هک شماره سریال آیفون دلیل اصلی اپل برای بررسی قفل فعال‌سازی

هک شماره سریال آیفون دلیل اصلی اپل برای بررسی قفل فعال‌سازی
  • 1395/11/16
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دلیل تصمیم اپل برای حذف ابزار بررسی کننده‌ی وضعیت قفل فعال‌سازی (Activation Lock) از سرویس آی‌کلاود، سواستفاده‌ی هکرها از این ابزار برای دور زدن قفل‌ فعال‌سازی در ابزارهای از کار افتاده از طریق سرقت شماره سریال‌های محصولات iOS که به صورت قانونی خریداری شده‌اند، است.

گویا آی تی – ابزار بررسی وضعیت قفل فعال‌سازی به کاربران اجازه می‌داد وضعیت اتصال یک آیفون دست دوم به حساب فروشنده را به صورت آنلاین چک نمایند. البته این مهم از طریق تایپ شماره سریال آیفون در کادر Status Checker وب‌سایت آی‌کلاود هم مقدور بود و به این ترتیب خریدار می‌توانست از عدم خرید ابزارهای قفل شده (که ممکن بود سرقتی باشند) اطمینان حاصل نماید.
البته هدف اصلی از طراحی قفل فعال‌سازی جلوگیری از دسترسی به محصولات اپل در صورت گم شدن یا سرقت آنهاست؛ به این ترتیب تنها کسی که امکان استفاده از ابزار را پیدا می‌‌کند، صاحب اصلی آن یعنی شخصی است که آی‌دی اپل و رمزعبور دستگاه را در اختیار دارد. البته برای فعال کردن این ویژگی مالک دستگاه باید تنظیمات راه‌اندازی آن را در قسمت Find My iPhone انجام داده باشد.
هر چند طبق گزارش وب‌سایت MacRumors، هکرهای متخصص سخت‌افزار برای فعا‌ل‌سازی مجدد آی‌پدهایی که از طریق قفل فعال‌سازی، غیرفعال شده بودند از ابزار آنلاین بررسی وضعیت سو استفاده کرده‌اند.
در ویدئوی منتشر شده از این هک، هکرها نشان می‌دهند که امکان پیش‌بینی و ساخت یک شماره سریال قانونی با استفاده از ابزاری که ویژگی قفل فعال‌سازی هنوز در آن فعال نشده وجود دارد؛ بعد از این می‌توان چنین شماره سریالی را روی هارددیسک یک ابزار قفل شده نوشت.
ابزار بررسی وضعیت قفل آی‌کلاود از سوی هکرها برای بررسی قانونی بودن شماره سریال جدید تولید شده و ارتباط آن با ابزاری که ویژگی قفل فعال‌سازی در آن خاموش بوده، به کار گرفته می‌شد. اگر ویژگی مذکور خاموش بود، کاربر جدید می‌توانست با استفاده از شماره سریال ابزارها را فعال نماید.
تا کنون اپل هیچ صحبتی درباره‌ی علت حذف ابزار در وب‌سایت آی‌کلاود نکرده اما MacRumors به این نکته اشاره می‌کند که این هک توضیح خوبی برای شکایت‌های اخیری است که در آنها مردم با وجود خرید مستقیم آیفون جدید از اپل، متوجه ارتباط آن با آی‌دی اپل شخصی دیگر شده‌‌اند.
این مشکل از ماه سپتامبر (مهر ۹۵) سال گذشته برای مدل‌های iPhone 6s, 6s Plus, 7, 7 Plus پیش آمده و اپل باید به فکر حل آن باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *