نگاهی به مشخصات فنی لکسوس NX300h / NX200t

نگاهی به مشخصات فنی لکسوس NX300h / NX200t
  • 1396/7/4
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

کراس اوورها در سطح ایران و جهان چنان زیاد شده اند که برای هر کس با هر سلیقه ای می توان چند کراس اوور برای انتخاب در نظر گرفت. اما لکسوس مدل NX یکی از بهترین کراس اوورهای موجود است. این خودرو، در عین آن که لوکس و امروزی است، از قیمت و هزینه ی اصطلاک خوبی برخوردار است و می تواند گزینه ای عالی برای خرید باشد. این سخن را تعداد فروش این خودرو در سال ۲۰۱۶ در آمریکا اثبات می کند. (در سال ۲۰۱۶، در آمریکا لکسوس NX به تعداد ۵۴٫۸۸۴ دستگاه به فروش رفت.)

گویا آی تی – مدل NX از سوی لکسوس در دو ورژن عرضه شده است: یکی ورژن NX200t و دیگری NX300h.
ورژن NX200t از یک موتور توربوشارژر دو لیتری برخوردار است که این موتور توانایی تولید ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ پوند فوت گشتاور را دارد. نیروی حاصل از پیشرانه ی NX200t از طریق گیرباکس ۶ سرعته ی اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود. این امکان برای کسانی که خواهان امکانات بیشتری هستند وجود دارد که از مدل F Sport استفاده کنند. این مدل، از سیستم تعلیقی اسپورت، جلو پنجره ای تهاجمی تر، و صندلی هایی اسپرت تر، همراه با g-force meter، برخوردار است.
اما ورژن NX300h از نوع هیبریدی بوده و دارای پیشرانه ای به حجم ۲٫۵ لیتر است. این پیشرانه، قابلیت تولید ۱۹۴ اسب بخار قدرت را دارد که این نیرو از طریق گیرباکس اتوماتیک (CVT) به چرخ ها منتقل می شود.

تغییرات مدل ۲۰۱۷ به نسبت مدل ۲۰۱۵


مدل NX توسط لکسوس ابتدا در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و مدلی که هم اکنون در حال معرفی آن هستیم، یعنی مدل ۲۰۱۷، تنها در چند مورد تغییر کرده است. این تغییرات عبارتند از:
• در ورژن N300t، قدرت به چهار چرخ انتقال داده می شود، این در حالی است که در مدل ۲۰۱۵ تنها چرخ های جلو، هدف انتقال قدرت بودند.
• هر دو ورژن NX 2017، دارای رینگ های جدید ۱۸ اینچی هستند.
• افزون بر موارد فوق، امکان سفارش رنگ های جدیدی برای مدل NX200t F Sport وجود دارد:Ultrasonic Blue Mica 2.0 و Molten pearl)
• NX، برای دستگاه هایی که از سیستم نویگیشن اختیاری برخوردار نیستند، خود دارای Scout GPS Link است. این سیستم این امکان را به راننده می دهد که از نویگیشن گوشی هوشمند خود، پس از اتصال به صفحه نمایش، استفاده کند.

نقاط مثبت لکسوس NX

لکسوس NX
سواری لکسوس NX بسیار راحت است و این امر در کنار سیستم تهویه ی بسیار عالی آن، دو مورد از بهترین و قوی ترین ویژگی های لکسوس NX هستند. افزون بر این، به هنگام مقایسه ی لکسوس NX با برخی از رقبایش، همچون BMW x1 و مرسدس بنز GLA250، شاهد صندلی هایی بسیار راحت تر در لکسوس NX هستیم، خصوصاً در مدل F Sport، که البته به سبب همین راحتیِ بیشتر در صندلی ها، ۲۱۰۰ دلار به قیمت این مدل به نسب مدل پایه اضافه شده است.
از کنار این موارد که بگذریم، پیشرانه ی لکسوس NX نیز از جمله نقاط قوت آن است. این امر، خصوصاً در هنگام شتابگیری، بیشتر به چشم می آید. همچنین به سبب گیرباکس عالی، لکسوس NX از تعویض دنده ی بسیار نرم و راحتی برخوردار است. گفتنی است که از لحاظ میزان سوخت نیز می توان به این خودرو، خصوصاً به ورژن NX300 h، که نسبت به نسخه ی پایه از مصرف سوخت بهتری برخوردار است، نمره ی خوبی داد.

نقاط ضعف لکسوس NX

اما در کنار نقاط قوتی که برای این خودرو ذکر شد، برخی نقاط ضعف نیز وجود دارند که بایستی به آن ها اشاره شود. در آزمایشی که میان لکسوس NX و مرسدس بنز و بی ام و صورت گرفت، میزان صفر تا صد NX200t به نسبت مرسدس بنز، یک ثانیه بیشتر بود.
همچنین، به رغم ظاهرِ بسیار عالی کابین NX، یک مشکل اساسی در آن وجود دارد و آن دشواریِ کار با صفحه نمایش این خودرو در وسط کنسول است. صفحه نمایشی که بخش عمده ای از اطلاعات خودرو در آن ظاهر می شود و به واسطه ی آن می توان برخی از بخش های خودرو را کنترل کرد.

حرف آخر

لکسوس NX سواری بسیار راحتی دارد و این امر در کنار طراحی ظاهری و داخلی بسیار زیبا و لوکس آن، باعث شده اند که این خودرو یک کراس اوور عالی و سطح بالا باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *