چگونه همکاری بین بخش های منابع انسانی و امور مالی می تواند باعث پیشرفت شرکت شما شود

چگونه همکاری بین بخش های منابع انسانی و امور مالی می تواند باعث پیشرفت شرکت شما شود
  • 1396/1/24
  • مهدی پیوندی
  • 0

مهم ترین مشکلات در راستای رشد و پیشرفت کسب و کار، کمبود بودجه و سرمایه انسانی است. اما راه حل این مشکلات چیست؟ یک ارتباط منطقی بین مدیر بخش امور مالی (CFO) و مدیر بخش منابع انسانی (CHRO). اما همیشه اهداف این دو در یک راستا قرار ندارد: گاهی ممکن است دیدگاه آنها کاملا با هم متفاوت باشد و ایده های یکی از آنها عامل محدودیت دیگری تلقی شود.

اگرچه مدیران بخش های امور مالی و منابع انسانی همیشه دیدگاه مشترکی ندارند، اما ارائه اطلاعات کامل و جامع به هر دوی آنها و همچنین مشارکت بین آنها به منظور حذف ناکارآمدی ها، حرکت به سمت اهداف و کسب موفقیت در کسب و کار ضروری است.

با استفاده از سه گام زیر، می توانید همکاری مستحکمی را بین این دو بازیگر نقش های اصلی شرکت خود ایجاد کنید:

 

  1. از مشارکت هر دو در برنامه ریزی استراتژیک خود استفاده کنید.

اولین گام این است که از کمک هر دو مدیر بخش های امور مالی و منابع انسانی در فرآیند برنامه ریزی استفاده کنید. با این وجود، در برخی از شرکت ها امور مالی بر منابع استعداد تقدم دارد. در گزارشی که توسط موسسه خدمات تحلیلی هاروارد بیزنِس رویو منتشر شد، ۴۴ درصد از ۳۲۳ مدیرعامل شرکت کننده در نظرسنجی اینطور اظهار داشتند که برنامه ریزی های آنها در رابطه با نیروی کاری بر اساس بودجه صورت می گیرد و وجود نیروی مستعد مد نظر قرار داده نمی شود.

اما اگر برنامه ریزی برای نیروی کار منحصرا بر اساس بودجه انجام شود، در اینصورت شرکت ها با ریسک از دست دادن بهترین استعدادها روبرو می شوند. مشارکت دادن مدیران بخش منابع انسانی در فرآیند هدفگذاری می تواند باعث پدید آمدن استراتژی هایی شود که پاسخگوی دغدغه های هر دو بخش مالی و منابع انسانی است.

امروزه مدیران عامل بیشتر و بیشتری به این واقعیت پی می برند و اهمیت استفاده از دیدگاه های دپارتمان منابع انسانی را درک می کنند. در واقع، در یک نظرسنجی که توسط کَریِر بیلدِر با شرکت ۸۸ تن از رهبران شرکت هایی که درآمد آنها حداقل ۵۰ میلیون دلار بود انجام شد، نشان داد که تصور ۶۵ درصد آن مدیران عامل بر این بود که نظرات منابع انسانی به طور فزاینده ای برای مدیریت کلان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. علاوه بر این، ۷۳ درصد نیز چنین گفتند که از اطلاعاتی که رهبران منابع انسانی خودشان فراهم کرده بودند در استراتژی جامع کسب و کار خود استفاده کرده اند.

نتیجه: به مدیران منابع انسانی اجازه بدهید که در تعیین اهداف و استراتژی ها فعالانه مشارکت داشته باشند، و برای نظرات آنها به همان اندازه که به ایده های مدیران امور مالی اهمیت می دهید، اهمیت قائل شوید. اگرچه تمرکز منابع انسانی روی سرمایه های انسانی است، اما اطلاعات و ایده های آنها روی درآمد شرکت نیز تاثیر می گذارد. نظرسنجی کَریِر بیلدِر نشان داد که به باور ۵۷ درصد از شرکت کنندگان، مدیران منابع انسانی می توانند روشهایی را برای افزایش بازده و کارآمدی شرکت ارائه کنند و با استفاده بهتر از سرمایه انسانی شرکت، هزینه ها را کاهش دهند.

 

  1. شاخص های منابع انسانی و امور مالی را در راستای اهداف شرکت تنظیم کنید

اطلاعات بیشتر منجر به تصمیم گیری های بهتری می شود، بنابراین برای هدایت هدفگذاری و دستاوردها، استفاده از ذره ذره اطلاعات موجود اهمیت دارد. اما این چیزی نیست که همیشه اتفاق می افتد: بسیاری از سازمان ها یک قطعه اصلی از جورچین را گم کرده اند.

در نظر سنجی هاروارد بیزنس رویو، ۵۷ درصد از رهبران شرکت ها روی این واقعیت که برای تحقق اهداف کسب و کار به اطلاعات منابع انسانی نیاز است توافق داشتند، و ۵۷ درصد دیگر نیز معتقد بودند که برای بهبود برنامه ریزی شان برای نیروی کار به اطلاعاتی راجع به هرآنچه در جذب و از دست دادن استعداد در شرکت هایشان می گذرد نیاز دارند. در واقع، بسیاری از شرکتها این اطلاعات را در اختیار دارند، اما از آنها در سطح مدیریت کلان استفاده نمی کنند.

این یافته ها فقدان تعامل بین بخش های استخدام و کسب و کار سازمان ها، و فقدان درک اطلاعاتی که برای تحقق اهداف مورد نیاز است را نشان می دهد. در واقع، به عقیده ۵۷ درصد از مدیران عاملی که در نظرسنجی کریربیلدر شرکت کردند، مدیران منابع انسانی برای کمک به آنها در جهت تهیه استراتژیهایی برای تحقق اهداف بزرگتر کسب و کار، می توانند اطلاعات عملیاتی در رابطه با منابع انسانی و همچنین سایر تحقیقات مرتبط را در اختیار ایشان قرار دهند.

نتیجه: مدیران منابع انسانی برای بهبود نتایج کسب و کار باید اطلاعاتی که در اختیار دارند را تحلیل کرده، و از آنها به موازات اطلاعاتی که مدیران امور مالی فراهم می کنند استفاده کنند. برای تعیین بهترین برنامه عملیاتی در جهت تحقق اهداف شرکت، اطلاعاتی که از هر دو طرف ارائه می شود باید با هم مورد بررسی قرار بگیرند.

 

  1. یک فرآیند بازنگری مستمر و پیوسته ایجاد کنید

پس از آنکه استراتژی ها مشخص شد، باید یک فرآیند بازنگری مستمر را برای ارزیابی کارآمدی آنها برقرار کنید. با توجه به اینکه بر اساس اظهارات ۴۸ درصد از مدیران عامل شرکت کننده در نظرسنجی کریربیلدر، شرکت های ایشان به دلیل استخدام های ناکارآمد از نظر مالی متضرر شده اند، تاکتیک های سرمایه انسانی برای تطبیق با اهداف استعدادی و مالی به ارزیابی مستمر نیاز دارند.

نتیجه: از ابزارها و نرم افزارهای تحلیل نیروی کار که نظارت، تحلیل و به اشتراک گذاری آن دسته از اطلاعات سرمایه انسانی که در رابطه با درآمد شرکت از اهمیت حیاتی برخوردارند را تسهیل می کنند استفاده کنید. از این طریق، مدیر امور مالی شما می تواند نتایج را بررسی کند و برای بهبود تاکتیک های کسب و کار شرکت شما با مدیر منابع انسانی به همکاری و مشارکت بپردازد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *