تغییر ژنتیک در گاوها برای نجات گونه انسان

تغییر ژنتیک در گاوها برای نجات گونه انسان
  • 1396/4/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دانشمندان قصد دارند با مهندسی ژنتیک، گاوها را در برابر گرما مقاوم کنند تا بتوانند با تغییر آب و هوا زنده بمانند.

گویا آی تی – موسسه علوم غذایی و کشاورزی دانشگاه فلوریدا (UF/IFAS) طرحی پیشنهاد کرده که به موجب آن می توان گاوهایی پرورش داد که با افزایش دمای ناشی از گرم شدن زمین، بتوانند در برابر این گرما مقاومت کنند. این طرح، از سوی دولت فدرال آمریکا یک کمک هزینه ۷۳۳٫۰۰۰ دلاری سه ساله دریافت کرده است.
هدف دانشمندان آن است که ضمن حفظ کیفیت گوشت گاو، بازدهی فرآیند تولید گوشت گاو را در طی تغییرات آب و هوایی افزایش دهند. اولین گام، انجام تحقیقات روی گاوهایی است که در حال حاضر در برابر گرما مقاومت خوبی دارند.

محققان امیدوارند با مطالعه گاوهای برنگوس (Brangus) بتوانند نحوه تنظیم دما در بدن این گاو را شناسایی کنند. این مکانیزم تنظیم کننده دما به گاو اجازه می دهد در آب و هوای گرمتر هم به حیات خود ادامه دهد. وقتی این مکانیزم شناخته شد، محققان می توانند از ابزارهای ویرایش ژن برای ایجاد این قابلیت در سایر نژادها استفاده نمایند.
دکتر راشل ماتیسکو، دانشیار گروه علوم حیوانی UF/IFAS در مصاحبه با Digital Treds گفت:
“استرس گرمایی، یکی از عوامل اصلی محدود کننده تولید پروتئین حیوانی است و بر سلامت و رفاه گاوها در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری، تاثیر منفی دارد. انتظار می رود این اثر منفی، با گسترش تغییرات آب و هوایی، به شکل چشمگیری افزایش یابد. توانایی مقابله با استرس گرمایی، برای افزایش بهره وری صنعت دامداری ایالات متحده و تامین امنیت غذایی جهان، ضروری است”.

وقتی این طرح چنین سرمایه ای دریافت می کند، دو نشانه را به ذهن ما می رساند که البته دانشمندان بسیاری از جوامع علمی از آنها آگاه هستند، اما هنوز آن را به خوبی نشناخته اند: یکی نرخ تغییرات آب و هوا، و دیگری پتانسیل نرم افزارهای ویرایش ژن.
تغییر آب و هوا، جهان ما را به صورت بنیادی تغییر می دهد. این رخداد می تواند ژنتیک چندین گونه از موجودات – از جمله انسان ها – را تغییر داده و عملکرد کل اکوسیستم ها را متحول کند.
بودجه هنگفتی که به این طرح اختصاص یافته نشان دهنده ی پایداری و جدیت آن است؛ اما می توان این طرح را فرصتی برای نمایش پیشرفت سریع در نرم افزارهای ویرایش ژن نیز در نظر گرفت. این نرم افزار، توسط CRISPR تهیه شده است.

از زمان اولین نمایش آن در سال ۲۰۱۳، تحقیقات زیادی با استفاده از آن انجام شده است.
به نظر می رسد اگر کمک های CRISPR ادامه داشته باشد، آینده ویرایش ژن نیز آینده ای درخشان خواهد بود: آزمایش های زیادی قرار است امسال آغاز شوند که در آنها، دانشمندان تلاش می کنند ویروس ها را به گونه ای اصلاح نممایند که باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها را بکشند و گونه های منقرض شده را احیا کنند.
شاید به نظر برسد که کاهش سرعت گرم شدن زمین، منطقی تر از تلاش برای مبارزه با پیامدهای آن است. اما روش های پیشگیرانه با شکست مواجه شده و تنها راه حل هایی که در پیش داریم، همان راه هایی هستند که پیش از این فقط در فیلم های علمی تخیلی می دیدیم؛ یعنی تغییر آرایش ژنتیکی خودمان یا مهاجرت به سیاره دیگر.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *