ماجرای انبار صد ساله و ۵ میلیارد دلاری اپل چیست؟

ماجرای انبار صد ساله و ۵ میلیارد دلاری اپل چیست؟
  • 1396/3/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پارک اپل، یک پردیس جدید، آینده نگرانه و دارای طراحی سفارشی است که در منطقه کوپرتینو ایالت کالیفرنیا و با هزینه ۵ میلیارد دلار ساخته شده است. در گوشه ای از این پردیس، یک ساختمان قدیمی نمایان است.

گویا آی تی – این ساختمان، با سایر سازه های شیشه ای و بتنی موجود در پارک اپل که حتی دستگیره درهای آنها هم طراحی سفارشی دارد، بسیار متفاوت است.
پس چرا شرکت اپل به تازگی یک انبار به شیوه سازه های اوایل قرن بیستم در پردیس عظیم و مدرن خود که به شکل یک “سفینه فضایی” می باشد، ساخته است؟ در ادامه، یک تصویر خوب را خواهید دید که ماتئو رابرتز با فیلم برداری توسط هواپیماهای بدون سرنشین روگذر به دست آورده است.
به نظر می رسد که “انبار تاریخی گلندنینگ (Glendenning)” از ابتدا در آن اراضی قرار داشته، و پس از اینکه شهردار سابق کوپرتینو از تیم کوک، مدیر عامل اپل، پرسیده که این شرکت قصد دارد با این ساختمان چکار کند، اپل با دقت آن را از سایر قسمت های پردیس خود جدا کرده و کنار گذاشته و به همان شکلی که از گذشته ساخته شده بود نگه داشته است.
انبار گلندنینگ در سال ۱۹۱۶ ساخته شده و در طی چندین بار تغییر مالکیت، باز هم پابرجا مانده بود. در تمام این مدت اراضی اطراف آن دستخوش تغییرات زیادی شده اند؛ از زمین های کشاورزی که به خانواده گلندنینگ تعلق داشته، تا تبدیل شدن به باغات، و بعد ساخت پارک اداری HP و حالا هم دفتر مرکزی جدید اپل را در خود جای داده است.
قوانین محلی هیچ حمایت خاصی از این انبار نداشته اند، اما انجمن تاریخ کوپرتینو همواره تلاش کرده آن را حفظ کند. مالک قبلی این ساختمان یعنی شرکت HP که از آن به عنوان محل جمع آوری آبجو و پیک نیک استفاده می کرده، علاقه زیادی به آن داشته است. اد میلر، مدیر سابق HP، در مصاحبه با Mercury News گفت که “بسیار مشتاقم روزی برسد که بتوانم آنجا را دوباره ببینم”.

شرکت اپل، تجهیزات ورزشی و محوطه سازی را در آن نگهداری می کند. اما ارزش این ساختمان برای شرکت اپل بیش از یک ساختمان معمولی بوده و آن را تکه ای کوچک از تاریخ می داند که نشان می دهد منطقه “دره سیلیکون (Silicon Valley)” دستخوش چه تغییراتی شده است.
در یکی از گزارش های شرکت اپل در مورد آثار زیست محیطی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، کل پیشینه اراضی کوپرتینو که پردیس “سفینه فضایی” اپل در حال حاضر در آن واقع شده، توضیح داده شده بود:
اولین ساکنان این اراضی، رابرت و مارگارت هاوی گلندنینگ بودند که در دهه ۱۸۵۰ در آن ساکن شدند. خانواده گلندنینگ اصالتا اسکاتلندی بودند. آنها یکی از اولین خانواده های اروپایی – آمرکایی بودند که در کوپرتینو سکونت یافتند. در سال ۱۸۵۱، این زوج اسکاتلندی کار کشاورزی در ۱۶۰ جریب از این اراضی را آغاز کردند و در ابتدا فقط در یک چادر زندگی می کردند. بعد از ساخت یک خانه و کشت محصولات کشاورزی، صاحبان شرکت “اعطای زمین های آلویسو” ادعا کردند مالک اراضی گلندنینگ هستند و خانواده گلندنینگ را مجبور کردند آن زمین ها را با قیمت ۳۰ دلار به ازای هر جریب، خریداری کنند. مارگارت گلندنینگ تا زمان فوت همسرش در سال ۱۸۶۸ پرداخت اقساط زمین ها را به پایان رساند.
در سال ۱۸۸۴، وقتی بچه های مارگارت و رابرتز به سن قانونی رسیدند، مالکیت آن زمین ها میان اعضای خانواده تقسیم شد. مارگارت هاوی در نیمه جنوبی آن املاک زندگی کرد و نیمه شمالی آنها میان شش فرزندش تقسیم شد: ماری، مارگارت کارولین، الن، جو، جیم و جورج. در سال ۱۸۸۸، حدودا ۶۰ جریب از آن اراضی به باغ میوه تبدیل شد و بقیه بخش ها برای کشت غلات و تهیه علوفه به کار رفت. مارگارت هاوی در سال ۱۸۸۹ یک خانه در زمین هایش ساخته بود و با دخترانش یعنی مارگارت کارولین، بارل و الن گلندنینگ در آن زندگی می کرد.
در سال ۱۹۱۴، مارگارت بارل زمین های مادرش را به ارث برد و دختر و دامادش، یعنی گریس و جان لئونارد، آن زمین ها را خریداری کردند. لئونارد ۴۸ جریب از آن زمین ها را از کشت خشک (تولید غلات و علف) به باغ های تحت آبیاری تبدیل کرد. احتمال می دهیم لئونارد در همین زمان انبار گلندنینگ را ساخته باشد. خانواده لئونارد کسب و کار مربوط به نم زدایی و بسته بندی را در این انبار به راه انداخته بودند.

در سال ۱۹۶۴، انجمن واریان (Varian) زمین های خانواده گلندنینگ را از جان لئونارد و پسرش، بارل، خریداری کرد. زمین های گلندنینگ فقط بخشی از خریدهای این انجمن بود. آنها زمین های خانوادگی دیگری مانند خانواده های لستر، کرفت و ارولاندو را نیز خریدند. زمین های واریان با هم ادغام شدند و شرکت زمین های VALLCO شکل گرفت. حروف به کار رفته در نام این شرکت را از حرف اول نام فروشنده های زمین ها گرفته اند. زمین های گلندنینگ – لئونارد، بخش اعظم زمین های پارک VALLCO را تشکیل می داد و محل احداث ساختمان VALLCO شد. این ساختمان، اولین ساختمانی بود که در پارک مذکور ساخته شد. VALLCO تا دهه ۱۹۷۰ فعالیت های کشاورزی را در حداقل ابعاد ممکن ادامه داد، اما هدف اصلی آن کشاورزی نبود.
VALLCO، ۴۶ جریب از زمین های خود را در سال ۱۹۶۸ به هیولت-پاکارد فروخت. پس از آن، یعنی در سال ۱۹۷۱ نیز ۵۰ جریب دیگر را به همین خریدار واگذار کرد. عکس های هوایی که از دهه ۱۹۸۰ به جا مانده، انبار، پمپ خانه، و برج آسیاب بادی را در این اراضی نشان می دهند، اما از خانه گلندنینگ که برای مارگارت هاوی گلندنینگ، مارگارت بارل و الن گلندنینگ ساخته شده بود، خبری نبود. این خانه در اوایل دهه ۱۹۷۰ تخریب شد. از اواسط دهه ۱۹۶۰ تا اواخر دهه ۱۹۸۰، پردیس های هیولت – پاکارد و ریج ویو، در چند فاز ساخته شدند. هیولت – پاکارد، ۹۸ جریب از پارک اداری خود ار در نوامبر ۲۰۱۰ به شرکت اپل فروخت. این حرکت به عنوان بخشی از طرح تثبیت کارکنان در پردیس پالو آلتو انجام شد. این ۹۸ جریب، درست در شمال یک زمین ۵۰ جریبی است که اپل در سال ۲۰۰۶ خریداری کرد و در شرق پردیس اصلی اپل قرار دارد. املاک خریداری شده توسط اپل در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰، بخشی از سایت پروژه این شرکت هستند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *