آموزش تنظیم شبکه در ویندوز در حالت های Public یا Private

آموزش تنظیم شبکه در ویندوز در حالت های Public یا Private
  • 1396/3/7
  • زهرا معبودی
  • 0

ویندوز این امکان را به شما می دهد که در محدوده خاص یک شبکه را به صورت عمومی یا خصوصی و یا همان  Public یا Private  تنظیم کنید. مسلم است که شبکه های خصوصی امنیت کاربران را بیشتر تامین می کنند و این در حالی است که در شبکه عمومی امکان به اشتراک گذاری فایل ها توسط دیگران بیشتر قوت می یابد.

بهتر است که به منظور امنیت بیشتر روی شبکه های امن خصوصی بیشتر تمرکز کنیم. از این رو گویا آی تی امروز تصمیم دارد به شما یاد دهد تا در ویندوز ۱۰، امکان پابیلیک یا پرایوت کردن وضعیت شبکه را یاد بگیرید و از این مهم بهره مند شوید.

بدین منظور در ویندوز ۱۰، ابتدا مطمئن شوید که بروز رسانی را انجام داده اید. چگونه از بروز بودن ویندوز ۷، ۸ یا ۱۰ مطلع شویم؟ در این مقاله به شما یاد داده ایم که سیستم خود را از بروز بودن چک کرده و در صورت نیاز بروز رسانی ها را اعمال کنید.

در ادامه وارد بخش تنظیمات شوید و در بخش تنظیمات به دنبال گزینه Network & Internet باشید. در این وضعیت دو تب در مقابل شما قرار می گیرد.

Ehternet و WiFi

حالا به تناسب اینکه بخواهید تنظیمات را برای کدام شبکه ایجاد کنید، وارد تب های مورد نظر شوید. از آن جا که تنظیمات WiFi محتمل تر است ما این تب را انتخاب می کنیم و ادامه تنظیمات را روی آن انجام می دهیم.

با ورود به این تب، به بخش Manage known networks می رویم. زمانی که این مسیر را طی کردیم، آن شبکه ای را که می خواهیم عمومی یا خصوصی بودن آن را تنظیم کنیم، انتخاب کرده و وارد بخش Properties آن می شویم:

Properties

در بخش تنظیمات Properties اگر بخواهید شبکه را پرایوت کنید، کافی است  Make this PC discoverable را انتخاب کنید. به تصویر زیر دقت کنید:

اما برای اینکه شبکه را عمومی کنید، می توانید این گزینه را OFF کنید. برای اتصال اتوماتیک نیز می توانید گزینه اول را فعال نگه دارید.

با استفاده از اپلیکیشن تنظیمات در ویندوز می توانید این مشکل را حل کنید و شبکه خود را به حالت پرایوت و یا عمومی ببرید اما دقت کنید که برای برخی از افراد این امکان شدنی نیست. چاره ای که گویا آی تی برای این قبیل کاربران جسته است، استفاده از تنظیمات رجیستری ویندوز است.

استفاده از تنطیمات رجیستری برای تنظیم شبکه عمومی یا پرایوت خصوصی

بدین منظور ابتدا Windows Registry را باز کنید و مسیر زیر را در ان دنبال کنید تا به آپشن انتهایی برسید:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionNetworkListProfiles

در این مرحله شما با فایل هایی روبرو می شوید که باید برای بررسی محتوای داخلی شان آن ها را یکی یکی باز کنید. در بخش پروفایل و نام پروفایل این فایل ها، شما باید نام شبکه ای را که می خواهید تغییر دهید، مشاهده کنید. دقت داشته باشید که هر کدام از این فایل ها به یکی از شبکه های یاد شده اشاره دارد. پس با حوصله تمام یکی یکی آن ها را باز کنید و پروفایل آن را چک کنید:

وقتی که شبکه مورد نظر را پیدا کردید روی ان دو بار کلیک کنید تا وارد تنظیمات بعدی شوید:

در این جا در بخش VALUE باید یا رقم ۱ قرار دهید و یا رقم ۰

برای اینکه شبکه را پرایوت کنید رقم ۱ و برای اینکه آن را به حالت معمولی ست کنید، که به صورت عمومی قابل مشاهده باشد گزینه را با عدد ۰ پر کنید.

در نهایت OK را بزنید تا تنظیمات ذخیره شود.

اینکه از طریق رجیستری، بتوانید سیستم شبکه را به حالت خصوصی یا عام ببرید، کار سختی نیست اما مشکل تنها آن جا است که باید از پشت فایل های مشابه شبکه مورد نظر را پیدا کنید که البته اگر شمار شبکه ها زیاد باشد کمی وقت گیر خواهد بود در غیر اینصورت در این مرحله هم شما با آسانی روبرو خواهید بود.

این یک تجربه ارزشمند است که ممکن است بکارتان بیاید، اما دقت کنید که برای امنیت و ایجاد یک شبکه خانگی خوب، بهتر است گه پیش از ایجاد آن تمهیداتی را انجام دهید. قبل از ایجاد شبکه خانگی این مطلب را بخوانید تا بتوانید در تنظیمات درست و اصولی گام درستی بردارید. از طرفی اگر شما با میزان کاور کردن و یا پوشش دهی شبکه وای فای خود مشکل دارید، پیش از این گویا آی تی مطلبی در این باره تهیه کرده است که مطالعه آن شما را خوشحال تر خواهد کرد. ترفندهایی برای افزایش پوشش شبکه WIFI در بردارنده آن دسته از چیزهایی است که می تواند کمک کند تا پوشش دهی وای فای شما در محدوده خاص بیشتر شود. اما شاید بیش از پوشش دهی تقویت شبکه وای فای برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. بدین منظور ۱۰ عمل موثر برای تقویت شبکه Wi-Fi نوشته شده و تجربه شده تا شما بتوانید به وضوح این قابلیت و سرویس را با اثر پذیری بیشتری در دسترس داشته و از آن استفاده کنید. در این باره تجربیات و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید تا هم نوعان تان را با امنیت و کارایی بیشتر در بکار گیری شبکه و وای فای، اشنا کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *