تا تمامی عکس‌های تهیه شده از صفحه با پسوند JPG ذخیره شود. هر زمان که بخواهید می‌توانید این تغییر را به حالت اول برگردانید، اما برای اینکار به جای JPG باید در این دستور PNG بنویسید.

نشان دادن مسیر کامل فایل‌ها

نشان دادن مسیر کامل فایل‌ها

defaults write com.apple.finder_FXShowPosixPathInTitle -bool YES

بصورت پیش فرض، زمانی که شما یه پوشه را در سیستم عامل مک باز می‌کنید، بالای صفحه نام پوشه را به شما نمایش می‌دهد، اما آدرس را به شما نشان نخواهد داد. به عنوان مثال، پوشه‌ی Pictures را باز کنید و ببینید که فقط در بالای پنجره‌ فقط Pictures نوشته شده است، نه users/yourname/Pictures. البته این موضوع را نمی‌توان به عنوان مشکل تلقی کرد، اما شاید در برخی مواقع این مورد آزار دهنده باشد، مخصوصا زمانی که در بین پوشه‌های مختلف در حال جا به جا شدن هستید تا فایل مورد نظرتان را پیدا کنید.

این دستور آدرس کامل یک پوشه را در پنجره‌ی Finder مربوط به آن پوشه نشان می‌دهد. اگر هیچ مزیتی را برای این دستور در نظر نگیریم حداقل اینکار به شما کمک می‌کند تا فایل‌های خود را مرتب کرده و کامپیوتر مک خود را تمیز و طبقه بندی شده نگه دارید.  لغو کردن این دستور به اینصورت است که دستور بالا را تایپ کرده ولی در انتهای آن جای YES را با NO عوض کنید.

نشان دادن فایل‌های مخفی

نشان دادن فایل‌های مخفی

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

گاهی اوقات برای برطرف کردن یک مشکل باید به قسمت‌های مختلفی از سیستم عامل مک خود بروید و به احتمال فراوان نیازمند این خواهید بود که به یکسری از فایل‌های مخفی مک دسترسی داشته باشید. بصورت پیش فرض، فایل‌ها و پوشه‌های مهم و حساس مک از دیده شدن و همچنین جست و جو توسط Siri و Spotlight مخفی هستند. با این دستور ترمینال مک می‌توانید این فایل‌ها را حالت مخفی درآورده و به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

دستور بالا تمامی فایل‌های سیستمی حساس را از حالت مخفی بیرون خواهد آورد. اگر می‌خواهید این دستور را لغو کرده و دوباره تمامی فایل‌هایی که به آن اشاره کردیم را مخفی کنید در آخر دستور کلمه‌ی TRUE را با FALSE عوض کنید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *