۱۰ راه برای جلوگیری از کرش(هنگ) مکرر فتوشاپ

۱۰ راه برای جلوگیری از کرش(هنگ) مکرر فتوشاپ
  • 1396/6/16
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

آیا نرم افزار فتوشاپی که نصب کرده اید بدون هیچ دلیلی مکررا هنگ کرده و روند ویرایش تصاویر را مختل می کند؟ این دستورالعمل های ساده را دنبال کنید تا مشکلات آن برطرف شوند.
همه ما از فتوشاپ استفاده می کنیم و شاید عده اندکی بتوانند بدون استفاده از آن کارهای خود را انجام دهند. اما گاهی اوقات این نرم افزار با هنگ کردن های بی موقع، عملکرد بسیار کند، کرش های گیج کننده شما را دیوانه کرده و همه زحماتی که با نهایت دقت برای ویرایش تصاویر کشیده اید را از بین می برد.

گویا آی تی – آیا نرم افزار فتوشاپی که نصب کرده اید بدون هیچ دلیلی مکررا هنگ کرده و روند ویرایش تصاویر را مختل می کند؟ این دستورالعمل های ساده را دنبال کنید تا مشکلات آن برطرف شوند.
همه ما از فتوشاپ استفاده می کنیم و شاید عده اندکی بتوانند بدون استفاده از آن کارهای خود را انجام دهند. اما گاهی اوقات این نرم افزار با هنگ کردن های بی موقع، عملکرد بسیار کند، کرش های گیج کننده شما را دیوانه کرده و همه زحماتی که با نهایت دقت برای ویرایش تصاویر کشیده اید را از بین می برد.

در این مطلب نگاهی به دلایل رخ دادن این مشکل و کارهایی که برای رفع آن می توان انجام داد خواهیم داشت.
اولین مساله ای که باید بدانید این است که فتوشاپ به معنای واقعی کلمه غولی است که تمام حافظه سیستم را می بلعد. این نرم افزار برای عملکرد درست نیازمند حافظه RAM بسیار زیاد و یک سیستم عامل سرحال و بدون مشکل است. با در نظر گرفتن این مساله به سراغ گام اول می رویم…

۱- به روز رسانی نرم افزارها
اولین گام به روز رسانی سیستم عامل است. اطمینان حاصل کنید که آخرین راه اندازهای (درایور) برنامه ها و سخت افزارها نصب شده اند و از جدیدترین نگارش فتوشاپ بهره می برید. با رعایت این نکته ساده می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

۲- پاک سازی کامپیوتر
ابتدا فضای دیسک را بررسی کنید. اگر کل فضای هارددیسک را مصرف کرده اید سیستم کند خواهد شد و روی عملکرد اکثر نرم افزار تاثیر منفی خواهد گذاشت. تا جایی که می توانید فایل های اضافی و غیرضروری را حذف کنید.
اگر چنین امکانی برایتان مقدور نیست و تمام فایل ها را لازم دارید بهتر است به فکر تهیه یک هارددیسک بزرگ تر و سریع‌‌ تر باشید؛ برای مثال به روز رسانی هارددیسکی که مقدار چرخش دیسک آن ۵۴۰۰ دور در دقیقه است به مدلی که ۷۲۰۰ دور در دقیقه می چرخد. دقت داشته باشید که شاید با این کار نیازمند یک فن اضافه برای کاهش گرمای تولید شده باشید، خصوصا اگر از لپ تاپ استفاده می کنید.

۳- بهینه سازی تنظیمات فتوشاپ

بعد از باز کردن فتوشاپ روی گزینه Edit رفته و بعد از زدن Preferences به قسمت Performance مراجعه کنید. در بخش Memory Usage اسلایدری که در پایین قرار گرفته را دستکاری کرده و آن را روی طوری تنظیم کنید تا عدد رو به روی گزینه Let Photoshop Use به ۷۰ درصد برسد. اگر با این کار شاهد نمایش خطاهای حافظه شدید، این مقدار را کمتر کنید. از نظر تئوری باید قادر به استفاده ۱۰۰ درصدی از حافظه باشید اما شما نیازمند حافظه برای سایر برنامه ها و سیستم عامل نیز هستید.
گام بعدی تنظیم تاریخچه (History) و حافظه کش (Cache) فتوشاپ است. در تنظیمات پیش فرض فتوشاپ سطح تاریخچه روی مقدار ۲۰ تنظیم شده است. کمتر کردن این عدد باعث کاهش نیاز به حافظه خواهد شد. سطوح حافظه کش (Cache Levels) میزان بازسازی تصویر و سرعت هیستوگرام را کنترل می کند. اگر با فایل های حجیمی با لایه های کم را ویرایش می کنید بهتر است سطوح حافظه کش را افزایش دهید.

اگر با تصاویر کوچک که لایه های متعدد دارند کار می کنید مقدار سطوح حافظه کش را کاهش دهید. این کار موجب افزایش سرعت عملکرد فتوشاپ خواهد شد.

۴- بررسی شاخص کارکرد بهینه فتوشاپ (Efficiency Indicator)

برای فعال کردن شاخص کارکرد بهینه به انتهای پنجره تصویر رفته و روی پنجره پاپ آپ کلیک کرده و گزینه Efficiency را انتخاب کنید.
همان گونه که در تصویر ملاحظه می کنید در حال حاظر این سیستم با کارکرد بهینه ۱۰۰ درصدی در حال فعالیت است. هر مقداری کمتر از این موجب استفاده از هارددیسک و در نتیجه کاهش سرعت کامپیوتر شما خواهد بود.
اگر کارکرد بهینه کمتر از ۹۰ تا ۹۵ درصد باشد برای بهبود عملکرد سیستم به گام سوم مراجعه کنید. اگر این کار هم جواب نداد در صورت امکان به فکر ارتقای RAM سیستم باشید.

۵- بررسی Scratch Disk
همان طور که قبلا اشاره کردیم وجود RAM کافی برای فتوشاپ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر سیستم شما در این زمینه ضعیف است فتوشاپ برای جبران، قسمتی از فضای آزاد هارددیسک سیستم را اشغال کرده و از آن برای انجام کارهای مورد نیاز استفاده خواهد کرد؛ طراحان فتوشاپ از این فضای خالی با عنوان Scratch Disk یاد می کنند.
زمانی که فتوشاپ در حال ویرایش یک تصویر است، پنج برابر حجم تصویر را روی هارددیسک اشغال می کند. برای مثال اگر در حال ویرایش یک تصویر ۱۰۰ مگابایتی هستید، ۵۰۰ مگابایت از فضای هارددیسک اشغال خواهد شد. اگر چنین فضایی مهیا نباشد مکررا با پیغام خطا مواجه خواهید شد.
یکی از راه های حل این مشکل استفاده از هارددیسک های اکسترنال است البته اگر چنین قصدی دارید اطمینان حاصل نمایید که هارددیسک مذکور یک درایو از نوع فایروایر (FireWire) 4 یا ۶ پینی باشد (درایوهای USB یا DVD درایوها برای این منظور فاقد سرعت کافی هستند). ضمنا حتما بررسی کنید که هارددیسک اکسترنال با درایوی که هم اکنون به عنوان حافظه مجازی یا کار روی فایل های حجیم استفاده می کنید، یکی نباشد.

۶- بررسی پلاگین ها
گاهی اوقات پلاگین ها بلای جان فتوشاپ می شوند برای مثال ممکن است پلاگین هایی که برای نسخه ۳۲ بیتی فتوشاپ طراحی شده اند را روی نسخه ۶۴ بیتی این نرم افزار نصب نمایید. این امر منجر به بروز تداخل شده و موجب کرش کردن فتوشاپ خواهد شد.

۷- استفاده از قابلیت Purge

زمانی که روی تصاویر کار می کنید فتوشاپ داده هایی را برای واگرد (Undo) ذخیره کرده و ضمنا داده هایی را در قسمت کلیپ برد و تاریخچه فعالیت ها هم قرار می دهد. عیب این کار میزان مصرف بسیار زیاد حافظه است. برای آزادسازی RAM بعد از رفتن به Edit گزینه Purge:All را کلیک کنید. امکان پاکسازی حافظه ویدئو (Video Cache) هم وجود دارد. دقت داشته باشید که استفاده از قابلیت Purge موجب پاک شدن تاریخچه شده و واگرد آخرین تغییرات صورت گرفته امکان پذیر نخواهد بود.

۸- محدودیت های اندازه فایل
حتی با وجود تمام این بهبودها قبل از شروع پروسه کند شدن فتوشاپ فایل های بسیار زیادی هستند که می توان آنها را بارگذاری کرد. یک راه برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق کار با اندازه خاصی از فایل های مورد نیاز برای پروژه است. بعد از باز کردن فایل های مختلف مورد نیاز پروژه به گزینه Image Size رفته و اندازه فایل ها را کاهش دهید. به این ترتیب از کند شدن عملکرد فتوشاپ جلوگیری خواهید کرد.

۹- غیرفعال کردن پیش نمایش فونت ها

غیرفعال کردن ویژگی پیش نمایش فونت ها عملکرد سیستم را بهبود خواهد بخشید. برای انجام این کار بعد از کلیک روی عبارت Type، گزینه Font Preview Size را انتخاب و نهایتا None را بزنید.

۱۰- خاموش کردن سیستم
اگر حتی بعد از راه اندازی مجدد (Restart) سیستم هنوز احساس می کنید کند است آن را به طور کامل خاموش کرده و از نو روشن نمایید. احتمالا مشکل کندی برطرف خواهد شد.
نتیجه گیری
فتوشاپ یک نرم افزار قدرتمند ویرایش تصاویر است اما مستقل از سیستم نیست و برای داشتن عملکرد بهینه به فاکتورهای متعددی نیازمند است. کارهای بسیار زیادی برای بهبود عملکرد آن می توان انجام داد. اگر مراحل فوق را طی کنید عملکرد فتوشاپ و سیستم عامل را بهتر خواهید کرد و از شر سرعت پایین و کرش کردن ها هم خلاص خواهید شد یا در بدبینانه ترین حالت شاهد کمتر شدن آنها خواهید بود.
البته توصیه همیشگی ما پشتیبان گیری پیوسته از فایل هاست. بهتر است عادت کنید هر چند دقیقه یک بار ویرایش هایی که انجام داده اید را ذخیره کنید تا در صورت کرش کردن فتوشاپ مجبور به دوباره کاری نشوید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *