بررسی ساعت هوشمند ASUS ZenWatch 3

بررسی ساعت هوشمند ASUS ZenWatch 3
  • 1395/11/12
  • زهرا معبودی
  • 1

خرید ساعت های هوشمند اخیرا در میان کاربران ایرانی رونق فراوانی یافته از این رو گویا آی تی برای اینکه به شما کمک کند، کم و کیف ساعت های هوشمند جدید را بدانید و انتخابی بهتر داشته باشید، به بررسی ساعت های هوشمند می پردازد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 ASUS ZenWatch 3

معرفی

فکر می‌کنید ساعت‌های هوشمند به بن بست خورده‌اند؟ پیش از دیدیم که تکنولوژی چه کار می‌تواند بکند، و تولید کنندگان بزرگ موبایل چگونه محصولات پوشیدنی خود را معرفی کردند، اما این اواخر به نظر می‌آید که دوره‌ی ساعت‌های هوشمند بزرگ تمام شده است. با این اوصاف آیا هنوز ممکن است که ساعت هوشمندی بتواند مشتریان را هیجان‌زده کند؟

 ASUS ZenWatch 3

با انتشار قریب الوقوع Android Wear 2.0 برای سخت‌افزارهای موجود اکنون در نوک قله‌ی فصلی جدید در محصولات پوشیدنی هستیم. ولی قبل از این که به آن جا برسیم، هنوز از پارسال یکی از محصولات مجهز به Android Wear 1.5 را در اختیار داریم و می‌خواهیم به بررسی جدیدترین نسل ساعت هوشمند شرکت ایسوس به نام ZenWatch 3 بپردازیم.

محتویات بسته:

  • ZenWatch 3
  • داک شارژ مغناطیسی
  • آداپتور شارژ USB
  • استند (پایه) شارژ
  • راهنمای مقدماتی
  • کارت گارانتی

 ASUS ZenWatch 3

طراحی

برخلاف تلفن‌های هوشمند که در آن طراحی یک مبحث بحث برانگیز می‌باشد، در ساعت‌های هوشمند این پارامتر حکم مرگ یا زندگی محصول را صادر می‌کند. ایسوس در دو مدل ابتدایی ساعت‌های خود چهره‌ی استاندارد و مستطیلی شکلی را انتخاب کرده بود که با شیشه‌ی خمیده، فلز صیقلی و بدنه‌ای جذاب و حرفه‌ای ارائه می‌شد.

ولی در ZenWatch 3، ایسوس علی‌رغم تبعیت از همان استایل اصلی به دنبال چیزهای جدید است. بزرگترین تغییر این سری با اختلاف زیاد مربوط به صفحه‌ی دایره‌ای شکل ساعت است، از این رو با توجه به سلطه‌ی دستگاه‌های گرد در بازار Android Wear، عجیب است که چرا ایسوس این قدر دیر تن به این تغییر داده است.

یکی از عناصر کلیدی این طراحی ترکیب چند رنگ فلزی مختلف می‌باشد: نقره‌ای و خاکستری تیره در مقابل رنگ برنجی، و طلایی که چهره‌ی ساعت را گیراتر کرده است. ترکیب دقیق رنگ‌ها بسته به مدلی که از بین سه ترکیب رنگی موجود انتخاب می‌کنید متفاوت می‌باشد، اما هیچ کدام شما را ناامید نخواهد کرد.

 ASUS ZenWatch 3

اگرچه ZenWatch 3 خیلی هم زمخت نیست، ولی برای مقابله در برابر گرد و غبار و آب از استاندارد IP67 بهره می‌برد.

شاید بدترین بخش این ساعت بند آن باشد که به‌رغم امکان جایگزینی، در زاویه‌ای نه چندان جالب به بدنه وصل می‌شود و به نظر می‌رسد که بیشتر برای مچ‌های خیلی بزرگ طراحی شده باشد. بندها یک مشکل دیگر هم دارند که مربوط به نگهدارنده‌ی بخش اضافه‌ی بند پس از بستن می‌باشد؛ در واقع بند خیلی زود از این قسمت جدا می‌شود و عملاً آن را بلااستفاده کرده است. این قضیه تاسف برانگیز می‌باشد چون این بند به طور کلی خوب است، ولی به هر حال هر چیزی مشکلات مربوط به خود را دارد.

 ASUS ZenWatch 3

نمایشگر

ایسوس با استفاده از صفحه‌ی گرد پا روی سنت‌های قدیمی خود گذاشته ولی قرار نیست همه چنین عقیده‌ای داشته باشند. از یک طرف، نمایشگر گرد ZenWatch 3 این دستگاه پوشیدنی را به ساعت‌های مچی استاندارد خیلی نزدیک‌تر، و به پذیرش آن در میان کاربران کمک کرده است. گفته می‌شود که این صفحه‌ی دایره‌ای به جرأت حداقل از نظر طراحی رابط کاربری برای استفاده از سطح نمایش بهتر است، ولی مطمئنیم که طراحی قبلی هنوز هم طرفداران خودش را دارد.

 ASUS ZenWatch 3

نمایشگر دستگاه با وجود این تغییر بزرگ هنوز هم اشتراکات زیادی با ZenWatch 2 دارد. هر دو دستگاه از پنل AMOLED استفاده می‌کنند در حالی که تفکیک پذیری ZenWatch 3 کمی بالاتر است، ولی اندازه‌ی نمایشگر متفاوت می‌باشد (این‌جا یک صفحه‌ی ۱٫۳۹ اینچی وجود دارد)، یعنی تراکم پیکسل خیلی بیشتر است – ۲۷۸ پیکسل در هر اینچ در ZenWatch 2 به ازای ۲۸۷ پیکسل در ZenWatch 3.

 ASUS ZenWatch 3

نمایشگر به طور پیشفرض خوب و با پنج سطح روشنایی و یک حالت خودکار تابناک است، و اگر در مشاهده‌ی آن در روزهایی که آفتاب شدید وجود دارد به مشکل خوردید می‌توانید از یک گزینه‌ی خاص برای تقویت روشنایی استفاده کنید.

برای بهره‌وری حداکثری از ساعت خود، می‌توانید از حالت همیشه-روشن (Always-on) دستگاه استفاده نمایید. این حالت زمانی که به طور مستقیم در حال تعامل با دستگاه نباشید پیچیدگی چهره‌ی ساعت را (مثلاً با حذف عقربه‌ی ثانیه و کم‌نور کردن نمایشگر) کاهش می‌دهد، اما همچنان به شما اجازه می‌دهد تا ساعت را ببینید. با وجود راندمان مناسب AMOLED، نمایشگر هنوز نقش موثری در مصرف عمر باتری دارد و از این رو شاید بهتر باشد تا زمانی که نیازی به ساعت ندارید صفحه را خاموش کنید.

 ASUS ZenWatch 3

رابط و عملکرد

Android Wear (حداقل تا انتشار نسخه‌ی دوم) هنوز همان Android Wear است، ولی اگر پیش از این از ZenWatch 2 استفاده می‌کردید، چیزهایی جدید زیادی وجود دارد.

ایسوس رابط ساعت را با افزودن چند دکمه‌ی جدید بهبود بخشیده است. یک دکمه شبیه به تاج در ساعت قرار دارد که برای روشن کردن صفحه استفاده می‌شود؛ ZenWatch 3 دو دکمه‌ی دیگر هم دارد که در دو طرف این دکمه‌ی تاج مانندْ قرار گرفته است.

 ASUS ZenWatch 3

دکمه‌ی بالایی به طور پیشفرض اپلیکیشن ASUS ZenFit را اجرا می‌کند، دکمه‌ی پایینی حالت Eco Mode که برای ذخیره‌ی انرژی استفاده می‌شود را فعال می‌کند و دکمه‌ی تاج هم صفحه‌ی ساعت را برای شما روشن می‌کند. برخلاف دکمه‌ی تاج که عملکردی ثابتی دارد، دو دکمه‌ی دیگر را می‌توان به صورت دلخواه تنظیم کرد و اجازه داد تا اپلیکیشن‌های موردنظر کاربر را اجرا کنند. این امکان از نظر راحتی ایده‌ی خیلی خوبی است، و به شما کمک می‌کند تا بتوانید کارهای خود را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهید.

پردازنده و حافظه

 ASUS ZenWatch 3

با در نظر گرفتن وظایف نسبتاً ساده‌ای که به ساعت‌های هوشمند اختصاص می‌دهیم، به توان پردازشی زیادی نیاز نداریم، و از این رو ZenWatch 3 از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۲۱۰۰ استفاده می‌کند که به طور اختصاصی برای دستگاه‌های پوشیدنی طراحی شده است. ساعت به طور کلی روان و به جز زمانی که در حال تبادل اطلاعات با موبایل است، بدون هنگ کار می‌کند.

ایسوس برای این نسخه از ساعت هم مانند ZenWatch 2 از همان مقدار حافظه و فضای ذخیره سازی داخلی یعنی به ترتیب ۵۱۲ مگابایت و ۴ گیگابایت استفاده کرده است. ما در هنگام آزمایش این بخش به مشکلی برنخوردیم و اگر آلبوم‌های موسیقی سنگین نداشته باشید، این میزان فضای ذخیره سازی از حد مورد نیاز شما هم بیشتر است.

اتصال

 ASUS ZenWatch 3

مثل بسیاری از محصولات پوشیدنی اخیر، ZenWatch 3 هم برای وصل شدن به موبایل از هر دو فناوری بلوتوث و Wi-Fi پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی از سیستم سلولار یک امتیاز مثبت برای این دستگاه به حساب می‌آید، اما این ویژگی یعنی هزینه و اندازه‌ی اضافی و عمر باتری کمتر. ما خیلی دوست داریم این گزینه را هم در نظر بگیریم (یا حداقل ویرایش‌های سلولار و بدون سلولار را در مقابل هم قرار دهیم)، ولی به راحتی نمی‌توان ایسوس را به خاطر انتخاب مسیری که کمترین سختی را دارد سرزنش کرد.

باتری

 ASUS ZenWatch 3

مدت‌هاست عادت کرده‌ایم که دائماً موبایل‌هایمان را شارژ کنیم، ولی آیا چنین چیزی در مورد ساعت‌های هوشمند هم صادق است؟ نگهداری از باتری ساعت‌های استاندارد چیزی است که اصلاً به ندرت در مورد آن فکر می‌کنیم، ولی ساعت‌های هوشمند این شرایط را تغییر دادند چون هر کس می‌خواهد چنین ساعتی بخرد در مقایسه‌ی میان مدل‌های مختلف به اولین سوالی که فکر می‌کند باتری و نحوه‌ی تامین انرژی آن است.

باتری ۳۴۰ میلی آمپری ZenWatch 3 مقداری از ZenWatch 2 کمتر است – به خاطر طراحی متفاوت این نسخه – ولی تغییر پردازنده باید مصرف آن را کاهش داده باشد. البته ایسوس با بهره‌مندی از حالتی موسوم به HyperCharge ادعا می‌کند که باتری خالی را می‌تواند در عرض ۱۵ دقیقه تا ۶۰ درصد شارژ کند.

 ASUS ZenWatch 3

تجربه‌ی ما از عمر باتری این دستگاه کمی متغیر بود. ما با استفاده از حالت همیشه-روشن (Always-on) و با دریافت همه‌ی انواع نوتیفیکیشن‌ها فهمیدیم که باتری ZenWatch 3 در استفاده‌ی روزمره با این شرایط به سرعت خالی می‌شود. از بعد از ظهر به بعد با تغییر حالت ساعت به Eco Mode، خاموش کردن شبکه و نوتیفیکیشن‌ها، فقط می‌خواستیم ساعت خاموش نشود، اما با این حال باز هم قبل از این که بخوابیم باتری تمام کردیم.

مشکلی در شارژ سریع وجود دارد که نمی‌گذارد دستگاه به وعده‌اش عمل کند، و بر اساس مشاهدات ما ۲ ساعت و نیم طول کشید تا شارژ ساعت از ۱۵ به ۷۵ درصد برسد. در حالی که گاهی اوقات از ۲۵ درصد تا ۱۰۰ درصد در عرض یک ساعت پر می‌شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که بخش شارژ شدن کمی ناپایدار عمل می‌کند.

 ASUS ZenWatch 3

اگر استفاده‌ی چندانی از ZenWatch 3 ندارید، به احتمال زیاد دستگاه یک روز کامل به شما سرویس خواهد داد، اما اگر قرار باشد از یک ساعت هوشمند هم به اندازه‌ی یک ساعت معمولی استفاده کنیم پس استفاده از آن چه برتری‌ای خواهد داشت؟

جمع‌بندی

ZenWatch 3 زیباست. این ساعت طراحی محکم و مطلوب دارد و شما را به خوبی جذب می‌کند. ولی اندازه‌ی کلی آن نسبتاً بزرگ است و نه فقط ضخامت ۱۰ میلی متری، که نحوه‌ی اتصال بند به بدنه هم بر زمختی آن می‌افزاید. با وجود این که بند این ساعت از دست‌های کوچک هم پشتیبانی می‌کند، ولی دستگاه آن حسی که باید را نداشته و به اندازه‌ی کافی با ایمنی به دست بسته نمی‌شود.

 ASUS ZenWatch 3

عمری باتری هم برای ZenWatch 3 یک مشکل بزرگ است. اگرچه با کنترل روشنایی نمایشگر و خاموش کردن اتصال داده می‌توانید مصرف آن را مدیریت کنید، ولی به سختی می‌توان گفت که این ساعت هوشمند ساعت هوشمند ایده‌آل ماست. اگر هر شب آن را شارژ کنید می‌توانید با آن کنار بیایید، اما این که برای استفاده‌ی روزمره مجبور به برنامه‌ریزی دقیق باشیم کمی اذیت کننده است.

ایسوس ZenWatch 3 را به طور مستقیم به قیمتی خیلی کمتر از اپل واچ یا هوآوی واچ و مقداری کمتر از سامسونگ Gear S3 یعنی ۲۳۰ دلار می‌فروشد. این خود فاکتوری است که ZenWatch 3 را جذاب‌تر از سایر رقبا می‌کند، ولی این گزینه هنوز ساعتی نیست که برای همه مناسب باشد. شاید بهتر باشد تا قبل از خرید یا قرار دادن آن در لیست گزینه‌های خرید، یکبار بتوانید این ساعت را به دست ببندید تا دستگاه را به شکل دقیق‌تر حس و بررسی کنید.

 ASUS ZenWatch 3

با این حال هنوز هم باید چند سوال سخت در مورد نحوه‌ی استفاده‌ی خود از ZenWatch 3 بپرسید، و ببینید که می‌توانید با عمر باتری آن کنار بیایید یا نه.

در نهایت، ZenWatch 3 نشان می‌دهد که ایسوس چیزهای زیادی از مدل‌های قبلی خود یاد گرفته است. این ساعت جذاب‌تر و کاربردی‌تر از نیاکانش می‌باشد. ولی واضح است که این شرکت هنوز باید چیزهای بیشتری یاد بگیرد. از این رو کنجکاوانه مشتاقیم تا ببینیم که ZenWatch 4 چه چیزی برای ما در آستین خود پنهان کرده است.

 ASUS ZenWatch 3

مزایا

  • طراحی جذاب و با سلیقه با گزینه‌هایی با ترکیب رنگ‌های زیبا
  • نمایشگر تابناک و براق
  • عملکرد روان
  • قیمت معقولانه

معایب

  • بندهای ثابتی که به نظر می‌رسد برای مچ‌های خیلی بزرگ طراحی شده
  • حفظ عمر باتری برای یک روز کامل چالش برانگیز است
  • مدت زمان شارژ همیشه با وعده‌های داده شده تطابق ندارد

نظرتان در مورد این ساعت هوشمند چیست؟ آیا از طراحی آن رضایت دارید؟ دیدگاه خود را در این باره با ما در میان گذاشته و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *