آموزش عیب یابی اتصال مودم به اینترنت + راه حل ها

آموزش عیب یابی اتصال مودم به اینترنت + راه حل ها
  • 1395/12/9
  • زهرا معبودی
  • 0

در حال حاضر با گسترش روز افزون بازی‌های کامپیوتری آنلاین، دستگاه‌های پخش فیلم به صورت آنلاین، و وجود وسایل هوشمند ارتباطی از کامپیوتر تا قهوه جوش و..، اینترنت را به یکی از دغدغه ای اصلی هر کاربر در فضای مجازی تبدیل کرده است. طبق آنچه از دنیای تکنولوژی به گوش می رسد، تا کمتر از چهار سال دیگر، تعداد وسایلی که به اینترنت متصل می‌شوند را ۵۰ میلیارد شئ برآورد کرده است.

اگر در این بین برای اتصال به اینترنت خود به طور مدام دچار مشکل و قطعی آن می‌شوید، شاید نتوانید که هر بار به یک متخصص کامپیوتری مراجعه کنید و احتمالا با تماس با آن ها همیشه جواب مناسبی دریافت نکنید، پس بهتر است با ما و بیان راهکارهایی برای عیب‌یابی مودم تان همراه شوید، تا بهتر بتوانید زبان مودم و روتر خود را بفهمید و آن را بهتر بکار بگیرید؛ با ما همراه باشید.

از دستور سیستمی Ping استفاده کنید.

اگر با دستورات خط فرمان بهتر آشنا شوید، تا حد زیادی شما را از هر تعمیرکار نرم افزار کامپیوتری بی نیاز می کند. یکی از دستورات مهم در  Command Prompt دستور پینگ است که شما را از اتصال به اینترنت تان مطلع می کند.

برای اطمینان از اینکه به اینترنت متصل هستید یک سایت را پینگ کنید، مثلا برنامه Run را اجرا کنید و سپس در کادر آن عبارت پینگ را به همراه آدرس آی پی سایت جستجو کنید، اگر هم آدرس آی پی یک سایت را ندارید، می توانید که از آدرس اسمی آن استفاده کنید، مثل زیر:

«Ping 216.58.219.201» یا « Ping google.com»

روند کاری پینگ به این صورت است که بسته های کوچک داده ای را به سمت سایت مربوطه ارسال می کند، و سرعت ارساال و رسیدن آن را هم به مقصد اندازه می گیرد، اگر سرعت ارسال بسته نرمال بود، پیغامی مبنی بر اینکه اتصال بر قرار است به شما نشان می دهد.

اگر بسته به مقصد نرسید، احتمال اینکه الان سایت مورد نظر به طور موقت غیر فعال باشد هست، پس سایت های دیگری را با همین ترفند پینگ کنید.

البته بعضی از سایت ها به طور خودکار به دستور پینگ شما پاسخ نمی دهند پس حتما از سایتهای متعدد برای ترفند پینک استفاده کنید.

نهایتا اگر هیچ پیغامی مبنی بر اتصال با سایت‌ها دریافت نکردید، می توانید مودم و روتر خود را بررسی کنید و در نهایت هم با شرکت خدمات دهنده اینترنت تان تماس بگیرید.

عیب یابی اتصال مودم به اینترنت

 اتصالات فیزیکی روتر را با پریز برق بررسی کنید.

شاید مهم ترین و اولین فاکتور برای پیدا کردن مشکل‌تان، چک کردن چراغ های روتر باشد؛ باید چراغ‌ها روشن و ثابت باشند. اگر چراغ ها خاموش باشند باید مطمئن شوید که روتر به درستی به پریز برق متصل شده است؛ برای اینکار کابل آداپتور را از روتر بیرون آورید، بعد از گذشت یک الی ۲ دقیقه دو مرتبه آن را وصل کنید، و کلید روشن/خاموش روتر را نگهدارید، اگر باز هم چراغ ها روشن نشدند، احتمالا روتر یا آداپتور برق و حتی سیم برق با مشکل فیزیکی مواجه هستند.

عیب یابی اتصال مودم به اینترنت

 

مودم و روتر را مجددا بررسی کنید.

اگر از مودم و روتر تان همزمان استفاده می کنید، پس باید هر دو دستگاه را با هم چک کنید، شاید فقط یکی از آن ها مشکل داشته باشد.

برای شروع ابتدا مودم خود را بررسی کنید، باید چراغ‌های مودم روشن شوند، اگر هیچ چراغی از مودم روشن نیست، باید مودم را خاموش کنید. چند دقیقه به مودم زمان استراحت و بازیابی دهید. حالا ابتدا مودم خود را روشن کنید و بعد سراغ روشن کردن روتر بروید.

اگر چراغ دکمه روشن/ خاموش روترتان روشن شده است حالا باید سراغ چراغ WAN یا اینترنت آن بروید؛ در اکث روترها، برای اطمینان از سلامت اتصال در روتر باید این چراغ را سبزرنگ چشمک زن ببینید.

اما اگر چراغ اینترنت برای شما روشن نشد باید روتر خود را خاموش کنید.

در بعضی از روترها چراغ در پشت روتر تعبیه شده است و باید چراغ اینترنت را از صفحه عقبی روتر بررسی کنید.

بعد از خاموش کردن روتر، همه کابل ها را از روتر جدا کنید و دومرتبه به جای درست خود متصل کنید. مدت کوتاهی صبر کنید و سپس روتر را راه اندازی کنید.

عیب یابی اتصال مودم به اینترنت

 

 فرکانس و کانال روتر را عوض کنید.

روتر ها به طور عمومی از ۱۴ کانال یا فرکانس  با پهنای باند ۲٫۴ GHz برای فرستادن و دریافت بسته در شبکه استفاده می‌کنند.

ممکن است گاهی این کانال ها در اتصال به وایفای، روی هم نویز و هم‌پوشانی ایجاد کنند، ونتوانند بسته را در شبکه جابجا کنند.

می توانید به طور موقت کانال های خود را تعویض کنید، مثلا کانال‌های ۱ ،۶، ۱۱ هم پوشانی را قبول نمی‌کنند و بدون مشکل می‌توانید از این فرکانس برای جابجایی داده ها در اتصال به شبکه استفاده کنید.

برای اینکه اینکار را به صورت دستی انجام دهید باید وارد صفحه مدیریت روتر شوید.

هر چند که روتر به طور خودکار خود فرکانس ها را تنظیم می کند، اما اگر هنوز در اتصالتان مشکل دارید و یا با سرعت کمی متصل هستید می توانید اشکالات کانال‌ها را در این پنل برطرف کنید.

 

عیب یابی اتصال مودم به اینترنت

از سلامتی کابل‌هایتان مطمئن شوید.

گاهی ممکن است با اعمال همه راه‌کارها باز هم چراغ‌های روتر روشن نشود، و این موضوع به این معنی نیست که باید روتر خود را عوض کنید.

گاهی کابل‌هایی که معمولا هم در حیاط قرار دارند، باید بررسی بیشتری شوند. اگر کابل ها را سالم یافتید، اسپلیتر خود را هم بررسی کنید.

در صورتی که هر کدام از وسایل بالا مشکل داشتند باید آن را تعویض کنید.

 

عیب یابی اتصال مودم به اینترنت

 

روتر خود را به حالت کارخانه برگردانید.

فقط در صورتی که واقعا مشکل روترتان با راه اندازی مجدد و.. برسی همه فاکتورهای دیگر حل نشد، می‌توانید از ریست کردن روتر استفاده کنید؛البته این راه حل خیلی جالب به نظر نمی رسد چرا که تنظیمات مودم فقط یک‌بار انجام می شود. می توانید قبل از این‌کار آیکن زرد پایین صفحه تان را هم بررسی کنید، شاید مشکل از آدرس آی پی باشد که به طور اتوماتیک دریافت نشده‌اند.

بعد از بررسی تمام فاکتورها اگر بخواهید روتر خود را ریست کنید، در صفحه پشتی روترتان باید یک حفره را پیدا کنید که در اکثر روترها در کنار آن کلمه Reset نوشته شده است.

در داخل این حفره یک پین ریز هست، آن را برای ۱۰ ثانیه مداوم نگه دارید؛ حالا روتر شما ریست شده است و باید مجددا برای راه اندازی آن، از روی سی دی درایورش آن را نصب کنید.

 

عیب یابی اتصال مودم به اینترنت

 فریمور را بررسی کنید/ FirmWare

با این روش و با استفاده از یک نرم افزار ساده می توانید روتر خود را به سادگی تنظیم کنید.

برای اینکار نیاز به یک ثابت افزار (FirmWare) هست که اکثر شرکت های تولیدی روتر، آن ها را برای دانلود و اجرا در اختیار شما قرار می‌دهند.

برای استفاده از این ترفند، ابتدا به صفحه مدیریت روتر تان بروید و در بخش System آن، نحوه دانلود این ثابت افزار را به دقت مطالعه کنید و سپس از همین بخش نسبت به دانلود آن اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که ثابت افزار را از بیرون دانولد و نصب نکنید و از طریق مدیریت روترتان این کار را انجام دهید.

عیب یابی اتصال مودم به اینترنت

 

 استفاده از یک تقویت کننده سیگنال یا Extender

به طور معمول، وجود موانع، دیوارها یا زیرزمین و.. باعث می شوند که سیگنال های موجود در شبکه با سرعت و کیفیت پایینی برقرار باشند.

اگر در شبکه شما هم مشکل ضعف آنتن وای‌فای وجود دارد، می‌توانید روتر خود و یا جایگاه دستگاه‌های خود را عوض کنید.

اما اگر به هر دلیلی امکان تعویض دستگاه‌ها ممکن نیست و در مواقعی حتی با تغییر محل نصب آن‌ها، باز هم با ضعف سیگنال‌ها مواجه هستید بهتر است که از یک دستگاه جانبی پر کاربرد مثل Extender استفاده کنید تا سیگنال‌های وای‌فای را تقویت کند.

عیب یابی اتصال مودم به اینترنت

 تنظیمات سرویس گیرنده ها را بررسی کنید.

بعد از بررسی تمام فاکتورها از طرف روتر و مودم (ارسال کننده های سیگنال)، اگر بازهم گوشی، تبلت، کامپیوترتان و.. به اینترنت متصل نمی شود، بهتر است که تنظیمات و پیکربندی کلاینت‌ها را هم مجددا تنظیم کنید.

با هر وسیله هوشمندی که هستید به قسمت تنظیمات وای‌فای تان بروید و در آن‌جا، مطمئن شوید که وای‌فای شما روشن است، یا رمز عبور را صحیح وارد می‌کنید.

  • اگر گوشی، تبلت شما در حالت پرواز قرار دارد ، آن را از پرواز خارج کنید، بعد از اینکاار مطمئن شوید که تاریخ و زمان وسیله تان به درستی وارد شده است.
  • در کامپیوتر خود هم بر روی نشانه گر شبکه، کلیک راست کنید و برای عیب یابی و رفع مشکلتان هم گزینه Troubleshoot Problems را انتخاب کنید.

بیشترین خطاهایی که در روترها گزارش شده است، با ریستارت روتر برطرف می شود، یا نهایتا مجبور شوید آداپتور شبکه خود را دوباره پیکربندی کنید.

کامپیوتر را بررسی کنید.

گاهی اوقات وجود ویروس ها، بد افزارها، نرم افزارهای جاسوسی و.. سبب می‌شوند که در تنظیمات شبکه شما اختلال ایجاد شود، پس یکی از فاکتورهای مهم خود را بررسی این موارد قرار دهید؛ ممکن است که با ورود به یک سایت و دانلود یک برنامه دیگر، این برنامه‌ها ناخواسته و بدون اطلاع شما، خودشان را بر روی سیستم‌تان نصب کرده باشند، و روی عملکرد مودم‌تان برای اتصال به اینترنت، سرعت آن و.. اختلال ایجاد کنند.

برای از بین بردن آنها می‌توانید از ضد این نرم افزارها که به صورت مجانی در اینترنت وجود دارند، استفاده کنید.

روتر قدیمی خود را تعویض کنید.

روترهای قدیمی سرعت اتصال خیلی کمتری را به نسبت به روترهای جدید در اختیار شما قرار می دهد, می توانید روتر خود را با یک مدل جدید و بروزتر تعویض کنید.

عیب یابی اتصال مودم به اینترنت

 با شرکت خدمات دهنده اینترنت تان تماس بگیرید.

اگر شما تمام تلاش‌تان را برای رفع مشکل اتصال به اینترنت، یا سرعت کم آن، قطعی و قفل کردن‌های زیاد آن و.. کرده باشید، دیگر باید کار را به متخصص، حامی و خدمات دهنده خودتان بسپارید؛ با آن‌ها تماس بگیرید.

نتیجه گیری:

زندگی در دنیای ارتباطات و اینترنت تخصص های خاص خودش را هم می طلبد تا بهتر بتوانید آن را مدیریت کنید و به مشکلات کمتری هم بر بخورید.

یکی از مشکلات عمده در کار با اینترنت، قطع و وصل شدن های مکرر با اینترنت است، که اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، باید با صرف هزینه ای مدام با مرکز خدمات دهنده خود تماس بگیرید.

در این مقاله با ارائه ۱۲ راه حل ساده و رایگان، شما را از وجود یک متخصص نرم افزار بی نیاز می کند. دیدگاه ها و تجربیات دیگر خود در این باره را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *