آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ چه تفاوت ها و شباهت هایی با یکدیگر دارند؟

آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ چه تفاوت ها و شباهت هایی با یکدیگر دارند؟
  • 1396/6/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

با وجود آن که مشخصات گوشی های جدید اپل هنوز کامل اعلام نشده است، اما مهم ترین آن ها مشخص شده و با توجه به همین مشخصاتِ اعلام شده می توان تفاوت ها و شباهت های آیفون ۱۰، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۸ را مشخص کرد.

گویا آی تی – پیش از آن که به بررسی تفاوت ها و شباهت های این سه گوشی بپردازیم، بهتر است چند نکته را ذکر کنیم. نخست آن که هنوز هیچ کس با این سه گوشی کار نکرده است و آن چه که در مورد آن ها در این نوشته گفته خواهد شد، صرفاً بر طبق مشخصات روی کاغذ این سه گوشی است. دوم آن که آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس بر طبق روال اپل پیش رفته اند و تا حدودی نسخه های پیشرفت کرده ی آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس اند، اما گویا اپل با عرضه ی آیفون ۱۰ راه تازه ای را در پیش گرفته است. در ادامه خواهید دید چرا آیفون ۱۰ را می توان به عنوان یک مسیر تازه در نظر گرفت.

 

تفاوت های آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰

۱- دوربین:

هم آیفون ۸، هم آیفون ۸ پلاس و هم آیفون ۱۰ از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی برخوردار هستند. اما به گفته ی اپل، دوربین های این سه گوشی قادر به ثبت تصاویر بسیار با کیفیت تری به نسبت دوربین های ۱۲ مگاپیکسلیِ آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس هستند.

در آیفون ۸ از دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 استفاده شده است. اما دوربینِ آیفون ۸ پلاس از نوع دوگانه بوده و هر دو ۱۲ مگاپیکسلی هستند. یکی از دوربین ها دارای دریچه دیافراگم f/1.8 و دیگری دارای دریچه دیافراگم f/2.8 است.

زوم اپتیکال دوربین آیفون  ۸ پلاس دو برابر دوربین آیفون ۸ است و علاوه بر این، دوربین آیفون ۸ پلاس از یک قابلیت جدید به نام Portrait Lighting بهره مند است که کاربر با استفاده از آن می تواند میزان و نوع روشنایی تصویر را تنظیم کند.

در آیفون ۱۰ نیز از دوربین دوگانه استفاده شده است، با این تفاوت که دوربین های آیفون ۸ پلاس به صورت افقی در کنار یکدیگر قرار دارند و دوربین های آیفون ۱۰ به صورت عمودی. دریچه دیافراگم دوربین های آیفون ۱۰ یکی f/1.8 است و دیگری f/2.4. دوربین های آیفون ۱۰ نیز دارای همان قابلیت هایی هستند که دوربین های آیفون ۸ دارا بود.

پس به صورت خلاصه، در زمینه ی دوربین، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ آنچنان تفاوتی ندارند و تفاوت این دو با آیفون ۸ نیز به دوگانه بودن دوربین و همچنین قابلیت Portrait Lighting است. در زمینه ی فیلمبرداری نیز تفاوتی میان دوربین های این سه گوشی دیده نمی شود و هر سه قادر به ضبط فیلم با کیفیتِ ۴K هستند.

 

۲- طراحی و صفحه نمایش:

طراحی آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس به مانند گوشی های پیشینِ اپل است. اما طراحی آیفون ۱۰، بسیار با این دو و سایر گوشی های اپل متفاوت است و بیشتر به گوشی های عرضه شده ی دیگر برندها در سال ۲۰۱۷ شباهت دارد.

صفحه نمایش آیفون ۱۰، ۵٫۸ اینچی بوده و دارای رولوشن ۱۱۲۵*۲۴۳۶ است. تراکم پیکلسی این صفحه نمایش ۴۵۸ پیکسل بر اینچ بوده و قادر به پشتیبانی از ویژگی HDR است.

این در حالی است که صفحه نمایش آیفون ۸ پلاس ۵٫۵ اینچی و صفحه نمایش آیفون ۸ ۴٫۷ اینچی است. نمایشگرهای آیفون ۸ پلاس و آیفون ۸، بر خلاف صفحه نمایش آیفون ۱۰ از ویژگی HDR پشتیبانی نمی کنند و افزون بر این رزولوشن آن ها نیز کمتر از رزولوشن صفحه نمایش آیفون ۱۰ است. رزولوشن صفحه نمایش آیفون ۸ پلاس ۱۰۸۰*۱۹۲۰ است و رزولوشن صفحه نمایش آیفون ۸،   ۷۵۰*۱۳۳۴٫

تفاوتی دیگر که در میان نمایشگرهای این سه گوشی دیده می شود این است که صفحه نمایش آیفون ۱۰  اولد بوده و صفحه نمایش آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس از نوع IPS LCD.

با توجه به آن چه که گفته شد و همچنین با توجه به کنتراست صفحه نمایش آیفون ۱۰ (که ۱۰۰۰۰۰۰:۱ است) می توان گفت کیفیت و وضوح صفحه نمایش این گوشی بسیار بهتر و بالاتر از دو گوشیِ دیگر است. (کنتراست صفحه نمایش آیفون ۸ پلاس ۱۳۰۰:۱  و آیفون ۸، ۱۴۰۰:۱  است.)

افزون بر مواردی که ذکر شد، این نکته نیز بایستی گفته شود که در آیفون ۱۰، حاشیه ی صفحه نمایش کاملاً از بین رفته و این امر چند پیامد را به همراه داشته است:

نخست آن که با وجود بزرگتر بودن صفحه نمایش آیفون ۱۰ به نسبت آیفون ۸ پلاس، به سبب نبودِ حاشیه ی تصویر در آیفون ۱۰، ابعاد کلیِ آیفون ۱۰ کوچکتر از ابعاد کلی آیفون ۸ پلاس است. (ابعاد آیفون ۱۰، ۱۴۳٫۶*۷۰٫۹*۷٫۷ است و ابعاد آیفون ۸ پلاس ۱۵۸٫۴*۷۸٫۱*۷٫۵٫)

دوم آن که به سبب حذف حاشیه های تصویر در آیفون ۱۰، دکمه ی هوم به صورت تاچ آی دی درآمده است. یعنی برای باز کردن آن تنها باید به آن نگاه کرد.

سوم آن که در آیفون ۱۰، کنترل سنتر به قسمت بالا رفته و با سوایپ کردن از بالا به پایین، کنترل سنتر ظاهر می شود.

 

شباهت های آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰

این سه گوشی با وجود آن که در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند، اما از شباهت های بسیاری نیز برخوردار هستند. پردازنده ی هر سه گوشی از نوع A11 Bionic است. این پردازنده شش هسته ای بوده و بسیار سریع تر از پردازنده ی نسل قبلی، یعنی A10، است.

دیگر آن که هم آیفون ۱۰، هم آیفون ۸ پلاس و هم آیفون ۸ قادر به پشتیبانی از ویژگی شارژ سریع همراه با استاندارد Qi هستند.

دیگر آن که هر سه گوشی ضد ضربه، ضد گرد و غبار و ضد آب هستند. البته ضد آب بودن آن ها کوتاه مدت است و قرار گرفتن این سه گوشی در آب برای مدتی طولانی موجب آسیب فراوان می شود.

با وجود آن که در قسمت صفحه نمایشِ این سه گوشی، تفاوت ها زیاد است اما اشتراکات و شباهت هایی نیز وجود دارد. نخست آن که هر سه گوشی از لمس سه بعدی برخوردار هستند. دوم آن که گستره ی رنگی آن ها نیز یکسان است (هر سه از ۶۲۵ cd/m2 برخوردارند) و سوم آن که هر سه قادر به پشتیبانی از ویژگی True Tone هستند. این ویژگی باعث می شود که رنگ های صفحه نمایش بر حسب میزان دما و سایر ویژکی های محیط به صورت اتوماتیک تنظیم شوند.

شباهت دیگری که میان این سه گوشی دیده می شود، استفاده از سیستم عامل آی او اس ۱۱ در آن ها است.

 

حرف آخر

با وجود آن که پردازنده و بخش های داخلی هر سه گوشی بسیار به یکدیگر شباهت دارند، اما با این حال قیمت های این سه گوشی اختلاف بسیاری با یکدیگر دارند. این که آیا اختلاف زیاد میان قیمت های این سه گوشی با توجه به تفاوت های آن ها برای خریدار قابل توجیه است یا خیر، موضوعی است که خریدار بایستی در مورد آن تصمیم بگیرد.

  • آیفون ۸، ۶۴ گیگابایتی: ۶۹۹ دلار.
  • آیفون ۸، ۲۵۶ گیگابایتی: ۸۴۹ دلار.
  • آیفون ۸ پلاس ۶۴ گیگابایتی: ۷۹۹ دلار.
  • آیفون ۸ پلاس ۲۵۶ گیگابایتی: ۹۴۹ دلار.
  • آیفون ۱۰، ۶۴ گیگابایتی: ۹۹۹ دلار.
  • آیفون ۱۰، ۲۵۶ گیگابایتی: ۱۱۴۹ دلار.
دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *