آموزش نصب لینوکس به زبان ساده

آموزش نصب لینوکس به زبان ساده
  • 1395/12/7
  • زهرا معبودی
  • 0

یکی از تجربه های لذت بخش کار با سیستم عامل های قدیمی و خاطره انگیز از جمله لینوکس است که هم اکنون کاربرد چندانی ندارد.حال می خواهیم به روش کاملا ساده نصب لینوکس را بر روی سیستم به شما آموزش دهیم.

با نصب این سیستم عامل تغییرات جالب و جذابی را مشاهده خواهید کرد که مهمترین این تغییرات افزایش سرعت سیستم شماست و هم چنین احتمال آسیب پذیری سیستم با ورود بد افزار به حداقل می رسد و قدرت محاسباتی در سیستم عامل شما به شدت افزایش می یابد.

قبل از شروع و تجربه لذت در لینوکس گردی باید نسخه دلخواه لینوکس را که قصد نصب دارید انتخاب کرده که این گام مهمترین مرحله کار شماست.دلیل این اهمیت وجود تعداد نسخه های زیاد سیستم عامل لینوکس است که کاربر را دچار سردرگمی می کند.پس از انتخاب سیستم عامل مناسب فقط باید مراحل نصب لینوکس را تکمیل نمایید.

نحوه بوت کردن سیستم برای نصب لینوکس :

قبل از شروع راهنمای نصب به این نکته توجه کنید سیستم قدیمی که تمایل به نصب لینوکس را روی آن دارید سیستم مقصد نام گذاری می کنیم.

گام های زیر را به ترتیب اجرا کنید :

بارگزاری نسخه مورد علاقه از سیستم عامل لینوکس(توصیه می شود این گام ها را در رایانه ای غیر از سیستم مقصد صورت گیرد)

how-to-install-linux

ساخت یک درایو راه اندازی

با استفاده از این درایو سیستم مقصد را بوت کنید و مراحل نصب را سپری کنید.

گام اول بسیار آسان است. سیستم لینوکس را از وب سایت mint یا Ubuntu یا هر سایت دلخواه دیگری که نسخه مورد علاقه لینوکس شما را دارد دانلود کنید.فایل دانلود شده باید در قالب یک فایل به حالت iso باشد و در هنگام بارگزاری دقت به نسخه ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی را داشته باشد.زیرا سازگاری ۳۲ بیتی به ۶۴ بیتی و بالعکس در سیستم عامل لینوکس امکان پذیر نیست.

گام دوم : ساخت درایو راه انداز است که باید برای این گام دقت و توجه بیشتری به خرج داد.بهترین و راحت ترین کار بهره گیری از یک حافظه فلش می باشد. مهمترین علت بهره گیری از فلش این است که سیستم مقصد روی فلش بوت نشود.توصیه می شود در مرحله نخست یک حافظه فلش برای این کار در نظر گرفته شود و مراحل را ادامه دهید ، اگر دچار مشکل شدید از سی دی یا دی وی دی برای ایجاد درایو راه اندازه بهره بگیرید.

میزان فضای مورد نیاز برای راه اندازی درایو بستگی به میزان حجم نسخه سیستم عامل لینوکس مورد نظر و دانلودی شما دارد.تازه ترین نسخه های مینت و ابونت به تریب حدود ۱٫۸ گیگ و ۱٫۵ گیگ نیاز به فضا دارد. پس تقریبا برای این کار ۲ گیگ بایت حافظه کافی است. حتما از خالی کردن حافظه فلش اطمینان پیدا کنید زیرا ممکن است در روند راه اندازی درایو اطلاعات دیگر فلش پاک شود.

ایجاد و ساخت راه انداز درایو :

بعد از دانلود نسخه مورد نظر که فایلiso   می باشد شما به یک ابزار نیاز دارید تا با آن حافظه usb  را تبدیل به درایو راه انداز کنید.

یکی از بهترین نرم افزارها برای این کار rufus  است که هم بدون هزینه است و هم ساده و آسان می باشد، نسخه قابل حمل را بارگزاری کنید تا نیازی به نصب کردن هم ضرورت نداشته باشد.

۱-ابتدا فلش مموری خود را به رایانه متصل کنید و برنامه rufus  را اجرا نمایید.

۲-قسمت device که در قسمت بالای صفحه قرار گرفته را مشاهده و سپس برسی کنید حالت حافظه فلش انتخاب شده باشد اگر غیر از حافظه فلش انتخاب شده بود می بایست آن را به حافظه فلش تغییر دهید.

۳-پایین قسمت Format Options  و در مقابل گزینه  Create a bootable disk using” که باید تیک خورده باشد،سپس روی آیکون دیسک کلیک کنید و به پوشه ای بروید که فایل ایزو در آن ذخیره شده،گزینه open  یا باز کردن را کلیک کنید.

۴-اگر مایل هستید می توانید اسم درایو را در زیر قسمت New volume label  به نام مورد علاقه تغییر دهید. این کار اجباری نیست. در گام آخر نیز می توانید استارت را انتخاب کنید. اندکی تامل کنید تا فلش مموری فرمت و فایل ایزو روی آن قرار بگیرد.

install Linux

نحوه بوت کردن سیستم لینوکس با استفاده از درایو راه انداز:

حال موقع رفتن به سیستم عامل مقصد است.در نظر گرفتن شرایط حال سیستم و سیستم مقصد و ویروسی بودن یا نبودن آن ارزش چندانی ندارد و فقط باید سیستم را فلش مموری خود بوت نمایید.

به منظور این کار نخست باید صفحه تنظیمات bios  سیستم رفته و ترتیب بوت شدن سیستم عامل را تغییر دهید.در حالت اولیه پیش فرض بوت شدن با هارد دیسک است پس باید ان را به حافظه usb  یا همان فلش مموری تغییر دهید و به عنوان نخستین راه اندازی معرفی کنید. در تعدادی از سیستم عامل ها نیازی به بایوس نمی باشد که در این سیستم ها فقط باید دکمه راه اندازی انتخاب شود .

در صورتی که مستقیم به منوی بوت هدایت نشدید می توانید از تنظیمات بایوس،ترتیب بوت شدن را انتخاب نمایید.برای ورود به صفحه بایوس پس از روشن نمودن سیستم و دریافت صدای بوق می توانید از کلید های f12 ,f9, f2   یا دکمه دیلیت استفاده کنید و آن ها را فشار دهید.

هنگام ورود به بایوس منو مرتبط با بوت را جست و جو کنید و اطمینان حاصل کنید که “Flash Drive” یا “USB Drive” به عنوان نخستین گزینه برای راه اندازی سیستم انتخاب نمایید. پس از آن تنظیمات بایوس را ذخیره و از آن خارج شوید که معمولا با فشردن اف ۱۰ این کار را می شود انجام داد).

لینوکس را همزمان با ویندوز داشته باشیم ؟

سیستم عامل لینوکس بدون نیاز به نصب و مراحل آن و فقط از طریق بوت با یک فلش مموری امکان پذیر است برای همین بهترین روش برای آزمایش نسخه های متعدد لینوکس ست تا بتوانید بهترین نسخه را انتخاب و گلچین نمایید.

مهمترین اقدامی که باید در هنگام نصب سیستم عامل لینوکس را آن را باید فرا بگیرید این است که ایا می خواهید همزمان ویندوز را در کنار لینوکس داشته باشید یا خیر؟

install Linux

در صورت نیاز به استفاده همزمان از دو سیستم عامل هنگام بارگزاری سیستم از شما می خواهد یکی از سیستم عامل ها را انتخاب نمایید. اگر فقط نیاز به استفاده از سیستم عامل لینوکس داشته باشید هارد دیسک شما به صورت کامل فرمت شده و لینوکس بر روی آن نصب می گردد. حالت اول یعنی استفاده همزمان از دو سیستم عامل معمولا هنگامی انتخاب می شود و فضای خالی مورد نیاز وجود داشته باشد.

در قسمت پایانی این مقاله می خواهیم دستور العمل های لینوکس را مرور کنیم که شاید در نسخه های مختلف این دستور ها با هم تفاوت داشته باشند.

حال مراحل نصب لینوکس mint  را مرور می کنیم :

الف : بوت کردن سیستم با استفاده از حافظه فلش که از قبل تعریف کرده اید.

ب : بر روی گزینه اینستال لینوکس کلیک کنید

ج : تنظیمات مختص به زبان، نرم افزارهای جانبی و غیره را انجام دهید و نحوه نصب لینوکس را انتخاب کنید.

install Linux

در نهایت می توانید این سیستم عامل متفاوت را بدین گونه نصب کنید و از بودن با آن لذت ببرید. تجربه لینوکس می تواند زندگی کامپیوتری شما را تغییر دهد. اگر شما هم از کاربران لینوکس هستید می توانید از بخش نظرات همین مطلب در گویا آی تی این موضوع را مورد بررسی قرار داده و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *