چه عواملی مانع محبوبیت نسخه جدید بازی کوییز آف کینگز شده است

چه عواملی مانع محبوبیت نسخه جدید بازی کوییز آف کینگز شده است
  • 1395/11/12
  • زهرا معبودی
  • 0

برنامه نویسان دانشگاه امیر کبیر، بازی موبایلی هوشی را طراحی کردند که، این بازی تا الان، با داشتن چند میلیون کاربر، جز یکی از محبوب ترین بازی های موبایلی محسوب می شود؛ تا جایی که در سال ۱۳۹۴ دومین بازی برتر شناخته شد.

در مجموعه‌های قبلی این مقاله، روند شروع بازی و هم چنین ترفندهایی را برای برنده شدن در این محیط رقابتی بیان کردیم.

اما این بار در ادامه مقاله، و برای انتقاد مفید، به تولیدکنندگان این نرم افزار و احتمالاً اصلاح نسخه های بعدی بازی، باید به معایب آن هم اشاره شود که در حین روند بازی، مشکل ساز شده اند.

کوییز آف کینگز

اولین مشکل؛ سوالات اشتباه.

اگر شما هم از کاربران این بازی رقابتی باشید، می دانید که مهم ترین ترفند برای برنده شدن و جلو رفتن، داشتن اطلاعات عمومی بالاست.

در حین رقابت ممکن است سوالی پرسیده شود که شما جواب آن را می دانید اما رقیب شما نمی داند، اما در بین گزینه ها جواب صحیح را پیدا نمی کنید، یا اینکه سوال اشتباه، گنگ و یا طولانی طرح شده باشد، در هر صورت، باز هم شما یک نمره منفی می گیرید و تنها کاری که می توانید بکنید گزارش خطا برای این پرسش ارسال کنید، اما در روند رقابت هیچ تاثیری ندارد.

پس در مجموع، با وجود این اشتباهات اعتبار کل بازی هر بار پایین‌تر می‌آید و به احتمال زیاد حتی تعداد کاربران این بازی هربار کم تر می شود.

برای برطرف کردن این مشکلِ بزرگ و تأثیر گذار، بهتر است که سازندگان بازی، سوالات هر بخش را قبل از قرار گرفتن روی نرم افزار، توسط کارشناس مربوط به خود دوباره بررسی کنند و منتظر دریافت گزارش خطا  از کاربران نمانند.

مشکلات با گزارش دادن کاربران، حتی با وعده اهدای سکه باز هم برطرف نشده است.

کوییز آف کینگز

دومین مشکل؛ خرید سکه نا عادلانه.

یکی از راه هایی که هر سازنده بازی و یا دیگر نرم افزارها برای کسب درآمد خود می‌توانند انجام دهند، فروش سکه در بازی است.

بازی های بزرگ دیگری چون کلش آف کلنز، کلش رویال هم با فروش جم یا الماس کسب درآمد می کنند.

به طور واضح تر، در این بازی ها قبل از شروع رقابت و تنها در بازی انفرادی، به شما اجازه می دهند که الماس خریداری کنید و مثلاً دسته بندی سوالات و.. را تغییر دهید؛ اما در هنگام بازی آنلاین که با حریفی مشغول بازی هستید دیگر نمی توانید از الماس ها استفاده کنید؛ در این صورت رقابت عادلانه باقی می ماند.

اما متاسفانه در بازی کوییز، امکان خرید سکه حتی در حین بازی آنلاین هم وجود دارد؛ در این صورت هر کدام از حریف ها که سکه بیشتری خریداری کنند می توانند تغییرات اساسی در روند بازی ایجاد کنند؛ تغییراتی مثل رأی گیری دوباره، تغییر نوع سوالات، حذف کردن دو جواب اشتباه،..

در این صورت بازی از حالت هوش و رقابت خارج شده، و ترفند برنده شدن تنها همان خرید سکه می شود؛ هر که بامش بیش، برفش بیشتر!

کوییز آف کینگز

سومین مشکل؛ نا مفهومی در دسته بندی موضوعات

این بازی تقریباً ۲۰ دسته بندی مختلف و جالب دارد، که سطح تنوع و هیجان بازی را بالا می برد؛ اما این موضوع خالی از اشکال هم نیست.

گاهی مشاهده می شود که در هر دسته بندی سوالاتی پیدا می‌شود که متفاوت از عنوان آن بخش است، که این موضوع در مجموع شفافیت بازی را پایین می آورد یا گاهی مشاهده می شود که سوالات نامفوم و یا حتی اشتباه باشند.

مثلا در بخش سرگرمی، سوالات خودرو بیشترین درصد از سوالات را تشکیل می دهد؛ چه بسا بهتر بود که سوالات خودرو به بخش متمایزی انتقال داده می شد یا حتی در دسته بندی جغرافیا، سوالات مختلطی مثل غذا و نوشیدنی هم وجود دارد.

پس از قبل باید بدانید که با انتخاب کردن یک بخش، تنها سوالات مربوط به آن بخش، قرار ندارد و شاید مورد پسند شما نباشد!

البته به استثنای دسته های انگلیسی، ریاضی، فوتبال که سوالات آن ها به طور واضح و مشخص انتخاب شده اند.

کوییز آف کینگز

اُفت کارایی سرورها در ساعت ترافیک

همان طور که می دانید برای انجام این بازی باید به سرور متصل باشید، اما گاهی این پشتیبانی از طرف سرور انجام نمی شود؛ البته این موضوع فقط شامل ساعت های شلوغی بازی می شود؛ وقتی که تعداد کاربران آنلاین زیاد باشد. در این صورت از طرف سرور با پیغام خطایی مبنی بر ” خطا در شبکه، لطفا مجددا تلاش کنید” رو به رو می شوید.

این مشکل در دفعات زیادتر می تواند باعث کلافگی کاربران شود و سازنده این بازی، به احتمال زیاد با کاهش کاربران مواجه می شود.

کوییز آف کینگز

پنجمین مشکل؛ خطا در آمار و نتیجه

یکی از جذابیت های خاص این بازی، دیدن کارنامه و آمار مربوط به نتایج بازی های خود و حریف است. تجربه نشان داده است که، سازنده این بازی سعی کرده که دقیق ترین آمار را به  کاربران خود ارائه دهد، اما بازهم این بخش جذاب خالی ازاشکال نیست.

کوییز آف کینگز

مثلا به نظر می رسد که این آمار گاهی اصلا یا خیلی کم بروز رسانی می شود.

مثلا در مورد درصد پاسخ های اشتباه، درصدهای اشتباهی نوشته می شود، و یا حتی رتبه شما با پیروزی های اخیر تغییرات چندانی نکرده است.

کاربرانی که گوشی خود را عوض می کنند، دیگر میزان برد و باخت ها برایشان نمایش داده نمی شود.

یا بعد از مدتی ممکن است بعضی از بازی ها از دید شما پنهان شود.

هر چند نگهداری سوابق با وجود داشتن کاربران زیاد، کار دشواری است و حتی احتمال آمار اشتباه هم وجود دارد، اما نیاز به سرورهای قدرتمند هم احساس می شود تا این بازی با کاهش کارایی و کاربران مواجه نشود.

اگر شما هم از کاربران این بازی ایرانی جالب هستید و اشتباهاتی مازاد بر متن این مقاله، در بازی مشاهده کردید، می توانید در قسمت نظرات برای ما و بقیه کاربران مطرح کنید.

دیدگاه های خود را در رابطه با این بازی با گویا آی تی در میان گذاشته و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *