چرا گوشی هوشمند یا تبلت شما کند کار می کند؟ + راه های حل مشکل

چرا گوشی هوشمند یا تبلت شما کند کار می کند؟ + راه های حل مشکل
  • 1396/6/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در این مطلب می خواهیم دلایلی را که ممکن است باعث کند شدن عملکرد گوشی یا تبلت شما شده باشند را مرور کرده و راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به آن بیان کنیم.

گویا آی تی – پیدا کردن روشی برای سرعت بخشیدن به گوشی یا تبلت و حل مشکل کندی گوشی یا تبلت یکی از بهترین مواردی است که یک کاربر می تواند به آنها دست یابد چرا که این مشکلات بسیار آزار دهنده هستند و رفع آنها کمک بسیار زیادی به اجرای سریع تر برنامه های کاربران می کند.

راه حل سریع: برنامه های اضافی را ببندید

سیستم عامل های موبایل نظیر اندروید یا iOS اپل در مدیریت منابع بسیار موثر هستند اما باز بودن تعداد زیادی برنامه می تواند موجب کند کار کردن دستگاه گوشی یا تبلت شما می شود. اولین کاری که باید انجام دهید بستن برنامه هایی است که دیگر از آن ها استفاده نمی کنید. شما می توانید برنامه ها را با لمس کردن دکمه ی Task ببندید. این دکمه معمولا با تصویری مربع شکل در قسمت پایینی صفحه نمایش یا اندکی پایین تر از آن قرار دارد. این کار تمام برنامه هایی را که اخیرا استفاده کرده اید به ترتیب از بالا تا پایین صفحه‌ی نمایش نشان خواهد داد. برای حرکت در این لیست تنها کافی است انگشت خود را به بالا یا پایین بکشید و برای بستن هر برنامه ضربدر موجود در سمت راست و بالای هر پنجره را لمس کنید.

دستگاه را خاموش و روشن (ریبوت) کنید

اگر بستن برنامه ها مشکل کندی گوشی و تبلت را حل نکرد، ممکن است یک ریبوت ساده بتواند موثر باشد. معمولا به اشتباه تصور می شود که متوقف کردن گوشی با نگاه داشتن دکمه‌ی کنار صفحه نمایش، در واقع همان خاموش کردن گوشی یا تبلت اندروید است. اما در واقعیت شما باید این دکمه را برای چند ثانیه نگاه دارید تا منویی باز شود و گزینه هایی از قبیل “خاموش کردن” یا “ری‌استارت” را در اختیار شما بگذارد.
پس از آنکه گوشی خاموش شد، چند ثانیه صبر کنید و مجددا دکمه را فشار دهید تا دستگاه را روشن کنید. این فرآیند در اصل یک فرآیند پاکسازی است که حافظه دستگاه را رفرش کرده و سیستم عامل را مجددا بارگذاری می کند، و همین موضوع باید بیشتر مشکلات را حل کند.

سرعت اینترنت خود را کنترل کنید

اگر پس از ریبوت کردن هنوز هم گوشی یا تبلت شما کند کار می کند، ممکن است نیاز باشد که آن را به روز رسانی کنید به ویژه اگر چند سال از عمر آن گذشته باشد.
اما پیش از آنکه وارد این مسیر شوید، گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانید برای رفع مشکل آن را امتحان کنید. و اولین گزینه می تواند از یک منبع غیر منتظره یعنی اینترنت باشد.
امروزه ما با گوشی ها و تبلت های خود کارهای زیادی انجام می دهیم که با اینترنت در ارتباط هستند. ما در صفحات وب جست و جو می کنیم، ایمیل های خود را چک می کنیم، از احوال اطرافیان خود در فیسبوک با خبر می شویم، و مواردی از این قبیل. و اگر اتصال شما به اینترنت کند باشد، به نظر می رسد که دستگاه کند عمل می کند.
شما می توانید برنامه تعیین سرعت Ookla را از گوگل پلی استور دانلود کنید تا از سرعت اتصال اینترنتی خود آگاه شوید. اولین چیزی که باید بدانید زمان واکنش یا Ping در اتصال شما است. این معیار مشخص می کند که ارسال یک بسته اطلاعاتی مشخص به سرور و بازگشت آن چه مدت به طول می انجامد و می تواند حتی به اندازه ی پهنای باند اهمیت داشته باشد. اگر این عدد کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه باشد مشکلی وجود ندارد و اعداد زیر ۵۰ میلی ثانیه مسلما بهتر خواهند بود. اگر زمان واکنش اتصال شما بیش از ۲۰۰ میلی ثانیه باشد، شما قطعا با تأخیرهای محسوسی مواجه خواهید شد.
سرعت دانلود (پهنای باند) شما باید حداقل ۵ مگا بایت بر ثانیه (Mbps) باشد تا بتوانید با آن ویدئو ببینید، و اگر می خواهید تجربه ای روان و یکدست داشته باشید، این سرعت حداقل باید ۸ مگابایت بر ثانیه باشد. بسیاری از ارائه کنندگان خدمات اینترنتی اکنون سرعت هایی در حدود ۲۰ مگا بایت تا ۸۰ مگابایت بر ثانیه و حتی بیشتر را هم ارائه می کنند. اگر سرعت شما پایین تر از ۵ مگابایت بر ثانیه است، قطعا باید در مورد به روز رسانی با شرکت خدماتی خود گفت و گو کنید.
فاصله شما تا مودم هم می تواند مشکلاتی ایجاد کند. اگر اینترنت شما سرعت پایینی دارد، سعی کنید به مودم نزدیک شوید و مجددا سرعت را چک کنید.
اگر با مشکل کندی در سرعت اینترنت مواجه هستید، اما باور دارید که سرعت اینترنت شما باید بیشتر باشد، می توانید مودم را خاموش و روشن کنید. درست مانند گوشی ها و تبلت های هوشمند، ریبوت کردن می تواند موجب تازه نفس شدن مودم شود که می تواند به افزایش سرعت آن کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه حل مشکل سیگنال های ضعیف وای-فای به این مقاله رجوع کنید.

ویجت ها را غیر فعال کنید

در مراحل قبل ما برنامه های اضافه را بستیم، دستگاه را خاموش و روشن کرده و اتصال اینترنت را بررسی کردیم. حالا زمان آن رسیده است که نگاهی به ویجت ها (میان بر ها) بیندازیم. ویجت های برنامه های کوچک و مفیدی هستند که گاهی می توانند بخش زیادی از منابع گوشی را به کار بگیرند. افزودن چند ویجت ساعت یا بوک مارک های مرورگر کروم می تواند در صفحه اول دستگاه شما بسیار سودمند باشد، اما به یاد داشته باشید که هر ویجت در لحظه لحظه ی استفاده شما از گوشی، فعال است.
اگر شما چندین ویجت متنوع را نصب کرده اید، سعی کنید با غیر فعال کردن برخی از آن ها از بار دستگاه خود بکاهید.
شما می توانید با لمس کردن ویجت و نگاه داشتن آن تا زمانی که با حرکت انگشت شما تغییر مکان دهد آن را پاک کنید. با این کار بخشی با عنوان Remove در صفحه اصلی ظاهر می شود. با کشیدن ویجت به سمت آن قسمت و سپس رها کردن آن ویجت را پاک کنید. اگر با نگاه داشتن ویجت هیچ اتفاقی نمی افتد، سعی کنید ویجت را به خارج از صفحه انتقال دهید و سپس آن را رها کنید. این روش معمولا در دستگاه های قدیمی تر کاربرد دارد.

سیستم عامل دستگاه خود را به آخرین نسخه اندروید ارتقا دهید

نسخه های جدیدتر سیستم عامل اندروید می توانند با استفاده بهینه از حافظه و فضای ذخیره، به رفع برخی مشکلات و شکاف های امنیتی کمک کنند. اگر دستگاه خود را ریبوت کرده اید و سرعت اینترنت را نیز کنترل کرده اید و هنوز هم با مشکل عملکرد کندی عملکرد دستگاه مواجه هستید، باید مطمئن شوید که آخرین و بهترین نسخه از سیستم عامل روی سیستم شما نصب شده است.
• ابتدا از میان برنامه های مختلف، برنامه تنظیمات (Setting) را باز کنید.
• به پایین صفحه تنظیمات بروید و قسمت “About smartphone” یا “About tablet” را لمس کنید.
• گزینه “System Upgrade” را لمس کنید که معمولا باید در بالای صفحه نمایش باشد. با این کار دستگاه شما نشان خواهد داد آیا آخرین نسخه از اندروید روی سیستم شما نصب است یا خیر و در صورت لزوم، دکمه‌ی به روز رسانی را در اختیار شما می گذارد.
متأسفانه ممکن است لازم باشد که این روند تکرار شود. به محض اینکه شما سیستم عامل خود را به یک نسخه بالاتر ارتقاء دهید، می خواهید دوباره این مراحل را طی کرده و آن را به آخرین نسخه به روز رسانی کنید. ممکن است لازم باشد برای به روز کردن سیستم عامل مجبور باشید جندین بار این مرحله را طی کنید. و در مدتی که منتظر هستید این به روز رسانی ها نصب شود، می توانید مطالبی مفید در مورد میان‌برهای سودمند برای اندروید را مطالعه کنید.

نرم افزارهای مزاحم و اضافه را حذف کنید

امروزه نرم افزارهای مزاحم به یک مشکل اساسی تبدیل شده اند، زیرا سازندگان هر روز گزینه ها و امکانات تازه ای را به حالت های استاندارد برنامه ها می افزایند. اگر یک گوشی یا تبلت هوشمند سامسونگ دارید، ممکن است چندین برنامه تکراری در آن داشته باشید، مثلا علاوه بر گوگل پلی استور، سامسونگ دیجیتال استور نیز در دستگاه شما نصب است. ممکن است برخی از این برنامه ها با روشن کردن گوشی به طور خودکار فعال شوند و از حافظه دستگاه استفاده کرده و پردازشگر مرکزی را هم به کار گیرند.
متأسفانه، به احتمال زیاد شما نمی توانید این برنامه ها را پاک کنید. اما می توانید آن ها را غیر فعال کنید. شما می توانید با مراجعه به تنظیمات و بخش برنامه ها، با لمس برنامه های دلخواه، آن ها را غیر فعال کنید. اگر برنامه ای که می خواهید پاک کنید، برنامه ای است که خودتان آن را از گوگل پلی استور دانلود کرده اید، دکمه ای که در این مسیر با آن مواجه می شوید به جای “Disable”، “Uninstall” است. اگر به طور مداوم با مشکلاتی در عملکرد دستگاه مواجه هستید، غیر فعال کردن برنامه هایی از گوشی که به طور پیش فرض در آن نصب است و هیچ گاه از آن استفاده نمی کنید می تواند تصمیم خوبی باشد.

تصاویر زمینه زنده (Live Wallpaper) را غیر فعال کنید

اگر از یک تصویر زمینه زنده یا متحرک استفاده می کنید، و با مشکلاتی در عملکرد گوشی مواجه هستید، بهتر است آن را به یک تصویر زمینه ثابت تغییر دهید. شما می توانید با باز کردن اپلیکیشن Setting ، انتخاب Display و سپس لمس گزینه Wallpapaer، تصویر زمینه گوشی خود را انتخاب کنید. بهتر است از تصاویر زمینه پیش فرض یا یک تصویر ثابت، و نه یک تصویر متحرک استفاده کنید.

حافظه نهان (Cache) برنامه ها را پاک کنید

گاهی اوقات برنامه ها فایل های گرافیکی و داده هایی را از اینترنت دانلود کرده و آن را در دستگاه شما ذخیره می کنند تا سرعت انجام برخی کارها را بالا ببرند، اما گاهی این داده های “پنهانی” یا همان Cache می تواند عملکرد دستگاه را مختل کند. ممکن است داده های Cache شامل فایل های موقتی باشند که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند یا فایل های خرابی باشند که برای سیستم مشکلاتی ایجاد می کنند. اگر شما در گوشی هوشمند یا تبلت خود با مشکلاتی مواجه هستید، ممکن است پاک کردن این فایل های Cache تصمیم خوبی باشد. به عنوان پیامد جانبی این کار، ممکن است لازم باشد مجددا وارد حساب کاربری برنامه ها شوید و شاید زمانی که برای اولین بار پس از پاک کردن این فایل ها، برنامه ای را باز می کنید، بارگذاری برنامه اندکی بیشتر طول بکشد. اما پاک کردن فایل های Cache می تواند موجب بهبود عملکرد کلی سیستم شود.
• ابتدا برنامه تنظیمات (Setting) را باز کنید
• به پایین صفحه بروید و گزینه Storage را انتخاب کنید
• در لیست پیش رو باید گزینه ای با عنوان “Cached Data” یا “App cache” را مشاهده کنید.
• پس از ورود به “Cached Data” شما قادر خواهید بود که این داده ها را برای تمام برنامه ها پاک کنید. گزینه OK را انتخاب کنید.

آیا لازم است نگران خالی کردن فضای ذخیره باشید؟

خالی کردن فضای ذخیره همیشه به عنوان یک توصیه برای بهبود عملکرد دستگاه به کار می رود، اما در واقعیت این کار تنها در صورتی عملکرد را بهبود می بخشد که حافظه ی ذخیره ی داخلی شما تا پیش از خالی کردن بسیار کم و محدود باشد. شما می توانید با مراجعه به تنظیمات و لمس قسمت Storage مطلع شوید که چه مقدار حافظه خالی در دستگاه خود دارید. اگر این حافظه کمتر از ۱ گیگابایت است، ممکن است نیاز باشد برنامه هایی را که دیگر از آن ها استفاده نمی کنید پاک کنید تا سیستم عامل اندروید دستگاه شما فضایی برای نفس کشیدن داشته باشد. در غیر این صورت لازم نیست نگران این موضوع باشید.

دستگاه شما هنوز کند کار می کند؟

آخرین چیزی که باید پیش از زدن به سیم آخر و خرید یک دستگاه جدید آن را امتحان کنید، بازگشت به تنظیمات پیش فرض کارخانه در یک گوشی یا تبلت اندروید است. این کار دستگاه را در حالتی که در زمان خرید بوده است قرار می دهد، و می تواند مشکلاتی را که موجب اختلال در عملکرد آن شده است را برطرف کند. با این حال، اگر گوشی یا تبلت شما بیش از حد قدیمی شده باشد، ممکن است پس از انجام این کار، هنوز هم زمانی که آن را با برنامه های مدرن پر می کنید کند کار کند.
شما می توانید با باز کردن تنظیمات، انتخاب “Backup and reset” و سپس لمس “Factory data reset” تنظیمات گوشی را به حالت پیش فرض کارخانه بازگردانید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *