چرا پیامک باید بخشی از استراتژی بازاریابی شما باشد

چرا پیامک باید بخشی از استراتژی بازاریابی شما باشد
  • 1396/2/21
  • مهدی پیوندی
  • 1

آیا استفاده از پیام کوتاه یا اس ام اس را در برنامه بازاریابی خود گنجانده اید؟

پیش بینی می شود که تا پایان سال ۲۰۱۷، ۴٫۷۷ میلیارد نفر در سطح جهان دست کم صاحب یک دستگاه تلفن همراه شده باشند. همچنین بر طبق گزارش های موجود، ۶۳ درصد از صاحبان گوشی های هوشمند، در طول روز تنها یک ساعت از گوشی خود جدا می شوند (مارکتینگ تِک، ۲۰۱۶). گوشی های ما همیشه به دستمان چسبیده است؛ لذا واقعا برای هدفگیری کاربران موبایل، چه راهی بهتر از ارسال پیامک به آنها وجود دارد؟ اما چرا بسیاری از بازاریاب ها به ندرت از پیامک استفاده می کنند؟

باید اذعان کرد که این جای تعجبی ندارد! با وجود اینکه بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ در بریتانیا انجام شد، ۶۴ درصد از مشتریان باور داشتند که شرکتها باید بیشتر از پیامک استفاده کنند، و ۸۳ درصد نیز با این پیش شرط که از آنها اجازه گرفته شود و پیام ارسالی به آنها ربط داشته باشد دریافت پیامک از جانب برندها را مزاحم نمی دانستند، اما در کشور ما شرایط متفاوت است. البته در بریتانیا نیز پیامک گذشته دشواری را پشت سر گذاشته که شهرت آن را لکه دار کرده است. در این کشور هم از دوران بمباران پیامک های بازاریابی غیرمرتبط و آزاردهنده زمان زیادی نمی گذرد. همین باعث شد و می شود که این کانال ارزشمند در چشم بسیاری از مصرف کنندگان به ورطه نابودی کشیده شده باشد. علاوه بر این، هزینه ای که پیامک در بر دارد نیز مزید بر علت است.

با این وجود، وضعیت کمی تغییر کرده است و اکنون پیامک این پتانسیل را دارد که تبدیل به یک کانال فوق موثر شود. ما در اینجا قصد داریم این موضوع را به شما اثبات کنیم.

چرا پیامک باید در استراتژی بازاریابی همه جانبه شما جایی داشته باشد؟

نگرش مشتریان تغییر کرده است

زمان واقعا درمان دردها است و با توجه به امکاناتی که از طرق مسئولان امر در جهت امکان عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی در دسترس مخاطبان قرار گرفته، تمایل بازاریاب ها برای ارسال پیامک های بی هدف کمتر شده است. با کاهش این تمایل، طبیعی است که به تدریج فضای بازاریابی از طریق پیامک شاهد بهبود قابل توجهی خواهد بود. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که به هر حال اگر پیامک مرتبط باشد، ارزشی را ارائه کند و دریافت کننده از قبل رضایت خود را به برند اعلام کرده باشد، دلیلی برای تاثیر نداشتن این ابزار وجود ندارد. با این نگرش و بر اساس یک نظرسنجی (Apico، بریتانیا)،  ۷۷ درصد مشتریان از پیام هایی که حاوی کد تخفیف یا اعلان فروش ویژه هستند استقبال می کنند؛ این رقم برای پیام های اطلاع رسانی شخصی ۵۰ درصد و برای پیامک هایی که اخبار برند را به اطلاع مخاطب می رسانند ۴۸ درصد است.

 

کمک به بازاریابی متقابل

پیامک یک روش ارتباطی است که بدون نیاز به هیچ نرم افزار یا سخت افزار اضافی، روی همه موبایل ها کار می کند. بنابراین، استفاده از پیامک می تواند یک مولفه قدرتمند و انعطاف پذیر برای تقویت استراتژی های شما در راستای بازاریابی متقابل (cross-channel marketing؛ استفاده از یک کانال بازاریابی برای تقویت یک کانال دیگر) باشد. می توانید پیامک را به عنوان پشتیبان خود در نظر بگیرید که از طریق گنجاندن ارتباطات شخصی تر و مستقیم تر در کمپین های متقابل، به شما کمک می کند تا بازگشت سرمایه خود را به حداکثر برسانید. یک مطالعه نشان می دهد که گنجاندن پیامک در کمپین بازاریابی ایمیلی می تواند نرخ بازشدن ایمیل ها را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

 

اثبات بازگشت سرمایه پیامک

بدون شک هزینه ارسال پیامک در مقایسه با ایمیل بیشتر است، اما در عین حال این پتانسیل را نیز دارد که موجب بازگشت سرمایه چشمگیری شود. به عنوان یک نمونه، در یک مطالعه موردی، شکلات فروشی هتل شکلات تخفیف ۱۰ درصدی خود را از طریق پیامک به مشتریان خود اطلاع رسانی کرد. آیا می توانید بازگشت سرمایه حاصل شده را حدس بزنید؟ پاسخ: ۱۴۰۰ درصد!

نظارت بر بازگشت سرمایه پیامک می تواند دشوار باشد، اما گزینه هایی برای این کار وجود دارد. به عنوان نمونه، می توانید از لینک ها یا کدهای تخفیف خاص در پیامک استفاده کنید، یا پیشرفت دوره ای سفر مشتری و کل کمپین را اندازه گیری کنید.

 

نکات مهم برای استفاده از پیامک

پیامک باید مرتبط باشد

مهم ترین نکته این است که باید به یاد داشته باشید که مخاطب شما در فضای مشترکی با خانواده یا دوستان خود حضور دارد. به عبارت دیگر، توجه داشته باشید که پیامک به شدت تمرکز را تحت تاثیر قرار می دهد، و به همین دلیل است که پیامکی که ارسال می کنید به احتمال ۹۸ درصد خوانده خواهد شد. در عین حال، به همین دلیل باید پیام شما به دریافت کننده ربط داشته باشد. به علاوه، هر چه دسته بندی هدف خود را دقیق تر تعیین کنید، این کانال مقرون به صرفه تر خواهد بود.

 

اجازه بگیرید

دریافت اجازه برای پیامک ضروری است، و البته دلیل این ضرورت فقط مباحث قانونی نیست (مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک های تبلیغاتی بدون کسب اجازه از مشترکان، مصوب سال ۱۳۹۰). ارسال پیام به افرادی که تمایلی به دریافت آن ندارند نه تنها مفید نیست، بلکه آزاردهنده و مخرب است.

 

مشتریان خود را بمباران نکنید

در مورد پیامک، هرچه کمتر بهتر. احتمال نادیده گرفتن و نخواندن پیامک بسیار کمتر از ایمیل است، در نتیجه، اشتباه در زمان بندی یا دامنه تکرار می تواند تاثیرات منفی بیشتری را ایجاد کند. ۸۳ درصد از مردم تمایلی به دریافت بیش از ۲ پیام متنی در ماه از یک برند ندارند و تنها ۲ درصد با بیش از ۵ مورد در ماه کنار می آیند (نظرسنجی Moto Message، ۲۰۱۵)، بنابراین به نحوی برنامه ریزی کنید که کمترین تعداد ممکن و ضروری ترین موارد را ارسال کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. ممنونم محتوای خوب و جالبی بود. این روزا که دیگه کسی حتی به تبلیغات لوله بازکنی برچسب های تو کوچه خیابونم نگاه نمیکنه و اینترنتی سفارش میده، امیدوارم این طرح صیانت از فضای مجازی نتونه راحتی و سرعت توی کارها رو از مردم بگیره و به جاش کسب و کارهای آنلاین روز به رو ز رونق بگیرن، طرف الان برای لوله بازکنی هم اینترنتی سفارش میده چه برسه به سایر کارهای مهم که به اینترنت وابسته هستن.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *