چگونه در ویندوز ۷،۸ و ۱۰ به شیوه نوین و امن سیستم را قفل کنیم؟

چگونه در ویندوز ۷،۸ و ۱۰ به شیوه نوین و امن سیستم را قفل کنیم؟
  • 1396/2/10
  • زهرا معبودی
  • 0

قفل کردن سیستم کامپیوتری کاری است که علت و انگیزه آن نیاز به توضیح ندارد اما کاربران عموما به دنبال راه هایی هستند که بتوانند بهتر و سریع تر به این هدف مهم برسند. نکته ای که وجود دارد این است که، هر چقدر که کارهای مهم و محرمانه ای که با لپ تاپ یا سیستم مبتنی بر ویندوز خود انجام می دهیم، بیشتر و بیشتر می شود، محافظت از اطلاعات و سیستم بیشتر اهمیت پیدا می کند. تا پیش از این که فقط از سیستم خود برای گیم استفاده می کردیم به سرقت رفتن اطلاعات چندان مهم نبود اما حالا که روی مرورگر هایمان اطلاعات حساب های بانکی مان به طور کامل وجود دارد، عقل حکم می کند که باید خیلی بیشتر مراقب بود. حالا حساسیت ها روز به روز بیشتر و بیشتر می شود، چرا که کارهای خطیر تر ما نیز با این سیستم ها افزایش پیدا کرده است! برای اینکه بتوانید بهتر از سیستم ویندوزی تان مراقبت کنید ما به شما راه هایی را یاد می دهیم که از طریق آن سیستم ویندوزی تان را سریع تر قفل کنید. با گویا آی تی در ادامه این مطلب همراه باشید.

اولین روش: میان بر های صفحه کلید

اگر شما هم برای آموختن رایانه سال ها پیش به کلاس های مربوطه مراجعه کرده اید، قطعا می دانید که اولین چیزی که به ما یاد دادند روشن کردن و در ادامه قفل کردن و خاموش کردن کامپیوتر با صفحه کلید و کلید های ترکیبی بوده است. فرض می کنیم که می خواهید برای انجام کاری سریعا سیستم خود را قفل کنید و به دنبال کار مورد نظر بروید. در چنین شرایطی فقط کافیست دکمه های ترکیبی کلید پنجره ویندوز + L  را با هم فشار دهید و شاهد قفل شدن سیستم خود باشید. البته این دو کلید چندان که باید به هم نزدیک نیستند پس بهتر است همین حالا روی کیبردتان را نگاه کنید و جایگاه این دو دکمه یعنی پنجره ویندوز و L  را تعیین کنید. کلید پنجره عموما در کنار اسپیس بار با حدفاصل یک یا دو کاراکتر است.

قفل کردن ویندوز 10

در رابطه با استفاده از این کلید ترکیبی باید بگوییم که شما ابتدای امر لازم است که یک رمز عبور برای سیستم خود، تعبیه کنید. این رمز را از مسیر Settings > Accounts > Sign-in options می توانید ایجاد کنید. تا زمانی که سیستم شما رمز دار نباشد ورود به حالت قفل بی فایده خواهد بود. شما در آینده و درست در ادامه طی همین مسیر می توانید رمز را تغییر دهید یا آن را به طور کامل حذف کنید.

 

دومین روش: قفل کردن کامپیوتر بعد از گذشت یک تایم محدود

اگر می خواهید بعد از مدت زمانی خاص ویندوز خود را قفل شده بیابید تنها یک راه دارید و آن هم این است که از ویندوز ۱۰ استفاده کنید. در این ویندوز، که نسخه نهایی ویندوز تا کنون بوده باید تنظیمات لازم را انجام دهید و بعد از آن با خیال راحت بعد از گذشت زمان ممکن سیستم را قفل شده بیابید. این ویژگی برای زمانی مناسب است که به دلیل کثرت کارها فراموش می کنید سیستم خود را قفل کنید.  برای این تنظیمات ابتدا وارد ویندوز شده و به بخش تنظیمات بروید. در این قسمت با گزینه Screensaver کار داریم. با ورود به Screensaver شما گزینه هایی را مشاهده می کنید که از جمله آن ها Change screen saver است. در این جا می توانید اسکرین سیور خاصی انتخاب کنید اما اگر می خواهید در چنین حالتی به جای اسکرین سیور به صفحه قفل وارد شوید، کافی است نوع اسکرین سیور را None تعیین کنید. در ادامه باید میزان دقیقه ای که می خواهید پس از بیکار شدن کامپیوتر سیستم به حالت قفل برود را مشخص کنید.

برخی از افراد سوال می پرسند که چرا با انتخاب این گزینه بلافاصله تا فعالیت خود را با کامپیوتر قطع می کنیم، سیستم قفل می شود؟ در پاسخ باید بگوییم که این بخاطر خاصیت این قابلیت است که باید حتما برای آن زمان معرفی شود بنابراین این تنظیمات را فراموش نکنید.

هنگانی که در حال تنظیم این بخش هستید با گزینه ای به نام  On resume, display logon screen روبرو هستید که باید آن را تیک دار کنید. اگر تیک این گزینه را بردارید، به محض ورود به صفحه قفل هنگام فعال کردن مجدد ویندوز خبری از قفل شدن نیست و به همان صفحه اولیه بازگشت داده می شوید. این می تواند امنیت را به حد کافی کاهش دهد از طرفی باید حتما سیستم خود را با زمان کوتاه و معقول تنظیم کنید چرا که افزایش زمان ممکن می تواند مانع امنیت لازمه شده و از طرفی زمان خیلی کوتاه هم موجب می شود که نتوانید به درستی به کارهایتان برسید.

 سومین روش: قابلیت قفل پویا یا Dynamic Lock در ویندوز ۱۰

آپدیت Creator در واقع آخرین بروز رسانی بوده که برای ویندوز ۱۰ صورت گرفته و زین پس بیشترین آموزش های گویا آی تی بر مبنای این ویندوز و این نسخه ارائه می شود. در این نسخه امکانات خاصی تعبیه شده که شما می توانید از آن ها استفاده کنید که یکی از آن ها قفل هوشمند است. زمانی که شما تنظیمات لازم را انجام دهید، به محض اینکه از سیستم و میز کامپیوترتان دور می شوید، سیستم متوجه شده و قفل می شود.

قفل کردن ویندوز 10

در این نسخه از ویندوز برای استفاده از قفل هوشمند پویا کافی است به مسیر  Settings > Accounts > Sign-in Options بروید. در این قسمت گزینه ای به نام Dynamic lock وجود دارد. به این گزینه دقت کنید و در آن عبارت Allow Windows to detect when you’re away and automatically lock the device را پیدا کنید و آن را فعال کنید.

در این مدل از قفل کردن باید ویندوز خود را با گوشی هوشمند تان از طریق بلوتوث همگام سازی ایجاد کنید و گوشی را در جیب خود نگهدارید تا به محض قطع ارتباط سیستم متوجه شده و قفل شود.

این شیوه ها به شما کمک می کنند که بتوانید امنیت سیستم خود را تا حد امکان افزایش دهید. اما با وجود اینکه خود ویندوز امکاناتی برای قفل کردن دارد، روش هایی نیز وجود دارد که صرفا می توانید با استفاده از اپلیکیشن امنیت سیستم را فراهم سازید.

چهارمین روش: برنامه Bluelock

Dynamic Lock امکانی است که فقط در ویندوز ۱۰ آن هم نسخه نهایی بروز شده آن، برای شما در دسترس است اما اگر شما هم مثل من فرصت پیدا نمی کنید که ویندوز خود را ارتقا دهید و از ویندوز قدیمی ۷ یا ۸ استفاده می کنید با کمک این برنامه می توانید خاصیت Dynamic Lock را در ویندوز قدیمی تان داشته باشید. باید این برنامه را نصب کنید و بعد توسط گوشی یا تبلت و هر وسیله ای که می توانید آن را با بلوتوث به سیستم خود pair کنید، را به همراه داشته باشید. سرعت و دقت این برنامه در ارائه این قابلیت دقیقا برابر با سرعت و دقت ویندوز ۱۰ است.

 

پنحمین روش: برنامه Predator

Predator هم اپلیکیشنی است که تنها به کمک یک فلش یو اس بی، امکان قفل کردن سیستم را برای تان فعال می کند. شما فلش را برای قفل کردن فعال می کنید و هر بار که می خواهید امکان استفاده از سیستم را غیر فعال کنید به سادگی فلش را از سیستم دور کنید، تا امکان ورود به سیستم غیرفعال بشود. هر چند این روش بسیار امن است اما نگهداری از فلش بسیار دردسر دارد چرا که گم شدن آن توسط خودتان حسابی شما را به دردسر خواهد انداخت.

بدین ترتیب می توانید با استفاده از قابلیت های جدید ویندوز ۱۰ و حتی نسخه بروز رسانی شده آن از قفل کردن امن سیستم خود مطمئن باشید و این روش های جذاب را تست کنید اما با وجود اپلیکیشن های هوشمند نیز می توانید روی ویندوز خود اعمال محدودیت کرده و در مدت زمان لازم آن را قفل کنید. در این باره شما تا کنون چه روش هایی را دنبال کرده اید؟ دیدگاه ها و نظرات خود را در این باره با ما در میان گذاشته و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع : MAKEUSEOF

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *