بررسی یکی از بهترین کراس اوورهای بازار : BMW X1

بررسی یکی از بهترین کراس اوورهای بازار : BMW X1
  • 1396/7/5
  • زهرا معبودی
  • 0

بی ام و با سری های مختلفی ماشین های خود را به بازار معرفی میکند. یکی از این سری ها سری X است که فروش بسیار خوبی در سراسر دنیا داشته است. شرکت بی ام و بیشتر توان خود را روی تولید ماشین هایی در کلاس سدان متمرکز کرده بود ولی چندی که به بازار ماشین های SUV و کراس اوور نیز وارد شده و توانسته در این بازار موفق عمل کند.

سری X بی ام و یک ویژگی بسیار جالب دارد و این ویژگی عبارت است از تقسیم شدن این سری به دو سبک متفاوت. خودروهایی که در کنار X عدد زوج دارند مدلهایی با طراحی کوپه هستند و در یک کلاس ویژه طبقه بندی میشوند. یکی از شاهکارهای این سری بی ام و X6 است که با ورود خود دروازه ای نو به سوی طراحی پیش روی طراحان خودرو گشود و از لحاظ جذابیت کم نظیر عمل کرد. اما مدلهایی که همراه با X یک عدد فرد در کنار خود دارند از طراحی معمول این کلاس پیروی میکنند که میتوان از این گروه X5 را مثال زد.

BMW X1

اما در بین این سری از محصولات شرکت بی ام و X1 کوچک ترین مدل موجود است که مشتریان خاص خود را دست و پا کرده است. البته گروهی از کارشناسان صنعت خودرو بیشتر لقب هاچبک را به این مدل اختصاص میدهند.

بی ام و تولید سری X1 را با بهره گیری از موتور N20، همانند X3، از اکتبر سال ۲۰۰۹ شروع کرد. همانطور که پیش بینی میشد این مدل پس از ورود به ایران فروش نسبتاً خوبی را از خود بجای گذاشت.

شرکت پرشیا خودرو، نمایندگی کمپانی بی ام و در ایران، چندی است که جدیدترین مدل این کراس اوور جذاب را وارد ایران کرده که در ادامه بررسی مربوط به این خودرو را تقدیم شما خواهیم کرد.

 

زیباتر از گذشته

بی ام و در طراحی نسخه جدید کمی بیشتر فکر به مولفه های خاص مربوط به خود پایبند بوده است. اولین چیزی که با نگاه به x1 جدید توجه شما جلب میکند ظاهر خشن و جسورانه ماشین از نمای روبرو است که دلیل آن طراحی مجدد چراغ هاست که در کنار جلو پنجره ی معروف بی ام و این حس را به بیننده القا میکند. البته خودروی مورد بررسی ما از نوع M Package بود که با دارا بودن کیت بدنه اسپرت این زیبایی را دو چندان میکرد.

یکی دیگر از عواملی که به ابهت X1 اضافه میکند ارتفاع تقریبا بلند سپر جلوی ماشین است. البته دریچه هایی که هوا را به سمت موتور هدایت میکنند در این مدل تغییر نکرده اند و تابع طراحی قبلی این مدل است.

BMW X1

از لحاظ فضای سرنشیان و فضای بار مدل ۲۰۱۶ بهتر عمل کرده و این فضا را با یکسری تغییرات بیشتر کرده است. علت این امر این است که حالت قرارگیری موتور  از طولی به عرضی تغییر کرده که اینکار فضای موتور را کاهش داده و همچنین طول، عرض، ارتفاع و فاصله دو محور این مدل هم برای رسیدن به این هدف دستخوش تغییر شده است.

اگر از کنار به این خودرو نگاه کنید به یاد دیگر مدل این سری یعنی X3 خواهید افتاد که همین موضوع به با ابهت تر شدن این مدل کمک بسیاری کرده است.

این مدل از لاستیک هایی با رینگ ۱۹ اینچی آلومینیومی بهره میبرد که نشان بی ام و در مرکز آن قرار دارد. علاوه بر این طبق معمول تمام M Packageها، سه خط معرف این گروه به زیبایی های این مدل افزوده است.

اما نقطه قوت طراحی این ماشین به نمای پشت این مدل تعلق دارد. جایی که سپرهای اسپرت به همراه ۲ خروجی اگزوز و چراغ هایی با طراحی امروزی و جذاب علاوه بر متمایز کردن این مدل نسبت به مدلهای قدیمی ظاهری بسیار گیرا به این ماشین میدهد که تحسین هر بیننده ای را در پی خواهد داشت.

BMW X1

طراحی داخلی BMW X1

بی ام و در طراحی داخلی این مدل سنگ تمام گذاشته است بطوریکه بیشتر شما را بیاد محصولات رده بالاتر این خودروساز آلمانی خواهد انداخت. چون X1 در بین تمام ماشینهای سری X کمترین قیمت را دارد طبیعی است که جنس بکار رفته در داخل ماشین کیفیت پایین تری داشته باشد اما با این حال به هیچ وجه مواد بکار رفته در کابین ماشین بی کیفیت نبوده و به جای آن فضا نسبت به گذشته بسیار جذاب تر و لوکس تر شده است.

اجناس بکار رفته در کابین شامل چوب، پلاستیک با کیفیت، پرم و دیگر مواد نرم هستند که فضایی در شان نام بی ام و ساخته اند. فضای داخلی بواسطه ی صندلی های نرم و راحت کاملا برای ۴ نفر بزرگسال مناسب است و در ضمن فضای مربوط به سر هم در صندلی های بسیار خوب طراحی شده است.

تغییرات داخل کابین به متریال و طراحی خلاصه نشده بلکه امکانات X1 2016 نیز بطور اساسی شامل تغییرات بوده است که این موضوع به ارزش های این مدل می افزاید. البته موردی که ما بررسی را بر روی آن انجام دادیم یکی از کاملترین مدل های وارد شده به کشور بود که امکانات بسیار زیادی را داراست.

تعدادی از امکانات BMW X1 2016 بشرح زیر است :

سیستم تهویه مطبوع دوگانه با دریچه برای سرنشیان عقب خودرو، کروز کنترل هوشمند (توانایی تطبیق فاصله با خودروهای عقب و جلو، سیستم HUD (نمایش اطلاعات روی شیشه ی جلو)،  قابلیت تنظیم صندلی های عقب، سیستم هشدار عابر پیاده، صندوق عقب برقی، سیستم پارک خودکار، دوربین عقب، سیستم ناوبری بهمراه اطلاعات بروز در مورد ترافیک، سیستم هشدار برخورد از جلو و هشدا خروج از مسیر، سیستم Connected Drive Lifestyle و …

در کنار تمام این امکانات بی ام و از سیستم صوتی بسیار حرفه ای Harman Kardon استفاده کرده که بهترین خروجی صدا را در اختیار شما قرار خواهد داد بصورتی که انگار در یک کنسرت حضور دارید. همچنین میتوانید بر روی صفحه نمایشگر به تمامی وب سایت دسترسی داشته باشید که در این مورد کنترلر iDrive با عملکردی که مانند موس کامپیوتر دارد به کمک شما خواهد آمد.

BMW X1

موتور پر قدرت BMW X1

یکی از قوانین گمرک کشور به ممنوعیت ورود ماشین هایی با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی برمیگردد که در این مورد محصولات بی ام و با دارا بودن حجم موتور پایین و در عین حال خروجی بالا محبوبیت زیادی در بین ایرانی ها دارد.

شرکت بی ام و در طراحی X1 برای اولین بار از پلتفرم دیفرانسیل جلو استفاده کرده است که انجام اینکار توسط این شرکت آلمانی در نوع خود بسیار جالب است.

تغییراتی که روی موتور این ماشین انجام گرفته باعث شده دیگر سیستم کدگذاری های بی ام و مثل گذشته نبوده و تغییر کرده باشد. برای مثال قویترین نمونه ی X1 2016 وارد شده به کشور دارای کد ۲۵i است.

X1 دارای سیستم انتقال نیرو به چهارچرخ (X Drive) است که شناخته شده هستند. خودرو مورد بررسی دارای حجم موتور ۱۹۹۸ سی سی بود که به کمک سیستم توربوی تویین پاور رقم اعجاب انگیز ۲۳۱ اسب بخار را در ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید می کند.

همچنین در ۱۲۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه نیروی گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر تولید خواهد شد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۶٫۳ ثانیه است که نسبت به قبل کمی بهبود داده شده است. وزن خودرو ۱۶۱۵ کیلوگرم بوده و از جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته استپ ترونیک بهره می برد.

BMW X1

همچنین خبر خوش برای عاشقان سرعت این است که سقف سرعت این ماشین ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت است که اسپرت بودن این کراس اوور را نشان میدهد. سیستم انتخاب حالت رانندگی نیز یکی دیگر از امکانات این خودروی جذاب است. شما میتوانید از بین Eco Pro، Sport و Comfort یکی را انتخاب کنید. تفاوت اصلی این حالت ها در زمان تعویض دنده هاست که میتواند بهترین لذت رانندگی را به شما هدیه بدهد.

تجربه ی رانندگی

سواری این مدل نسبت به گدشته بهبود یافته و نرمتر شده است و صدای موتور به هیچ وقت شما را اذیت نکرده و همچنین به لطف گشتاور بالای موتور در شروع حرکت شتاب نسبتا خوبی را تجربه خواهید کرد. این حس در حالت رانندگی اسپورت چند برابر میشود، انگار در لحظه ی شتاب گیری شما را به صندلی بسته اند.

هندلینگ X1 عالیست که البته چیز جدیدی در خودروهای بی ام و محسوب نمیشود ولی مانند سایر کراس اوور در این مدل نیز با کمبود دید مواجه هستیم. متاسفانه در این مدل سیستم رادار نقطه کور وجود ندارد که این موضوع کمبود دید آینه های جانبی را پررنگ تر میکند. البته با توجه به رده ای که X1 در آن حضور دارد میتوانیم این مورد را نادیده بگیریم.

BMW X1

قیمت و شرایط بازار X1 2016

بسیاری از نکاتی که در طول این مقاله به آن اشاره کردیم مانند، قدرت موتور، کیفیت خوب مواد داخل ماشین و سواری خوب و همچنین امکانات مناسب این مدل را نسبت به سایر رقبا از جمله لکسوس NX200t پیروز میکند.

این خودرو برچسب قیمتی ۳۴۰ میلیون تومانی دریافت کرده که البته با توجه به نوسانات بازار احتمال تغییر این قیمت وجود خواهد داشت.

در این باره دیدگاه خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *