هنگامی که گوشی هوشمند جایگزین کارت بانکی می شود

هنگامی که گوشی هوشمند جایگزین کارت بانکی می شود
  • 1391/8/3
  • آزاد
  • 0

کارشناسان در یک دهه گذشته بحث های بسیار گسترده ای درباره استانداردهای گوناگون داشته اند و پروژه های پرشماری را راه اندازی کرده اند تا بتوان با موبایل پول پرداخت کرد. اما امسال سرانجام آنها به هدف خود می رسند و پرداخت با موبایل رواج بسیاری خواهد یافت.فناوری مهمی که این کار را میسر می سازد NFC  نام دارد که مخفف  Near Field Commuincation  است، یعنی ارتباط حوزه نزدیک.

کاربر برای انجام پرداخت هایش تنها نیاز به گوشی هوشمندی خواهد داشت که تراشه NFC  داشته باشد. به این ترتیب دیگر خبری از دردسر خرد کردن پول و محاسبه بقیه پول نخواهد بود، و حتی کارت های بانکی هم کم کم جای خود را به این فناوری خواند داد.

استفاده از NFC در تلفن های همراه به روندی رایج تبدیل شده و گوشی هایی مانند Samsung Galaxy Nexus  تراشه مربوط به این فناوری را در خود دارند. نسل بعدی آیفون هم به NFC مجهز خواهد بود.

Oyster-Phone

کارشناسان می گویند در طول سال جاری میلادی نزدیک به 80 میلیون گوشی هوشمند در سراسر دنیا فروخته خواهند شد که از این فناوری بهره می برند.

با نگاهی شاده به جزئیان فنی NFC  درمی یابیم که این فناوری تنها در مسافت های کوتاه کار می کند و از RFID  برگفته شده. در آزمایش ها نشان داده که برای این که این فناوری کار کند، فاصله تراشه و پایانه باید حداکثر چهار سانتی متر باشد.

فناوری NFC  مطابق با ISO 14443  است که ویژگی های کارت های تراشه ای بی سیم را مشخص می سازد. همچنین این استاندارد چارچوبی را را مشخص می سازد که دستگاه های NFC  باید در داخل آن قرار بگیرند. این استاندارد سه حالت مختلف برای انتقال با NFC  را تعیین می کنند:

  • نظیر به نظیر
  • خواند ـ نوشتن
  • شبیه سازی کارت

دستگاه های مجهز به NFC  می توانند هر گونه داده ای را بین هم منتقل کنند، از جمله لیست شماره تلفن ها، فایل های تصویری و فایل های MP3 .

در حالت نظیر به نظیر، دو دستگاه دارای NFC در کنار هم قرار می گیرند تا به صورت بی سیم داده ها را منتقل کنند.

در حالت نوشتن و خواندن، یک اسمارت‌فون تگ های RFID  دستگاه های دیگر را می خواند که مثلا می تواند حاوی اطلاعاتی مانند قیمت محصول باشد.

nokia nfc

حالت شبیه سازی کارت هم برای پرداخت از طریق موبایل است. اسمارت‌فون در این حالت کاملا غیر فعال می ماند و شبیه به کارت های بانکی عمل می کند. در این حالت اگر مشتری بخواهد از NFC  استفاده کند به صندوق دار می گوید و او هم حالت NFC  را در پایانه فعال می کند. پایانه به سرعت نقش فعال می گیرد و ارتباط را آغاز می کند، ابتدا بررسی می کند آیا سیگنال بی سیم در همسایگی وجود دارد که بتواند روند پرداخت را مختل سازد یا آن را جاسوسی کنید یا خیر. اگر پاسخ مثبت بود، چند ثانیه صبر می کند و دوباره به بررسی امکان تداخل می پردازد. اگر سیگنال بی سیم دیگری یافت نشد، پایانه درخواستش را به شیوه بی سم به اطراف می فرستد. در تراشه NFC  هم کنترلر کوچکی قرار دارد که ارتباط را کنترل می کند.

workflow

اکنون زمان آن رسیده که مشتری، گوشی هوشمند خود را وارد ارتباط کند. او باید گوشی را به نزدیکی پایانه ببرد تا تراشه NFC  آن بتواند اطلاعات درخواستی را دریافت کند. این کار به صورت خودکار و بسیار سریع انجام می شود. در واقع حداکثر زمان در نظر گرفته شده در استاندارد برای برقراری ارتباط 0/1 ثانیه است!

تراشه NFC  گوشی درخواست را رمز گشایی کرده و تایید می کند که گوشی آماده برقراری ارتباط است. سپس شماره دستگاه را برای شناسایی به پایانه اعلام می کند.

در این مرحله است که ارتباطی بین پایانه و گوشی برقرار می شود که منحصر به این دو دستگاه است. اکنون همه چیز برای انتقال داده ها آماده است .

پایانه تنظیمات ارتباط را دوباره می فرستد و پروتوکل های مربوط به پرداخت وجه در گوشی اجرا می شود و اطلاعات مربوط به این انتقال شامل نام فروشگاه و مقدار دقیق مبلغ روی صفحه نمایش در می آید. در نهایت کاربر با اشاره کوچک به نمایشگر لمسی خود انتقال را تایید می کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *