۵ دلیل کشف شده برای اعتیاد کاربران به سیستم عامل لینوکس

۵ دلیل کشف شده برای اعتیاد کاربران به سیستم عامل لینوکس
  • 1395/11/24
  • زهرا معبودی
  • 0

شاید بخواهید علاوه بر استفاده از سیستم عامل‌های ویندوزی، یا حتی آخرین نسخه آن ویندوز ۱۰، سیستم عامل دیگری را روی سیستم خود نصب کنید، اما نصب دو سیستم عامل مقداری از کارایی کل سیستم‌تان را کم می‌کند پس باید به سراغ یکی از بهترین سیستم عامل‌ها بروید تا این کارایی در عین کم نشدن، زیاد هم بشود. که ما سیستم عامل آزاد لینوکس را معرفی می‌کنیم و در ادامه مقاله هم، تمام مزیت‌هایش را نسبت به سیستم عامل مک، از جمله امن بودن، رایگان بودن، جذاب تر بودن و .. را بررسی می کنیم، با ما همراه باشید.

 

همانطور که میدانید این سیستم عامل به صورت آزاد معرفی شده است و به هیچ شرکت خاصی هم وابسته نیست، و حتی متن باز است، و همیشه افراد ماجراجویی هستند که ویژگی های جدیدی را روی لینوکس اعمال می کنند و حتی مشکلات آن را بهبود می دهند.

سیستم عامل لینوکس

شاید بهترین و جالب ترین کار با این سیستم عامل این باشد که، شما می توانید قبل از نصب لینوکس آن را بچشید؛ به این صورت، در عین اینکه سیستم عامل مک شما روی سیستم تان نصب است، می توانید سیستم عامل لینوکس را به وسیله فلش USB و یا بالا آمدن دوگانه، راه اندازی کنید و محیط آن را ببینید؛ حتی می توانید که روی آن نرم افزارهای مختلفی را نصب و اجرا کنید؛ به این قابلیت خوب لینوکس، که یک سیستم عامل کامل را برای شما نصب می کند، نصب زنده یا Live Installation گفته می شود.

همانطور که گفته شد لینوکس به شرکت خاصی وابسته نیست، پس هر دانشگاه، شرکت و فردی می تواند روی آن تغییرات خاصی را ایجاد کند و به عنوان یک نسخه در بازار وارد کند و تا الان هم نسخه های زیادی از لینوکس عرضه شده است؛ در این بین نسخه ubuntu (اوبونتو) به عنوان محبوب‌ترین نسخه معرفی شده است، که برای افرادی که اطلاعات چندانی با این سیستم عامل ندارند بسیار مناسب است. پس برای شروع با این نسخه کار کنید و با همه امکانات خوب و ضعیف آن آشنا شوید تا بتوانید خود را برای کار با دیگر نسخه ها آماده کنید؛ با ما در بررسی ویژگی‌های اوبونتو همراه باشید.

 

اولین ویژگی: می‌توانید سیستم عامل قدیمی خود را نگه دارید.

سیستم عامل لینوکس

همان طور که بیان شد، شما می توانید برای نصب لینوکس، نسخه قدیمی سیستم عامل خود را هم نگه دارید و لازم نیست که ان را حذف کنید.

نسخه ابونتو را به راحتی می توانید از روی سایت‌های مختلف دانلود کنید  و با مراحل نصب آن هم به راحتی آشنا شوید، البته برای اینکه آن را  دانلود کنید باید یک دی وی دی یا یک فلش و یا هر وسیله ذخیره سازی دیگری که حداقل ۲ گیگابایت فضای آزاد داشته باشد، نیاز دارید، و بعد از ان مراحل انجام کار بسیار آسان است.

اگر شما از فلش یا  Dvdاستفاده کنید، می توانید سیستم عامل قبلی خود را هم حفظ کنید اما به اندازه کافی کارایی خوبی ندارد، و برای برخی عملیات‌های سیستمی با مشکل روبرو می شوید؛ بخاطر اینکه مثلا اگر از فلش استفاده کنید، باید برای سیستم مشخص کنید که ثبات ان فعال شده است.

دومین ویژگی: بالا آوردن و کار با آن بسیار آسان است.

سیستم عامل لینوکس

اوایل عرضه شدن لینوکس، کاربران برای نصب نرم افزارها با مشکلات پیچیده ای روبه رو بودند و همه کدک های این سیستم عامل را هم نمی‌توانستند پیاده کنند؛ شاید فقط  نسخه‌های اولیه این سیستم عامل برای حرفه‌ای‌های کامپیوتر مشقتی نداشت؛ اما در نسخه های جدید ان، مثل ابونتو می بینیم که این مشکل بسیار خوب رفع شده و به راحتی با کمک ابونتو می توانید که کدک های محبتوتان را انتخاب کنید و آن ها را دانلود کنید؛ علاوه بر اینکه در این نسخه قابلیت دانلود صوتی و تصویری آن هم قرار داده شده است. در بعضی از نسخه های پیشرفته تر می بینیم که اگر سیستم تان به وایفای متصل باشد، به طور خودکار به شبکه متصل می شود و کدک ها را دانلود می‌کند.

البته شما اگر به تازگی از محیط سیستم عامل های ویندوزی و مک دست کشیده اید و به این محیط آمده باشید، شاید برای اوایل، کار با محیط برایتان سردرگمی پیش بیاورد که این یک امر طبیعی است؛ شما به‌راحتی می‌توانید برای اینکه همه جزئیات این نسخه را بفهمید، فقط چند دقیقه وقت تان را در وب سایت های راهنما صرف کنید و اطلاعات خوبی درباره نصب راه اندازی و..ان بدست بیاورید.

سومین ویژگی: همه امکانات سیستم عامل ها در لینوکس هست.

سیستم عامل لینوکس

این نسخه، برای ۵۵ زبان دنیا عرضه شده است، و تمام اپلیکشین‌های دسکتاپ گنوم را پشتیبانی می‌کند و علاوه بر آن نرم افزارهای رایگانی را هم در خودش قرار داده است.

مثلا برای وب گردی، فایرفاکس، برای سرویس های ایمیل خود از نرم افزار تاندربرد استفاده کرده و برای بسته های نرم افزاری خود مثل واژه پرداز، تهیه پاورپوینتها و .. نرم افزار لایبرآفیس، و برای نسخه اوت لوک ویندوزی، نسخه Evolution تحت لینوکس را را تعبیه کرده است.

علاوه بر این نرم افزارهای رایگان، نرم افزارهای دیگری برای ویرایش تصویر مثل GIMP و یا Kodi برای مدیریت فایل های چند رسانه ای قرار داده است.

در کنار این‌ها می‌توان به نرم افزار های  معروف دیگری مثل Skipe، Plex ، Drop BOX، مدیا پلیر VLC، Google Chrome، اسلک، نرم افزار موسیقیایی اسپاتیفای، و برنامه های وبی مثل نسخه آنلاین مایکروسافت آفیس، و نسخه آنلاین Play Music گوگل را هم می توان نام برد.

اما اگر احیانا به یکی از نرم افزار های ویندوز نیاز داشتید که در لینوکس نبود، خیالتان راحت باشد چون که می توانید از نسخه‌های سازگاری که بین ویندوز و لینوکس وجود دارند استفاده کنید. در سایت Wine لیستی از نرم افزار های سازگار وجود دارند.

چهارمین ویژگی: بهترین امنیت با لینوکس.

سیستم عامل لینوکس

اکثر کاربرانی که می‌خواهند از سیستم خود به عنوان دسکتاپ استفاده کنند، به سراغ گزینه‌هایی مثل ویندوز و.. می‌روند و افراد کمی هستند که در کامپیوتر شخصی و رومیزی خودشان، از لینوکس استفاده کنند؛ اما افرادی هم هستند که مهم ترین اولویت‌شان در استفاده از کامپیوترهای شخصی، امنیت و جامعیت آن باشد؛ زیرا هکرهایی هستند که در صدد آسیب زدن به شرکت ها و افراد باشند.

در بین تمام سیستم عامل ها، لینوکس به خاطر اینکه به افراد، موسسات و دانشگاه ها اجازه می دهد که کدهایش را توسعه بدهند، اصلاح کنند، تغییر دهند، همیشه به عنوان یک سیستم عامل امن شناخته شده است و از ابتدا لینوکس بر پایه اهداف امنیتی طرح ریزی شده بود.

اما این نرم افزار جامع و مطمئن، باز هم با آسیب‌هایی رو به رو هست و می‌تواند مثل تمام نرم افزار و سیستم عامل‌ها با مشکلاتی هم رو به رو شود، اما نرم افزارهای خرابکار کمی وجود دارند که بتوانند روی این سیستم عامل اجرا شود و البته لینوکس اکثر آن ها را تشخیص می دهد و اجازه اجرا به آن‌ها نمی دهد؛ پس همچنان لینوکس تنها انتخاب برای کسانی است که امنیت اولیت اول آنهاست.

بهتر است بدانید که لینوکس در بین رقبایش آمار هنگ کمتری دارد و خیلی کم پیش می‌آید که با وجود اجرای چند نرم افزار، از میزان کارایی‌اش کم‌تر شود و یا حتی قفل کند؛ شاید این مزیت، جایگاه لینوکس را از بین بقیه سیستم عامل ها با مقدار زیادی بالاتر ببرد.

پنجمین ویژگی: دوستان پشتیبانی در لینوکس با شما هستند.

سیستم عامل لینوکس

شاید لینوکس تنها سیستم عامل وسوسه انگیز دنیا باشد، سیستم عاملی که همه امکاناتش را در عین امنیت، رایگان تامین در اختیارتان قرار می دهد، و حتی ویژگی متن بازی اش، آن را خواستنی تر می‌کند.

شما هر بار می توانید تغییرات جدید در نسخه های آن را مشاهده کنید و آن کدها را روی سیستم خود پیاده کنید تا با لینوکس در یک هیجان تمام نشدنی همراه باشید.

استفاده از لینوکس این خاصیت فوق تصور را دارد که همیشه افرادی از هر کجای دنیا هستند که بتوانند سیستم و نرم افزارهای شما را توسعه بدهند، و پشتیبانی کنند.

الان نرم افزارها و سیستم عامل هایی مشغول فعالیت هستند که بتوانند از ویژگی های خوب لینوکس از جمله توسعه نرم افزاری آن، استفاده کنند.

به نظر بهتراین است  که برای غرق شدن در نرم افزارهای توسعه یافته، از خود لینوکس شروع کنید.

برای امتحان کردن لینوکس، لازم نیست با ویندوز (یا Mac OS) خداحافظی کنید. اوبونتو می‌تواند بسیار آسان بر روی یک سیستم با بوت دوگانه یا حتی به طور مستقیم از روی یک فلش USB اجرا شود.

دیدگاه خود را در این باره با گویا آی تی در میان بگذارید و اگر از کاربران لینوکس هستید تجربیات ارزشمند خود را در باره این سیستم عامل در بخش نظرات بنویسید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *