نام برند: ویژگیهای یک نام خوب و فرآیند انتخاب آن

نام برند: ویژگیهای یک نام خوب و فرآیند انتخاب آن
  • 1396/2/20
  • مهدی پیوندی
  • 0

نام برند یکی از عناصر برند است که به مشتری کمک می کند تا محصولات یا خدمات منحصر به فرد شما را شناسایی کند. از آنجایی که اسم برند شما تم اصلی محصولات را به یک روش اقتصادی و کارآمد تداعی می کند، انتخاب آن باید با دقت هر چه تمام تر انجام شود. نام برند شما می تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند و در ذهن او ماندگار شود. انتخاب یک نام برای برند به تحقیقات فراوانی نیاز دارد. اسامی برندها لزوما به خودی خود تداعی کننده محصول نیستند. به عنوان نمونه، نام برند می تواند بر اساس نام منطقه جغرافیایی (ایران اِیر، راه آهن ایران، هواپیمایی هند)، حیوانات یا پرندگان (صابون داو، پوما) یا نام افراد (پوشاک دایی، فورد، بنیاد ملیندا و بیل گیتس) انتخاب شود. در برخی از موارد، از نام شرکت برای همه محصولات استفاده می شود (الجی، سامسونگ).

 

یک نام برند خوب چه ویژگیهایی دارد؟

یک نام خوب برای برند باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:

  1. باید منحصر به فرد و متمایز باشد (مثلا کُداک، ماستَنگ)
  2. باید توسعه پذیر باشد
  3. تلفظ، شناسایی و به خاطر سپردن آن باید آسان باشد
  4. باید ایده ای را درباره کیفیت یا مزایای محصول در ذهن تداعی کند (مثلا سوییفت، بانک رفاه، دلپذیر)
  5. استفاده آن در زبان های دیگر باید آسان باشد
  6. از نظر قانونی باید قابل ثبت و حفاظت باشد
  7. بهتر است طبقه بندی محصولات یا خدمات را تداعی کند (مثلا پاکسان، ایران خودرو، دامداران)
  8. بهتر است ویژگیهای ملموسی در خود داشته باشد (مثلا شیرین عسل، زرماکارون)
  9. نباید در زبان ها یا طبقه بندی های مختلف معنی بد یا نامناسبی داشته باشد (مثلا نُوا برند مناسبی برای خودرو نیست، چرا که در زبان اسپانیولی به معنی «راه نمی رود» است.)

فرآیند انتخاب یک نام مناسب برای برند

  1. اهداف برندسازی خود را تعریف کنید. توجه داشته باشید که درک نقش برند در کل برنامه بازاریابی ضروری است و باید از بازار تخصصی برند، تعریف همراه با جزئیات کاملی را در اختیار داشته باشید.
  2. تولید چند نام: در این راستا از هر منبعی می توان استفاده کرد؛ مراتب بالای سازمان، مدیریت و کارکنان، مشتریان فعلی یا بالقوه، موسسات و مشاوران حرفه ای.
  3. بررسی نام ها بر اساس اهداف برندسازی، ملاحظات بازاریابی و ویژگیهایی که قبلا به آنها اشاره شد.
  4. جمع آوری اطلاعات جامع درباره هر یک از نام هایی که تایید می شوند: در همین راستا، باید در رابطه با قوانین داخلی و بین المللی تحقیقات گسترده ای انجام شود.
  5. اجرای تحقیق مصرف کننده: در بیشتر موارد تحقیق مصرف کننده به منظور تایید انتظارات مدیریت درباره معنی دار بودن و امکان به خاطر سپردن نام برند انجام می شود. می توان ویژگیها، قیمت و تبلیغات محصول را به مصرف کنندگان نشان داد تا اهداف نام برند و روش کاربرد آن را کاملا درک کنند. به علاوه، می توانید بسته بندی سه بعدی واقعی و همچنین تبلیغات پویانمایی شده یا بیلبوردهایی که طراحی کرده اید را در اختیار آنها قرار دهید. نظرسنجی باید از نمونه های مختلف و متنوعی از مصرف کنندگان انجام بگیرد.
  6. مدیریت می تواند بر اساس مراحل بالا اسمی که بیش از همه با اهداف برندسازی و بازاریابی سازمان تطابق دارد را تایید نهایی کرده و سپس نام برند را رسما ثبت کند.
دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *