جزئیات بیشتر از پردازنده ۱۸ هسته ای Core i9 اینتل

جزئیات بیشتر از پردازنده ۱۸ هسته ای Core i9 اینتل
  • 1396/3/13
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۷ از پردازنده‌ی جدید ۱۸ هسته‌ای شرکت اینتل به نام Core i9 رونمایی گردید که این موضوع رقابت میان این کمپانی و اِی اِم دی را بیش از پیش تنگاتنگ می‌کند.

گویا آی تی -رقابت میان این شرکت و AMD پس از رونمایی از پردازنده‌ی Core i9 اینتل، هیجان انگیزتر از پیش ‌خواهد شد. ساعاتی پیش اینتل در روند برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۷ تایوان، از پردازنده‌ی جدید ۱۸ هسته‌ای خود رونمایی نمود. پس از تولید پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای با پشتیبانی از ۳۲ ترد پردازشی AMD،ساخت پردازنده‌ی Core i9 عکس العمل مناسب اینتل محسوب می شود. در پردازنده‌ی جدید اینتل از ۱۸ هسته‌ی پردازشی استفاده شده است که این تعداد هسته از ۳۶ ترد پردازشی پشتیبانی می‌نماید.

پردازنده‌ی جدید اینتل به عنوان Core i9 Extreme Edition i9-7980XE نامیده می شود و به گفته‌ی کارشناسان اینتل، اولین پردازنده‌ی ترافلاپی برای پی‌سی‌ها است. این پردازنده که در اواخر سال جاری میلادی روانه بازار خواهد شد، ۱۹۹۹ دلار قیمت گذاری شده است. گفتنی است این دسته از پردازنده‌های Core i9 دارای نمونه‌های رده پایین نیز خواهند بود که شامل نسخه‌های ۱۶، ۱۴، ۱۲ و ۱۰ هسته‌ای می‌شوند و از ۹۹۹ تا ۱۶۹۹ دلار قیمت گذاری خواهند شد. پردازنده‌های Core i9 اینتل جزو دسته اسکای‌لیک اینتل می باشند و به همین دلیل در مقایسه با پردازنده‌های Broadwell-E، مزیت هایی دارند که نتیجه‌ی آن در مدل تک تردی ۱۵ درصد سرعت پردازشی بیشتر و در مدل چند ترد ۱۰ درصد سرعت پردازشی بیشتر است.
پردازنده‌های جدید Core i9 اینتل با تکنولوژی به‌روز شده‌ی این شرکت که Turbo Boost Max technology 3.0 نامیده می شود، هم گام شده‌اند. با بهره گیری از این تکنولوژی، دو هسته‌ از مجموع تمام هسته‌های پردازنده به‌صورت پویا از امکان اورکلاک شدن در زمان نیاز، برخوردار هستند. همچنین این پردازنده از تکنولوژی اپتان اینتل پشتیبانی می‌کند. بیش از ۱۳۰ مدل مادربورد هم اکنون با پشتیبانی از تکنولوژی اپتان اینتل در بازار وجود دارند.

رونمایی از پردازنده‌ی Core i9، به‌طور حتم رقابت دو شرکت AMD و Intel را در بازار پردازنده‌ها بسیار داغ تر از پیش می‌کند. از سویی دیگر، در کامپیوتکس ۲۰۱۷ رونمایی از پردازنده‌ی Core i9 را باید یکی از مهم‌ترین رویدادهایی خواند که شاهد آن بودیم. شایان ذکر است این آخر داشتان نیست؛ چراکه بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط کارشناسان، اینتل در آینده‌ی نزدیک تصمیم دارد پردازنده‌های ۱۰ نانومتری کانن‌لیک خود را نیز رونمایی کند که بر اساس شنیده‌ها، از نظر قدرت عملکرد پردازشی ۳۰۰ درصد بهتر از پردازنده‌های سری کبی‌ لیک خواهند بود.
فرکانس پردازشی هسته‌های پردازنده‌ی جدید اینتل بیش از ۴.۰ گیگاهرتز خواهد بود. چالش اصلی پیش روی شازندگان پردازنده‌، بهره گیری از سایر هسته‌های پردازشی است؛ چراکه بسیاری از بازی‌های کامپیوتری هنوز وابستگی زیادی به عملکرد یک هسته‌ی پردازشی دارند. اینتل با درک این موضوع، سایر هسته‌های پردازشی خود را با هدف استریم بازی‌ها مورد استفاده قرار داده است؛ به گونه ای که با بهره گیری از پردازنده‌های جدید اینتل می‌توان در زمان انجام بازی، به سادگی آن را در سرویس‌هایی مانند توئیچ یا یوتیوب استریم کرد و سایر هسته‌های پردازشی وظیفه‌ی کدگذاری برای استریم را بر عهده‌ی خواهند داشت.

پردازنده‌های سری Core i9 اینتل به ترتیب زیر قیمت گذاری خواهد شد:
• Core i9-7980XE با ۱۸ هسته و ۳۶ ترد پردازشی: ۱۹۹۹ دلار
• Core i9-7960XE با ۱۶ هسته و ۳۲ ترد پردازشی: ۱۶۹۹ دلار
• Core i9-7940XE با ۱۴ هسته و ۲۸ ترد پردازشی: ۱۳۹۹ دلار
• Core i9-7920XE با ۱۲ هسته و ۲۴ ترد پردازشی: ۱۱۹۹ دلار
• Core i9-7900XE با ۱۰ هسته و ۲۰ ترد پردازشی: ۹۹۹ دلار
پردازنده‌های جدید ۱۶۵، ۱۴۰ و ۱۱۲ واتی اینتل مبتنی بر سوکت R4 اینتل طراحی شده اند. سوکت LGA که از ۲۰۶۶ پین ساخته شده است، تنها با یک چیپ‌ست اینتل سازگار است و آن چیزی نیست جز X299. بدون شک در پردازنده‌های پی‌سی با قدرت محاسباتی ترافلاپی نیاز شدیدی به فرستادن و گرفتن سریع اطلاعات به سایر بخش‌های پی‌سی وجود دارد و از این‌رو چیپ‌ست X299 بهترین گزینه‌ی اینتل بوده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *