عرضه لپتاپ عجیب Razer با سه صفحه نمایش

عرضه لپتاپ عجیب Razer با سه صفحه نمایش
  • 1395/10/30
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بالاخره برند معروف حوزه بازی‌های کامپیوتری یعنی شرکت Razer محصولی که سالیان سال است که منتظر آن هستیم را ساخت، لپ‌تاپی با سه صفحه‌ نمایش. این لپ‌تاپ که Valerie نام گرفته یک غول ۵۱ اینچی است!

گویا آی تی – Razer سابقه‌ای طولانی در زمینه‌ی ساخت لپ‌تاپ‌های گیمینگ و سایر تجهیزات مرتبط با بازی‌های کامپیوتری دارد و هر بار محصولات بزرگ‌تر، بهتر و پیشرفته‌تری ارائه می‌دهد. طراحان این شرکت در محصول جدید خود استفاده‌ی بسیار جالبی از فناوری ۴K صفحه‌ نمایش کردند و با اضافه کردن دو صفحه ‌نمایش ۴K در سمت چپ و راست صفحه‌ نمایش اصلی که آن هم از ۴K استفاده می‌کند، تجربه‌ فوق‌العاده لذت‌بخشی برای کاربران، خصوصا بازی‌خورها ایجاد کرده‌اند.
وقتی که لپ‌تاپ، لپ‌تاپ نیست؟!
شاید اسم بردن از محصول جدید Razer با نام لپ‌تاپ به خاطر این دلایل کار درستی نباشد. اول این که Valerie وزنی بین ۵/۴ تا ۵/۵ کیلوگرم دارد که برای حمل و نقل به هیچ عنوان مناسب نیست. اگر چه می‌توان آن را روی پاها قرار داد اما مطمئنا سریعا خسته خواهید شد و ضمنا کنترل آن هم در این وضعیت آسان نخواهد بود.
مساله‌ی دوم ابتکار استفاده از سه صفحه نمایش است؛ شاید بازی‌خورهای حرفه‌ای از چنین امکانی استقبال کنند اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، چنین ابتکاری یکی از این دو هدف اصلی را دنبال می‌‌کند:

۱) طراحی منحصر به فرد دنیای جادویی حوزه‌ی دید در بازی‌ها؛ به عبارت دیگر گسترده‌تر کردن میدان دید و امکان مشاهده‌ی آیتم‌هایی که از دو گوشه چپ و راست شما قرار می‌گیرند که اگر چه مغز آنها را پردازش می‌‌کند اما معمولا اهمیتی به آنها نمی‌دهد.
۲) بهبود انجام همزمان کارها؛ با استفاده‌ی همزمان از توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، رددیت و همچنین انجام بازی GTA روی این سه صفحه نمایش، شلوغی دنیاهای مجازی را با آشفتگی‌های دنیای واقعی به خوبی ترکیب خواهید کرد!
البته من شیفته‌ی هدف دوم شده‌ام. انجام همزمان چندین کار مزایای بسیاری دارد. زمانی که مجبورید تنها با استفاده از یک صفحه نمایش، امور کاری را انجام داده و گاهی اوقات به توئیتر، فیس‌بوک و … هم سرک بکشید، بهره‌وری‌تان کاهش محسوسی پیدا می‌کند. اما وجود سه صفحه‌ نمایش قطعا موجب افزایش تمرکز برای انجام همه‌ی کارها می‌شود اما چگونه؟
از دل برود هر آن چه که از دیده برفت!

نباید مساله‌ی گسترده‌تر شدن حوزه‌ی دید را دست کم گرفت چرا که وجود آن دلیلی علمی دارد: احساس خطر. اگر قادر به مشاهده‌ی محیط بیشتری در هر دو طرف خود باشید، راحت‌تر متوجه نزدیک‌تر شدن اشیا به خودتان خواهید شد. شاید چنین مساله‌ای در اکثر بازی‌ها ازجمله Gone Home، Journey و سایر گزینه‌های مشابه اهمیت چندانی نداشته باشد اما در بازی‌هایی مثل Witcher و Call of Duty، قطعا چنین امکانی (افزایش حوزه‌ی دید) نحوه‌ی بازی را به طور کلی متحول خواهد کرد. البته طبیعتا برای استفاده از چنین امکانی مجبورید جیب مبارک را حسابی شل کنید!

البته نباید این نکته را هم از قلم بیاندازیم که غول لپ‌تاپ‌های Razer در حال حاضر تنها یک نمونه‌ی اولیه بوده، هنوز به تولید انبوه نرسیده و به این زودی‌ها شاهد قرار گرفتن آن در ویترین فروشگاه‌ها نخواهید بود. جالب اینجاست که دو نمونه‌ی اولیه تولید شده‌ از لپ‌تاپ‌های این شرکت، در آخرین روز از نمایشگاه CES به سرقت رفته‌اند. اگر قرار باشد بین یک کامپیوتری رومیزی (PC) قدرتمند و لپ‌تاپی با سه صفحه نمایش که با لولاهای شکننده به هم متصل شده‌اند، گزینه‌ای را انتخاب کنیم، احتمالا بسیاری از ما قید Valerie را خواهیم زد اما با این وجود، قطعا مشتریانی برای این محصول عجیب Razer وجود خواهد داشت.
زمانی که آیپد برای اولین‌ بار وارد بازار شد را به خاطر دارید؟ کاربران سردرگم شده‌ بودند و هیچ کس دقیقا نمی‌دانست که قرار است این وسیله چه دردی را دوا کند؟ حتی بعضی‌ها به تمسخر می‌گفتند خوب است از آن به عنوان سینی نوشیدنی‌های کافه‌ها استفاده کنیم! اما حال آیپد تبدیل به ابزاری فوق‌العاده قدرتمند شده که به تنهایی توانست انقلاب تبلت‌ها را رهبری کند.

شاید تعبیه سه صفحه نمایش در یک لپ‌تاپ ایده‌ای تا حدودی مسخره به نظر برسد. احتمالا قیمت چنین محصولی بسیار زیاد خواهد بود، منکر آسیب‌پذیری بالای و همچنین سختی حمل و نقل آن هم که نمی‌توان شد. اما گام‌های اول پیشرفت در حوزه‌ی تکنولوژی حتی با وجود مسخره به نظر رسیدن، نهایتا منجر به عرضه محصولی بی‌نظیر و کاربرپسند خواهند شد. شاید الان به چنین محصولی بخندیم اما ده سال بعد با والدین از طریق تلفن‌های همراهی با سه صفحه نمایش ارتباط برقرار خواهیم کرد و احتمالا ابزارهای مانیتورینگ نوزادی که دارای سه صفحه نمایش باشند را خواهیم خرید که بتوانیم از هر زاویه، فرزندمان را زیر نظر داشته باشید. فقط کمی صبر داشته باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *