چگونه حجم اشغالی واتس‌اپ را در آیفون کم کنیم؟

چگونه حجم اشغالی واتس‌اپ را در آیفون کم کنیم؟
  • 1396/7/16
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر فضای داخلی آیفون یا آیپد شما تمام شده و اکنون در حال بررسیاین هستید که کدام اپلیکیشن‌ها بیشترین جا را گرفته‌اند، احتمالاً در این میان واتس‌اپ (WhatsApp) هم دیده می‌شود. در ادامه به کاهش حجم اشعالی واتس اپ در آیفون اشاره خواهیم کرد.

گویا آی تی واتس‌اپ محبوب است و همه‌ی دوستان و آشنایان من از آن استفاده می‌کنند. معمولاً هر کس به طور متوسط در چندین گروه واتس‌اپی عضو است. حجم زیاد چت‌ها، ویدیوها و تصاویر باعث می‌شود این برنامه فضای زیادی اشغال کند. حتی اگر گزینه‌ی ذخیره‌سازی تصاویر در گالری دستگاه را غیرفعال کرده باشید، واتس‌اپ باز هم جای زیادی می‌گیرد.

در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه حجم فضای مصرف شده توسط واتس‌اپ را کاهش دهید و در عین حال تاریخچه‌ی چت‌های خود را نگه دارید.

چت‌های بزرگ واتس‌اپ را پیدا کنید

ابتدا باید ببینید کدام چت‌ها بیشترین فضا را در واتس‌اپ اشغال کرده‌اند. در صفحه‌ی Storage & iCloud Usage فقط مجموع فضای مصرف شده توسط واتس‌اپ نشان داده می‌شود که کاربرد چندانی ندارد.

 

کاهش حجم واتس اپ

 

پس تا این جا می‌دانیم که این اپ تقریباً ۳ گیگابایت فضا گرفته، اما این ۳ گیگابایت بیشتر توسط کدام چت‌ها استفاده شده است؟ برای کشف این موضوع، اپلیکیشن WhatsApp را باز کنید، از پایین راست به بخش Settings بروید و بعد گزینه‌ی Data and Storage Usage را انتخاب نمایید.

 

کاهش حجم واتس اپ

 

حالا از پایین صفحه Storage Usage را لمس کنید.

 

کاهش حجم واتس اپ

 

در نهایت، لیستی مقابل شما قرار می‌گیرد که نشان می‌دهد بیشترین فضا توسط کدام چت‌ها اشغال شده است.

 

کاهش حجم واتس اپ

 

همان طور که می‌بینید، گروه Family حدود نیم گیگابایت فضا گرفته و بقیه هم به همین ترتیب مشخص شده‌اند. در واتس‌اپ برای هر چت سه گزینه در اختیار دارید: سابقه‌ی آن را پاک کنید، کل چت را حذف کنید، یا آن را آرشیو نمایید.

 

اگر سابقه‌ی یک چت را پاک کنید، همه‌ی تاریخچه‌ی آن از بین می‌رود و فقط گزینه‌ی خالی آن چت در زبانه‌ی Chats باقی می‌ماند. نمونه‌ی دو چت پاک شده را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

 

کاهش حجم واتس اپ

 

به یاد داشته باشید که با پاک کردن چت‌ها، تمام سابقه‌ها قبلی آن‌ها را حذف می‌کنید، بنابراین اگر نمی‌خواهید گفتگوهای گذشته‌ی خود را از دست بدهید، قبل از پاک کردن چت‌ها از آن‌ها خروجی بگیرید. وقتی یک چت را پاک می‌کنید، سوابق قبلی‌شان از پشتیبان iCloud هم پاک می‌شود. پیام‌های جدید بعدی به شیوه‌ی عادی دوباره در خود دستگاه روی سرور iCloud ذخیره خواهد شد.

 

اگر می‌خواهید چتی را پاک کنید یا از آن خروجی بگیرید، کافی است روی آن از راست به چپ سوایپ کرده و گزینه‌ی More را انتخاب نمایید.

 

کاهش حجم واتس اپ

 

با این کار در پایین صفحه چندین گزینه ظاهر می‌شود. انتخاب Export Chat اجازه می‌دهد تا قبل از پاک کردن چت‌ها، سوابق آن‌ها را درون هر برنامه‌ی شخص ثالثی مثل Notes، Google Drive، OneNote، OneDrive و غیره ذخیره کنید. اگر هیچ اپلیکیشنی برای نگهداری چت‌ها ندارید، می‌توانید آن‌ها را روی iCloud Drive ذخیره نمایید.

 

کاهش حجم واتس اپ

 

با پاک کردن تاریخچه‌ی چت‌ها خیلی سریع می‌توانید فضای اشغال شده را آزاد کنید. اگر در گروه‌های شلوغ عضو هستید، پیشنهاد می‌کنم هر چند ماه یکبار سوابق آن را پاک کنید تا فضای دستگاه بیهوده پر نشود.

 

به خاطر داشته باشید که آرشیو کردن چت‌ها باعث می‌شود چت‌های مذکور از زبانه‌ی Chats ناپدید شوند. اگر همه‌ی چت‌ها را آرشیو کنید، فضای مصرفی واتس‌اپ کاهش می‌یابد چون چت‌ها پاک نشده‌اند، بلکه فقط مخفی شده‌اند.

 

اگر چت‌های خود را حذف کنید، با این کار همه‌ی تاریخچه‌ی پیغام‌ها از بین می‌رود و چت مذکور از زبانه‌ی Chats هم حذف می‌شود. در گروه‌ها، اگر از آن‌ها خارج شوید، واتس‌اپ به طور خودکار خود گروه یا سوابق آن را حدف نمی‌کند. برای پاک کردن این‌ها دوباره باید روی چت مذکور سوایپ نمایید و از بخش More گزینه‌ی Delete Group را انتخاب کنید.

 

ویرایش تنظیمات چت

 

انجام همه‌ی این کارها به صورت تک‌به‌تک برای هر چت، و یا از طریق Settings و بخش Chats امکان‌پذیر است تا روی همه‌ی چت‌ها اعمال شود.

 

کاهش حجم واتس اپ

 

از این‌جا می‌توانید همه‌ی چت‌ها را آرشیو، پاک یا حذف کنید. استفاده از این گزینه‌ها را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم، مگر این که چت‌ها واقعاً برایتان ارزشی نداشته باشد. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم که به جای حذف کردن چت‌ها آن‌ها را پاک کنید تا در ادامه باز هم از زبانه‌ی Chats به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

اگر در گروهی هستید که اعضای آن دائماً عکس و فیلم می‌فرستند، بهتر است گزینه‌ی Save to Camera Roll را هم غیرفعال کنید تا در فضا بیشتر صرفه‌جویی شود.

 

در آخر، اگر روی گزینه‌ی Chat Backup بزنید، می‌توانید میزان فضایی که این برنامه در iCloud مصرف کرده را ببینید. برای من، قبل از این که چت‌های اصلی‌ام را پاک کنم، اندازه‌ی آن بیشتر از ۱ گیگابایت بود، ولی اکنون به حدود ۶۴ مگابایت رسیده است.

 

کاهش حجم واتس اپ

 

امیدوارم با این آموزش توانسته باشید فضایی را که فکر نمی‌کردید قابل آزاد کردن باشید، دوباره به دست آورید. با وجود گزینه‌ای که برای خروجی گرفتن از چت‌ها در اختیار دارید، دیگر دلیلی ندارد که اجازه دهید واتس‌اپ بیشتر از چند مگابایت در دستگاه شما فضا اشغال کرده باشد.

دیدگاه خود را در رابطه این مقاله و اهمیت آن برای ما بنویسید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *