چگونگی انتخاب بهترین رمز عبور برای هر کاربر

چگونگی انتخاب بهترین رمز عبور برای هر کاربر
  • 1396/2/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

امروزه با افزایش نفوذ و نهادینه شدن آی تی در زندگی های ما، انتخاب رمز عبور مناسب امری بسیار ضروری است. در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی، برای انجام انواع ثبت نام ها، استفاده از کارت های بانکی و مسایل امنیتی نیاز هست تا رمز عبور مناسبی را تعیین شود.

گویا آی تی – امروزه با افزایش نفوذ و نهادینه شدن آی تی در زندگی های ما، انتخاب رمز عبور مناسب امری بسیار ضروری است. در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی، برای انجام انواع ثبت نام ها، استفاده از کارت های بانکی و مسایل امنیتی نیاز هست تا رمز عبور مناسبی را تعیین شود.
اما در این میان حضور هکر ها را نیز نباید دست کم گرفت. هکر ها به راحتی می توانند رمز های ساده را هک کنند و به اطلاعت شخصی شما و حتی گاهی به حساب های بانکی شما دست یابند. راه های زیادی وجود دارد که به وسیله آن از سوء استفاده هکر ها جلوگیری کرده و دیگر نگران هک شدن اطلاعات نبود. یکی از آن راه ها ایجاد رمز عبور مطمئن و قوی است.
پسورد ها و رمز های عبور در واقع کلید های ورود به دنیای شخصی ما است ولی هکر ها به راحتی می توانند پسورد های آسان و نه چندان آسان را هک کنند و از اطلاعات شخصی افراد سوء استفاده نمایند. باید دید که پسورد ها و نام های کاربری چه ویژگی ها و حداقل هایی را باید داشته باشند تا به یک پسورد آسان برای هکر ها تبدیل نشوند. پسورد هایی مثل ۱۲۳۴۵۶ یا qwerty پسود هایی هستند که بدون شک بسیاری از ما به دلیل رند بودن آن ها برای حساب های کاربری و حتی کارت های بانکی خود انتخاب می کنیم ولی آیا واقعا انتخاب های ما درست است یا این که باید در انتخاب پسورد ها استاندارد هایی را لحاظ کنیم؟

مشکل عمده و اصلی انتخاب پسورد بسیاری از افراد این است که از پسورد های کوتاه و قابل پیش بینی استفاده می کنند. انتخاب پسورد های کوتاه و استفاده از حروف و اعداد پشت سر هم باعث کاهش امنیت و دسترسی سریع و راحت هکر ها به اطلاعات شخصی شما می شود. معمولا پسورد هایی که با حروف یا کلمات پشت سر هم انتخاب می شوند حروفی هستند که بر رو کیبورد و یا بر روی صفحه کلید کنار هم و پشت سر هم هستند به صورتی که نیازی نیس کاربر دست خود را از روی کیبورد یا هر صفحه دیگری تکان دهد و هر فردی به راحتی می تواند پسورد شخص را حدس بزند.

اولین اقدام هکر ها برای یافتن پسورد ها استفاده از همین ترفند است که بعد از پیدا کردن هر دستگاهی ابتدا اعداد و یا حروفی را که در صفحه کلید یا قسمت اعداد پشت سر هم هستند، مورد آزمون و خطا قرار می دهد و در بسیاری موارد نیز گوشی های هوشمند به راحتی باز می شوند. به خصوص در گوشی های همراه استفاده از اسکنر های اثر انگشت بهترین و مطمئن ترین راه برای جلوگیری از سوء استفاده هکر ها و سارقان است در این صورت است که به غیر از اثر انگشت انحصاری شما هیچ کس قادر نخواهد بود گوشی شما را باز کند.
کاربران باهوش کسانی هستند که از لغات و اعداد آسان برای پسورد هایشان استفاده نمی کنند. در زبان انگلیسی ۱۷۱۰۰۰ لغت موجود است که میتوان به راحتی با بر هم زدن ترکیب این لغات رمز جدید و امنی برای خود ایجاد کرد و از رمز های ساده و حروف پشت سر هم روی کیبورد استفاده نکرد.
با این حال محققان معتقدند استفاده از فرهنگ لغات نیز راه مناسبی برای تعیین یک رمز عبور نیس و امنیت چندانی ندارد. اگر دنبال راه امن تری برای حفاظت از اطلاعات شخصی خود می گردید رمز های عبور طولانی و با تعداد کارکر زیاد را انتخاب نمایید. طبق محاسبات صورت گرفته محققان به این نتیجه رسیده اند که پسورد های طولانی تر سخت تر از پسورد های کوتاه هک می شوند و خود این راه به ما کمک می کند تا پسورد ایمن داشته باشیم. برای اثبات این جمله مثالی را بررسی می کنیم. یک پسورد ۶ کاراکتری از ۹۵ واحد محتمل تشکیل می شود که با حساب این ۹۵ واحد چیزی حدود ۳۷۵ بیلیون رمز با این ۶ کاراکتر ساخته می شود. اگر این ۶ کاراکتر به ۱۰ کاراکتر افزایش پیدا کند ۱۴۱ تریلیون رمز با استفاده از این ۱۰ کاراکتر ساخته می شود و بدون شک با افزایش کاراکتر ها این احتمال و اعدا نیز بالاتر می رود.

راه بعدی افزایش امنیت پسورد ها این است که از رمز هایی استفاده شود که ترکیبی از حروف و اعداد باشد، به همین دلیل است که بسیاری از سایت ها در هنگام ثبت نام از کاربر می خواهند که حتما این نکته را رعایت کنند و رمز شما باید ترکیبی از حروف و اعداد باشد در غیر این صورت رمز شما پذیرفته نمی شود.
راه های زیادی برای در ایجاد رمز ها وجود دارد، فقط نیاز به کمی خلاقیت دارد. به طور مثال فرض کنید می خواهید رمز خود را ninety بگذارید. شما می توانید به سادگی ۹۰ را تایپ کنید و یا آن را به این صورت ۹Ty بنویسید. با این روش دیگر کسی نمی تواند رمز شما را حدس بزند.
یکی دیگر از پیشنهاد ها به کاربران در زمینه انتخاب پسورد این است که در ترکیب رمز های خود از کلمات و حروف تکراری استفاده نکنند. استفاده از حروف و حتی اعداد تکراری باعث می شود رمز ها راحت تر هک شوند.
نرم افزار های زیادی برای ایجاد رمز های عبور مطمعن طراحی و ساخته شده اند تا رمز های ایمن ساخته شود. یکی از مواردی که باعث درز اطلاعات و هک شدن رمز شما به خصوص رمز های کارت های بانکی می شود، بی احتیاطی است که افراد در هنگام وارد کردن اطلاعات جلوی افراد دیگر انجام می دهند افراد می توانند به راحتی از روی حرکت دست ها رمز شما را حدس بزنند.

البته وجود سیستم های احراز هویت این روز ها کار را برلی بسیاری از هکر ها سخت تر کرده است و با استفاده از سیستم های احراز هویت دیگر کمتر کسی می تواند حساب کاربری شما را هک کند. سیستم های احراز هویت دارای امنیت بالایی هستند که از این طریق تا حد خوبی از مورد سوء استفاده قرار گرفتن اطلاعات اشخاص جلوگیری می کند.
در سال های اخیر بسیاری از شرکت های مطرح نظیر یاهو و ادوب داری نشت اطلاعات وسیع کاربران خود شده اند و این موضوع نشان می دهد که تنها بزرگی و نام یک شرکت نمی تواند گواه اطمینان حفاظت از اطلاعات شما باشد پس شما در هر صورت در انتخاب رمز خود هوشیار باشید.
قابل ذکر است که نه تنها افراد بلکه صاحبان سایت ها و وبلاگ ها نیز برای حفظ اطلاعات خود باید از رمز های بدون ریسک استفاده نمایند.
رمز های عبور در هر صورت کد شخصی شما هستند که اجازه ورود به دنیای شخصی شما را به هر فردی می دهند، شما باید در انتخاب رمز عبور خود نکات ذکر شده را رعایت کنید تا با اطمینان خاطر اطلاعات خود را محافظت نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *