چگونه پس از مرگ حساب کاربری Google خود را مدیریت کنیم؟

چگونه پس از مرگ حساب کاربری Google خود را مدیریت کنیم؟
  • 1395/10/20
  • زهرا معبودی
  • 0

شاید خیلی از ما چندان برایمان خوشایند نباشد که به مرگ و مسائل این چنینی بیاندیشیم. اما بیایید واقع بین باشیم. همه ما بالاخره روزی خواهیم مرد! پس بهتر است در همه زمینه ها برای مرگمان برنامه داشته باشیم. یکی از موضوعاتی که شاید با گسترش دنیای مجازی به یک دغدغه برایمان تبدیل شود این است که پس از مرگمان چه بلایی بر سر حساب های کاربریمان خواهد آمد. به عنوان مثال اکانت کاربری گوگل! شاید نتوانید همه حساب های کاربری خود را پس از مرگ مدیریت نمایید اما گوگل این امکان را برایتان فراهم نموده که در صورت تمایل با استفاده از قابلیت  Inactive Account Manager حتی پس از مرگ هم اکانت کاربری خود را مدیریت نمایید. در صورتی که کنجکاو شدید تا نحوه انجام این کار را بیاموزید با گویا آی تی و معرفی این قابلیت ناشناخته گوگل همراه باشید.

چگونه می ‌توانید اطلاعات گوگل خود را پس از مرگ مدیریت کنید؟

حساب های کاربری گوگل، از یک ویژگی خاص برخوردار هستند که به شما این امکان را می دهند تا حتی پس از مرگ هم بتوانید حساب کاربری خود را به درستی مدیریت نمایید. این قابلیت که  “Inactive Account Manager”نام دارد با وجود قدمت چندین ساله ی خود همچنان در بین کاربران گوگل ناشناخته باقی مانده است.

اگر از طرفداران فیلم های جاسوسی قدیمی و و تریلرهای روانشناسانه باشید این وضعیت چیزی مانند “تغییر وضعیت به حالت مرده” تلقی می شود. این وضعیت به این معناست که شما قادرید یک بازه زمانی خاص را بای جساب کاربریتان تعیین نمایید تا در شرایطی که در این بازه زمانی به حساب کاربری خود وارد نشدید، ابتدا سیستم اطلاعات مورد نظر شما که می تواند شامل عکس، متن و هرچیز دیگری باشد با افراد خاصی که خودتان تعیین نموده اید به اشتراک بگذارد. همچنین پس از مدت زمان مورد نظر شما حساب کاربری به طور کامل حذف شود. با انجام این مراحل اطمینان خواهید یافت که افراد مورد نظر و دلخواه شما قادرند اطلاعاتی را که تمایل دارید پس از مرگتان دریافت نمایند. به عنوان مثال می توانید عکس های خانوادگی ذخیره شده در اکانت Google Photos  را با خانواده خود به اشتراک بگذارید و یا اطمینان یابید همسرتان پس از مرگ تان قادر است به اطلاعات تماس و مخاطبین شما به منظور اداره کسب و کارتان دسترسی داشته باشد. البته این قابلیت تنها در زمان مرگ کاربرد ندارد و در مواقعی که فرد مذکور دچار آسیب دیدگی های منجر به ناتوانی جسمی می شود نیز کاربرد خواهد داشت.

راه‌ اندازی Inactive Account Manager

به منظور تنظیم ویژگی Inactive Account Manager پس از ورود به حساب کاربری گوگل خود لازم است وارد این صفحه شده و بر روی دکمه Setup کلیک نمایید.

inactive-google-account-death

روند فعال سازی این قابلیت چندین مرحله دارد که همه آن ها در یک صفحه گنجانده شده اند. در اولین مرحله که با عنوان “به من اطلاع بده” یا Alert me معرفی شده است، باید شماره تلفن همراه خود را وارد نموده و کد امنیتی ارسال شده توسط گوگل را وارد نمایید.

inactive-google-account-death

همچنین بهتر است یک آدرس ایمیل دیگر به غیر از جیمیل مربوط به حساب کاربری خود را که به صورت مداوم از آن استفاده می نمایید در بخش فهرست آدرس های ایمیل وارد نمایید.

در بخش بعدی بایستی یک مهلت زمانی تعیین نماییم.

inactive-google-account-death

این مدت زمان باید عددی بن ۳ تا ۱۸ ماه باشد و با تعیین این بازه زمانی شما در صورت عدم ورود به حساب کاربری در یک ماه مانده به شروع روند کار یک پیام از سوی گوگل دریافت خواهید نمود.

در مرحله‌ی بعد که Notify contacts and share data است، دو بخش adding trusted contacts وSet auto-response in Gmail وجود دارد. شما می ‌توانید تا ۱۰ تماس مورد اعتماد خود را در این قسمت وارد کرده و درجه‌ ی میزان دسترسی هر یک را مشخص کنید. برای افزودن اطلاعات تماس روی گزینه ‌ی Add trusted contact کلیک کنید.

inactive-google-account-death

در مرحله بعدی بایستی ایمیل های افراد مورد نظر را نیز وارد نمایید. در صورتی که قصد دارید اطلاعاتی را با این افراد به اشتراک بگذارید بایستی با انتخاب چک مارک گزینه Share my data with this contact آن را فعال نمایید و سپس بر روی گزینه  Next کلیک کنید.

inactive-google-account-death

در مرحله بعدی لازم است شماره تماس افراد تعیین شده را وارد نمایید. به هیچ عنوان نگران نباشید زیرا قرار نیست اقرادی که در این لیست تعیین نموده اید تا پیش از مرگ شما از بودن در این لیست اطلاع داشته باشند و در مورد مرگ و وصیت نامه با شما سخن بگویند. پس از این لازم است تا از لیستی که پیش رویتان قرار گرفته است مواردی را که تمایل دارید با این افراد به اشتراک گذاشته شود مشخص نمایید. توصیه می کنیم در این بخش کمی صبر و حوصله به خرج دهید و آیتم های انتخابی را با دقت خاصی تعیین نمایید. زیرا شاید اغلب ما تمایل به اشتراک گذاری عکس های خصوصی موجود در Google Photo با نزدیکانمان داشته باشیم، اما شاید دوست نداشته باشیم تاریخچه جستجوهای ما به صورت عمومی برای دوستانمان انتشار یابد! پس از اینکه آیتم های دلخواهتان را با دقت انتخاب نمودید بر روی گزینه  Next کلیک کنید.

inactive-google-account-death

در آخرین مرحله فعال سازی لازم است به صورت اجباری پیامی را تایپ نمایید. این پیام حداقل باید یک خط باشد و همچنین لازم است یک موضوع نیز برای آن تعیین نمایید.

inactive-google-account-death

در انتها لازم است متن پیام را با انتخاب گزینه Sae ذخیره نمایید و سپس تمامی این مراحل را برای پیام های بعدی دنبال کنید.

در صورت تمایل می‌ توانید یک پیام خودکار، راه ‌اندازی کنید و پیامی به همه ‌ی اعضای موجود در فهرست گوگل خود ارسال کنید. فرض کنید یک کسب و کار کوچک داشته ‌اید که از طریق جیمیل سفارش ‌های مربوط به آن را دریافت می ‌کردید. در این حالت می ‌توانید یک سیستم پاسخ گوی خودکار راه‌اندازی کنید که به مشتریان اطلاع دهد این کسب و کار به دلیل فوت شما! تعطیل شده است.

inactive-google-account-death

اخرین مرحله که در واقع مهمترین آن نیز هست، به شما این امکان را می دهد تا یک زمان مشخص را برای حذف اکانت خود تعیین نمایید.

inactive-google-account-death

در انتخاب این جزئیات دقت بسیاری ن مایید زیرا به هیچ عنوان نمی توانید بخشی از جزئیات را حذف و برخی دیگر را تا ابد نگه دارید. در صورت فعال نمودن این حالت همه موارد از جمله تاریخچه جستجو، ایمیل، محتوای آپلود شده در یوتیوب، پست‌های Blogger و هر چیز دیگری که به حساب کاربری شما تعلق دارد حذف خواهد شد.

در انتها و زمانی که تمامی مراحل شامل تعیین فهرست مورد اعتماد، نوشتن یادداشت و همچنین متن پاسخ خودکار ایمیل را انتخاب نمودید بایستی با فشردن گزینه  Enable  فرآیند راه اندازی را تکمیل نمایید.

inactive-google-account-death

در صورتی که روند کار به طور کامل انجام شود با صفحه ای مطابق تصویر زیر رو به رو خواهید شد.

inactive-google-account-death

در صورت تمایل می توانید گزینه ایمیل هشدار را غیر فعال نمایید اما باید بدانید که حفظ این ویژگی می تواند به امنیت اطلاعات شما کمک نماید زیرا ممکن است بنا به هر دلیلی موفق به ورود به حساب کاربری خود نشده باشید و این ایمیل می تواند به شما برای غیر فعال سازی این ویژگی یاد آوری نماید.

با انجام این مراحل م یتوانید اطمینان یابید که حتی پس از مرگ هم اطلاعات تان در امنیت کامل قرار دارند. نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگرکاربران گویا آی تی به اشتراک بگذارید.

منبع: HOWTOGEEK

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *