جی پی اس مغز کشف شد!

جی پی اس مغز کشف شد!
  • 1396/6/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یک گروه متشکل از دانشمندان کشورهای مختلف جهان، تحت رهبری دانشگاه آمستردام موفق شدند تا نورونی را کشف کنند که عملکرد آن مشابه جی پی اس است.

گویا آی تی – شاید شما هم متوجه شده باشید که حین رفتن به منزل، محل کار، دانشگاه و به طور کلی هر مسیر آشنای دیگری، معمولاً تلاشی برای یافتن مسیر نمی کنید و تقریباً به صورت ناخودآگاه مسیر منتهی به مقصد خود را طی می کنید. مسیریابی در مغز در منطقه ای در هیپوکامپوس مغز و در لوب تمپورال انجام می شود.

نتیجه ی تحقیقات جدید نشان می دهد که این کم و زیاد شدن فعالیت الکتریکی سلول های مکانی هیپوکامپوس است که باعث کارکرد دقیق مسیریابی و ناوبری مغز می شود. نتیجه ی این تحقیقات، پس از آزمایش بر روی حیوانات آزمایشگاهی و رمزگشایی از فعالیت الکتریکی مغز این حیوانات، در حین حل معمای مسیریابی به دست آمد. محققان در این آزمایش ها از ابزارهای بسیار پیشرفته ای برای سنجش فعالیت نورون های هیپوکامپوس، لوب تمپورال (یا همان قشر پریرهینال) و دو منطقه ی حسی دیگر استفاده کردند.

نتیجه ی تحقیقاتی که به آن اشاره کردیم، نشان می دهد که به هنگام حل معمای مسیریابی توسط حیوانات آزمایشگاهی، تفاوت بسیاری بین فعالیت لوب تمپورال مغز و قسمت های دیگر آن وجود دارد. سلول های مربوط به مسیریابی که در این ناحیه از مغز قرار دارند و طی تحقیقات اخیر کشف شده اند، neighbourhood cell نام گذاری شده اند. این سلول های عصبی (نورون ها) به مغز این توانایی را می دهند تا تفاوت بین مکان های مختلف را درک کند.

این تحقیق برای نخستین بار توانست شیوه ی رمزگذاری مغز برای اطلاعات وسیع جغرافیایی را کشف کند و انتظار می رود که این کشف تازه، در درمان برخی از اختلالات حافظه مفید واقع شود.

نشریه ی Nature Communications نتیجه ی این تحقیق را منتشر نموده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *